Dan maar zonder treinmanager (conducteur/hc) van/naar België

• 19 September 2021
  • 10 reacties
  • 216 Bekeken

Badge +3

Nou vooruit dan maar..

Bron https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/spoor/2021/09/conducteurs-ns-internationaal-leggen-woensdag-werk

De conducteurs (trainmanagers) van NS Internationaal die werken op de Intercity Brussel leggen woensdag 22 september de hele dag het werk neer. Ze zijn boos omdat ze minder betaald krijgen dan hun collega’s die werken bij Thalys Eurostar en ICE Berlijn & Nightjet. Zo krijgen ze onder meer een lagere toeslag dan die gebruikelijk is als compensatie voor extra kennis van buitenlandse wet- en regelgeving.

Mag een trein wel over de HSL rijden zonder twee conducteurs aan boord? Ik zeg nee, dus woensdag ellende.

Terzijde: inclusief de tijd voor inchecken was ik met een oude Fokker 50 sneller van Eindhoven Airport/Welschap naar Zaventem/Brussel Airport dan met de trein (toentertijd nog via Roosendaal, nu via Breda dus, als ze rijden).

10 reacties

Blij dat ik dinsdag weer ga 😎

Badge +3

Vliegen is zó 2019 :rofl:

Badge +3

En verder met een bommelding (wat voor ding?) bij Arriva, zucht.. :sleeping:

Badge +3

Zie verder https://www.nu.nl/economie/6157929/komende-woensdag-geen-treinen-op-traject-naar-brussel-vanwege-staking.html

FNV "We snappen heel goed dat we met deze actie reizigers duperen, maar de directie van NS Internationaal geeft ons en onze leden geen andere keuze".
Reiziger “En dat is precies waarom je van mij geen sympathie krijgt!”

Juist! Zo maak je natuurlijk geen vrienden. Game on!

Reputatie 6
Badge +1

Goed gekozen die datum! EUROPese dag in de week van de MOBILITEIT!! Dat zal die vervelende klanten een lesje leren-of de FLIXbus weer eens een goede dag laten beleven

Gratis reizen in diverse steden-alhoewel het in d´n Broeksel vandaag al is en Brussel carfree ook nog. Maar daar doen we in NL nou niet zo aan-zal wel veuls te europees zijn.

Voor degenen die toch willen en niet tegen wat overstapjes opzien: met de gewone NMBS vanaf Roosendaal of Maastricht zal nog wel gaan

Reputatie 7
Badge +4

De salarissen gelijktrekken met de Thalys en de ICBerlijn lost alles op.De twee partijen kunnen het maar beter eens worden in plaats van allebei dwars te liggen. Past in de polder. ;-)

Reputatie 7
Badge +3

De salarissen gelijktrekken met de Thalys en de ICBerlijn lost alles op.De twee partijen kunnen het maar beter eens worden in plaats van allebei dwars te liggen. Past in de polder. ;-)

De salarissen bij Thalys en IC Berlijn wat verlagen en bij de Benelux wat verhogen. Budgettair neutraal. 

Verder eindelijk de discussie opstarten over het uitfaseren van de vaste conducteur in de trein. 

Reputatie 7
Badge +4

Een salarisverlaging is zelden haalbaar en dat lijkt me maar goed ook voor mensen die er qua inkomen van afhankelijk zijn. Bestaanszekerheid is geen luxe, maar een sociaal recht. Werknemers hebben gelukkig rechten wat mij betreft. Het komt niet uit hetzelfde budget, dus budgettair neutraal?

Dat wordt een trein met nog minder controle en dan is het aantal topics hierover helemaal niet meer te tellen. In een Arrivatreintje kan dat vaak nog wel qua veiligheid, maar bij NS niet. Conducteurs kunnen de huidige veiligheid niet meer garanderen met een zo wijd verspreid wangedrag van te veel reizigers. Het is een maatschappelijk probleem dat ook door NS alleen niet opgelost kan worden en zeker niet door uitfaseren. Het parasitaire volkje zal het toejuichen en dat moeten we niet willen als samenleving.

Reputatie 7
Badge +3

Een salarisverlaging is zelden haalbaar en dat lijkt me maar goed ook voor mensen die er qua inkomen van afhankelijk zijn. Bestaanszekerheid is geen luxe, maar een sociaal recht. Werknemers hebben gelukkig rechten wat mij betreft. 

De belastingbetaler past miljarden bij op het treinvervoer en dan zijn looneisen buitengewoon misplaatst.

Dat wordt een trein met nog minder controle en dan is het aantal topics hierover helemaal niet meer te tellen. 

Welke controle? Ik heb al een jaar lang geen conducteur meer gezien die controleert 

Badge

Een salarisverlaging is zelden haalbaar en dat lijkt me maar goed ook voor mensen die er qua inkomen van afhankelijk zijn. Bestaanszekerheid is geen luxe, maar een sociaal recht. Werknemers hebben gelukkig rechten wat mij betreft. 

De belastingbetaler past miljarden bij op het treinvervoer en dan zijn looneisen buitengewoon misplaatst.

Dat wordt gedaan om de boel overeiind te houden net als dat er miljarden besteed zijn om de rest van Nederland overeind te houden tijdens de Corona pandemie. Ik vrees dat half Nederland dan straks de rekeningen niet meer kan betalen als er geen loonsverhoging zou zijn met de almaar stijgende kosten.  Misschien moeten we wat meer belasting gaan heffen bij Tamzin om de kosten van de Pandemie deels terug te laten vloeien in de staatskas.

Reageer