beantwoord

Concessie Emmerlijn

  • 25 June 2021
  • 8 reacties
  • 236 Bekeken

Hoi,

 

In 2014 kreeg Arriva het recht om te rijden op de Emmerlijn, NS stond niet ingeschreven voor deze concessie en die eindigt in 2027. Waarom stond de NS niet ingeschreven en wilt de NS zich weer inschrijven voor de Emmerlijn?

icon

Beste antwoord door Tamzin 25 June 2021, 19:34

In 2014 kreeg Arriva het recht om te rijden op de Emmerlijn, NS stond niet ingeschreven voor deze concessie en die eindigt in 2027. Waarom stond de NS niet ingeschreven en wilt de NS zich weer inschrijven voor de Emmerlijn?

Omdat NS zeer hoge personeelskosten heeft voor rijdend personeel is NS te duur voor regionale lijnen zoals de Emmerlijn. Zolang er niets gebeurt aan met name de hoge conducteurskosten bij NS zal dat ook niet veranderen. 

Wel is de toekomst onvoorspelbaar. Het zou bijv. kunnen zijn dat NS een monopolie krijgt maar met als vervelende consequentie dat veel regionale lijnen buiten de Randstad dan wel worden opgeheven en vervangen worden door een bus. 

Zoals @bahnrider al aangeeft is de reiziger er met Arriva flink op vooruitgaan. NS wilde van deze lijn af, zette al decennia lang steeds oud materieel in en reed destijds ook veel minder treinritten dan Arriva nu.  

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge

En waarom is dat eigenlijk van belang? De dienst op dit zijlijntje is er enorm op vooruitgegaan na electrificatie en met ARV.

De echte reden waarom zal NS wel nooit Zeggen, je krijgt, als je al wat reacties krijgt zoń PR verhaal van te weinig commerciele mogelijkheden oid.

In DIE tijd was NS beslist van plan zich van al die uiterst onrendable zijlijntjes af te scheiden-zeker alles waar gedieseld werd. EN er was zoń concept als hoofdlijnennet waar NS monopolie behield met als konsekwentie dus niks met die zijlijntjes. Verder waren er de provincies die kansen zagen tot meer integratie met het dure streekbusnet.

Wat de toekomst brengen zal is afwachten. Dit soort opvattingen veranderen ook elke zoveel jaar

Reputatie 7
Badge +3

In 2014 kreeg Arriva het recht om te rijden op de Emmerlijn, NS stond niet ingeschreven voor deze concessie en die eindigt in 2027. Waarom stond de NS niet ingeschreven en wilt de NS zich weer inschrijven voor de Emmerlijn?

Omdat NS zeer hoge personeelskosten heeft voor rijdend personeel is NS te duur voor regionale lijnen zoals de Emmerlijn. Zolang er niets gebeurt aan met name de hoge conducteurskosten bij NS zal dat ook niet veranderen. 

Wel is de toekomst onvoorspelbaar. Het zou bijv. kunnen zijn dat NS een monopolie krijgt maar met als vervelende consequentie dat veel regionale lijnen buiten de Randstad dan wel worden opgeheven en vervangen worden door een bus. 

Zoals @bahnrider al aangeeft is de reiziger er met Arriva flink op vooruitgaan. NS wilde van deze lijn af, zette al decennia lang steeds oud materieel in en reed destijds ook veel minder treinritten dan Arriva nu.  

Reputatie 5
Badge

Tamzin, stop nou eens met het verkopen van onzin. Ook NS kan goede biedingen doen op regionale lijnen. Zie Alphen - Gouda, waar NS een beter bod neerlegde dan Arriva. Materieel is beter geworden, dienstregeling uitgebreid, regionale tickets. Uitstekend. Er is een tijd geweest dat NS om politieke redenen niet mocht/kon/wilde inschrijven. Dat was overigens maar van korte duur.

 

NS heeft wel biedingen gedaan op andere lijnen in de regio, zoals de Kamperlijn en Zwolle - Enschede, maar daar werd het bod blijkbaar terzijde gelegd (iets met een berekening die de provincie niet vond kloppen). Dat is wat het lokale suffertje er destijds over schreef, dus hoezeer dat waarheid is, moet je maar afwachten.

 

Concessies worden overigens niet alleen op prijs verleend. Er zijn diverse gunningscriteria en die verschillen per concessie. Je kan dus ook winnen op kwaliteit, milieubelasting, enzovoorts. 

Reputatie 5
Badge

Een overzichtje van wie inschreef:

2006: Valleilijn: Connexxion, Arriva, BBA, NS, Syntus

2012: Vechtdallijnen: Arriva, Polarisrail, Syntus, Veolia

2016: Alphen - Gouda: NS, Arriva

2017: Zwenzwoka: Keolis, Arriva, NS

2020: Noordelijke nevenlijnen: Arriva

 

Reputatie 7
Badge +3

Tamzin, stop nou eens met het verkopen van onzin. Ook NS kan goede biedingen doen op regionale lijnen. Zie Alphen - Gouda, waar NS een beter bod neerlegde dan Arriva. Materieel is beter geworden, dienstregeling uitgebreid, regionale tickets. Uitstekend. Er is een tijd geweest dat NS om politieke redenen niet mocht/kon/wilde inschrijven. Dat was overigens maar van korte duur.

