beantwoord

Capaciteit treinen naar Leeuwarden


Hoi allemaal

Voor mijn opleiding ben ik druk bezig met het organiseren van een fictief evenement; het Grand Depart van de Tour de France. Het evenement wordt pas in 2021 georganiseerd, daarom verwacht ik niet dat de cijfers helemaal gaan kloppen. Maar als er iemand is die een indicatie heeft van dit moment zou dat top zijn.
Om deze reden kan er vanuit worden gegaan over de cijfers die nu bekend zijn.
Om met alles rekening te houden is het voor ons belangrijk om een aantal dingen te weten:
- hoeveel treinen komen er in 1 uur aan op station Leeuwarden bij gebruik van maximale capaciteit, van alle richtingen?
- hoeveel reizigers kunnen er worden vervoerd naar Leeuwarden in 1uur bij gebruik van maximale capaciteit, van alle richtingen?

Het is nodig om de maximale capaciteit te berekenen omdat we verwachten dat de meerderheid van de bezoekers met de trein komt.

Het is een wat ingewikkelde vraag maar hopelijk kan iemand me hier bij helpen.

Met vriendelijke groet,
Anniek Gribnau
NHL Stenden hogeschool
Leisure & Events Management
icon

Beste antwoord door Sneltram 10 januari 2019, 20:51

Een hele snelle berekening:
-NS kan van Zwolle naar Leeuwarden maximaal 6 treinen per uur rijden. Meer kan niet vanwege de stroomvoorziening. Consequentie is dat sommige bruggen op het traject niet meer open kunnen (hinder voor scheepvaart), maar dat nemen we nu even voor lief.
-De maximum lengte van de treinen hangt af van de perronlengte. Op de spoorlijn Zwolle-Leeuwarden is de maximumlengte 10 rijtuigen.
-In een dubbeldekstrein kun je ongeveer 100 reizigers zittend vervoeren en 70 staand. Bij 10 rijtuigen kom je dus op zo'n 1700 reizigers.
-Alles bij elkaar maakt dat ongeveer 10.000 reizigers per uur maximaal bij NS.
-Arriva rijdt treinen vanuit Sneek, Harlingen en Groningen naar Leeuwarden. Die capaciteit komt hier nog bij. Aannemend dat het allemaal past op het station qua rangeerruimte en capaciteit van de perrons.

Dat is allemaal theoretisch. De praktijk is nu dat er in de spits 2 intercity's van maximaal 10 rijtuigen rijden en 2 sprinters van maximaal 4 rijtuigen (vanwege beperkingen in Meppel).

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 4
Badge
Een hele snelle berekening:
-NS kan van Zwolle naar Leeuwarden maximaal 6 treinen per uur rijden. Meer kan niet vanwege de stroomvoorziening. Consequentie is dat sommige bruggen op het traject niet meer open kunnen (hinder voor scheepvaart), maar dat nemen we nu even voor lief.
-De maximum lengte van de treinen hangt af van de perronlengte. Op de spoorlijn Zwolle-Leeuwarden is de maximumlengte 10 rijtuigen.
-In een dubbeldekstrein kun je ongeveer 100 reizigers zittend vervoeren en 70 staand. Bij 10 rijtuigen kom je dus op zo'n 1700 reizigers.
-Alles bij elkaar maakt dat ongeveer 10.000 reizigers per uur maximaal bij NS.
-Arriva rijdt treinen vanuit Sneek, Harlingen en Groningen naar Leeuwarden. Die capaciteit komt hier nog bij. Aannemend dat het allemaal past op het station qua rangeerruimte en capaciteit van de perrons.

Dat is allemaal theoretisch. De praktijk is nu dat er in de spits 2 intercity's van maximaal 10 rijtuigen rijden en 2 sprinters van maximaal 4 rijtuigen (vanwege beperkingen in Meppel).

Reageer