beantwoord

Den Haag - Delft - Rotterdam - Dordrecht - Breda - Eindhoven - Venlo

• 15 oktober 2016
  • 24 reacties
  • 1839 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Er is gekozen om deze lijn tussen Rotterdam en Breda over de HSL te laten rijden. Dus in Dordrecht wordt niet meer gestopt, dat is logisch. Maar waarom wordt er niet meer in Delft gestopt. Daar is geen reden voor, want de trein moet nog steeds door Delft. Verzoek is om de trein toch in Delft te laten stoppen. En er wordt twee keer in Den Haag gestopt. Misschien kan de stop op Den Haag HS worden verruild voor een stop in Delft.
icon

Beste antwoord door Frank Visser 15 oktober 2016, 20:33

De tijdelijke overstap in Breda heeft niet te maken met een tekort aan personeel. Het heeft te maken met de ombouw van het materieel. Staatssecretaris Dijksma schreef hierover donderdag een brief aan de Tweede Kamer: "NS kiest voor een gefaseerde opstart om een zo betrouwbaar mogelijke uitvoering te realiseren. NS heeft hiertoe besloten, omdat niet zeker is dat bij de start van de treindienst het benodigde HSL-materieel op tijd beschikbaar is om de doorgaande verbinding tussen Den Haag en Eindhoven te kunnen uitvoeren. Dit komt door vertraging in de aanpassingen aan het materieel, die nodig zijn voor de veiligheid, het rijcomfort en om binnen de geluidsnormen te blijven. Op deze manier wordt de betrouwbare uitvoering van de dienstregeling zo goed mogelijk geborgd." Zie hierover ook de blog elders op de website van NS: http://nieuws.ns.nl/intercity-den-haag--eindhoven-komt-in-twee-stappen/
Bekijk origineel

24 reacties

Badge +3
De intercity van Den Haag via Rotterdam naar Breda die tussen Rotterdam en Breda over de hogesnelheidslijn rijdt, stopt wel in Delft. Door een tekort aan opgeleide machinisten is er tot april een overstap in Breda op een andere trein die verder rijdt naar Eindhoven. Het traject tussen Eindhoven en Venlo zal bediend worden door een intercity die van Schiphol via Utrecht, 's-Hertogenbosch en Eindhoven naar Venlo rijdt.
Bedankt voor de reactie. Wel vervelend dat telkens weer zo'n wijziging wordt doorgevoerd. Ook een rare reden, de nieuwe plannen zijn er al sinds 2015, dus daar had men rekening mee moeten houden.

Dat de IC Den Haag CS - Eindhoven vanaf April weer in Delft gaat stoppen, zou goed zijn maar zie ik nog niet in de Reisplanner voor 2017. Waar komt deze informatie vandaan? Als het dan om een tijdelijke maatregel gaat, dan zou ik toch kiezen om eerder in Delft te stoppen dan in Den Haag HS, want Den Haags HS en CS liggen op slechts een kilometer van elkaar af.

De intercity van Den Haag via Rotterdam naar Breda die tussen Rotterdam en Breda over de hogesnelheidslijn rijdt, stopt wel in Delft. Door een tekort aan opgeleide machinisten is er tot april een overstap in Breda op een andere trein die verder rijdt naar Eindhoven. Het traject tussen Eindhoven en Venlo zal bediend worden door een intercity die van Schiphol via Utrecht, 's-Hertogenbosch en Eindhoven naar Venlo rijdt.
Badge +3
U begrijpt mij verkeerd. Zodra de nieuwe dienstregeling ingaat, rijdt er een intercity van Den Haag Centraal via Den Haag HS, Delft en Rotterdam Centraal naar Breda, en ook een intercity van Breda via Tilburg naar Eindhoven. Vanaf april verdwijnt de overstap in Breda en rijdt er een doorgaande intercity van Den Haag Centraal via Den Haag HS, Delft, Rotterdam Centraal, Breda en Tilburg naar Eindhoven. Dit is nog niet zichtbaar in de reisplanner, maar in deze voortgangsrapportage wordt begin april genoemd als moment dat er een doorgaande trein gaat rijden.

