Conductrice fluit voordat iedereen is ingestapt | NS Community

Conductrice fluit voordat iedereen is ingestapt

  • 30 December 2021
  • 23 reacties
  • 932 Bekeken

Vanmiddag gepoogd een trein te nemen vanaf Amsterdam Sloterdijk naar Amsterdam Centraal. Ik stond op het perron netjes te wachten tot de trein arriveerde. De deuren openden en een man met twee tassen aan bagage kwam de trein uit - laten we zeggen dat dit letterlijk 3 seconden langer duurde dan wanneer iemand zonder bagage zou uitstappen. Enfin, ik wacht netjes totdat de man is uitgestapt. Zodra hij de trein uit is, wil ik de trein instappen. Prompt fluit de conductrice, de deuren beginnen te sluiten, en dat terwijl ze zag dat ik wilde instappen. Verbrouwereerd kijk ik haar aan, en vraag verbaasd of ik nog mag instappen? Ik stond immers netjes te wachten totdat ik de trein kon betreden. Ze schudt nee en de deuren sluiten. Wat zijn dit voor sadistische taferelen? Had ik iets aan wat haar niet zinde? Ruzie thuis? Zo ga je toch niet met reizigers om? 


23 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Nee, volgens de regels fluit de conducteur pas als er niemand meer in- of uitstapt. Ze hoeven natuurlijk niet altijd te wachten op reizigers die nog aan komen rennen, maar als mensen op tijd bij de deur staan, maar nog even moeten wachten op uitstappers, moet de conducteur daar ook gewoon even op wachten.

Wat is nou het hele doel van dit feestje, treintjes rijden of reizigers vervoeren?

Laten we de factor ‘reizigers’ dan maar snel afschaffen.

 

Dat je niet eeuwig wil wachten op aanstormende reizigers, prima. Maar als je enig fatsoen hebt voor je betalende klanten geef je die op zijn minst de kans om allemaal in te stappen. Wat verwacht je dat mensen doen, fluitje, oei ik mag er niet meer bij, ik wacht wel een half uur?

Reputatie 7
Badge

@MoDe zullen we vertraagde treinen waar niets voor in de weg rijdt en die dus meteen een groen sein hebben dan helemaal niet meer laten stoppen? Die hadden immers al weg moeten zijn en volgens jouw redenering is het niet relevant dat er mensen uit en in hadden gewild.

Reputatie 7
Badge

Wat verwacht je dat mensen doen, fluitje, oei ik mag er niet meer bij, ik wacht wel een half uur?

Ja, dat verwacht NS. Of minstens sommige conducteurs. Ik ben laatst nog het gesprek aangegaan met een conducteur die begon te dreigen dat hij een boete van 350e uit kon schrijven voor instappen na het fluitsignaal tegen iemand die gewoon voor de trein er was al op het perron had gestaan en de conducteur had gefloten terwijl hij even wachtte op een uitstapper die zijn koffer naar buiten sleurde.

Eeh @MoDe  Dat sein mag niet zonder toestemming van de machinist van de trein veranderen als deze groen is, de treinverkeersleider zal eerst de machinsit moeten contacten voordat deze een sein mag herroepen zoals dat heet.

 

En het is niet netjes als er reizigers nog instappen en de Hc fluit alvast, maar de trein moet ook op tijd rijden. Het gebeurt wel eens dat mensen door te fluiten aangespoort worden om sneller in te stappen en ja, dat staat haaks op de regel dat er na het fluitsignaal niet meer ingestapt mag worden.

Veiligheid is pas in het geding als de deuren dicht gaan en er iemand tussen komt.

@Robert B  De NS zal inderdaad geen trein laten wachten op een andere echter wordt er via porto's ook wel eens contact met personeel op de andere trein gezocht of zo'n verzoek gaat via de treindienstleider en die kan dan zien wat er wel of niet mogelijk is en werkt soms mee aan het verzoek maar ook geregeld niet. Voorheen kon het ook nog wel eens dat een PLP dat op het station zelf in de gaten hield maar die zijn op veel stations wegbezuinigd.

Reputatie 4

Zoals hier te zien had de trein vertraging en heeft de conductrice geprobeerd deze zoveel mogelijk in te perken door korter te stoppen op Sloterdijk. Misschien dat dat een verklaring is, al mogen conducteurs volgens mij niet fluiten als nog niet iedereen ingestapt is. 

Lijkt me reden om te klagen bij NS, de regels zijn duidelijk, @mrfreeze heeft die reeds geplaatst.

Reputatie 7
Badge +3

 

Reputatie 2

Dat krijg je met die korte treintjes van tegenwoordig, dan moeten er meer mensen door minder deuren en dat duurt dan allemaal wat langer...

Ik stond op het perron met nog drie andere mensen. Dit was de enige trein die op dat moment op het perron aan kwam. De conductrice stond letterlijk 1 wagon verder de boel in de gaten te houden. Ze zag mij staan en floot duidelijk heel doelbewust, zodat ik niet meer in kon stappen. Ik kan toch niet door iemand die aan het uitstappen is heen beuken? Terwijl ik al netjes op het perron naast de deur stond te wachten. Nee, wat deze conductrice deed was ronduit asociaal. Praktijkvoorbeeld van sadisme.

Overigens de beste wensen voor het nieuwe jaar. Ik hoop voor de conductrice in kwestie dat 2022 een beter jaar zal worden dan 2021. Als zij haar frustraties op deze wijze botviert op reizigers, is er waarschijnlijk meer aan de hand. 

