beantwoord

Defect spoor tussen Breda en Rotterdam op HSL

• 10 januari 2018
  • 32 reacties
  • 930 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
In 1 week tijd al drie keer is er een defect trein geweest op het traject tussen Breda en Rotterdam of een defect aan het spoor op dit traject. Waarom wordt dit niet opgelost?
icon

Beste antwoord door Julian 10 januari 2018, 14:49

Het was deze keer geen defect aan het spoor op de HSL, maar op het reguliere spoor waardoor onder andere de 'oprit' naar de HSL toe versperd was. Hierdoor moesten er helaas ook HSL treinen opgeheven worden, maar werden er ook HSL treinen omgeleid.
Bekijk origineel

32 reacties

Welkom op het Serviceforum, SXM.

Ik kan me voorstellen dat het lijkt alsof we de problemen niet volledig verhelpen wanneer een soortgelijke storing een dag of enkele dagen later weer optreedt. Uiteraard doen wij en ProRail er alles aan om defecten te voorkomen. Helaas is het nu de pech dat het meerdere keren het traject Breda - Rotterdam betreft 😞 We doen er alles aan om defecten/storingen te voorkomen maar helaas kan het voorkomen dat er toch weer een defect ontstaat.
Reputatie 4
Tevens kan het de komende tijd vaker gebeuren dat er versperringen zijn, dit ivm testritten van de Benelux en de Eurostar op de HSL. Zoals bijvoorbeeld gisteren https://twitter.com/OvDRail_Jan/status/950774506230091776 en eergisteren https://twitter.com/PlgleiderMelvin/status/950346784773230592. Al reed de laatste op een spoorboog die nog niet door reizigerstreinen gebruikt worden.
Het was deze keer geen defect aan het spoor op de HSL, maar op het reguliere spoor waardoor onder andere de 'oprit' naar de HSL toe versperd was. Hierdoor moesten er helaas ook HSL treinen opgeheven worden, maar werden er ook HSL treinen omgeleid.
Reputatie 6
De defecte treinen op de HSL blijven maar terugkomen. Vanmiddag al hiermee te maken gehad (intercity uit Brussel reed niet van Breda naar Amsterdam) en op dit moment wederom een defecte trein tussen Breda en Rotterdam. Dit traject blijft een zwakke schakel en dus nog altijd niet betrouwbaar helaas. Ook heeft het regelmatig z'n effect op andere treinen, zoals Breda-Dordrecht (ook al meerdere keren meegemaakt dat deze sprinter en de IC dan uitvalt). IC Brussel valt ook regelmatig uit hierdoor of heeft forse vertragingen. Ik kom bijna dagelijks op station Breda en zie dit zo vaak. Hopelijk is dit echt een keer definitief opgelost. Een keer een defect kan gebeuren, maar nog steeds zo frequent? 🤔 Geen reclame voor deze in principe vlotte verbinding tussen Breda - Rotterdam - Schiphol- Amsterdam.
Reputatie 6
Maandagmorgen en gelijk weer raak, na afgelopen week ook al 2x uitval te hebben meegemaakt. De IC van Breda naar Eindhoven 30 min vertraging door defecte trein op de HSL. Echt veel verbetering merken we nog niet op dit traject. Ik vraag maar weer GTBV aan....
Er stond vanmorgen inderdaad een Eurostar defect, precies op de oprit van de HSL.
De treinen van de IC Den Haag - Eindhoven zijn daardoor omgeleid via Dordrecht en hadden een geplande vertraging van 30 minuten.
Er stond vanmorgen inderdaad een Eurostar defect, precies op de oprit van de HSL.
De treinen van de IC Den Haag - Eindhoven zijn daardoor omgeleid via Dordrecht en hadden een geplande vertraging van 30 minuten.

Gelukkig met een stop in Dordrecht. En met een 14 minuten stop te Breda. Tussen Dordrecht en Breda wordt dan gebruik gemaakt van het tijdpad van de IC Dordrecht - Breda. En in omgekeerde richting ook. Kennelijk zijn er te veel goederentreinen en andere treinen die een betere dienstregeling in de weg staan.
Bijvoorbeeld met een kwartier vertraging rijden tussen Breda en Eindhoven. Maar dan is er een conflict met de sprinter Tilburg - Weert.
Deze week weer begonnen met reizen op de HSL. Elke dag verstoring met vertraging van een half uur.
Los van de 'grote' storingen zie je de hele dag door dat willekeurig ofwel een ICD Eindhoven-Den Haag of een ICD Breda-Rotterdam niet rijdt. En dan is het nog mooi weer...
Deze verbinding is totaal onbetrouwbaar en gewoon een trieste prestatie van de NS.
Reputatie 5
Deze week weer begonnen met reizen op de HSL. Elke dag verstoring met vertraging van een half uur.
Los van de 'grote' storingen zie je de hele dag door dat willekeurig ofwel een ICD Eindhoven-Den Haag of een ICD Breda-Rotterdam niet rijdt. En dan is het nog mooi weer...
Deze verbinding is totaal onbetrouwbaar en gewoon een trieste prestatie van de NS.

