beantwoord

Deventer - Utrecht materieel en frequentie

• 13 december 2016
  • 10 reacties
  • 475 Bekeken

Dag,
Mijn vraag is tweeledig;
- Waarom rijdt er maar 1 rechtstreekse intercity per uur uit het oosten (Enschede-Deventer-Apeldoorn) naar Utrecht? (Nee overstappen in Amersfoort is geen oplossing, dat gaat in de spits heel vaak mis) Dit is nu al 3 dienstregelingen ergenis
- tav dienstregeling 2017, waarom geen dubbeldekkers virm (2x6 bakken was het) maar enkel intercity materieel, schamele 9 bakken om 7:33 vertrek Deventer bijvoorbeeld?
icon

Beste antwoord door Frank Visser 15 december 2016, 17:16

Bedankt voor alle reacties. Het klopt dat NS op het traject Deventer-Utrecht ander materieel inzet en dit heeft inderdaad te maken dat we nu weer voldoende perroncapaciteit hebben op Utrecht Centraal zodat de treinen uit Den haag en Rotterdam niet meer hoeven te worden gekoppeld. Door de andere materieel inzet kunnen we nu op andere drukke trajecten de dubbeldekkers inzetten zodat de kans op een zitplaats groter is. Jullie specifieke meldingen over drukke treinen zal ik doorsturen naar de mensen die daar over gaan. We monitoren momenteel dagelijks de treinbezetting of deze klopt met wat we van te voren hadden verwacht en of de treininzet ook is zoals van te voren is gepland en waar nodig en mogelijk passen we dit aan.
Bekijk origineel

10 reacties

Vooral vraag 2 ben ik ook heel benieuwd naar. Ik reis van Utrecht naar Deventer om 7.36 heen en 17.33 terug en ook deze reizen zijn ineens overvol. Waar voorheen 2 dubbeldekker treindelen prima was (nieteens echt rustig) moet dit nu passen in 2 koplopers, of gister zelfs in 1. Dit is een bizar verschil...
Dit heb ik mij een paar jaar geleden al eens afgevraagd en hierover vragen gesteld bij NS.Sinds 2013 is de dienstregeling inderdaad verslechterd voor reizigers vanuit Apeldoorn/Deventer naar Utrecht.

Dag,
- Waarom rijdt er maar 1 rechtstreekse intercity per uur uit het oosten (Enschede-Deventer-Apeldoorn) naar Utrecht? (Nee overstappen in Amersfoort is geen oplossing, dat gaat in de spits heel vaak mis) Dit is nu al 3 dienstregelingen ergenis'

Omdat NS zoveel mogelijk verschillende rechtstreekse verbindingen wil aanbieden naar de Randstad (Amsterdam, Schiphol, Utrecht). De IC naar Utrecht/Rotterdam die voor 2013 heeft gereden is vervangen door een IC naar Amsterdam. De overstap in Amersfoort gaat overigens vaak mis omdat er (bewust) niet gewacht wordt in de richting Utrecht (mag niet van de treindienstleiding, anders komt de IC te laat in Utrecht aan). Dat het merendeel van de studenten/forenzen uit Apeldoorn en Deventer naar Utrecht reist (en niet naar Schiphol), doet hierbij niet ter zake. Het gaat er bij de NS vooral om dat treinen zoveel mogelijk op tijd vertrekken en dus niet of reizigers op tijd aankomen op hun eindbestemming.

De andere kant op wordt vaak wel op elkaar gewacht, omdat bij eventuele vertraging er meer ruimte is om die vertraging er uit te rijden.

- tav dienstregeling 2017, waarom geen dubbeldekkers virm (2x6 bakken was het) maar enkel intercity materieel, schamele 9 bakken om 7:33 vertrek Deventer bijvoorbeeld?

