Waarom gaat het reizen met de trein qua reistijd steeds verder achteruit?
Denkt de NS alleen aan de randstad?
Het is toch absurd dat een reis van Vlissingen naar Rotterdam centraal nu 1 uur en 48 minuten duur in plaats van 1 uur en 23 minuten.
Een nog erger voorbeeld is van Vlissingen naar Antwerpen Centraal. Dat was eerst 1 uur en 35 minuten en nu duurt de reistijd 2 uur en 18 minuten. Zo jaag je toch mensen uit de trein?
Komt er ook nog iets terecht van een tweede stopttrein naar Antwerpen?
Bladzijde 1 / 4
Ach, zo kennen we @Tamzin . De ene keer de spijker op de kop, de andere keer de plank volledig misslaan. En vooral ongefundeerd en zonder bronvermelding. š
De vergelijking met de supermarkten vind ik niet helemaal terecht. De NS is in eigendom van de staat. Staatsbedrijven dienen een publiek doel. Supermarkten doen het puur voor de winst.
Het is niet alleen het stoppen op alle stations in Zeeland, maar ook de vele stops in de Randstad en verslechterde aansluitingen, waardoor een reis naar Amsterdam, Groningen of Maastricht een half uur langer duurt dan pakweg 15 jaar geleden. Er zijn afgelopen jaren steeds meer snellere treinen in Nederland gaan rijden, maar wel steeds ten koste van de dienstregeling in Zeeland. Niet gek dat lange afstandreizigers afhaken. Daarnaast heeft de provincie Zeeland ook geen cent over voor het treinverkeer. De extra spits-IC's zijn gaan rijden volledig voor rekening van NS.
Reputatie 4
Soms doet de waarheid pijn.
Dat is ook logisch als je de aansluitingen zo slecht maakt dat veel mensen maar de auto pakken.
Ik heb die trein nog nooit druk gezien. Ook niet in het verleden. Hoogstens als de IC Brussel uit viel op Roosendaal. Een 2e trein is financieel niet te verantwoorden.
Wordt het geen tijd deze discussie te stoppen? Er worden uitspraken gedaan door mensen die alles beter denken te weten en uitsluitend zijn gebaseerd op aannames. De zeeuwse lijn zou onrendabel zijn, maar cijfers heb ik nooit gezien. In juni zat ik op een zaterdagochtend in de stoptrein van Eindhoven naar Deurne met hooguit 10 passagiers. Over onrendabel gesproken.
Soms doet de waarheid pijn.
Er is een groot verschil tussen een bedrijf dat eigendom is van de staat en een staatsbedrijf. Nog maar eens je economieboeken raadplegen.
NS heeft als NV dan ook gewoon als doel winst te maken, sterker nog dat eist het Min van Financiƫn als eigenaar ook.
Daarnaast kan NS als het geen winst maakt ook geen leningen krijgen van banken om nieuw materieel te kopen, dan worden de risico's voor de banken veel te groot.
Ook geinig..
Bron: (Beste) Reiziger - Ruben Huisman š https://twitter.com/Rubenhuisman1/status/1160250309693923328
Ben je er klaar voor? Komt ie! Er wonen mensen rechts van die groene landmassa die de veluwe heet. Een solo ICM 3 in trein 11773 is veel te weinig. Ik verwacht een paar scheefrijders, maar geen controle.
Bron: (Beste) Reiziger - Ruben Huisman š https://twitter.com/Rubenhuisman1/status/1160250309693923328
De geleidelijke terugloop van het aantal langeafstands reizigers op de Zeeuwse lijn is al decennia gaande, dat is niet iets van de laatste tien jaar. Het heeft gewoon te maken met de geleidelijk sterk verbeterde autoverbindingen via de eilanden en de opening van de Westerscheldetunnel. Gelukkig is het regionale vervoer door de toename van het aantal scholieren en studenten wel sterk toegenomen. Maar Ć©Ć©n sprinter per uur zou dan ook heel slecht zijn voor de reizigersaantallen want daar zit juist de groei, dat zie je ook terug in de jaarlijkse reizigersaantallen per station.
Zeeland heeft domweg geen geld voor vervangende busdiensten voor de kleine stations. Er gaat zoveel geld naar het fietsvoetveer en naar de scholierenlijnen voor de refo-scholen dat er voor gewoon OV vrijwel niets meer over blijft het. De provincie laat het vervoer daarom liever zoveel mogelijk door NS doen, dan kost het ze niets. En zolang CU-SGP in Zeeland de dienst uit maakt zal er ook weinig veranderen.
De kleine stations met vooral scholieren en studenten zijn daarnaast al jaren de groeiers, de grotere stations de dalers. Kleine stations minder of helemaal niet meer bedienen is dan ook vragen om nog minder reizigers. Ook met een IC die tien minuten sneller is blijft de trein naar de Randstad door de grote omrit via Roosendaal oncurrerend, daar krijg je echt geen groei mee.
Beide treinen rijden een dienstregeling in de beide landen. Even schuiven is dus niet makkelijk. Die 2e stoptrein gaat er echt niet komen, als je ziet hoe weinig er gebruik van gemaakt wordt.
Het hoofdrailnet waar zeeland onder valt daar heeft de provincie weinig te zeggen.
Zo lang het mes niet in die veerboot gaat is er geen geld voor beter OV in Zeeland.
NS rijdt tenminste nog zeven dag per week de hele dag twee keer per uur en dat zonder subsidie. De Provincie Zeeland met zijn bussen rijdt in de avond en het weekend vrijwel helemaal niet meer ondanks dat het busvervoer wel bakken subsidie krijgt .
Overigens zou ik er maar rekening mee houden dat de kans bestaat dat NS de Zeeuwse lijn vanaf 2025 uit het HRN knikkert. Het wordt tijd dat men in Zeeland eindelijk eens wat realistischer wordt met zijn wensen en eisen.
Overigens zou ik er maar rekening mee houden dat de kans bestaat dat NS de Zeeuwse lijn vanaf 2025 uit het HRN knikkert. Het wordt tijd dat men in Zeeland eindelijk eens wat realistischer wordt met zijn wensen en eisen.
Dit dus!
De trein neemt ook veel meer mensen op uit de Belgische dorpen tussen Roosendaal en Antwerpen. Er was toch een onderzoek naar mogelijke verbeteringen op de lijn?
Daar zijn geen plannen voor.
Reputatie 7
Wel apart dat andere grensoverschrijdende stoptreintjes wel een succes zijn. Enschede - Gronau, Venlo - Duesseldorf bijvoorbeeld. Alleen Roosendaal - Antwerpen heeft nooit succes gehad. Ook nu zonder intercity Brussel via Roosendaal niet. Typisch he. Is het het veel te ouderwetse, ondergekalkte materieel of de bar slechte aansluitingen, waardoor er nu echt niemand meer overstapt in Roosendaal? Of nog iets anders?
Bladzijde 1 / 4
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.