Er is dus geen sprake van dat deze trein vanaf december niet meer in Delft zou stoppen. Hoe komt u daarbij?
Ik heb me zeker vergist. Ik las via de nieuwe dienstregeling dat er één keer overstappen stond in Breda en heb gedacht dat ik eerst een andere trein moest pakken om daar over te stappen. Komt ook een beetje door de onduidelijke nieuwe reisplanner (ten opzichte van de oude) waardoor ik meer moet zoeken om te zien welke tussenstops er zijn. In ieder geval bedankt voor het antwoord.
Badge +3
Ik heb me zeker vergist.
Geen probleem, blij dat het nu duidelijk is :)

Komt ook een beetje door de onduidelijke nieuwe reisplanner (ten opzichte van de oude) waardoor ik meer moet zoeken om te zien welke tussenstops er zijn.
Als u een reis gepland hebt, kunt u in het rood omkaderde gebied klikken om tussenstations te tonen:

Reputatie 3
De tijdelijke overstap in Breda heeft niet te maken met een tekort aan personeel. Het heeft te maken met de ombouw van het materieel. Staatssecretaris Dijksma schreef hierover donderdag een brief aan de Tweede Kamer: "NS kiest voor een gefaseerde opstart om een zo betrouwbaar mogelijke uitvoering te realiseren. NS heeft hiertoe besloten, omdat niet zeker is dat bij de start van de treindienst het benodigde HSL-materieel op tijd beschikbaar is om de doorgaande verbinding tussen Den Haag en Eindhoven te kunnen uitvoeren. Dit komt door vertraging in de aanpassingen aan het materieel, die nodig zijn voor de veiligheid, het rijcomfort en om binnen de geluidsnormen te blijven. Op deze manier wordt de betrouwbare uitvoering van de dienstregeling zo goed mogelijk geborgd." Zie hierover ook de blog elders op de website van NS: http://nieuws.ns.nl/intercity-den-haag--eindhoven-komt-in-twee-stappen/
Volgens mij ging het toch echt om het opleiden van machinisten voor de Traxx en ERTMS. Een tekort aan personeel is het inderdaad niet.
Aan het materieel kan het niet liggen. Inmiddels is er genoeg ervaring met het rijden met Traxxen in een sandwichstam.
Reputatie 2
Volgens mij ging het toch echt om het opleiden van machinisten voor de Traxx en ERTMS. Een tekort aan personeel is het inderdaad niet.
Aan het materieel kan het niet liggen. Inmiddels is er genoeg ervaring met het rijden met Traxxen in een sandwichstam.

De huidige IC direct treinen rijden met 6 rijtuigen, de Den Haag - Eindhoven combinaties rijden met 9 rijtuigen. Dan lijkt het makkelijk om 1-2-3 rijtuigjes eraan te koppelen, maar dat betekent voor oa ILT en ProRail een nieuwe trein die volledig toegelaten moet worden, maar ook andere krachten op het spoor brengt. Dus helaas nog een hele klus!
Bedankt voor de toelichting Tim. Ik wist niet dat hier weer een heel toelatingsproces aan vast zat.
Reputatie 6
Waarom rijdt deze maar tot Eindhoven? Het spoor tussen Helmond en Blerick is één van de weinige baanvakken dat geschikt is gemaakt voor 160 km/u. Dáár kan die trein lekker uit de voeten.
Reputatie 7
Badge +4
Er komt een rechtstreekse trein vanuit de Amsterdamse regio via Utrecht en Eindhoven naar Venlo. Daarvoor zal in Eindhoven overgestapt moeten worden als je Rotterdam-Eindhoven neemt. Persoonlijk ben ik met beide verbindingen overigens niet ongelukkig.
Reputatie 3
Badge
Er komt een rechtstreekse trein vanuit de Amsterdamse regio via Utrecht en Eindhoven naar Venlo. Daarvoor zal in Eindhoven overgestapt moeten worden als je Rotterdam-Eindhoven neemt. Persoonlijk ben ik met beide verbindingen overigens niet ongelukkig.

Het komt er dus op neer dat Limburg (zowel Venlo als het zuiden) rechtstreeks verbonden wordt in de richting Amsterdam/Utrecht, maar niet in de richting Den Haag/Rotterdam.

Bekijken we even de totale tijdwinst voor de reiziger:

• Den Haag Centraal-Venlo is nu 2:19 zonder overstap, wordt 2:13 met twee overstappen. Tijdwinst 6 minuten ten koste van twee overstappen. Als de knip bij Breda wordt opgeheven, scheelt dat 1 overstap en levert het waarschijnlijk iets meer tijdwinst op, tenzij de trein gewoon langer in Breda blijft staan zodat er verder niet in de paden geschoven hoeft te worden.
  • Amsterdam Centraal-Venlo is nu 2:03 met 1 overstap, en dat blijft zo.
  • Schiphol-Venlo is nu 2:10 met 2 overstappen, wordt 2:10 rechtstreeks. Geen tijdseffect, wel 2 overstappen minder.
  • Den Haag Centraal-Maastricht is nu 2:40 met 1 overstap, wordt 2:41 met 1 overstap. Tijdverlies 1 minuut.
  • Amsterdam Centraal-Maastricht is nu 2:26 zonder overstap, wordt 2:24. Tijdwinst 2 minuten.
  • Schiphol-Maastricht is nu 2:33 met 1 overstap, wordt 2:34. Tijdverlies 1 minuut.

