Den Haag - Eindhoven via de HSL: tijd voor een goedmakertje van de NS

• 4 februari 2019
  • 21 reacties
  • 938 Bekeken

Reputatie 1
Zoals bekend is de treindienst tussen Den Haag en Eindhoven via de HSL bijzonder onbetrouwbaar. Ik geloof niet dat er een dag voorbij gaat dat er een trein uitvalt of het hele HSL traject Rotterdam-Breda. Ook vandaag was het weer zo ver en ik heb het er nu wel mee gehad.
Ik vind dat de NS als goedmaker de trein tussen Dordrecht en Breda moet doortrekken naar Eindhoven zodat er een tweede halfuurdienst ontstaat en reizigers in ieder geval een alternatief hebben voor de HSL boemeltjes. Kan niet zomaar, zal men zeggen, volle dienstregeling. Maar zo verder is voor de reiziger echt niet langer te verteren.

Ik zeg: los het maar op!

21 reacties

Reputatie 7
Badge
Ik rij zelf ook op die treinserie en dat traject is niet vol, maar BOMvol met treinen gepland. We zitten tussen Breda en Eindhoven zeer vaak achter goederentreinen die naar Venlo-Duitsland gaan. Breda-Boxtel is nog steeds 2 sporig en er is daardoor geen enkele mogelijkheid om zo'n trein voorbij te gaan.
Reputatie 7
Badge +3
BOMvol
Zeg dat maar niet in de trein, wordt die gelijk ontruimt en rij je helemaal niet meer 🤣
Reputatie 1
... maar een echt permanente oplossing zal pas komen wanner het nieuwe Intercity Materieel in gebruik genomen wordt eind 2020.

Volgens een artikel in de Railway Gazette komt de ICNG pas in 2022 in dienst op de route Den Haag-Eindhoven (uiteraard als laatste, de NS houd immers niet van die lijn). Dus mogen we nog wat langer afzien met Traxx boemeltjes op dit traject. Hopelijk komt iemand met een snellere oplossing.
de afgelopen weken maken mijn topic over de hsl weer actueel. Werkelijk geen dag dat Rotterdam-Breda er niet uit ligt. Doe er eens wat aan!

Ik heb inderdaad de afgelopen weken weer de nodige problemen voorbij zien komen in de reisplanner. Ik heb helaas geen directe oplossing, al zou ik die graag willen bieden. Ik kan alleen maar herhalen wat we eerder ook aangegeven hebben. We doen er samen met ProRail aan om het aantal storingen drastisch te verminderen. Dat dit niet lukt is absoluut onwenselijk maar dat betekent niet dat we opgeven. We blijven hiermee bezig.
Reputatie 1
Mooie woorden. Ik geeft het wel op en reis voorlopig weer via Utrecht. Soms lukt het om in een minuut daar over te stappen en dan ben ik net zo snel in Den Haag. De beste oplossing in deze.
Goedenavond parfait. Ik kan moeilijk ontkennen dat er geen problemen zijn op de HSL, dus dat ga ik ook niet doen. Er zijn genoeg topics te vinden op deze Community waar daar inhoudelijk op ingegaan wordt. In het kort komt het neer op het materieel wat gebruikt moet worden voor deze lijn. We doen ons best om het materieel wat we nu hebben zo goed mogelijk te laten rijden (er is recentelijk een software update uitgevoerd bijvoorbeeld), maar een echt permanente oplossing zal pas komen wanner het nieuwe Intercity Materieel in gebruik genomen wordt eind 2020.

Wat betreft het doortrekken van de trein Dordrecht - Breda, de HSL tot aan Eindhoven is juist gekomen in de plaats van die trein. Het is niet mogelijk om zowel de trein over de HSL te laten rijden als een trein vanaf Dordrecht via Breda te laten doortrekken. Dat past werkelijk niet in de dienstregeling. Het is dus een of/of en uiteindelijk is gekozen voor de HSL.
Reputatie 1
Tot eind 2020 wachten betekent nog bijna twee jaar deze opzet te moeten doorstaan. Haal dan die trein maar van de HSL en ga weer via Dordrecht. Die tien minuten extra reistijd is waarschijnlijk sneller dan de gemiddeld behaalde reistijd op een dag via de HSL. Het is aan de NS om dit gewoon eens snel en adequaat op te lossen. Laat maar zien. Of laat het aan een andere vervoerder over.
Reputatie 7
Badge +3
Toevallig staat er vandaag dit nieuwsbericht over de plannen voor de diensregeling 2020 op de NS website:
https://nieuws.ns.nl/ns-stelt-verbeteringen-dienstregeling-voor-bij-reizigersorganisaties/

waarin op pagina 17 dit staat:

In de afgelopen periode hebben het ministerie van IenW, decentrale overheden, reizigersorganisaties en NS met elkaar overlegd over optimalisatie van de verbinding tussen Dordrecht en Brabant.
Uit deze overleggen en uit de onderzoeken van NS naar optimalisatiemogelijkheden is een voorkeursuitwerking gekomen. Dit betreft een viermaal daagse rechtstreekse Intercity tussen Dordrecht en Eindhoven die op werkdagen rond 6:00 uur, 9:00 uur, 13:00 uur en 17:00 uur vanuit Dordrecht naar Eindhoven vertrekt en vanuit daar terugrijdt naar Dordrecht. De reistijd tussen Dordrecht en Eindhoven met de rechtstreekse Intercity is ruim tien minuten korter in vergelijking met de situatie in Dienstregeling 2019.
Randvoorwaardelijk voor de realisatie van deze verbinding is de financiering hiervan en de logistieke inpasbaarheid.

