Dienstregeling 2017

Toon eerste bericht

288 reacties

Reputatie 3
Er rijden wel degelijk vier stoptreinen per uur, maar dat is in de ochtend alleen maar Oss - Den Bosch en 's middags Den Bosch - Oss. U reist dus net in de verkeerde richting, anders had u wel daar profijt van gehad. Desondanks blijven de aansluitingen in Den Bosch echt dramatisch, het is op dit forum ook al vele malen aan de kaart gesteld. Helaas gaat er deze dienstregeling hoogstwaarschijnlijk niets veranderen, het is dus hopen op december 2017.
Reputatie 7
Badge +3
In eerste instantie was door NS verteld dat de extra sprinters in de spits in beide richtingen zouden rijden, pas op het laatste moment bleek dat alleen in de drukste richting te zijn. Toen bleek ook toen dat de sprinters niet de hele avondspits (16.00-18.30) rijden maar slechts tot 17.30 uur.
Er rijden wel degelijk vier stoptreinen per uur, maar dat is in de ochtend alleen maar Oss - Den Bosch en 's middags Den Bosch - Oss. U reist dus net in de verkeerde richting, anders had u wel daar profijt van gehad. Desondanks blijven de aansluitingen in Den Bosch echt dramatisch, het is op dit forum ook al vele malen aan de kaart gesteld. Helaas gaat er deze dienstregeling hoogstwaarschijnlijk niets veranderen, het is dus hopen op december 2017.

Dank voor de correctie Jan-Mark!
Hopen dat er inderdaad op termijn iets aan de situatie in Den Bosch wordt gedaan. Maar ach, ik kan vervelendere stations bedenken om in de kou te moeten wachten 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Hopen dat er inderdaad op termijn iets aan de situatie in Den Bosch wordt gedaan.
Dat wordt een kwestie van lange adem want het hele patroon van aansluitingen in Den Bosch is een drama. Het beste in uw geval is om de IC naar Alkmaar te nemen en in Den Bosch over te stappen op de IC naar Nijmegen. De keren dat het mis gaat kunt u dan 10 minuten later de sprinter nemen. Terug is het het meeste veilig om de sprinter uit Oss te nemen en niet de IC.
Hopen dat er inderdaad op termijn iets aan de situatie in Den Bosch wordt gedaan.
Dat wordt een kwestie van lange adem want het hele patroon van aansluitingen in Den Bosch is een drama. Het beste in uw geval is om de IC naar Alkmaar te nemen en in Den Bosch over te stappen op de IC naar Nijmegen. De keren dat het mis gaat kunt u dan 10 minuten later de sprinter nemen. Terug is het het meeste veilig om de sprinter uit Oss te nemen en niet de IC.

Klopt, dat doe ik in het vervolg ook. Bedankt voor het meedenken!
Sinds de nieuwe dienstregeling hebben de mensen die treinen van het rangeerterrein blijkbaar te horen gekregen dat treinen niet meer te vroeg het spoor op mogen. Vraag me niet waarom. Zelfs de conducteur weet dat het zo is maar ook niet waarom.
Voorheen kwam de trein van 6:42 Nmgn-DnHldr (nu 6:43) meteen het spoor op als de trein naar Schiphol was vertrokken, rond half 7. Dat was fijn want dan kon je je nestelen: koffie drinken, krantje lezen.
Nu echter komt de trein echt op de seconde om 6:43 voorrijden (en vaak 5 minuten te laat als er iets mis gaat). Zeker als het zo koud is als nu is dat erg onprettig. Van de webcare krijg ik te horen dat het 'rangeerproces erg ingewikkeld' is, maar dat moet na een maand toch wel onder de knie zijn.
Dus, NS, wat is er aan de hand? Waarom willen jullie de klant niet dit extra comfort schenken. Het kost (volgens mij) niets extra.
Het is klein dienstregeling 2017 - leed in vergelijking met veel andere reacties, maar toch: de dienstregeling van de IC Direct is subtiel slechter geworden. Niet door een lagere frequentie, maar doordat de dienstregeling iets onregelmatig is geworden. In plaats van strak ieder kwartier, rijdt de trein nu om de 14/16, 13/17 of zelfs 12/18 minuten. En ook op dit patroon komen weer uitzonderingen voor. Ook na een maand, wil het nog niet wennen. In andere treinseries zie ik dit verschijnsel ook. Wat zou hiervan de achtergrond zijn. Kan het echt niet anders? Of heeft de 'onthoudbaarheid' van de dienstregeling misschien niet zo'n hoge prioriteit bij prorail?
Reputatie 5
Badge
Heeft te maken met de drukte op de verbinding Schiphol - Amsterdam en het inpassen van o.a. de Thalys en later ook nog de Eurostar (nu al testritten). Op andere verbindingen is het vaak een kleine verschuiving om goederentreinen in te passen of om een kruisende treinen net voldoende ruimte te geven.
Beste NS, volgens uw webcare leest u mee op dit forum. Ik heb er zo mijn twijfels over. En als u al meeleest, kunt u me dan laten weten in welke hoedanigheid?
Ik heb namelijk het vermoeden dat dit forum, net als de NS webcare via Twitter, gewoon een zoethoudertje is. Gewoon om mensen het idee te geven dat er naar hen geluisterd wordt. En geluisterd wordt er misschien wel maar waarschijnlijk staat er een grote prullenbak aan de andere kant.
Ik hoor wel van u. Of niet, maar dan weet ik ook genoeg.
Beste,

