beantwoord

Dalurenvrij tarief minder voordeel in Dronten! Sinds de nieuwe dienstregeling kom ik stelselmatig te

• 16 februari 2017
  • 14 reacties
  • 313 Bekeken

Sinds de nieuwe dienstregeling kom ik stelselmatig te laat op mijn werk doordat de sprinter vanuit Dronten naar Amsterdam centraal voor mijn neus vertrekt.
Ik heb een dalurenvrij abonement waardoor ik vanaf 08:55 kan inchecken om gebruik te maken van mijn voordeel. Echter, sinds de nieuwe dienstregeling kom ik officieel 30 seconden te kort om nog in te mogen stappen. Het verschilt per conducteur of ik nog mee kan of niet, en blijft elke ochtend een gok.
Volgens de procedure is het zo dat de conducteur gaat affluiten om 08:54:30 l, terwijl ik pas om 08:55 in kan checken wil ik gebruik maken van gratis reizen.
Verzoek: aub met de nieuwe dienstregeling in April rekening houden met lotgenoot reizigers uit Dronten... 1 extra minuut extra zou al voldoende zijn (08:56 zoals het in eerste instantie was bij het invoeren van de nieuwe regeling), geen idee waarom dat stilzwijgend is veranderd!?)
Zoals het nu is ben ik genoodzaakt om met de auto naar mijn werk te gaan.
Station Dronten hebben we al weinig smaken kwa trein verkeer, dus 1 minuut extra zal al heel wat betekenen!
icon

Beste antwoord door Erryt NS 16 februari 2017, 12:05

Hallo Kevin66 en welkom op het NS Serviceforum,

Ik snap je frustratie dat je door de nieuwe dienstregeling niet meer gebruik kan maken van je Dal Vrij abonnement. Ik wil alvast aangeven dat de dienstregeling helemaal vaststaat en deze op korte termijn ook niet gewijzigd zal worden. Wel speel ik je suggestie door. Volgens de reisplanner zal de trein om 08:55 moeten vertrekken, het is dan inderdaad zo dat de conducteur de trein echt om 08:55 wilt laten vertrekken en de deuren een aantal seconden daarvoor laat sluiten. Ik heb wel geconstateerd dat de trein vanochtend met een vertraging van 3 minuten vertrok vanuit Dronten waardoor je deze vanochtend wel je abonnement kon gebruiken.
Bekijk origineel

14 reacties

Gaat iets niet goed met de tekst zie ik...
Hallo Kevin66 en welkom op het NS Serviceforum,

Ik snap je frustratie dat je door de nieuwe dienstregeling niet meer gebruik kan maken van je Dal Vrij abonnement. Ik wil alvast aangeven dat de dienstregeling helemaal vaststaat en deze op korte termijn ook niet gewijzigd zal worden. Wel speel ik je suggestie door. Volgens de reisplanner zal de trein om 08:55 moeten vertrekken, het is dan inderdaad zo dat de conducteur de trein echt om 08:55 wilt laten vertrekken en de deuren een aantal seconden daarvoor laat sluiten. Ik heb wel geconstateerd dat de trein vanochtend met een vertraging van 3 minuten vertrok vanuit Dronten waardoor je deze vanochtend wel je abonnement kon gebruiken.
Reputatie 7
Badge +3
De daluren beginnen om 9.00 uur en om gegarandeerd een trein om 9.00 uur te kunnen halen kun je al vanaf 8.55 uur inchecken en eventueel mag je als dat toevallig zo uitkomt dan ook een trein nemen die net voor 9.00 uur vertrekt.

Maar NS gaat natuurlijk niet de dienstregeling aanpassen van een trein die om 8.55 uur vertrekt aangezien de officiële grens 9.00 uur is, alles daarvoor is eventueel meegenomen maar daar kun je geen rechten aan ontlenen.
@Erryt: negatief, vanochtend vertrok de trein vanuit Dronten richting Amsterdam centraal om 08:54. Ik heb namelijk precies om 08:55 ingechecked. De conducteur van de opvolgende trein heeft dit kunnen bevestigen. Zijn verhaal was dat de trein om 08:54 kon vertrekken nadat de conducteur een fluit signaal geeft om niet meer in te stappen. De beste conducteur van mijn gemiste trein keek me recht in mijn ogen aan terwijl ik bij het paaltje stond in te checken maar koos ervoor om toch te vertrekken.
Wel heel bizar dat ik na 4 jaar dalvrij te hebben kunnen reizen nu met de auto moet. Belachelijk maar het heeft zijn voordelen... altijd zit plaats, schoon, mijn eigen muziek ipv dat van mijn buurman/vrouw en ik kom vaker op tijd op mijn werk.
@Tamzin... de NS heeft de dienstregeling al aangepast na ingang van de vernieuwde dienstregeling een aantal weken geleden. Na ingang van de nieuwe regeling was de vertektijd :56 min, nu is dat veranderd naar :55 min.
De NS hoeft mij geen rechten te ontlenen, ik geef slechts aan dat ze bij het inplannen misschien ook dit soort gevallen kunnen incalculeren... het gaat slechts om 1 minuut voordeel reiziger en om een station waar er beperkt treinverkeer is.
Reputatie 7
Badge +3
NS garandeert niet dat de vertrektijden de komende 100 jaar hetzelfde blijven. De grens is In principe 9.00 uur en dat kan wel eens toevallig handig of minder handig uitpakken.