Het is niet de gewenste tweede halfuurdienst, maar in ieder geval iets (als het tenminste doorgaat).
Reputatie 1
Toevallig staat er vandaag dit nieuwsbericht over de plannen voor de diensregeling 2020 op de NS website:
https://nieuws.ns.nl/ns-stelt-verbeteringen-dienstregeling-voor-bij-reizigersorganisaties/

waarin op pagina 17 dit staat:

In de afgelopen periode hebben het ministerie van IenW, decentrale overheden, reizigersorganisaties en NS met elkaar overlegd over optimalisatie van de verbinding tussen Dordrecht en Brabant.
Uit deze overleggen en uit de onderzoeken van NS naar optimalisatiemogelijkheden is een voorkeursuitwerking gekomen. Dit betreft een viermaal daagse rechtstreekse Intercity tussen Dordrecht en Eindhoven die op werkdagen rond 6:00 uur, 9:00 uur, 13:00 uur en 17:00 uur vanuit Dordrecht naar Eindhoven vertrekt en vanuit daar terugrijdt naar Dordrecht. De reistijd tussen Dordrecht en Eindhoven met de rechtstreekse Intercity is ruim tien minuten korter in vergelijking met de situatie in Dienstregeling 2019.
Randvoorwaardelijk voor de realisatie van deze verbinding is de financiering hiervan en de logistieke inpasbaarheid.
Het is niet de gewenste tweede halfuurdienst, maar in ieder geval iets (als het tenminste doorgaat).

Nou, in ieder geval is er in de dienstregeling dus wel degelijk plaats voor extra treinen. Moderator Stijn had even zijn standaard reflex gebruikt denk ik.

Vier treinen PER DAG, dat is natuurlijk een lachertje. De problemen met de IC Den Haag-Eindhoven moeten gewoon snel worden opgelost. Niet pas eind 2020, en niet, hahaha, met vier treinen extra, PER DAG. Je bent een professioneel spoorbedrijf of, je bent het niet...
Reputatie 7
Stijn heeft niet gelogen over dat dat stuk erg druk is. Dordrecht - Lage Zwaluwe is echt een knelpunt. Er rijdt nu bijvoorbeeld in de spits een intercity tussen Breda en Dordrecht. Deze heeft een lagere dienstregelingssnelheid omdat hij tussen paden van andere treinen moet passen. Als ik het goed hebt ligt er een goederentrein pad voor en een sprinter pad achter. Als deze door getrokken moet worden richting Eindhoven - dan krijg je daar verder weer problemen, omdat je dan in de knel zit richting Tilburg en alle (goederen)treinen die daar rijden. Het hoeft niet altijd zo te zijn dat er daadwerkelijk een goederentrein rijdt, maar deze plaats is wel voor hun gereserveerd. Op het stuk Lage Zwaluwe - Breda Prinsenbeek vertakt de HSL nog eens, daar komen ook nog eens 5 treinen per uur in beide richtingen het normale spoor op. Ook daar zit dus een knelpunt. Verder zijn er een aantal regels wat betreft het inleggen van treinen. Zo moeten deze minimaal 3 minuten na elkaar gepland zijn om te vertrekken vanaf een bepaald station. Dan moet je nog rekening houden met spoorbezetting, wissels, perronbezetting etc etc. Het is een grote puzzel - waarbij het antwoord; gewoon meer treinen laten rijden; erg kort door de bocht is.
Reputatie 7
Badge +3
En dit is iets wat pas vandaag bekend gemaakt is, dus Stijn reageerde met de wetenschap van gister. Daarnaast is het nog geen zekerheid, zoals je kunt lezen in punt 1.4 (Voorbehoud) van de adviesaanvraag.

Maar de intentie voor deze 4 treinen is er bij NS.
Reputatie 1
Het is een grote puzzel - waarbij het antwoord; gewoon meer treinen laten rijden; erg kort door de bocht is.

Misschien is het gewoon ook wel mijn fout. Wie haalt nu in zijn hoofd om naar Den Haag te willen reizen? Daar hebben al die goederentreinen maar last van.
Reputatie 2
Als de NS meer treinen daar kon rijden zouden ze vast wel doen, alleen is het spoor van Prorail en niet van NS en zijn er meer vervoerders die op dat stuk willen rijden.
Reputatie 3
Tja. Herkenbaar allemaal.