Daar rijdt niet NS maar Abellio en de reden daarvan is precies wat ik eerder aangaf: de loonkosten van vaste conducteurs maakt NS te duur voor regionale lijnen. Dat kun je wel blijven ontkennen maar die conducteurskosten zijn al jaren een groot probleem. 

 

NS heeft wel biedingen gedaan op andere lijnen in de regio, zoals de Kamperlijn en Zwolle - Enschede, maar daar werd het bod blijkbaar terzijde gelegd (iets met een berekening die de provincie niet vond kloppen). 

Kennelijk was het bod dan toch niet zo goed/concurrerend.

 

Concessies worden overigens niet alleen op prijs verleend. Er zijn diverse gunningscriteria en die verschillen per concessie. Je kan dus ook winnen op kwaliteit, milieubelasting, enzovoorts. 

Er is maar een bepaalde hoeveelheid geld, dure conducteurs vertalen zich daardoor al snel in minder treinritten. En welke betere kwaliteit NS zou leveren is mij een raadsel. Maar ja, fans van een NS-monopolie verzinnen al jaren de raarste smoezen om de te hoge exploitatiekosten bij NS recht te praten. 

Reputatie 5
Badge

Kennelijk was het bod dan toch niet zo goed/concurrerend.

Een concurrerend bod kan terzijde worden gelegd vanwege een vorm- of procedurefout. We kennen hier de details niet en kunnen dus niets fundamenteels zeggen over hoe concurrerend het was. We weten alleen, als de info klopt, dat het bod niet beoordeeld is, maar terzijde gelegd. En zodoende weten we ook niet wie er gewonnen had als het bod niet terzijde was gelegd.

Daar rijdt niet NS maar Abellio en de reden daarvan is precies wat ik eerder aangaf: de loonkosten van vaste conducteurs maakt NS te duur voor regionale lijnen. Dat kun je wel blijven ontkennen maar die conducteurskosten zijn al jaren een groot probleem. 

Uiteindelijk zit het in dezelfde holding, dus vestzak- broekzak. NS kan dus via Abellio inschrijven en toch concurrerend zijn.

 

Er is maar een bepaalde hoeveelheid geld, dure conducteurs vertalen zich daardoor al snel in minder treinritten. En welke betere kwaliteit NS zou leveren is mij een raadsel. Maar ja, fans van een NS-monopolie verzinnen al jaren de raarste smoezen om de te hoge exploitatiekosten bij NS recht te praten. 

Je kan ook punten scoren door zeer creatieve oplossingen voor bepaalde vraagstukken in de aanbesteding. Ook kun je scoren door bijvoorbeeld een goed implementatieplan. Hoe de exacte gunningscriteria zijn, hangt af van de aanbesteding. Ook als je duur bent, kunt je nog steeds winnen. Je moet dan alleen op de gunningscriteria die niet over prijs gaan zoveel extra punten scoren dat het de hogere prijs rechtvaardigt. Soms zijn er zelfs concessies in OV-land met een bepaalde minimumprijs i.p.v. een maximum (concessie IJsselmond bij de bus bijvoorbeeld). Dan valt er dus op prijs niet eens te concurreren. En wellicht dat je met veel conducteurs ook een betere implementatie neer kan zetten of meer service. Let wel, ik ben in principe voor eenmansbediening en vliegende controleteams, maar dat je dure conducteurs hebt, maakt je niet direct een verliezer in de aanbesteding.

Badge

Tamzin, stop nou eens met het verkopen van onzin. Ook NS kan goede biedingen doen op regionale lijnen. Zie Alphen - Gouda, waar NS een beter bod neerlegde dan Arriva. Materieel is beter geworden, dienstregeling uitgebreid, regionale tickets. Uitstekend. Er is een tijd geweest dat NS om politieke redenen niet mocht/kon/wilde inschrijven. Dat was overigens maar van korte duur.

Daar rijdt niet NS maar Abellio en de reden daarvan is precies wat ik eerder aangaf: de loonkosten van vaste conducteurs maakt NS te duur voor regionale lijnen. Dat kun je wel blijven ontkennen maar die conducteurskosten zijn al jaren een groot probleem.

En waar is Abellio onderdeel van ???   Juist van de NS :grin:

Reputatie 5
Badge

@Tamzin

Ter overweging. Het doen van een bieding op een concessie kost veel geld. We praten niet over duizenden, maar over honderdduizenden euro's. Als bedrijf doe je zo'n investering niet als je denkt geen kans te maken of als je er geen brood in ziet. In het lijstje van inschrijvers per concessie kun je dat ook mooi terugzien. Niet op alle concessies is door alle vervoerders ingeschreven. Maar als je wel inschrijft, denk je een goed concurrerend bod te kunnen doen.

Dus zelfs al zou NS duur zijn, dan leggen ze alsnog niet zomaar een bod neer. Dan is er een bod waarvan ze denken over alle gunningscriteria samen de beste te zijn. Toekomstige aanbestedingen moeten uitwijzen wie waarop wil inschrijven. Maar echt geen bedrijf doet een bieding in de wetenschap dat het zinloos is.

Reageer