beantwoord

Breukelen als eindstation echt nodig?

  • 3 January 2024
  • 54 reacties
  • 732 Bekeken

Beste, het valt mij op als ik van Maarssen richting Amsterdam wil reizen dan ik in veel gevallen moet overstappen op Breukelen. Zo ook vanavond. En stampvolle trein wordt steeds leeggehaald en iedereen staat dan op een soort tussenstation wetende dat Breukelen voor veel mensen niet het eindstation is. Kunt u aangeven waarom dat is? Is het niet veel logischer om tussen Utrecht en Amsterdam door te rijden en mensen niet halverwege uit te laten stappen? Hartelijke groet, Niels

icon

Beste antwoord door Tamzin 3 January 2024, 17:46

Bekijk origineel

54 reacties

Er rijden tussen Breukelen en Amsterdam ook de sprinters uit Gouda-Rotterdam. Beide treinseries laten doorrijden zou de hele dag 4 sprinters per uur betekenen en daarvoor zijn er onvoldoende reizigers. Vandaar dat voor de huidige oplossing is gekozen.

Omdat er vanaf Utrecht intercity's rijden gaat het bij de overstap in Breukelen voornamelijk om reizigers die in Zuilen en Maarssen opstappen en dat zijn nu ook weer niet enorme aantallen.

Over rijden er in de ochtend- en avondspits wel doorgaande sprinters van Utrecht naar Amsterdam, dan is het natuurlijk een stuk drukker en kan vier keer per uur vanaf Breukelen kennelijk wel uit.

Vanwege de kerstvakantie rijden er nu maar twee treinen per uur door richting Amsterdam. Vanaf Maarssen naar Amsterdam is dat ontzettend irritant, omdat in de spits de rechtstreekse verbinding ontbreekt. De NS lijkt niet door te hebben dat de meeste mensen weer gewoon aan het werk zijn gegaan. 

Reputatie 7
Badge +1

Vanwege de kerstvakantie rijden er nu maar twee treinen per uur door richting Amsterdam. Vanaf Maarssen naar Amsterdam is dat ontzettend irritant, omdat in de spits de rechtstreekse verbinding ontbreekt. De NS lijkt niet door te hebben dat de meeste mensen weer gewoon aan het werk zijn gegaan. 

De NS is het jaar gewoon begonnen zoals het jaar in 2023 geëindigd is en dat is in één woord beroerd. Deze weken reizen nl naast de mensen die naar hun werk moeten ook de nodige opa's en oma's die met hun kleinkinderen op pad gaan vanwege de kerstvakantie. De treinen zijn ultrakort en ook zijn er nog eens de nodige treinen geschrapt. Dat zorgt er dus voor dat er veel chagrijn is momenteel in de treinen.

NS heeft totaal geen visie op reizigersstromen lijkt wel. Het denkt alleen maar aan het eigen personeel lijkt wel en niet aan de klanten die dat personeel moet betalen.  

Vanwege de kerstvakantie rijden er nu maar twee treinen per uur door richting Amsterdam. Vanaf Maarssen naar Amsterdam is dat ontzettend irritant, omdat in de spits de rechtstreekse verbinding ontbreekt. De NS lijkt niet door te hebben dat de meeste mensen weer gewoon aan het werk zijn gegaan. 

Het onderwijs (dat levert de meeste forensen) ligt deze week nog volledig plat en ook veel werkenden zijn deze week nog vrij. Het is dus niet zo heel onlogisch dat de spitsversterkers deze week niet rijden.

Dat beslissingen om wel of niet te rijden in zijn algemeenheid ook worden ingegeven door eisen van het personeel klopt overigens wel maar dat speelt meer in het weekend.

Vanwege de kerstvakantie rijden er nu maar twee treinen per uur door richting Amsterdam. Vanaf Maarssen naar Amsterdam is dat ontzettend irritant, omdat in de spits de rechtstreekse verbinding ontbreekt. De NS lijkt niet door te hebben dat de meeste mensen weer gewoon aan het werk zijn gegaan. 

Het onderwijs (dat levert de meeste forensen) ligt deze week nog volledig plat en ook veel werkenden zijn deze week nog vrij. Het is dus niet zo heel onlogisch dat de spitsversterkers deze week niet rijden.

Dat beslissingen om wel of niet te rijden in zijn algemeenheid ook worden ingegeven door eisen van het personeel klopt overigens wel.