Verder kent Dronten geen beperkt treinverkeer met een halfuurdienst de hele dag.
Ik vind één trein per half uur beperkt maar dat is een kwestie van mening.
Bedankt voor het meedenken.
Deze topic mag gesloten worden wat mij betreft, ik heb het opgelost. Ik geef gewoon €150 per mnd extra uit en ga met de auto... die vertrekt altijd op tijd, rijdt niet voor mijn neus weg en ik hoef nooit meer te rennen om het te halen, naast alle andere luxe die ik heb.
Reputatie 7
Badge +3
Buiten de Randstad zijn er veel plaatsen waar de treinen in de avond en op zondag maar om het uur rijden. En dat geldt ook voor grotere plaatsen zoals bijv. Wijchen met bijna 50.000 inwoners. Dronten heeft niks te klagen.
Mijn klacht gaat niet over frequentie treinverkeer, dat is een onfortuinlijk bijkomstigheid...
Reputatie 1
Veel beter zou het zijn als, je (net) incheckt in de spits en in daluren verder reist. ov chipkaart systeem zo wordt dat je vanaf 09.00 met korting of gratis reist (bij dalvrij abonnement)
Reputatie 3
Het antwoord van Tamzin geeft de situatie denk ik het duidelijkste weer:

De daluren beginnen om 9.00 uur en om gegarandeerd een trein om 9.00 uur te kunnen halen kun je al vanaf 8.55 uur inchecken en eventueel mag je als dat toevallig zo uitkomt dan ook een trein nemen die net voor 9.00 uur vertrekt.

Maar NS gaat natuurlijk niet de dienstregeling aanpassen van een trein die om 8.55 uur vertrekt aangezien de officiële grens 9.00 uur is, alles daarvoor is eventueel meegenomen maar daar kun je geen rechten aan ontlenen.

Kevin zou wel Vol Tarief naar Lelystad kunnen reizen op een tweede OV-chipkaart en vanaf daar weer reizen met DalVrij door opnieuw uit en in te checken met de andere kaart.
Veel beter zou het zijn als, je (net) incheckt in de spits en in daluren verder reist. ov chipkaart systeem zo wordt dat je vanaf 09.00 met korting of gratis reist (bij dalvrij abonnement)
Dalvrij reizen geldt alleen als je inchecked in daluren. Als ik incheck in de spits betaal ik de volledige prijs.
Of begrijp ik je verkeerd?
Kevin zou wel Vol Tarief naar Lelystad kunnen reizen op een tweede OV-chipkaart en vanaf daar weer reizen met DalVrij door opnieuw uit en in te checken met de andere kaart.

Op zich een leuk idee, en ik pas dit ook zo nu en dan toe als ik te laat ben. De enigste reden dat ik "dal vrij" reis is puur omdat het goedkoper is dan met de auto, niet omdat het prettig reizen is. Zou ik toch inchecken totaan eerst volgende halte en dan weer inchecken dalvrij ben ik alsnog €100 per mnd extra kwijt en voor dat geld kan ik twee weken auto rijden. Als ik dan mijn dalvrij stop zet dan is dat nog es €99 waarvoor ik dus in totaal een maand auto kan rijden.
(Daarbij komt dat ik behoorlijk rap moet zijn met uit en weer inchecken wil ik nog met dezelfde trein verder reizen...al zou het op zich net te doen moeten zijn).
Om even weer terug te gaan naar waar het mij om gaat: na invoering van de nieuwe dienstregeling was de vertektijd 08:56, waardoor de dalvrij reiziger nog voordeel hed binnen die ene minuut inchecken.

Onlangs (dus nog ná de nieuwe dienstregeling) heeft de NS nogmaals de vertrektijden aangepast maar dan in het nadeel van de dalvrij reiziger, vertektijd 08:55. Dus "zomaar" een dienstregeling omgooien schijnt niet echt zo'n mega probleem te zijn als men wil doen geloven....1 minuut voordeel reiziger is van ondergeschikt belang voor de NS schijnbaar.
Let wel... die ene minuut is in praktijk slecht 30 sec affluit tijd voor het sluiten van de deuren.
Waar praten we over!?

Reageer