beantwoord

dienstregeling 2017 Oudenbosch Rotterdam Centraal

• 30 november 2016
  • 21 reacties
  • 390 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
wat is de werkelijke reden dat de reis van Oudenbosch naar Rotterdam fors langer gaat duren? Ik reis dit 4 maal per week en het kost mij dus fors meer. Bovendien verplicht overstappen ( nu heb ik een keus om dat wel of niet te doen) met risico op missen van aansluitingen.
behoorlijk teleurgesteld dus.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 30 november 2016, 10:16

De nieuwe dienstregeling staat al vast en deze zal ook niet gaan veranderen. Op dit traject moet je inderdaad gaan overstappen en je bent minimaal 4 minuten langer onderweg via Dordrecht waardoor je een totale reistijd van minimaal 47 minuten moet ondervinden. Echter duurt het nu minimaal 47 minuten met de rechtstreekse Sprinter, deze reisduur blijft dus hetzelfde.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 3
Vanaf september 2017 is het de planning, dat de nieuwste treinen van NS o.a. op Roosendaal - Dordrecht gaan rijden. NS heeft echter niet alle machinisten in Nederland opgeleid voor deze nieuwe treinen, dus deze worden alleen maar in Brabant ingezet. Zodoende hoeven machinisten uit Den Haag en Rotterdam deze nieuwe treinen niet te 'kennen'. Vanwege de keuze voor Brabant, was het nodig om de stoptreinen te gaan knippen in Dordrecht. De eigenlijke reden is dus eigenlijk de beperkte inzet door te weinig bevoegde machinisten en de noodzakelijke kennis van de monteurs (toiletten moeten bijvoorbeeld vaker behandeld te worden dan voorheen).
Reputatie 7
Badge +3
De reden om de treindienst te splitsen is niet het nieuwe materieel maar dat de treinen tussen Dordrecht en Roosendaal nu voor 80% leeg zijn.
Reputatie 3
De reden om de treindienst te splitsen is niet het nieuwe materieel maar dat de treinen tussen Dordrecht en Roosendaal nu voor 80% leeg zijn.
En door wel te splitsen zullen de treinen nog leger worden. Reizen vanuit West=Brabant gaat via de A29 toch aantrekkelijker worden
Reputatie 7
Badge +3
@Schraper
Voor de reizigers naar Rotterdam C is een overstap op een intercity niet vervelender dan het hele stuk met een doorgaande sprinter. Alleen als je naar bijv. Blaak gaat is het een achteruitgang.
jullie gaan allemaal voorbij aan het feit dat het een langere reistijd oplevert, én een extra overstap in Dordrecht met alle risico's van dien. Overigens, ik reis in de spits en dan zijn de treinen tussen Oudenbosch en Dordrecht echt niet leeg.
Het feit dat personeel niet voldoende opgeleid zou zijn: men wist al heel lang dat deze wijziging er aan kwam, dus dan zou het een acte van onvermogen van NSR zijn om hier niet tijdig op te anticiperen.
Zou het geen voorbode zijn van afstoten van de lijn Dordrecht - Lage Zwaluwe - Roosendaal - Vlissingen?
Reputatie 6
Badge
Spar, daar bid ik al een eeuwigheid op. Helaas ziet de NS nog steeds brood in die Zeeuwse lijn.
De nieuwe dienstregeling staat al vast en deze zal ook niet gaan veranderen. Op dit traject moet je inderdaad gaan overstappen en je bent minimaal 4 minuten langer onderweg via Dordrecht waardoor je een totale reistijd van minimaal 47 minuten moet ondervinden. Echter duurt het nu minimaal 47 minuten met de rechtstreekse Sprinter, deze reisduur blijft dus hetzelfde.
Reputatie 7
ik reis in de spits en dan zijn de treinen tussen Oudenbosch en Dordrecht echt niet leeg. Maar ook zeer zeker niet voor meer als een kwart vol, als je met 10 rijtuigen rijd, daar je in de randstand die 10 bakken vol hebt zitten. Daarom is het ook gedaan, dat je een kleinere trein in het zuiden krijgt, waardoor de treinen langer kunnen zijn en blijven in de randstad. De capaciteit hebben wij hier in het zuiden niet nodig.
Het feit dat personeel niet voldoende opgeleid zou zijn: men wist al heel lang dat deze wijziging er aan kwam, dus dan zou het een acte van onvermogen van NSR zijn om hier niet tijdig op te anticiperen.
Tussen het bestellen van de trein en rijden van de trein zit geloof ik anderhalf jaar. Als je een opleiding wil starten, is het ook handig dat de trein er al is en dat je er mee mag rijden van de overheid. Het laatste is dus vrij kort voor de dienstregeling gebeurt. Het personeel moet, buiten de gestelde diensten, dus opgeleid worden, want je kunt niet ineens iedereen een dag opleiden, dan rijden er die dag geen treinen.. Dit gaat dus stapsgewijs. Zou het geen spoedorder zijn geweest, dan ligt het anders, dan heb je jarenlange planning.
Zou het geen voorbode zijn van afstoten van de lijn Dordrecht - Lage Zwaluwe - Roosendaal - Vlissingen?