Dat is niet heel onlogisch inderdaad, maar wel zou de trein die dan wel rijdt, minstens de normale lengte moeten zijn. Als je die dan ook halveert, gaat het mis. Voor december reed er in de spits tussen Breukelen en Rhenen SLT-10, nu SNG-3 en zijn de spitsversterkers ook nog eens opgeheven. Dat komt dan neer op 85% minder zitplaatsen, terwijl er meer dan 15% van de reizigers zijn. Dat gaat dus niet.

Het is bij de NS steeds èn korter èn minder treinen, terwijl dat of of zou moeten zijn.

 

 

Dat is niet heel onlogisch inderdaad, maar wel zou de trein die dan wel rijdt, minstens de normale lengte moeten zijn.

Er is voor deze week als basis gekozen voor een zaterdagdienst waarbij wel op de doordeweekse tijden wordt begonnen en ook alle stations overdag conform de concessievoorwaarden minimaal twee keer per uur bedient worden. 

 

Als je die dan ook halveert, gaat het mis. Voor december reed er in de spits tussen Breukelen en Rhenen SLT-10, nu SNG-3 en zijn de spitsversterkers ook nog eens opgeheven. Dat komt dan neer op 85% minder zitplaatsen, terwijl er meer dan 15% van de reizigers zijn. Dat gaat dus niet.

Ik heb tot nu toe (in tegenstelling tot vorige jaren tijdens de kerstperiode) nog nergens iets gehoord/gelezen over overvolle treinen hoewel de capaciteit op sommige lijnen inderdaad in de spits met 75% is verminderd. Een losse SN3 of Flirt3 kan in de spits dan al gauw problemen geven.

Overigens reden de overblijvende treinen tussen Breukelen en Amsterdam in de spits wel degelijk met 8 tot 10 bakken SLT. Tussen Rhenen en Utrecht reden inderdaad losse 3-4 wagenstellen.

Reputatie 7
Badge +2

Het onderwijs (dat levert de meeste forensen) ligt deze week nog volledig plat en ook veel werkenden zijn deze week nog vrij. Het is dus niet zo heel onlogisch dat de spitsversterkers deze week niet rijden.

De feestdagen vallen dit jaar wel ongelukkig om echt twee weken een vakantiedienst te rijden. Tussen kerst en oud en nieuw is wel echt zo'n periode dat iedereen vrij is (en de scholen natuurlijk dicht zijn), maar forensen kunnen zomaar ook gekozen hebben de week voor kerst (enkele dagen) vrij te nemen omdat Nieuwjaarsdag op een maandag viel.

Bij mijn werkgever was de volledige vakantiesluiting althans ook slechts van 25 december t/m 1 januari.

Met kerst en nieuwjaar meer midden in de week zoals komend jaar het geval gaat zijn is het aannemelijker dat veel mensen echt in die twee weken vrij zijn.

Reputatie 6
Badge

Er zijn op dit moment nauwelijks volle treinen. Het aantal reiziger is echt veel lager dan normaal. Wat alleen wel meespeelt is hoe mensen het ervaren. In de kerstvakantie verwachten reizigers veel ruimte. Als je dan met 150 man in een SNG3 moet, dan past het an sich wel, maar is elke stoel bezet. En dat wordt ervaren als ‘veel te vol’ terwijl iedereen een zitplaats heeft. De vraag is of het te verantwoorden is om veel lucht te vervoeren. Financieel is het toch echt beter om zoveel mogelijk stoelen te vullen. Wil je de reiziger een mooie ervaring geven, moeten er toch wat stoelen bij.

Reputatie 5

Op zoek naar een volle trein? Vandaag de trein Amsterdam-Zandvoort om 17:40, een volle trein. Gereden met SLT-6. Vol was hij trouwens alleen tot Haarlem, toen was het een lege trein.

Reputatie 6
Badge

Een traject waar 4 intercity's en 4 sprinters per uur rijden, zelfs nu in de kerstvakantie. Daar zal het niet rustig zijn. Maar wat is vol? Alle zitplaatsen bezet? Enkele staande reizigers tussen Sloterdijk en Spaarnwoude (een ritje van nog geen 10 minuten, korter dan menig metro-rit in Amsterdam)? Of bleven de mensen achter?

 

Bij mijn werkgever was de volledige vakantiesluiting althans ook slechts van 25 december t/m 1 januari.

Dan nog zullen veel werknemers die wel werken kiezen voor thuiswerken omdat het op de kantoren erg stil zal zijn. Het vergadercircuit ligt wel bijna overal twee weken plat.

Als je dan met 150 man in een SNG3 moet, dan past het an sich wel, maar is elke stoel bezet. En dat wordt ervaren als ‘veel te vol’ terwijl iedereen een zitplaats heeft. 

