beantwoord

Den Haag - Rotterdam: minder treinen door testen nieuwe treinen.

  • 24 oktober 2016
  • 13 reacties
  • 415 Bekeken

Reputatie 6
In de communicatie over de nieuwe dienstregeling is te lezen dat er tussen Den Haag en Rotterdam nieuwe treinen worden getest en er daarom minder treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam.

Ik ben heel benieuwd welke treinen dat zijn. Iemand enig idee?
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 25 oktober 2016, 00:10

Vanaf ingang nieuwe dienstregeling gaat de trein Den Haag-Venlo eerst tijdelijk niet rijden tussen Den Haag en Breda. Tot eind januari wordt het nieuwe materieel getest. Het gaat om dezelfde trein als de IC direct, maar dan langer. Vanaf eind januari kunnen reizigers mee. De overstap in Breda vervalt pas eind april.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Vanaf ingang nieuwe dienstregeling gaat de trein Den Haag-Venlo eerst tijdelijk niet rijden tussen Den Haag en Breda. Tot eind januari wordt het nieuwe materieel getest. Het gaat om dezelfde trein als de IC direct, maar dan langer. Vanaf eind januari kunnen reizigers mee. De overstap in Breda vervalt pas eind april.
Reputatie 7
De ICD via Den Haag naar Eindhoven.
Reputatie 6
Vanaf ingang nieuwe dienstregeling gaat de trein Den Haag-Venlo eerst tijdelijk niet rijden tussen Den Haag en Breda. Tot eind januari wordt het nieuwe materieel getest. Het gaat om dezelfde trein als de IC direct, maar dan langer. Vanaf eind januari kunnen reizigers mee. De overstap in Breda vervalt pas eind april.

Volgens de reisplanner gaat vanaf de nieuwe dienstregeling een Intercity Den Haag C - Den Haag HS - Delft - Rotterdam C -Breda rijden. Gezien de reistijd van 23 minuten van Rotterdam naar Breda, moet deze via de Hogesnelheidslijn.

De Intercity Directtrein is nu zo langzamerhand toch voldoende getest?
Reputatie 6
De ICD via Den Haag naar Eindhoven.

Die gaat toch niet met nieuwe treinen rijden?
Reputatie 6
Badge +1
Soort van wel. De locomotieven zijn hetzelfde als van de IC Direct. Maar omdat er sprake is van 9 rijtuigen in plaats van 6 wordt dit gezien als nieuwe trein. Er volgt dan ook een volledige test- en toelatingsprocedure...
Reputatie 6
Vanaf ingang nieuwe dienstregeling gaat de trein Den Haag-Venlo eerst tijdelijk niet rijden tussen Den Haag en Breda. Tot eind januari wordt het nieuwe materieel getest. Het gaat om dezelfde trein als de IC direct, maar dan langer. Vanaf eind januari kunnen reizigers mee. De overstap in Breda vervalt pas eind april.Bron? Weer nieuw uitstel in het HSL-dossier? Er was beloofd dat er miv december 2016 via de HSL zou rijden, daar kwam de overstap te Breda bij en nu komt er weer een sof?
Reputatie 4
Badge
Deze brief van de staatssecretaris:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2016/10/13/aanbieding-39e-voortgangsrapportage-hsl-zuid
Reputatie 3
Ja en nee. Er zijn namelijk een twee keer een periode van twee weken (laatste t/m 23 januari) werkzaamheden aan de tunnel bij Rotterdam Blaak. Hierdoor is er maar één tunnelbuis beschikbaar en kunnen alleen goederentreinen en de Thalys rijden. NS kiest ervoor om het relatief korte traject Rotterdam - Den Haag Centraal ook op te heffen, vermoedelijk omdat er te weinig perronsporen zijn. De overstap te Breda is wel een grote blunder van de NS. Vele machinisten moeten namelijk opleiding krijgen om op de nieuwe trein tussen Den Haag en Eindhoven te kunnen rijden. NS is hier te laat mee begonnen (de nieuwe sprinter van het type FLIRT kregen voorrang) en dus zijn er te weinig bevoegde machinisten beschikbaar. Hierdoor rijden de nieuwe treinen alleen tussen Den Haag en Breda. Vanaf april verwacht NS genoeg machinisten te hebben opgeleid, en kan de nieuwe trein ook tussen Breda en Eindhoven rijden.
Reputatie 6
Helder, bedankt voor de toelichting. Of in januari Gvc - Bd rijden en vanaf april doorgaand naar Ehv gehaald wordt valt dus ook nog maar te bezien, het vertrouwen in NS is inmiddels tot een niveau onder nul gedaald. Wanneer komt de volgende HSL-gebrekaanvoortgangsrapportage?
Reputatie 4
Badge
Wel leuk om eens te vergelijken met de plannen uit 2013:
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/brieven/2013/09/27/toetsing-ienm-waarde-voor-de-reiziger-vervoersaanbod-ns-en-nmbs/toetsing-ienm-waarde-voor-de-reiziger-vervoersaanbod-ns-en-nmbs.pdf

Kwa planning zie je dat de IC Den Haag mogelijk in dec 2015 zou gaan rijden, zeker in 2017. Dat wordt dus eigenlijk niet eens gehaald.
Of de Benelux dec 2017 wel via Breda gaat rijden, moeten we ook nog maar zien.
Reputatie 3
April lijkt wel te worden gehaald.

@Benelux: het is waarschijnlijk dat dit wordt gehaald. Het enige probleem is namelijk dat de fabrikant van de software voor de locomotieven (Bombardier) hard heeft gefaald. NS moet hier dus onder lijden. De nieuwe software is namelijk nodig om over het HSL-traject Breda - Antwerpen te kunnen rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Alles wat Bombardier Duitsland levert en waar software in zit komt jaren te laat. Zie de reeks drama's van de laatste jaren met nieuw materieel bij DB.

Dus of eind 2017 wel gehaald wordt is dubieus. Nog even en ICR gaat eerder naar de sloop dan het op de HSL kan rijden.
Reputatie 3
Daar heb je gelijk in. Een berucht voorbeeld van dit jaar betreft de ETCS-diesellocomotieven van het type Class 66 die door een verouderde softwareversie niet meer in Nederland mochten komen. Als je ziet hoe Alstom zijn zaakjes goed voor elkaar heeft, is het echt belachwekkend hoe Bombardier blijft aanmodderen.

Reageer