O, wat zien we uit naar 2021 (2020?), het jaar dat de ICNG's ons komen verlossen van de TRAXX'en en hun softwarematige grillen - al zal deze reiziger tegen die waarschijnlijk geen abo meer hebben op dit traject.

Het beste wat je kunt doen is tot die tijd gewoon met je portemonnee stemmen en bij iedere vertraging > 30 minuten geld terugvragen. Ik heb dat tot nu toe iedere keer gedaan dat ik wist dat het kon, en ja hoor, al mijn claims zijn tot nu toe gehonoreerd.

Of met je voeten stemmen, en je koopt een auto. Nooit meer vertraging, of zwartrijders, of TRAXX software problemen 😉
Badge +3
Ook wel grappig dat de staatssecretaris roeptoetert dat er overal veel meer treinen (moeten) komen. Breda - Randstad en Utrecht(?) - Nijmegen en zo werden daarbij al genoemd. Een soort ring zou het moeten worden... Breda - Eindhoven - Nijmegen/Utrecht/Amsterdam - rest van de Randstad en dan weer naar Breda of zo?

Dat laatste (10 minutendienst Utrecht - Nijmegen) kan ik me nog iets bij voorstellen, maar in een ander topic wordt ook al de terugkeer van de sprinter Utrecht - Arnhem genoemd 🤔

Oké, er staat Ede-Wageningen maar die sprinter pendelt nu al heen en weer naar Arnhem. Dus hoe ga je dát in elkaar puzzelen zonder extra sporen?
Reputatie 7
Badge +3
Ook wel grappig dat de staatssecretaris roeptoetert dat er overal veel meer treinen (moeten) komen. Breda - Randstad en Utrecht(?) - Nijmegen en zo werden daarbij al genoemd. Een soort ring zou het moeten worden... Breda - Eindhoven - Nijmegen/Utrecht/Amsterdam - rest van de Randstad en dan weer naar Breda of zo?

Dat laatste (10 minutendienst Utrecht - Nijmegen) kan ik me nog iets bij voorstellen, maar in een ander topic wordt ook al de terugkeer van de sprinter Utrecht - Arnhem genoemd 🤔

Oké, er staat Ede-Wageningen maar die sprinter pendelt nu al heen en weer naar Arnhem. Dus hoe ga je dát in elkaar puzzelen zonder extra sporen?

Het "plan" van de staatssecretaris is gewoon luchtfietserij, komt nooit iets van terecht.
Reputatie 1
Als de NS meer treinen daar kon rijden zouden ze vast wel doen, alleen is het spoor van Prorail en niet van NS en zijn er meer vervoerders die op dat stuk willen rijden.

Nou MaVa, de NS laat echt niet zomaar meer treinen rijden want dat kost ze extra treinen en personeel, dus geld. Waar ik om vraag is een nette oplossing voor de dienstverlening op het traject Den Haag - Breda. Die is gewoon abnormaal slecht.

Wat ook niet helpt is dat verhaal over al die extra treinen. Dat is echt lachwekkende onzin tenzij je dus miljarden aan extra spoor aanlegt. Zorg eerst maar eens voor een fatsoenlijke dienstregelening met fatsoenlijke overstapmogelijkheden.
Reputatie 7
Hopelijk komt iemand met een snellere oplossing.
Ideeën zijn altijd welkom 😉 Zeker als het probleem zo is opgelost..
maar een echt permanente oplossing zal pas komen wanner het nieuwe Intercity Materieel in gebruik genomen wordt eind 2020.

Bron??
Komaan Stijn, HOE kom je hierbij?
Heeft die nieuwe trein zich al bewezen?
Eind 2020 maar ik betaal NU 410 euro PER MAAND.
Krijgen we hetzelfde verhaal als met de nieuwe “fantastische” sprinters?
hoe zit het met de oplossing van de software mbt de huidige TRAXX locs??

Stijn en mede moderatoren, jullie doen ongetwijfeld je best om er een mooi plaatje van te praten maar ik heb het al zo vaak gezegd; als je echt niks nuttigs te brengen hebt zeg dan gewoon niks, dan frustreer je tenminste ook niemand.
We doen ons best om het materieel wat we nu hebben zo goed mogelijk te laten rijden (er is recentelijk een software update uitgevoerd bijvoorbeeld)

Een software update die NIKS heeft uitgevoerd. Zelfde probleem speelt al vanaf 2009 met deze locs.

Ik snap dat je je werk wil doen, maar snap dan ook dat er klanten zijn die elke maand honderden euro’s betalen en hier alleen maar ellende voor terug zien. Praat wat minder in algemeenheden, en hou jezelf en je collega’s verantwoordelijk voor deze bak ellende.
Reputatie 1
de afgelopen weken maken mijn topic over de hsl weer actueel. Werkelijk geen dag dat Rotterdam-Breda er niet uit ligt. Doe er eens wat aan!

Reageer