beantwoord

Den Dolder/Bilthoven - Den Haag Centraal

• 31 oktober 2018
  • 6 reacties
  • 373 Bekeken

De nieuwe dienstregeling voor 2019 is online... 🙂 Hartelijk Dank NS...
Maar helaas is de aansluitingen in Utrecht Centraal minder efficient geworden.
Op het traject Den Dolder/Bilthoven - Den Haag Centraal was het voorheen mogelijk om elk kwartier een trein te halen.
De sprinter vanuit Zwolle kwam in Utrecht aan met genoeg overstaptijd om de intercity naar Den Haag te halen. Maar vanaf december 2018 gaat de intercity vanuit Den Haag 2 minuten eerder, wat de overstap onmogelijk maakt (en retour zelfde probleem)..
Mijn vraag is waarom deze verandering?? Hoewel het voor Rotterdam ongewijzigd blijft?
Ik hoor het graag of andere mogelijke oplossingen.
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 31 oktober 2018, 17:34

Hoi Clemensl10,

De intercity naar Den Haag Centraal gaat 2 minuten eerder vertrekken zodat station Lansingerland-Zoetermeer bediend kan gaan worden door de sprinter (die daarvoor ook 2 minuten eerder moet vertrekken, en net na de intercity uit Woerden wegrijdt). Een andere variant was de planning van Den Haag Centraal op de schop (en de Utrechtse kant gelijk houden), maar blijkbaar is dit de wijziging is over het geheel het meest voordelig uitpakt. Helaas gaat niet iedereen er op vooruit, welke keuze je ook maakt.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Hoi Clemensl10,

De intercity naar Den Haag Centraal gaat 2 minuten eerder vertrekken zodat station Lansingerland-Zoetermeer bediend kan gaan worden door de sprinter (die daarvoor ook 2 minuten eerder moet vertrekken, en net na de intercity uit Woerden wegrijdt). Een andere variant was de planning van Den Haag Centraal op de schop (en de Utrechtse kant gelijk houden), maar blijkbaar is dit de wijziging is over het geheel het meest voordelig uitpakt. Helaas gaat niet iedereen er op vooruit, welke keuze je ook maakt.
Reputatie 5
Badge
Daar moeten we wel bij aantekenen dat er officieel nu ook al geen aansluiting in Utrecht bestaat tussen de sprinter uit Zwolle (treinserie 5600) op de intercity naar Den Haag (treinserie 2000). De sprinter komt om .11 en .41 over het uur aan in Utrecht op spoor 3, terwijl de intercity om .15 en .45 vertrekt van spoor 9. Voor deze overstap wordt een looptijd van 5 minuten aangehouden, dus de reisplanner toont deze overstap niet.
Dat klopt, maar voor de personen die goed te been zijn halen dat verbinding zonder enige moeite. Mocht de trein op tijd zijn.

L.S.

Met de nieuwe dienstregeling voor 2020 is dit nog slechter geworden. Er is nu helemaal geen directe overstap meer mogelijk. Dit betekent per enkele reis een extra reistijd van 18 minuten. Dit is mij toch echt wat te gortig. Zo ver ik kan zien is dat omdat de sprinter een extra paar minuten stil staat op overvecht. Binnen twee jaar jaar tijd twee maal een verslechtering opgetreden. Een situatie die niet wenselijk is. Ik verwacht eerder verbeteringen.

Hopelijk kan dit aangepast worden.

Met vriendelijke groet,

Ruben

Goedemiddag Hoffie01 en welkom bij de NS Community!

Ik vind het vervelend om te lezen dat jouw traject ook het komend jaar erop is achteruit gegaan. Wat dit jaar de exacte reden hiervoor is durf ik niet te zeggen, maar zoals Keuzereiziger voorig jaar al aangaf zal een wijziging enkel gemaakt worden wanneer hij over het geheel het meest voordelig uitpakt. Het is natuurlijk balen dat dit voor jou dan nadelige effecten heeft, maar helaas is het zelden mogelijk om het voor iedereen te verbeteren. Dat gezegd hebbende zal ik je feedback wel doorgeven.

Een overzicht van alle grotere veranderingen kun je overigens in dit topic terugvinden.

Reputatie 7
Badge +3

Er is steeds een overstap van 3 minuten, die wordt echter niet aangegeven vanwege de normen van ProRail. In de praktijk zal een vaste, goed ter been zijnde reiziger deze overstap wel meestal kunnen halen als hij in Bilthoven "strategisch" instapt. Enige nadeel is dat het krap is en dus soms misgaat. Andersom is de overstap 5 minuten.

Een soortgelijk geval heb je bijv. als je van Den Bosch naar Gorinchem gaat. Er is daar overdag een niet-officiële overstap van 2 minuten in Geldermalsen die je in de praktijk wel haalt als je in Den Bosch helemaal vooraan instapt.

Reageer