Denkt de NS alleen aan de randstad? | NS Community

Denkt de NS alleen aan de randstad?

  • 7 August 2019
  • 79 reacties
  • 2974 Bekeken

Reputatie 5
Waarom gaat het reizen met de trein qua reistijd steeds verder achteruit?

Denkt de NS alleen aan de randstad?

Het is toch absurd dat een reis van Vlissingen naar Rotterdam centraal nu 1 uur en 48 minuten duur in plaats van 1 uur en 23 minuten.

Een nog erger voorbeeld is van Vlissingen naar Antwerpen Centraal. Dat was eerst 1 uur en 35 minuten en nu duurt de reistijd 2 uur en 18 minuten. Zo jaag je toch mensen uit de trein?

Komt er ook nog iets terecht van een tweede stopttrein naar Antwerpen?

79 reacties

Fijn dat er zoveel mensen reageren, maar zullen we vriendelijk blijven tegen elkaar!
Badge +3
Ik zie alleen een algemene uitspraak, of hooguit een aanname omdat we toch wel 'weten' hoe het in elkaar steekt of hoe het uitpakt.

Uit ervaring/opgedane kennis uit het verleden. En uit berichten hoe de NS en ProRail zich willen bewegen (onafhankelijk van elkaar, ook nog!)

Waarom zou daar bronvermelding voor nodig zijn? Da's knip (voor de neus) en klaar toch? 👏
Reputatie 7
Badge +3
Ach, zo kennen we @Tamzin. De ene keer de spijker op de kop, de andere keer de plank volledig misslaan. En vooral ongefundeerd en zonder bronvermelding. 😀
Reputatie 4
@Marcel Stroo
Soms doet de waarheid pijn.

@Tamzin Als jij beweert dat iets waarheid is zonder vermelding van een bron, dan is die "waarheid" van jou geen knip voor de neus waard.
Reputatie 5
Tja...moet je maar niet in Zeeland gaan wonen he. :)
Ik ben er geboren en getogen.
Reputatie 7
Badge
Tja...moet je maar niet in Zeeland gaan wonen he. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
In principe kan NS ieder jaar de dienstregeling wijzigen. Maar voor een ingrijpende intensivering van de treindienst zal dan wel een externe partij moeten betalen wanneer NS dat niet voor eigen rekening en risico wenst te doen. Met andere woorden, de provincie Zeeland zal NS dan moeten subsidiëren. Ik betwijfel zeer of de provincie dat wel gaat doen wanneer er al een aanzienlijk exploitatietekort is bij de veerdienst Vlissingen - Breskens.
Reputatie 5
Dus pas in 2025 kan er echt iets veranderen?
Reputatie 7
Badge +3
ProRail ziet overal enorme toenames van reizigers in 2030 terwijl niet erg duidelijk waarop die aannames zijn gebaseerd. Daarbij gaat ProRail niet over het aanbod van treinen maar over de infrastructuur.

Het enige wat ProRail in feite zegt is dat er geen nieuwe infrastructuur hoeft te worden gebouwd om twee keer per uur een IC te laten rijden van Vlissingen naar Amsterdam en twee keer per uur een Sprinter van Goes naar Dordrecht. Wanneer een vervoerder dat zou willen. Geweldig, wat een non-nieuws. Dat zou nu ook al kunnen als de vervoerder daarvoor betaald zou worden.

NS zou bij wijze van spreken morgen een capaciteitsaanvraag kunnen indienen bij ProRail om dat dienstregelingsmodel te gaan rijden. Ik acht de kans dat NS dat gedurende de looptijd van de huidige concessie van het Hoofdrailnet gaat doen net iets groter dan nul.
Reputatie 5
Misschien ook wel interessant. Het is natuurlijk de vraag of het werkelijk wordt uitgevoerd, maar het heeft in ieder geval de aandacht.

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/kans-op-meer-en-snellere-treinen-in-zeeland~a9174977/

Dat lijkt mij een goed plan.
Reputatie 6
Misschien ook wel interessant. Het is natuurlijk de vraag of het werkelijk wordt uitgevoerd, maar het heeft in ieder geval de aandacht.

