beantwoord

De vertrektijden op Dordt zuid ri Rotterdam zijn erg ongunstig geworden, gaat dat nog verbeteren?

• 19 december 2017
  • 20 reacties
  • 343 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Er gaat een trein om ..:03,..:28, ..:33 en ..:58 dus twee heel kort na elkaar en dan bijna een half uur geen trein, vervolgens zijn de wachttijden voor de sprinter op dordt ook weer lang
icon

Beste antwoord door DDietzen 19 december 2017, 15:12

Goedemiddag, welkom op het forum!

Het scheve 5/25-interval komt doordat de sprinters op dit traject beide weinig speling hebben: de sprinter Roosendaal - Dordrecht moet in Roosendaal een aansluiting bieden vanaf de stoptrein uit Puurs, de sprinter 's-Hertogenbosch - Dordrecht wordt in Den Bosch doorgekoppeld vanuit Arnhem C en moet tussen Tilburg en Breda tussen twee intercity's doorfietsen. Hierdoor kan er nauwelijks met deze sprinters geschoven worden.

Wat betreft de overstaptijden in Dordrecht: het is mij niet helemaal duidelijk waarom deze zo lang zijn. Met wat geluk wordt hier wat aan verbeterd zodra het conventionele Beneluxpad uit de dienstregeling verdwijnt.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 4
Is die onderbezetting niet het gevolg van beroerde aansluitingen aan beide kanten? Je zou ook kunnen proberen om aansluitingen te verbeteren, vooral aan de Breda zijde, en die bezetting juist wat verbeteren. Mocht de 2300 eruit gaat, is de puzzel wel een stuk makkelijker...
Badge
Mooi! Ik zal er morgen wat uitgebreider naar kijken, ben vanavond nog even bezig met een assignment afmaken (want de prof weet niet wat 'kerstvakantie' betekent 😞 )
Eén dingetje valt me nu wel op: 2x/u 2300 (pendel Dordrecht - Breda) lijkt mij sowieso overkill. Er rijdt nu 1x/u een ICM-3 die naar verluidt zwaar onderbezet is qua reizigers. (Hetzelfde komt naar voren uit de druktemelder in de planner, daar zie ik immers voor elke trein maar 1 poppetje.)

Over de 2300 gesproken, die wordt nog steeds december 2018 afgeschaft toch?
Reputatie 4
Oke, hier mijn uitwerking.

De grijze paden zijn in geval van behoud van het oude pad van de 9200.
Wat punten waar ik op heb gelet.
- zo min mogelijk wijzigingen op de lijn Rotterdam - Den Haag
- cross-platform te Roosendaal in beide richtingen (4a > 3a, 3a > 4a)
- cross-platform te Dordrecht 2300 op 2200 en vv. Deze is krap, maar daar staat tegenover dat de 2300 10 minuten kering in Breda heeft, mocht de 2200 vertraging hebben.
- andere cross-platforms te Dordrecht: 2200 op 5000, 5100 op 2200.
6600 en 5900 op 2400, in beide richtingen.

Het lukte me in deze opzet niet om zowel een aansluiting op de stoptrein naar Puurs als 2 keer per uur een pendel Dordrecht - Breda in te leggen vanwege overkruisen in Dordrecht, maar het is de vraag of dat gewenst is. Als het pad van de 9200 verdwijnt, dan wijzigen goederenpaden en kan de 5900 later in Dordrecht binnenkomen (achter de 2300 langs). Dan kan er 2 keer per uur worden gependeld naar Breda.

Overigens is de brugopening ook om .21/.25 en .51/.55. Nogmaals, ik kan me niet voorstellen dat brugopeningen niet gewijzigd kunnen worden.
Reputatie 1
De brug naar Zwijndrecht gaat maar 1x per 2 uur open, tot 8 uur geloof ik en daarna wijzigd dat ook weer.