Al deze vertragingen komen niet allemaal door de NS. Ik zie in de laatste dagen seinstoring, wisselstoring en defecte bovenleiding staan, wat heeft de NS hier mee te maken? Daarnaast zorgen ook treinen van andere vervoerders, zoals thalys en eurostar, wel eens voor problemen op deze lijn. NS maakt fouten, maar de fout ligt niet 100% bij NS.
Reputatie 6
Het maakt voor de meeste reizigers weinig uit wie of wat de storingen veroorzaken - je wilt een betrouwbare verbinding. Of nu Prorail of NS of welke partij dan ook de oorzaak is. Helaas is er nog steeds iedere dag wel wat aan de hand.
Reputatie 5
Het maakt voor de meeste reizigers weinig uit wie of wat de storingen veroorzaken - je wilt een betrouwbare verbinding. Feit is dat het nog steeds een probleemtraject is. Ik reis niet iedere dag op dit traject maar kom dagelijks in Breda en een blik op de schermen toont vaak "rijdt niet" of een(flinke) vertraging op deze lijn. Ook richting Eindhoven. Dat is al zo sinds de ingebruikname van het traject.
Daar ben ik inderdaad van op de hoogte, kom meerdere malen per week op breda. Alleen moet ik wel weer toevoegen dat van alle keren dat ik zelf de ICD heb gepakt ik 2x niet meer dan 10 minuten vertraging heb gehad op ruim 30x reizen, maar dit kan je ook zeker een enorme bak mer geluk noemen qua timing.
En vanochtend ligt de HSL weer plat. Dat maakt 4/4.
Reizigers kunnen er niks aan doen dat vervoer en spoorbeheer zijn verdeeld over twee bedrijven. Zij verdienen gewoon een betrouwbare verbinding.
Op de HSL komen problemen zowel van Prorail als NS. Naast de sein- en wisselstoringen staan er dagelijks wel defecte treinen; zie onder andere de bijna periodieke twitter berichten.
Reputatie 7
Storing is nog steeds dezelfde als die van gisterenavond. Ik weet dat het er niets aan verandert, maar misschien toch leuk om te vermelden - gisteren in de vroege avond defecte Thalys op het spoor. Thalys is weer gaan rijden. Vervolgens later op de avond weer een storing - wederom een defecte Thalys, dat heeft de seinstoring uiteindelijk doen ontstaan (vermoedelijk)
Reputatie 7
Badge +3
Reizigers kunnen er niks aan doen dat vervoer en spoorbeheer zijn verdeeld over twee bedrijven. Zij verdienen gewoon een betrouwbare verbinding.
Dat lijkt me vooral een politieke uitspraak die hier niets mee te maken heeft.
@Slidestops Nee, de Thalys heeft weinig te maken gehad met de storing voor zover ik weet. Gisterenmiddag is de HSL ook al buiten dienst geweest vanwege deze storing, maar ze konden toen niets vinden. Thalys had de pech om als eerste er weer overheen gestuurd te worden zonder dat het probleem verholpen was. Het speelt al sinds gisterenochtend en zo ongeveer alle treintypes hebben al stilgestaan op die locatie. ICD, Thalys, dat maakt niet uit.
Reputatie 1
Wanneer gaat dit ophouden??? Deze week al twee keer gehad dat de trein +5 minuten heeft, + 10 minuten en dan uitvalt en je ziet hem gewoon staan in de verte, wat een totale wanprestatie!!!
Het was dit keer een muis die een kabel had doorgeknaagd...
Reputatie 5
Wanneer gaat dit ophouden??? Deze week al twee keer gehad dat de trein +5 minuten heeft, + 10 minuten en dan uitvalt en je ziet hem gewoon staan in de verte, wat een totale wanprestatie!!!
Als je het over afgelopen middag had kwam dat door een aanrijding met een persoon op station Breda-Prinsenbeek.
Reputatie 7
Badge +3
Het was dit keer een muis die een kabel had doorgeknaagd...

Maar dat doet deze muis geen 2e keer meer:
https://www.rijnmond.nl/nieuws/172325/HSL-muis-legt-spoor-rond-Barendrecht-plat-en-overlijdt
En wéér geen treinen over de HSL.
Trein rijdt via Dordrecht maar in de Reisplanner is de extra reistijd niet verwerkt. Zo kunnen reizigers niet kijken of ze een aansluiting halen.
In de routestrip inderdaad niet, maar als je een reis plant krijg je wel de gewijzigde dienstregeling te zien.

Voorbeeld:

Alwéér het hele weekend een wisselstoring en alwéér geeft de reisplanner niet de gevolgen aan van de omleiding via Dordrecht.
Net als de vorige keer zijn de wijzigingen gewoon verwerkt in de reisplanner.
Sinds een half uur wel in de eindtijd van het reisadvies maar niet in de route

In de routestrip inderdaad niet, daar zullen dat soort wijzigingen ook niet zichtbaar worden. Echter had jij het over de reisplanner, niet over de routestrip. In de reisplanner zijn de wijzigingen gewoon verwerkt, dus je krijgt altijd een actueel reisadvies.
Overigens is ook dat niet pas 'sinds een half uur'. Die wijzigingen worden direct getoond zodra die gemaakt worden voor de betreffende trein.

Reageer