Er is dus 1 stroom die er substantieel in reistijd op vooruit gaat, ten koste van een overstap (nu nog twee overstappen). Daar valt iets voor te zeggen. Ik weet niet hoe groot deze groep is; mijn 'gut feeling' zegt me dat de grootste stroom vanuit Den Haag/Rotterdam voorbij Eindhoven eerder richting Maastricht/Heerlen zal gaan dan richting Helmond/Venlo, maar misschien vergis ik me.

De rest gaat er nauwelijks op vooruit, of zelfs iets op achteruit.

Je kunt je dan afvragen of het op dit moment zo'n gelukkige keuze is geweest om alle rechtstreekse verbindingen met Limburg naar de regio A'dam/Schiphol te laten lopen.
Tenzij het bedoeld is om tot een betere benutting van het baanvak (Amsterdam/Schiphol-)Utrecht-Eindhoven te komen, met het oog op de plannen om daar zonder dienstregeling te gaan rijden.
Reputatie 3
@IskOV

Je vergeet het vervallen van een IC verbinding tussen Den Haag CS en Dordrecht.
Ook de reizigers van de stations Blaak, Zuid, Lombardijen, Barendrecht, Zwijndrecht en Dordrecht gaan er dik op achteruit. Vaker overstappen en langere reistijd.
Het lijkt er op dat alleen de reizigers naar Breda voordeel hebben van het rijden via de HSL.
Dat scheelt 9 minuten.
Reputatie 3
Daarnaast is er straks de grote winst tussen Den Haag en Eindhoven van 9 minuten (en na vervallen van de overstap in Breda zelfs 11 minuten). Verder klopt het dat we al een beetje rekening houden met de volgende dienstregeling waar we vaker willen gaan rijden tussen Eindhoven en Amsterdam. Hier wordt momenteel nog op gepuzzeld dus het valt verder nog niet te zeggen wat het precies wordt.
Reputatie 6
Met het laten doorrijden van de Intercity Den Haag - Eindhoven naar Venlo (en wellicht ooit verder naar Duitsland) wordt de reistijd naar/van Venlo ook flink korter omdat er vanaf Helmond flink doorgereden kan worden (160 km/u). Dan krijgen Helmond en Venlo dus een zeer snelle verbinding met de zuidelijke Randstad.

En wellicht ontstaat er dan ruimte voor een rechtstreekse Intercity Utrecht - Breda.
Reputatie 3
Badge
Met het laten doorrijden van de Intercity Den Haag - Eindhoven naar Venlo (en wellicht ooit verder naar Duitsland) wordt de reistijd naar/van Venlo ook flink korter omdat er vanaf Helmond flink doorgereden kan worden (160 km/u). Dan krijgen Helmond en Venlo dus een zeer snelle verbinding met de zuidelijke Randstad.

En wellicht ontstaat er dan ruimte voor een rechtstreekse Intercity Utrecht - Breda.

Voor zover ik het nu begrijp gaat dat nu net NIET gebeuren. De snelle verbinding vanuit Den Haag stopt in Eindhoven. Alles voorbij Eindhoven (dus zowel Helmond als Noord- en Zuid-Limburg) worden in ieder geval in 2017 alleen nog maar rechtstreeks bediend vanuit de regio A'dam/Utrecht.

Maar misschien is dat ook nog wel onderwerp van het gepuzzel voor 2018. In dat geval is het wel een beetje raar om nu de rechtstreekse verbinding Den Haag-Venlo op te heffen en hem over een jaar weer in te stellen.

Ik betwist overigens bepaald niet het nut van een snelle verbinding Den Haag-Delft-Rdam-Breda-Tilburg-Eindhoven. Je verbindt toch een aantal van de allergrootste steden van het land, en een aantal grote universiteiten, met een hoogwaardige lijn met elkaar. En passant zouden ook mijn zeer regelmatige reisjes naar Tilburg een stuk aangenamer worden; ware het niet dat ik die door omstandigheden niet meer zo vaak zal maken...