Deze brug openingstijd zit er al jaren in en de dienstregeling moet daarop aangepast worden. Voorheen was dat niet erg want de sprinter vertrok gewoon 8 over, tot de dienstregeling van vorig jaar.
Badge
Als die brugopening op de dienstregeling wordt afgestemd vind ik het wel apart dat ze zo'n afzichtelijke asymmetrie hebben ingebouwd bij die sprinter en IC.
Daarnaast: die brugopening is toch uurlijks?@Vinniejj: waarom zijn er dan slechts om het andere uur afwijkende tijden?
Reputatie 4
De brugopening wordt juist afgestemd op de dienstregeling, dus daar valt prima mee te schuiven. Als je rekening moet houden met vastgelegde brugopeningen van 10-tallen bruggen is het ontwerpen van een nieuwe dienstregeling geen doen. Ik vind het juist een goed idee van DDietzen om dat vervroegde vertrek eruit te halen.
Badge
@Coryza: Hóéveel zeg je voor Zl - Nm?! Je moet wel rekening houden met knoop Zwolle, enkelspoor Olst - Deventer, perroncapaciteit Zutphen, knelpunt Velperpoort, drukte op Arnhem - Nijmegen... Theoretisch kan er best wel wat vanaf, maar in de praktijk alleen als de 3600 de enige trein wordt langs de route. Zie ik nog niet zo gauw gebeuren.

@Vinniejj: hè bah, kan daar niet eens mee geschoven worden in overleg met Rijkswaterstaat? 😞
Reputatie 1
Brug opening in Dordrecht is juist -.13 op het oneven uur. Je ziet dit ook terug bij de vertrektijden van de ic (ene uur om .09 andere uur .05) en de sprinter (.12 en .08)

De sprinter staat vervolgens die 4 minuten weer te wachten op Zwijndrecht en rijdt dan weer op tijd richting Rotterdam.
Reputatie 2
De 3600 zit wel érg ruim in z'n jasje he. Je kan er zo dik 10 min afhalen op het stuk Zl-Nm, en het gedeelte rond Ht is ook nogal ruim. In principe zodra de 3600 richting Rsd vanaf Dr meer dan +5 min heeft dan kun je de kering in Roosendaal bij een nieuwe opzet niet meer halen, want dan zit deze tot aan Nm achter de sprinter naar Ddr. Zodra je Nm op tijd voorbij bent zit je wel goed met eventuele kleine vertragingen.
Badge
Zeker doen! :)

Die kering van 5 minuten heb ik afgekeken van de 3500 in Venlo en van het kopmaken van de 3000 in de avonduren in Arnhem. Is bij de 3600 inderdaad wat aan de krappe kant, ik kan er 6 min van maken alleen dan gaat de stop in Breda wel naar 1 min en ik weet niet of dat ideaal is.
Wat betreft de 6 min-kering van de 2300: het is altijd een korte trein, dat scheelt in het heen-en-weerlopen van de mcn, en ook in het aantal materieeldefecten. Met een langere kering gaan handige aansluitingen in Dordrecht met de 2200 verloren, en worden de overstappen in Breda er ook niet beter op. Ik zou het risico durven nemen.
Reputatie 4
Graag gedaan. Wat betreft de aansluitingen en keringen: ik weet niet of de NS blij wordt van korte keringen van 5 minuten, zoals je voor de 3600 hebt bedacht. Bij de geringste vertraging vertrek je al in de plus. Zo krijgt bij jou de 2300 ook maar 6 minuten in Breda, terwijl deze pas na de 2200 in Dordrecht vertrekt, waar enige vertraging vrij reëel is. Dan krijg je een vertraagde 2300 terug uit Breda, en zit je IC vanaf Roosendaal ook weer in de plus. Dit is precies de reden waarom de keringen van de IC's in Amsterdam juist verruimd zijn. De verruiming van de aansluiting in Eindhoven is dus zeker een positief punt.
Als het me lukt, zal ik mijn visie ook eens delen.
Badge
- Het cargopad van/uit Den Haag is tot aan Kijfhoek Noord (kleinigheidje)
Klopt. Ik had 'm er nog niet ingezet omdat 'ie tussen Rotterdam C en Lombardijen over het buitenste spoor rijdt, waar alleen HSL-treinen en de conventionele 9200 overheen rijden. De rest van de treinen in tabel 1 rijdt over het binnenste spoor, dus ik had het cargopad voor het gemak even weggelaten. :)

- De sprinter van Roosendaal naar Dordrecht vertrekt vanaf 3b of 1b neem ik aan? Dat geeft nu een te krappe aansluiting van de stoptrein naar België. Later vertrek komt nu niet uit met de cargo, maar die moet je toch nog wijzigen omdat het in Dordrecht niet past, zoals je al zei