Voor dit soort flauwekul eisen ga je natuurlijk geen extra materieel inzetten 

Reputatie 5

Een traject waar 4 intercity's en 4 sprinters per uur rijden, zelfs nu in de kerstvakantie. Daar zal het niet rustig zijn. Maar wat is vol? Alle zitplaatsen bezet? Enkele staande reizigers tussen Sloterdijk en Spaarnwoude (een ritje van nog geen 10 minuten, korter dan menig metro-rit in Amsterdam)? Of bleven de mensen achter?

Zoals ik al zei tot Haarlem. En met vol bedoel ik dat er geen zitplaatsen meer zijn, en mensen moeten staan. Dat is al de hele vakantie zo. Terwijl er wat eerder een snellere en comfortabelere trein vertrekt…

Reputatie 6
Badge

  

Als je dan met 150 man in een SNG3 moet, dan past het an sich wel, maar is elke stoel bezet. En dat wordt ervaren als ‘veel te vol’ terwijl iedereen een zitplaats heeft. 

Voor dit soort flauwekul eisen ga je natuurlijk geen extra materieel inzetten 

 

 

Volgens mij is dat ook precies wat ik zeg.

Reputatie 5

 

Bij mijn werkgever was de volledige vakantiesluiting althans ook slechts van 25 december t/m 1 januari.

Dan nog zullen veel werknemers die wel werken kiezen voor thuiswerken omdat het op de kantoren erg stil zal zijn. Het vergadercircuit ligt wel bijna overal twee weken plat.

Nou, bij mij lag het alleen tijdens kerst plat. En verder niet.

Reputatie 6
Badge

Een traject waar 4 intercity's en 4 sprinters per uur rijden, zelfs nu in de kerstvakantie. Daar zal het niet rustig zijn. Maar wat is vol? Alle zitplaatsen bezet? Enkele staande reizigers tussen Sloterdijk en Spaarnwoude (een ritje van nog geen 10 minuten, korter dan menig metro-rit in Amsterdam)? Of bleven de mensen achter?

Zoals ik al zei tot Haarlem. En met vol bedoel ik dat er geen zitplaatsen meer zijn, en mensen moeten staan. Dat is al de hele vakantie zo. Terwijl er wat eerder een snellere en comfortabelere trein vertrekt…

Spaarnwoude is ook Haarlem, maar dat terzijde. Enkele staande reizigers is voor een traject van 10 minuten natuurlijk niet gek.

Reputatie 5

  

Als je dan met 150 man in een SNG3 moet, dan past het an sich wel, maar is elke stoel bezet. En dat wordt ervaren als ‘veel te vol’ terwijl iedereen een zitplaats heeft. 

Voor dit soort flauwekul eisen ga je natuurlijk geen extra materieel inzetten 

 

 

Volgens mij is dat ook precies wat ik zeg.

Het wordt natuurlijk wel moeilijk als niemand even wil doorlopen en die 150 man allemaal in de eerste wagon staan. Tref ik regelmatig aan.

Reputatie 5

Een traject waar 4 intercity's en 4 sprinters per uur rijden, zelfs nu in de kerstvakantie. Daar zal het niet rustig zijn. Maar wat is vol? Alle zitplaatsen bezet? Enkele staande reizigers tussen Sloterdijk en Spaarnwoude (een ritje van nog geen 10 minuten, korter dan menig metro-rit in Amsterdam)? Of bleven de mensen achter?

Zoals ik al zei tot Haarlem. En met vol bedoel ik dat er geen zitplaatsen meer zijn, en mensen moeten staan. Dat is al de hele vakantie zo. Terwijl er wat eerder een snellere en comfortabelere trein vertrekt…

Spaarnwoude is ook Haarlem, maar dat terzijde. Enkele staande reizigers is voor een traject van 10 minuten natuurlijk niet gek.

Het scheelt anders wel 5 minuten

Reputatie 6
Badge

  

Het wordt natuurlijk wel moeilijk als niemand even wil doorlopen en die 150 man allemaal in de eerste wagon staan. Tref ik regelmatig aan.

 

Hoeveel zin heeft een langere trein dan als iedereen bij een driedelige trein al in de eerste wagon blijft staan?

Reputatie 5

Een traject waar 4 intercity's en 4 sprinters per uur rijden, zelfs nu in de kerstvakantie. Daar zal het niet rustig zijn. Maar wat is vol? Alle zitplaatsen bezet? Enkele staande reizigers tussen Sloterdijk en Spaarnwoude (een ritje van nog geen 10 minuten, korter dan menig metro-rit in Amsterdam)? Of bleven de mensen achter?