De dubbeldekkers reden er de afgelopen 2 jaar om maar 1 reden: op Utrecht was er te weinig plek om de IC naar Den Haag en IC naar Rotterdam vanaf 2 verschillende sporen te laten vertrekken. Uit praktisch oogpunt werd er daarom vanaf Deventer tot Utrecht een gecombineerd IC gereden, met dubbeldekkers, zodat er na het splitsen in Utrecht genoeg capaciteit was voor reizigers naar Den Haag en Rotterdam. Dit heeft dus niets te maken met drukte op het traject Deventer-Utrecht, of met spitsdrukte op dit traject. Nu is dat niet meer nodig, op Utrecht zijn weer genoeg sporen. De IC naar Rotterdam vertrekt nu weer gewoon uit Utrecht vanaf een ander spoor, waarmee de directe verbinding Deventer-Rotterdam vervallen is. We moeten het dus nu weer doen met een enkeldeks IC naar Den Haag. Heb nooit de indruk gehad dat de trajecten ten oosten van Amersfoort hoog op het prioriteitenlijstje staan bij de NS. Verwacht dus dat het nog een poos duurt voordat vooral de spitstreinen naar Utrecht weer verlengt worden tot wat ze ooit waren (12 "bakken"), als dat überhaupt al gaat gebeuren.
Reputatie 7
Badge +3
't Is echt schandalig wat ze op dit traject hebben gedaan. Zoals al eerder genoemd reden hier in de spits regelmatig VIRM-12, en dat moet nu in een ICM-7? Denkt NS dat de reizigers gewoon massaal thuisblijven wegens de nieuwe dienstregeling? "Ja, meldt het maar in de druktemelder, dan gaan we er naar kijken." Dat hadden jullie al veel eerder moeten doen, want hier is tijden geleden al voor gewaarschuwd!
Reputatie 1
Even reageren over VIRM 6 naar Den Haag, dat was ook te weinig. Dus als je met enkeldeks koplopers gaat rijden, heb je echt wel 12 bakken nodig. Zowel voor als na ut.
Voordat de treinen hier tijdelijk door dubbeldekkers vervangen werden reden er ook in de spits langere treinen dan nu (die van 7:32 uit Deventer was bijvoorbeeld lange tijd 12 bakken ICM). Helaas is de praktijk dat men elke nieuwe dienstregeling weer structureel een aantal treinen kleiner laat rijden, om het dan een paar maanden later bij een tussentijdse wijziging weer te veranderen. Dit speelt al jaren, elke keer opnieuw worden treinen spontaan ingekort bij een nieuwe dienstregeling, om enkele maanden later opnieuw verlengd te worden.
Reputatie 3
Zie ook dit topic, waar al enige dingen in besproken zijn: https://forum.ns.nl/de-trein-11/traject-almelo-utrecht-centraal-28895/index3.html.
Reputatie 7
Badge +3
En dan een lulverhaal van de woordvoerder in de Metro dat er op de trajecten waar kortere treinen rijden, er twee keer zoveel treinen zouden rijden.

„Op die trajecten rijden nu bijvoorbeeld vier in plaats van twee treinen per uur. Dit moet ervoor zorgen dat de treinen juist rustiger worden. Maar reizigers moeten deze nieuwe treinen nog ontdekken en reizen nu nog in hun oude patroon en stappen allemaal nog in dezelfde trein."

En gewoon weer de schuld bij de reizigers leggen ... Hou toch op.
Ik hoor heel graag van de NS welke verborgen trein ik nog moet ontdekken op dit traject, ik stap er graag in.
Reputatie 3
Ach, het kan altijd nog mooier gemaakt worden dan de werkelijkheid is. Als ik http://m.dichtbij.nl/maastricht/artikel/4277247/- zou geloven, zou je als buitenstaander denken dat het vlekkeloos verloopt, zonder vertragingen en met alleen maar honderden complimenten:8

Verder zijn sommige persberichten echt je reinste onzin, maar ja als PR-afdeling moet je natuurlijk ook je geld verdienen. Op dit forum word je gelukkig wel weer met beide voeten op de grond gezet, dat is dan weer het voordeel.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zou wel 's aan iedereen die het station uitkomt willen vragen of voor hem/haar de dienstregeling erop vooruit is gegaan. Ben heel benieuwd welk percentage daar uitkomt. Ik snap dat er op een forum als dit een vertekend beeld ontstaat, omdat mensen niet zo gauw zullen melden dat ze tevreden zijn, maar toch, ik heb het idee dat NS wel héél erg mooi weer praat.
Reputatie 3
Bedankt voor alle reacties. Het klopt dat NS op het traject Deventer-Utrecht ander materieel inzet en dit heeft inderdaad te maken dat we nu weer voldoende perroncapaciteit hebben op Utrecht Centraal zodat de treinen uit Den haag en Rotterdam niet meer hoeven te worden gekoppeld. Door de andere materieel inzet kunnen we nu op andere drukke trajecten de dubbeldekkers inzetten zodat de kans op een zitplaats groter is. Jullie specifieke meldingen over drukke treinen zal ik doorsturen naar de mensen die daar over gaan. We monitoren momenteel dagelijks de treinbezetting of deze klopt met wat we van te voren hadden verwacht en of de treininzet ook is zoals van te voren is gepland en waar nodig en mogelijk passen we dit aan.

Reageer