Die zullen ze niet zomaar afstoten. Dordrecht - Roosendaal is kwa IC-verkeer aardig druk. Bovendien is Roosendaal een internationaal station, ook bij de nieuwe dienstregeling en in de toekomst zal het dat wel blijven. Er is wel sprake geweest van een sprinter Vlissingen richting Dordrect, dan zou er geen IC meer rijden in Zeeland, maar dat willen ze ook niet..
Reputatie 6
Badge
Precies, want dan ''duurt de reis te lang''. Werkelijk ongelofelijk.
Reputatie 7
Precies, want dan ''duurt de reis te lang''. Werkelijk ongelofelijk.
Ik denk dat als je met een echte sprinter rijd, dus SLT of FLIRT (SGM te lage topsnelheid), je de rijtijden wel kunt verkorten en versnellen, waardoor je uiteindelijk misschien hetzelfde of zelfs sneller bent..
Reputatie 7
Badge +3
@Spar
Een intercity Rotterdam-Dordrecht-Roosendaal-Bergen op Zoom heeft voldoende reizigers, het probleem zit op het stuk Bergen op Zoom - Vlissingen. Voor dat laatste stuk zal vroeg of laat een andere oplossing moeten komen want daar komt NS echt niet uit de kosten.
Misschien een offtopic vraag: Waarom is deze topic bij de welkom topic geplaatst eigenlijk?
Scherp opgemerkt Hendrik-Jan. Ik denk dat mijn collega dit even over het hoofd had gezien. Ik heb het topic verplaatst naar "Dienstregeling 2017".
Scherp opgemerkt Hendrik-Jan. Ik denk dat mijn collega dit even over het hoofd had gezien. Ik heb het topic verplaatst naar "Dienstregeling 2017".

Waar een oogcontrole (vanwege m'n ziekte) al niet goed voor is, had die vanmorgen namelijk. Maar dit terzijde!
Dan lijkt het me dat je bent geslaagd voor de oogcontrole 😉 Fijn!
Ja geslaagd voor controle en zolang vragen vrij blijft staan, zal ik het ook (zo nu en dan) laten om een vraag te stellen bij welke topic dan ook!
Reputatie 6
Badge +1
Wat veel mensen niet doorhebben is dat er bij de ingang van de nieuwe dienstregeling werkzaamheden zijn in de spoortunnel tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen. Er rijden tot half januari een aantal periodes veel minder treinen tussen Den Haag en Dordrecht.
Voor reizigers uit Oudenbosch van en naar Rotterdam/Den Haag betekent dat, dat zij tijdelijk langer onderweg zijn. Na afronding van de spoorvernieuwingen is de reistijd van en naar Oudenbosch nagegoeg gelijk aan de huidige situatie. Plan maar eens een reis in februari. Ja, er moet wel 1x overgestapt gaan worden, maar dat is dan ook alles.
Reputatie 3
Van Oudenbosch naar Rotterdam Centraal kan je inderdaad nog overstappen op een IC.
Naar Lombardijen mag je in het weekend een half uur het fraaie station van Dordrecht bewonderen.
Reputatie 6
Badge
Wachten is op geen enkel station leuk. Dordrecht, Den Haag of Rotterdam, het blijft in de kou staan wachten op je trein naar huis..
Dat de Sprinter Dordrecht-Roosendaal zo ongelukkig is ingelegd komt door de Benelux-trein die voorrang heeft. Zo gauw die trein verdwenen is, is er een betere dienstregeling voor Zevenbergen en Oudenbosch mogelijk.
Reputatie 3
@ Erno-Berk

Waarom is dat probleem er met de huidige dienstregeling niet ?
Omdat de sprinter in Dordrecht niet is gesplitst ?
NS zet de reiziger in de kou

Reageer