Zoals ik al zei tot Haarlem. En met vol bedoel ik dat er geen zitplaatsen meer zijn, en mensen moeten staan. Dat is al de hele vakantie zo. Terwijl er wat eerder een snellere en comfortabelere trein vertrekt…

Spaarnwoude is ook Haarlem, maar dat terzijde. Enkele staande reizigers is voor een traject van 10 minuten natuurlijk niet gek.

De reisplanner vindt toch dat Haarlem-Amsterdam met een sprinter 20 Minuten duurt. Gezien dat Nederland best klein is, is dat niet een erg korte reistijd

Reputatie 5

  

Het wordt natuurlijk wel moeilijk als niemand even wil doorlopen en die 150 man allemaal in de eerste wagon staan. Tref ik regelmatig aan.

 

Hoeveel zin heeft een langere trein dan als iedereen bij een driedelige trein al in de eerste wagon blijft staan?

Daar hebt u een goed punt.

Reputatie 6
Badge

De reisplanner vindt toch dat Haarlem-Amsterdam met een sprinter 20 Minuten duurt. Gezien dat Nederland best klein is, is dat niet een erg korte reistijd

Ik kan mij niet voorstellen dat er op Amsterdam Centraal al gestaan moet worden. De echte drukte start doorgaans pas op Sloterdijk. Dan is het maar 10 minuten tot Haarlem per IC, 13 per sprinter.

 

Het scheelt anders wel 5 minuten

Ik zou mij pas zorgen maken als de mensen zich er echt in moeten persen of niet meer mee kunnen. Als er op een ritje zo kort als Haarlem - Amsterdam wat mensen moeten staan, die allemaal kunnen zitten als ze verder dan Haarlem reizen, is dat volgens mij heel goed verdedigbaar vanuit bedrijfseconomisch standpunt. 

 

Reputatie 5

De reisplanner vindt toch dat Haarlem-Amsterdam met een sprinter 20 Minuten duurt. Gezien dat Nederland best klein is, is dat niet een erg korte reistijd

Ik kan mij niet voorstellen dat er op Amsterdam Centraal al gestaan moet worden. De echte drukte start doorgaans pas op Sloterdijk. Dan is het maar 10 minuten tot Haarlem per IC, 13 per sprinter.

 

Het scheelt anders wel 5 minuten

Ik zou mij pas zorgen maken als de mensen zich er echt in moeten persen of niet meer mee kunnen. Als er op een ritje zo kort als Haarlem - Amsterdam wat mensen moeten staan, die allemaal kunnen zitten als ze verder dan Haarlem reizen, is dat volgens mij heel goed verdedigbaar vanuit bedrijfseconomisch standpunt. 

 

Er zijn natuurlijk ook trajecten waar het veel slechter is. Maar daar reis ik waarschijnlijk nooit.

Reputatie 6
Badge

Dat is speculatie, want u geeft zelf al aan ‘daar reis ik nooit’. Het is echt niet zo slecht gesteld op dit moment.

Reputatie 5

De reisplanner vindt toch dat Haarlem-Amsterdam met een sprinter 20 Minuten duurt. Gezien dat Nederland best klein is, is dat niet een erg korte reistijd

Ik kan mij niet voorstellen dat er op Amsterdam Centraal al gestaan moet worden. De echte drukte start doorgaans pas op Sloterdijk. Dan is het maar 10 minuten tot Haarlem per IC, 13 per sprinter.

 

Het scheelt anders wel 5 minuten

Ik zou mij pas zorgen maken als de mensen zich er echt in moeten persen of niet meer mee kunnen. Als er op een ritje zo kort als Haarlem - Amsterdam wat mensen moeten staan, die allemaal kunnen zitten als ze verder dan Haarlem reizen, is dat volgens mij heel goed verdedigbaar vanuit bedrijfseconomisch standpunt. 

 

Er zijn natuurlijk ook trajecten waar het veel slechter is. Maar daar reis ik waarschijnlijk nooit.

Ik zat bijvoorbeeld een aantal maanden geleden in een ICMm-3 naar Groningen. Er waren erg veel mensen, want jetways weekend en de trein was kort. Bovendien was er in de middelste wagon heel erg gekotst: het lag overal: van muren tot stoelen en het gangpad. Uiteindelijk pasten er nog wel mensen in, maar dan moesten ze in de erg vieze wagon zitten. En zo bleven er dus mensen achter in Assen en Meppel.

Reageer