Denkt de NS alleen aan de randstad?

  • 7 August 2019
  • 79 reacties
  • 2974 Bekeken

Reputatie 5
Waarom gaat het reizen met de trein qua reistijd steeds verder achteruit?

Denkt de NS alleen aan de randstad?

Het is toch absurd dat een reis van Vlissingen naar Rotterdam centraal nu 1 uur en 48 minuten duur in plaats van 1 uur en 23 minuten.

Een nog erger voorbeeld is van Vlissingen naar Antwerpen Centraal. Dat was eerst 1 uur en 35 minuten en nu duurt de reistijd 2 uur en 18 minuten. Zo jaag je toch mensen uit de trein?

Komt er ook nog iets terecht van een tweede stopttrein naar Antwerpen?

79 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ach, zo kennen we @Tamzin. De ene keer de spijker op de kop, de andere keer de plank volledig misslaan. En vooral ongefundeerd en zonder bronvermelding. šŸ˜€
Reputatie 5
De vergelijking met de supermarkten vind ik niet helemaal terecht. De NS is in eigendom van de staat. Staatsbedrijven dienen een publiek doel. Supermarkten doen het puur voor de winst.
Reputatie 6
Het is niet alleen het stoppen op alle stations in Zeeland, maar ook de vele stops in de Randstad en verslechterde aansluitingen, waardoor een reis naar Amsterdam, Groningen of Maastricht een half uur langer duurt dan pakweg 15 jaar geleden. Er zijn afgelopen jaren steeds meer snellere treinen in Nederland gaan rijden, maar wel steeds ten koste van de dienstregeling in Zeeland. Niet gek dat lange afstandreizigers afhaken. Daarnaast heeft de provincie Zeeland ook geen cent over voor het treinverkeer. De extra spits-IC's zijn gaan rijden volledig voor rekening van NS.
Reputatie 4
@Marcel Stroo
Soms doet de waarheid pijn.

@Tamzin Als jij beweert dat iets waarheid is zonder vermelding van een bron, dan is die "waarheid" van jou geen knip voor de neus waard.
Reputatie 5
Ja de HSL wordt nu gebruikt maar niet met een HSL trein dan heb je er toch niks aan?
Reputatie 5
Dat is ook logisch als je de aansluitingen zo slecht maakt dat veel mensen maar de auto pakken.
Ik heb die trein nog nooit druk gezien. Ook niet in het verleden. Hoogstens als de IC Brussel uit viel op Roosendaal. Een 2e trein is financieel niet te verantwoorden.
Reputatie 6
Wordt het geen tijd deze discussie te stoppen? Er worden uitspraken gedaan door mensen die alles beter denken te weten en uitsluitend zijn gebaseerd op aannames. De zeeuwse lijn zou onrendabel zijn, maar cijfers heb ik nooit gezien. In juni zat ik op een zaterdagochtend in de stoptrein van Eindhoven naar Deurne met hooguit 10 passagiers. Over onrendabel gesproken.
@Marcel Stroo
Soms doet de waarheid pijn.
De vergelijking met de supermarkten vind ik niet helemaal terecht. De NS is in eigendom van de staat. Staatsbedrijven dienen een publiek doel. Supermarkten doen het puur voor de winst.
Er is een groot verschil tussen een bedrijf dat eigendom is van de staat en een staatsbedrijf. Nog maar eens je economieboeken raadplegen.

NS heeft als NV dan ook gewoon als doel winst te maken, sterker nog dat eist het Min van Financiƫn als eigenaar ook.

Daarnaast kan NS als het geen winst maakt ook geen leningen krijgen van banken om nieuw materieel te kopen, dan worden de risico's voor de banken veel te groot.
Badge +3
Ook geinig..

Ben je er klaar voor? Komt ie! Er wonen mensen rechts van die groene landmassa die de veluwe heet. Een solo ICM 3 in trein 11773 is veel te weinig. Ik verwacht een paar scheefrijders, maar geen controle.