Reputatie 3

Zojuist trein van 21:11 van Ede-Wageningen richting Den Helder. De conducteur fluit voordat iedereen is ingestapt! Drie jongers houden de deur open en glippen er nog net op tijd in, terwijl zij netjes op hun beurt hadden gewacht met instappen. Dit kan echt niet en slaat nergens op! Als conducteur is je eerste prioriteit toch de veiligheid van de reizigers waarborgen?? Fluiten voordat iedereen is ingestapt creëert gevaarlijke situaties zoals hierboven beschreven en is bovendien heel erg dom! Belachelijk! Dit is ook lang niet de eerste keer (zie mijn eerdere bericht)!

Reputatie 7
Badge +3

Zojuist trein van 21:11 van Ede-Wageningen richting Den Helder. De conducteur fluit voordat iedereen is ingestapt! Drie jongers houden de deur open en glippen er nog net op tijd in, terwijl zij netjes op hun beurt hadden gewacht met instappen. Dit kan echt niet en slaat nergens op! Als conducteur is je eerste prioriteit toch de veiligheid van de reizigers waarborgen?? Fluiten voordat iedereen is ingestapt creëert gevaarlijke situaties zoals hierboven beschreven en is bovendien heel erg dom! Belachelijk! Dit is ook lang niet de eerste keer (zie mijn eerdere bericht)!

Een conducteur fluit omdat de trein moet vertrekken. Het sein staat dan op groen. Dat blijft niet eeuwig groen, dus kan een conducteur niet altijd wachten tot iedereen is ingestapt. Als er gefloten is, mag er niet meer ingestapt worden. Degenen die dan toch nog instappen of deuren ophouden creëren gevaarlijke situaties, niet de conducteur. Die doet gewoon zijn werk: fluiten om op tijd te kunnen vertrekken.

Badge +3

Vanavond nog zoiets voor Duivendrecht -  Amersfoort https://twitter.com/Mart020XXX/status/1632448228581949450

kan de trein van Amersfoort naar Apeldoorn van 19:52 wachten op de trein van Duivendrecht 19:20 naar Amersfoort?

NS zegt keihard nee, gaat niet gebeuren. Maar lees de rest van het draadje. Het latere vertrek van de trein uit Duivendrecht kwam door voetbalsupporters (er werd blijkbaar nog ingestapt), maar ook anderen willen natuurlijk wel graag verder dan Amersfoort zonder te hoeven wachten op een volgende trein.

Nou dat regelen we dan! https://treinposities.nl/ritinfo/20230305/1771 en zo kwam alles goed 😏

Of het allemaal paste in de 1771 (VIRM-4) geen idee, maar gezellig druk neem ik zomaar aan.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe zullen we vertraagde treinen waar niets voor in de weg rijdt en die dus meteen een groen sein hebben dan helemaal niet meer laten stoppen? Die hadden immers al weg moeten zijn en volgens jouw redenering is het niet relevant dat er mensen uit en in hadden gewild.

Dat gebeurt al 😉

Ik was er niet bij en weet niet of het inderdaad ging om mensen die al op het  perron stonden of pas kwamen na de fluit.

Ik heb wel zelf mogen ervaren dat er bij een vertraagde trein gefloten werd voor iedereen de kans had gekregen om in te stappen. Die trein was te ver door gereden waardoor er bij de laatste deur heel veel mensen waren die daar nog in wilden. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat is nou het hele doel van dit feestje, treintjes rijden of reizigers vervoeren?

Treintjes op tijd laten rijden.

Reputatie 3

Vandaag trein van 12:28 richting Den Helder vanaf station Driebergen-Zeist. Het was erg druk op het perron en omdat de trein maar vier delen had, stonden er een hoop mensen bij de voorste deur. Niet eens de helft was ingestapt, maar er werd al gefloten door de conducteur! Iedereen heeft het nog wel gehaald omdat het wel even duurde voordat de deuren echt sluiten maar ik vond het wel echt bizar dat de conducteur niet even wachtte op deze reizigers…

Reputatie 7
Badge

Tja, de treinen moeten wel op tijd rijden.

Reputatie 7

Tja, de treinen moeten wel op tijd rijden.

En daardoor zijn instappende reizigers natuurlijk een vervelende bijkomstigheid.

Helaas is dit nu niet te controleren doordat u geen treinnummer of tijd en richting van de trein opgeeft.

Dag Jeroen, 
 

Het gaat om de sprinter van 15:53 vanuit Amsterdam Sloterdijk richting Amsterdam Centraal (vertrokken vanuit Hoofddorp), ritnummer 5857, op donderdag 30-12-2021.

Deze trein had inderdaad vertraging en dat is er nagenoeg uitgereden door machinsit en Hc op het traject. De stop was dus korter dan gebruikelijk maar er wordt getracht de trein weer zoveel mogelijk op tijd te laten rijden en als je naast een trein blijft staan is niet altijd duidelijk of je die trein wilt of wacht op een andere trein voor de Hc.

Een Hc kijkt of het veilig is om de deuren te sluiten en geeft als waarschuwing vooraf een fluitsignaal waarna de deuren gesloten worden. Er is geen regel om te wachten tot het moment dat iedereen is ingestapt omdat je dan ook zou meoten blijven wachten op rennende mensen op de grote stations die nog mee willen terwijl het al vertrektijd is.

 

Reageer