Dienstregeling 2017 zorgt structureel voor vertraging van 30+ min

• 19 januari 2017
  • 1 reactie
  • 132 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,

Ik reis 4 keer per week het traject Hilversum - Hoogkarspel. Nou moet ik sinds 11.12.2016 (nieuwe dienstregeling) hiervoor op A'dam Centraal overstappen (voorheen was dit een directe trein). Het overstappen vindt ik echter niet het probleem. Het probleem is dat de aansluiting regelmatig niet gehaald wordt. Ik heb hiervoor inmiddels 5 keer mijn reiskosten terug gevraagd i.v.m. vertraging (en dit binnen 4 weken, het gaat hier dus echt om een structurele vertraging), maar goed mijn baas wordt er niet blij van dat ik structureel te laat kom (en de NS ook niet als ze 1/4 van mijn reiskosten terug moeten betalen). Op een gegeven moment ben ik dus mijn baan kwijt of moet ik een auto aanschaffen (wilde ik eigenlijk niet doen ivm het milieu maar ben het wel aan het overwegen, want goedkoper is de NS financieel gezien voor mij niet ondanks hoge belasting op voertuigen in NL). Ik kom trouwens 1 uur te laat op m'n werk omdat ik in Hoogkarspel nog verder moet met de Bus die maar 1 keer per uur rijdt. Als dit zo doorgaat, ga ik niet alleen mijn reiskosten terug vragen maar zal ik ook nog een taxi moeten nemen op kosten van de NS

Nou genoeg geklaag, hier 2 observaties en vervolgens mijn verbetervoorstellen (ik probeer echt mee te denken omdat ik wel voorstander ben van treinreizen ivm het milieu en wil dus een constructieve bijdrage leveren om te voorkomen dat straks iedereen weer met de auto gaat dankzij de nieuwe dienstregeling). Maar goed hier mijn observaties:

1.In de avond is het geen probleem om de aansluiting te halen, het gaat hierbij alleen om de ochtend. Dit heeft waarschijnlijk ermee te maken dat in de avond de treinen op hetzelfde perron stoppen (dus eruit en direct weer erin, klaar) terwijl je in de ochtend nog door half A'dam centraal moet rennen (om dan meestal toch net je trein te missen)

2. De Intercity Hilversum- A'dam centraal komt in de ochtend meestal op tijd aan, moet dan echter nog 5 min wachten omdat het spoor nog bezet is... Ik weet niet welke trein het spoor structureel bezet houdt maar ik durf te wedden dat het om een sprinter gaat. Ik vermoed dit omdat mij is opgevallen dat Sprinters vaak 5-10 min later vertrekken dan gepland en dat ondanks het feit dat alle reizigers erin zitten en het personeel ook aanwezig is (zitten dan een beetje te 'hangpersonelen' voor de trein). De reden hiervoor is mij niet bekend, maar geschatte 30-50% van de tijd dat ik een sprinter op A'dam centraal pak, valt mij dit op. Ik mijdt Sprinters dan ook als de pest (waar mogelijk)

Uit deze observaties leidt ik 2 verbetervoorstellen af, waarvan 1 voor het genoemde traject en 1 om het algemene treinvervoer te verbeteren:

1. laat de IC Hilversum- A'dam in de ochtend op hetzelfde perron aankomen als de IC A'dam Centraal- Enkhuizen

2. Maak aparte vertrek/aankomst sporen voor Sprinters en IC's om te voorkomen dat een luie/vertraagde Sprinter het spoor bezet houdt en zo ervoor zorgt dat de IC's, die over het algemeen keurig op tijd zijn, vertraging oplopen

P.S. spel- en grammaticafouten zijn niet uitgesloten. Wie er eentje vindt, mag hem houden 😉

1 reactie

Hallo Otv en welkom op ons Serviceforum.

Balen dat je sinds de nieuwe dienstregeling vertraging hebt en aansluitingen mist. Ik kan me inderdaad voorstellen dat je baas en jij daar niet blij van worden.

Ik heb je observaties en verbetervoorstellen met veel interesse gelezen en zal ze intern doorzetten. Ik kan niet garanderen dat het wordt doorgevoerd, want het wijzigen van aankomst- en vertreksporen heeft ook invloed op de rest van de treinenloop.

P.s. Ik heb je topic verplaatst om de vindbaarheid ervan te vergroten.

Reageer