Bron: (Beste) Reiziger - Ruben Huisman šŸ˜…https://twitter.com/Rubenhuisman1/status/1160250309693923328
@michael.hunen.3
De geleidelijke terugloop van het aantal langeafstands reizigers op de Zeeuwse lijn is al decennia gaande, dat is niet iets van de laatste tien jaar. Het heeft gewoon te maken met de geleidelijk sterk verbeterde autoverbindingen via de eilanden en de opening van de Westerscheldetunnel. Gelukkig is het regionale vervoer door de toename van het aantal scholieren en studenten wel sterk toegenomen. Maar Ć©Ć©n sprinter per uur zou dan ook heel slecht zijn voor de reizigersaantallen want daar zit juist de groei, dat zie je ook terug in de jaarlijkse reizigersaantallen per station.
Zeeland: Zie eerdere reacties met de reden waarom de trein op elk station stopt: Zeeland wilt onrendabele stations niet sluiten. Vanaf 2017 is NS verplicht doordeweeks op elk station minimaal 2x per uur een trein te laten stoppen. Op deze spoorlijn gebeurd dit al sinds 2013, al voorstaat de dienstregeling van 2012, het kan helaas niet meer worden teruggedraaid (wegens verplichting 2x per uur een trein op elk station).
Zeeland heeft domweg geen geld voor vervangende busdiensten voor de kleine stations. Er gaat zoveel geld naar het fietsvoetveer en naar de scholierenlijnen voor de refo-scholen dat er voor gewoon OV vrijwel niets meer over blijft het. De provincie laat het vervoer daarom liever zoveel mogelijk door NS doen, dan kost het ze niets. En zolang CU-SGP in Zeeland de dienst uit maakt zal er ook weinig veranderen.

De kleine stations met vooral scholieren en studenten zijn daarnaast al jaren de groeiers, de grotere stations de dalers. Kleine stations minder of helemaal niet meer bedienen is dan ook vragen om nog minder reizigers. Ook met een IC die tien minuten sneller is blijft de trein naar de Randstad door de grote omrit via Roosendaal oncurrerend, daar krijg je echt geen groei mee.
Fijn dat er zoveel mensen reageren, maar zullen we vriendelijk blijven tegen elkaar!
Reputatie 5
Overlegt de NS wel met NMBS? Een overstaptijd van 29 minuten is belachelijk.
Beide treinen rijden een dienstregeling in de beide landen. Even schuiven is dus niet makkelijk. Die 2e stoptrein gaat er echt niet komen, als je ziet hoe weinig er gebruik van gemaakt wordt.
Reputatie 5
Ligt grotendeels aan de aanbesteding van de Provincie!
Het hoofdrailnet waar zeeland onder valt daar heeft de provincie weinig te zeggen.
@Melvinhage
Zo lang het mes niet in die veerboot gaat is er geen geld voor beter OV in Zeeland.
Het hoofdrailnet waar zeeland onder valt daar heeft de provincie weinig te zeggen.
NS rijdt tenminste nog zeven dag per week de hele dag twee keer per uur en dat zonder subsidie. De Provincie Zeeland met zijn bussen rijdt in de avond en het weekend vrijwel helemaal niet meer ondanks dat het busvervoer wel bakken subsidie krijgt .

Overigens zou ik er maar rekening mee houden dat de kans bestaat dat NS de Zeeuwse lijn vanaf 2025 uit het HRN knikkert. Het wordt tijd dat men in Zeeland eindelijk eens wat realistischer wordt met zijn wensen en eisen.
Reputatie 5
Wat is dan goedkoper? Een vervoersbedrijf de boot laten exploiteren? Nog minder varen?
Reputatie 2

Het hoofdrailnet waar zeeland onder valt daar heeft de provincie weinig te zeggen.NS rijdt tenminste nog zeven dag per week de hele dag twee keer per uur en dat zonder subsidie. De Provincie Zeeland met zijn bussen rijdt in de avond en het weekend vrijwel helemaal niet meer ondanks dat het busvervoer wel bakken subsidie krijgt .

Overigens zou ik er maar rekening mee houden dat de kans bestaat dat NS de Zeeuwse lijn vanaf 2025 uit het HRN knikkert. Het wordt tijd dat men in Zeeland eindelijk eens wat realistischer wordt met zijn wensen en eisen.

Dit dus!
Reputatie 5
De trein neemt ook veel meer mensen op uit de Belgische dorpen tussen Roosendaal en Antwerpen. Er was toch een onderzoek naar mogelijke verbeteringen op de lijn?
Gaat er met de volgende dienstregeling nog iets veranderen in het zuiden van Nederland?
Daar zijn geen plannen voor.
Reputatie 7
Wel apart dat andere grensoverschrijdende stoptreintjes wel een succes zijn. Enschede - Gronau, Venlo - Duesseldorf bijvoorbeeld. Alleen Roosendaal - Antwerpen heeft nooit succes gehad. Ook nu zonder intercity Brussel via Roosendaal niet. Typisch he. Is het het veel te ouderwetse, ondergekalkte materieel of de bar slechte aansluitingen, waardoor er nu echt niemand meer overstapt in Roosendaal? Of nog iets anders?
Reputatie 5
Wie zou dan de zeeuwse lijn gaan overnemen als die niet winstgevend is?

Reageer