Ik had in de nieuwe dienstregeling gelezen dat dit de nieuwe toepassing was van Rotterdam naar Eindhoven:

Tussen Den Haag en Eindhoven reist u, met een overstap in Breda, over de hogesnelheidslijn. Dit levert 9 minuten reistijdwinst op. Later in 2017 wordt dit een rechtstreekse verbinding. De totale reistijdwinst is dan 11 minuten.

Echter later in 2017 is wel erg vaag, weet u toevallig ook ongeveer wanneer zodat ik ten minste weet hoelang ik hiermee moet zitten want die extra overstap is erg vervelend voor mijn reis.

Ook had ik nog een vraag het lijkt nu ook omdat die rechtstreekse intercity naar Eindhoven is vervallen dat de overgang naar de intercity naar Maastricht langer is geworden. Ik moet nu in totaal 15 minuten langer reizen en dan met die extra overstappen maakt dit traject zich erg gevoelig voor het missen van overstappen (zoals mij gisteren overkomen was, 30 minuten dus langer gerezen omdat alle treinen storingen hadden waardoor er 5 minuten vertraging was). Aangezien storingen wel vaker gebeuren moet ik dus waarschijnlijk verwachten dat voorlopig mijn reis met 45 minuten langer is geworden. Klopt dit ook of is er hier toch nog betere overstap mogelijkheden?
Reputatie 6
Badge
Ze zeggen in april, maar laten we hopen dat het ook zo is.
Reputatie 7
Badge +3
Echter later in 2017 is wel erg vaag, weet u toevallig ook ongeveer wanneer zodat ik ten minste weet hoelang ik hiermee moet zitten want die extra overstap is erg vervelend voor mijn reis.
NS geeft wijselijk geen officiële prognose die men misschien niet kan waar maken. Maar in de wandelgangen wordt gemikt op ergens in april van dit jaar.

Ook had ik nog een vraag het lijkt nu ook omdat die rechtstreekse intercity naar Eindhoven is vervallen dat de overgang naar de intercity naar Maastricht langer is geworden. Ik moet nu in totaal 15 minuten langer reizen en dan met die extra overstappen maakt dit traject zich erg gevoelig voor het missen van overstappen (zoals mij gisteren overkomen was, 30 minuten dus langer gerezen omdat alle treinen storingen hadden waardoor er 5 minuten vertraging was). Aangezien storingen wel vaker gebeuren moet ik dus waarschijnlijk verwachten dat voorlopig mijn reis met 45 minuten langer is geworden. Klopt dit ook of is er hier toch nog betere overstap mogelijkheden?

Afhankelijk van waar U vertrek zou reizen via Utrecht eventueel een betrouwbaarder alternatief kunnen zijn.

De 15 minuten wachttijd in Eindhoven zal niet veranderen, die is blijvend. En ook geen echt ramp want in de oude dienstregeling werd de 2 min overstap in Eindhoven om de haverklap niet gehaald.
Badge
Edit: het bericht dat hier stond, paste beter in een ander topic (https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/dienstregeling-2018-later-31462/index3.html#post205416). Helaas is er nog geen verwijderfunctie van berichten. Excuus!

Reageer