Minimum overstaptijd in Roosendaal is 3 minuten volgens dit handige bestandje.
Aankomst uit Puurs is nu doordeweeks .08 (dus 2 min overstap), daar kan wel een minuutje vanaf door een korter stationnement in Antwerpen-C (dat is nu 4 min). In het weekend is aankomst om .07 dus zit je sowieso goed.
Andere richting zelfde riedeltje: doordeweeks 2 min overstap, verruimen door korter stationnement Antwerpen-C, in het weekend zit het al goed. :)

- In Roosendaal blijft de overstap van 4b naar 3a, die voor vele overstappers nu een ergernis is

Zolang de sprinter niet de hele dag naar 1b mag, is 3b niet beschikbaar. Overigens had ik de 3600 zodanig ingepland dat 'ie kort (5 min) kan keren in Roosendaal, en dat de overstap met de 2200 5 à 6 minuten wordt. Dus dat scheelt ook weer wat ergernis :)

- De 9200 halteert nu lang in Roosendaal ipv Rotterdam. Kan je niet beter de 9200 via Breda leggen, omdat dat toch al gaat gebeuren?

Dat gaat inderdaad gebeuren, maar het pad langs Roosendaal moet nog zeker tot december 2018 blijven liggen. En wie weet flopt ook de Benelux-plus en gaat men weer langs Roosendaal rijden :P
Wat mij betreft wordt de stop in Roosendaal wat korter, zodat extra in Essen / Luchtbal kan worden gehalteerd. Kan nooit kwaad 🙂 Met stug doorrijden zou je trouwens zelfs in een direct pad Mechelen - Brussel-Noord terecht kunnen komen waardoor je 12 minuten korter onderweg bent, maar dan gaat de NMBS weer steigeren (want Thalysbelangen) dus dat wordt 'm helaas niet.
De stop in Rotterdam is trouwens ingekort zodat de 9200 niet meer de sprinter Roosendaal - Dordrecht in de weg zit.

- De tijden tussen Rotterdam en Den Haag verschuiven iets tov nu. Hoe past de 2400 in de knoop Leiden, of verschuift die ook? Krijgt de 2100 dan niet een te korte kering in Amsterdam?

Ik heb de knoop Leiden iets verschoven, als je dat doorcaramboleert krijg je in Zwolle een 1 minuut latere aankomst van de 700/1800. Dat is prima op te vangen.
De keringen van de 2100 en 2200 zijn juist aan de lange kant, 9 minuten.

- De 1100 arriveert hierdoor eerder in Breda. Krijgt deze nu een langere reistijd om in Eindhoven aansluiting te geven, of wordt de overstap daar ruimer?

Door de eerdere aankomst / het latere vertrek van de 1100 in Breda kan daar een robuuste cross-platformaansluiting worden geboden op de Benelux-plus. Heel, héél misschien weerhoudt dat de gemeente Den Haag van haar Beneluxmanie, maar ik reken er niet op ;)
De 1100 komt eerder aan / vertrekt later in Eindhoven. In mijn uitwerking krijg je daarmee een 'veiliger' overstap van 7 minuten naar/van Venlo, plus overdag een aansluiting van 2 minuten naar/van Heerlen.

- En het is de vraag of een doorkoppeling van de sprinters in Dordrecht qua capaciteit een slimme zet is.

Da's natuurlijk een goede vraag. Maar gezien de grote hoeveelheid klachten over de 'sprinterknip' leek dit me wel een goed opzetje. Indien nodig kan er in Dordrecht worden afgetrapt/bijgeplaatst.

Bedankt voor het los-/afbranden! Als je verder nog commentaar hebt, hoor ik dat graag. 🙂
Reputatie 4
Brand maar los/af (doorhalen wat niet van toepassing is :8 )

Maar al te graag!
- Het cargopad van/uit Den Haag is tot aan Kijfhoek Noord (kleinigheidje)
- De sprinter van Roosendaal naar Dordrecht vertrekt vanaf 3b of 1b neem ik aan? Dat geeft nu een te krappe aansluiting van de stoptrein naar België. Later vertrek komt nu niet uit met de cargo, maar die moet je toch nog wijzigen omdat het in Dordrecht niet past, zoals je al zei
- In Roosendaal blijft de overstap van 4b naar 3a, die voor vele overstappers nu een ergernis is
- De 9200 halteert nu lang in Roosendaal ipv Rotterdam. Kan je niet beter de 9200 via Breda leggen, omdat dat toch al gaat gebeuren?
- De tijden tussen Rotterdam en Den Haag verschuiven iets tov nu. Hoe past de 2400 in de knoop Leiden, of verschuift die ook? Krijgt de 2100 dan niet een te korte kering in Amsterdam?
- De 1100 arriveert hierdoor eerder in Breda. Krijgt deze nu een langere reistijd om in Eindhoven aansluiting te geven, of wordt de overstap daar ruimer?
- En het is de vraag of een doorkoppeling van de sprinters in Dordrecht qua capaciteit een slimme zet is.

