beantwoord

Dienstregeling 2017 v/a sept in Noord-Holland

Er gaan vanaf september 2017 elk 10 min. een trein van Amsterdam naar Eindhoven. Ik heb een Tweet gestuurd naar Hildebrand van Treinreiziger.nl. Het komt erop neer dat doordat deze dienstregeling wordt ingevoerd dat de treinen vooral in de provincie Noord-Holland juist minder gespreid zal gaan rijden. Mijn tante neemt vaak de trein van Alkmaar Noord naar Amsterdam CS en ik moet wel eens van Amsterdam CS naar Hilversum reizen. Nou vraag ik mij af hoe de nieuwe situatie zal zijn als de treinen in Noord-Holland minder gespreid zal gaan rijden? Zijn er dan extra wachttijden? Zou de treinen dan in Noord-Holland dan echt minder frequent kunnen gaan rijden? En hoe zit het met de spitsuren? En hoe zit het met de eventuele aansluitingen?
icon

Beste antwoord door Bemined 23 juni 2017, 17:48

Er is volgens mij geen sprake van dat de Zaanlijn 18 minuten trager wordt. De helft van de sprinters (die op Uitgeest - Rhenen) worden drie minuten trager omdat deze in Wormerveer ingehaald worden door de intercity. De sprinters Uitgeest - Rotterdam hoeven (nog) niet ingehaald te worden, dat is pas in de (verre) toekomst wanneer Alkmaar - Amsterdam ook elke 10 minuten gaat rijden.

Dat verhaal over die 18 minuten gaat volgens mij over de ICE die vijf maal per dag de sprinter inhaalt in Amsterdam Bijlmer. De sprinter Uitgeest - Rhenen wordt dan geknipt in Amsterdam, doorgaande reizigers vanaf de Zaanlijn richting Breukelen en verder moeten overstappen en zijn hierdoor langer onderweg. Maar het gaat hier dus maar om vijf treinen per dag die daar last van hebben.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De 10-minuten dienst wordt niet in september maar in december ingevoerd. Tussen september en december wordt er wel een aantal woensdagen proef gereden.
Ik heb begrepen dat ze op de Zaanlijn de sprinters (die het daar toch al moeilijk hebben) aan de kant gaan zetten om ruimte geven aan de intercity (Nijmegen Den helder ??).
De extra reistijd kan dan oplopen naar 18 minuten als ik het goed begrepen heb.

Ik denk dat de NS met die testwoensdagen straks wil aantonen dat een 10 minuten dienst Amsterdam Eindhoven gewoon onrealistisch is.
Reputatie 7
Badge +3
De rijtijd loopt niet op tot 18 minuten maar wordt 18 minuten langer bij de helft van de sprinters die ondwrweg twee keer worden ingehaald.
Dat bedoel ik ook...
Er is volgens mij geen sprake van dat de Zaanlijn 18 minuten trager wordt. De helft van de sprinters (die op Uitgeest - Rhenen) worden drie minuten trager omdat deze in Wormerveer ingehaald worden door de intercity. De sprinters Uitgeest - Rotterdam hoeven (nog) niet ingehaald te worden, dat is pas in de (verre) toekomst wanneer Alkmaar - Amsterdam ook elke 10 minuten gaat rijden.

Dat verhaal over die 18 minuten gaat volgens mij over de ICE die vijf maal per dag de sprinter inhaalt in Amsterdam Bijlmer. De sprinter Uitgeest - Rhenen wordt dan geknipt in Amsterdam, doorgaande reizigers vanaf de Zaanlijn richting Breukelen en verder moeten overstappen en zijn hierdoor langer onderweg. Maar het gaat hier dus maar om vijf treinen per dag die daar last van hebben.
Reputatie 7
Badge +3
@Bemined
Doordat de dienstregeling van de IC's een 10/20 ritme krijgt moet de helft van de sprinters twee keer aan de kant om ingehaald te worden.

Verder kost het inhalen geen 3 maar 6 minuten door de nieuwe regels m.b.t. onderlinge afstanden.
Reputatie 6
Badge
En wanneer kunnen we 6x per uur verwachten in de drukste provincie, Zuid-Holland?
Reputatie 7
Badge +3
Voorlopig niet vrees ik want ik denk dat in september met de proefdagen de pleuris losbreekt. Ik moet nog zien dat het in december allemaal wel doorgaat zoals nu gepland.
Doordat de dienstregeling van de IC's een 10/20 ritme krijgt moet de helft van de sprinters twee keer aan de kant om ingehaald te worden.
Verder kost het inhalen geen 3 maar 6 minuten door de nieuwe regels m.b.t. onderlinge afstanden.

Mijn bericht is letterlijk hoe het in de adviesaanvraag staat: er komt één inhaling van de sprinter door de intercity in Wormerveer, wat drie minuten kost. Die drie minuten zijn niet de opvolgtijd natuurlijk, want de stop zelf komt er namelijk nog bij
De dienstregeling van de proef is vandaag op NDOVLoket gepubliceerd, en zal waarschijnlijk binnen twee dagen in de reisplanner op te vragen zijn. De extra reistijd van de sprinter Amsterdam - Uitgeest (4700 serie) is 4 minuten richting Amsterdam en 3 minuten richting Uitgeest door de lange stop. De sprinters blijven doorrijden naar Utrecht, vertrektijden zijn hier tevens 3 à 4 minuten verschoven, waardoor de stop in Utrecht korter is geworden en de trein weer volgens de bestaande dienstregeling van/naar Rhenen rijdt.

Het verhaal over 18 minuten langere reistijd lijkt dus een fabeltje te zijn, want dat zie ik nergens terug.
Reputatie 2
De dienstregeling van de proef is vandaag op NDOVLoket gepubliceerd, en zal waarschijnlijk binnen twee dagen in de reisplanner op te vragen zijn. ...

Heb jij de link naar de dienstregeling?
Badge +3
De dienstregeling staat inmiddels in de reisplanner (plan een reis op een woensdag vanaf 6 september).
Ok bedankt voor jullie uitleg. Tochjo bedankt voor de update.

Reageer