Het is jammer voor de Drechtsteden, maar ik snap de afweging wel, eerlijk gezegd.
Reputatie 6
Een snelle verbinding Den Haag - Rotterdam - Eindhoven betwist ik ook niet, integendeel. Ik begrijp dat op Amsterdam - Utrecht - Eindhoven de focus ligt, maar als dat dan weer een beletsel is om materieel en infrastructuur niet ten volle te benutten, is dan toch een beetje zonde.

Ik vindt het net zo onlogisch als bijvoorbeeld de Intercity Brussel zou worden ingekort tot Breda, met een sprinter naar Rotterdam om daar op de IC Direct naar Amsterdam over te stappen..
Reputatie 6
Badge
Als ze die trein echt sneller willen maken, laat hem dan niet verder rijden dan Den Haag HS. Daar begint het centrum al en Den Haag centraal ben je lopend in nog geen half uur.... Bovendien is de verbinding vanaf HS bijna net zo goed als CS zelf. Hetzelfde trucje van de RET om Lijn E naar Laan v NOI te verlengen naar Den Haag CS is al bijna 2 maanden bezig.
Reputatie 3
Badge
Als ze die trein echt sneller willen maken, laat hem dan niet verder rijden dan Den Haag HS. Daar begint het centrum al en Den Haag centraal ben je lopend in nog geen half uur.... Bovendien is de verbinding vanaf HS bijna net zo goed als CS zelf. Hetzelfde trucje van de RET om Lijn E naar Laan v NOI te verlengen naar Den Haag CS is al bijna 2 maanden bezig.

Lijn E heeft altijd al CS als eindpunt gehad. De lijn is tijdelijk ingekort tot LNOI om het spoor naar het verhoogde tramplatform te kunnen aanleggen. Dat is dus geen trucje, het is het herstel van de bestaande situatie.

En ik vrees dat HS toch niet dezelfde functie kan hebben als CS. Alle ministeries liggen echt veel dichter bij CS/LNOI dan bij HS. En als ik zelf rond 8.30 op CS uitstap en kijk waar al die mensen heengaan, dan is het toch echt naar die bestuurstorens of de lobbykantoren die daaromheen liggen.
Het zijn feitelijk twee verschillende centra: rondom CS veel meer bestuurlijk/administratief, rondom HS onderwijs (Haagse Hogeschool) en een aantal andere voorzieningen.
Reputatie 6
Badge
IskOV dat klopt, maar de treinverbinding van de grootste stad naar de Hoofdstad is altijd al sneller geweest dan de Metro. Alleen de frequentie van de Metro is een groot voordeel. Misschien dat ik het ooit weer eens met de metro ga doen als de treinen weer eens niet rijden.
Reputatie 4
... Hetzelfde trucje van de RET om Lijn E naar Laan v NOI te verlengen naar Den Haag CS is al bijna 2 maanden bezig.Sinds 22 augustus rijden er weer rechtstreekse metro's op lijn E naar CS.
Reputatie 7
Badge +3
Met het laten doorrijden van de Intercity Den Haag - Eindhoven naar Venlo (en wellicht ooit verder naar Duitsland) wordt de reistijd naar/van Venlo ook flink korter omdat er vanaf Helmond flink doorgereden kan worden (160 km/u).

Waar komt toch het fabeltje vandaan dat de de baanvaksnelheid tussen Helmond en Horst-Sevenum 160 km/u is? Dat is alleen voor proefritten (dus met extra beveligingsmaatregelen bij bijvoorbeeld de overwegen) maar beslist niet voor reguliere dienstregelingstreinen.
Reputatie 6
Badge
Ik heb de sprinter van Almere naar Zwolle ook ooit zien rijden met 160 km/u. Zo bijzonder is 160 km/u toch niet?
ATB gaat maar tot 140km/u, op de treinen van de hogesnelheidslijn na wordt er dus nergens harder gereden want de beveiliging laat dit simpelweg niet toe. Er is wel een proefperiode geweest met het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS in de SLT sprinters, mogelijk dat een van deze treinen ooit 160km/u gereden heeft op een van de baanvakken die hiervoor geschikt is (Hanzelijn bijvoorbeeld) maar verder is 160km/u alleen bij proefritten toegepast.

Wat betreft Den Haag - Venlo, in de PHS plannen was deze verbinding juist weer opgenomen als doorgaand en zou de inkorting slechts van tijdelijke aard zijn, er zijn simpelweg niet genoeg ICR rijtuigen om het stuk naar Venlo ook mee te pakken, en ander materieel kan de HSL niet op. Vanaf 2021 stromen de nieuwe treinen in die voor de HSL geschikt zijn, dan ontstaan dus mogelijkheden de verbinding weer te verlengen tot Venlo.

Reageer