Maar er zitten wel wat interessante oplossingen in.
Badge
Dit is wat ik op het moment heb staan. Brugopening in Dordrecht is .20-.26 (dus niet .19-.25 zoals staat in tabel 1a).

Brand maar los/af (doorhalen wat niet van toepassing is :8 )

Edit: ik zie nu dat ik een foutje heb gemaakt met de cargopaden in 1b bij Dordrecht... don't mind that 😛
Reputatie 4
Als je de sprinter uit Roosendaal later laat vertrekken, dus laat wachten op de stoptrein uit België, dan wordt de overstap uit Vlissingen erg ruim. Nu is het de vraag of dat belangrijker is dan de gemiste aansluiting nu. Doorkoppelen in Dordrecht wordt lastig. Overstap is nu 5 minuten, en als de brug bij Dordrecht opent, is ie maar 1 minuut (is niet haalbaar). Als je de sprinter uit Roosendaal verlaat, kan je tijdens brugopeningen de sprinters niet koppelen. Verder zijn de sprinters in Dordrecht juist geknipt vanwege het verschil in capaciteitsvraag. Ik denk niet dat dat snel wordt teruggedraaid.
Maar als puzzelaar ben ik wel benieuwd wat je in gedachte had 😉
Badge
Wacht, géén aansluiting uit Puurs? Dat is wel erg beroerd aangepakt zo. :(
Ik heb zelf onlangs nog eens zitten puzzelen op de treinenloop in die regio, en die aansluiting was daar makkelijk te doen. Zelfs nog met een doorkoppeling Roosendaal - Dordrecht - Den Haag C gratis erbij.
Reputatie 4
@DDietzen. De sprinter Dordrecht - Roosendaal biedt juist geen aansluiting op de sprinter naar Puurs, wat eigenlijk wel jammer is. Uitgangspunt te Dordrecht is de sprinter naar Den Bosch, die ligt aardig vast rond .28 en .58. De rijtijd van de sprinter naar Roosendaal is zo'n 30 minuten, en biedt in Roosendaal nu een redelijke overstap op de IC's naar Vlissingen en Breda. Als je de sprinter eerder laat vertrekken, dan verslechteren deze aansluitingen, en kom je in de knel met goederenpaden tussen Dordrecht en Breda. Overigens is het 5/25 interval alleen nadelig voor reizigers vanaf Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe. Mee eens dat de overstaptijden zeker verbeterd kunnen worden.
Badge
Goedemiddag, welkom op het forum!

Het scheve 5/25-interval komt doordat de sprinters op dit traject beide weinig speling hebben: de sprinter Roosendaal - Dordrecht moet in Roosendaal een aansluiting bieden vanaf de stoptrein uit Puurs, de sprinter 's-Hertogenbosch - Dordrecht wordt in Den Bosch doorgekoppeld vanuit Arnhem C en moet tussen Tilburg en Breda tussen twee intercity's doorfietsen. Hierdoor kan er nauwelijks met deze sprinters geschoven worden.

Wat betreft de overstaptijden in Dordrecht: het is mij niet helemaal duidelijk waarom deze zo lang zijn. Met wat geluk wordt hier wat aan verbeterd zodra het conventionele Beneluxpad uit de dienstregeling verdwijnt.
Hallo JeDi en welkom op het NS Forum!

Heb je ook hier al gekeken? Dordrecht is een veel besproken onderwerp in de nieuwe dienstregeling. Mocht jouw vraag hier nog niet in besproken staan dan kun je deze aan de discussie toevoegen. Experts houden dit topic in de gaten om eventuele verbeteringen mee te nemen naar de dienstregeling voor 2019.
Reputatie 7
De nieuwe dienstregeling is net ingegaan, het eerste wijzigingsblad is in Februari. Ik verwacht niet dat er nog veel verandering in gaat komen, aangezien alle paden al vastliggen.

Reageer