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/kans-op-meer-en-snellere-treinen-in-zeeland~a9174977/
Reputatie 6
@Tamzin
NS had plannen om de lijn tussen Middelburg en Vlissingen te sluiten in de jaren '90? Ik kan je vertellen dat hier werkelijk nooit sprake van is geweest. In die tijd zijn er op zondag juist meer treinen gaan rijden. Daarvoor reed er tot 15.00 uur slechts éénmaal per uur een stoptrein naar Roosendaal afgezien van één intercity in de vroege ochtend.
Reputatie 5
Een snelbus van Breskens naar Vlissingen zou er veel langer overdoen dan de boot. Dat is dus geen redelijk alternatief. De meeste bussen in Zeeland met name in Walcheren rijden elk half uur. @Tamzin
Reputatie 6
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/kans-op-meer-en-snellere-treinen-in-zeeland~a9174977/
Reputatie 2
Wordt het geen tijd deze discussie te stoppen? Er worden uitspraken gedaan door mensen die alles beter denken te weten en uitsluitend zijn gebaseerd op aannames. De zeeuwse lijn zou onrendabel zijn, maar cijfers heb ik nooit gezien. In juni zat ik op een zaterdagochtend in de stoptrein van Eindhoven naar Deurne met hooguit 10 passagiers. Over onrendabel gesproken.
Dan noem je ook een Zaterdag op, door de weeks zou het altijd drukker zijn natuurlijk, heb er zelf nog nooit gereisd maar neem toch wel aan dat het meestal drukker is?
Reputatie 5
Zijn cijfers over de winstgevendheid van lijnen überhaupt ooit openbaar gemaakt? Zonder zulke cijfers kan iedereen wel wat roepen. Vanuit eigen ervaring weet ik dat er in de avond en na 9 uur nauwelijks reizigers zijn in de trein van Vlissingen tot Roosendaal. Het lijkt mij dat het stuk van Roosendaal tot Amsterdam genoeg reizigers oplevert dat het eventuele verlies in Zeeland wordt gecompenseerd.
@Marcel Stroo https://www.treinreiziger.nl/aantal-in-en-uitstappers-per-station-2013-2018/

Zo snel ik kijk valt het redelijk mee met afname, maar dat zijn de cijfertjes, dus je kunt het zelf beoordelen 🙂
Reputatie 6
@Tamzin
Gelukkig spreek jij altijd de waarheid😂😂😂
@Marcel Stroo
Soms doet de waarheid pijn.
Reputatie 6
Wordt het geen tijd deze discussie te stoppen? Er worden uitspraken gedaan door mensen die alles beter denken te weten en uitsluitend zijn gebaseerd op aannames. De zeeuwse lijn zou onrendabel zijn, maar cijfers heb ik nooit gezien. In juni zat ik op een zaterdagochtend in de stoptrein van Eindhoven naar Deurne met hooguit 10 passagiers. Over onrendabel gesproken.
Reputatie 6
@Tamzin
Na de opening van de Westerscheldetunnel is men contractueel verplicht een fietsvoetveer te laten varen tussen Vlissingen en Breskens. Dit heeft de provincie zelf bevestigd. Opheffen is dus nooit aan de orde geweest. Dat diezelfde provincie de plannen heeft bekeken voor een snelbus via de tunnel is dus onzin.
Wie zou dan de zeeuwse lijn gaan overnemen als die niet winstgevend is?
Aanbesteding. Dat die lijn niet rendabel is lijkt me een open deur intrappen.
Reputatie 2
Wie zou dan de zeeuwse lijn gaan overnemen als die niet winstgevend is?
Kunnen vervoer's bedrijven zoals Arriva zijn...
Wat is dan goedkoper? Een vervoersbedrijf de boot laten exploiteren? Nog minder varen?
Één boot per uur bijvoorbeeld. Buiten een paar weken toeristenseizoen zitten er op die peperdure boot gemiddeld enkele tientallen scholieren die een habbekrats betalen. Bussen rijden in Zeeland bijna ook allemaal hoogstens één maal per uur, dus dat kan met die boot ook.

Het idee dat de Provincie die veerboot zelf goedkoper kan exploiteren dan Veolia is natuurlijk ook een waanidee. Dat is net zoiets als denken dat NS Groningen-Winschoten goedkoper zou kunnen rijden dan Arriva.

Overigens is een snelbus via de tunnel in plaats van de boot ook al eens bekeken door de Provincie.
Reputatie 5
Wie zou dan de zeeuwse lijn gaan overnemen als die niet winstgevend is?

Reageer