Dienstregeling 2018

  • 25 oktober 2017
  • 57 reacties
  • 7172 Bekeken

Reputatie 7
Op zondag 10 december 2017 start de nieuwe dienstregeling. We hebben de dienstregeling van vorig jaar verder verbeterd. In Dienstregeling 2018 blijven de meeste verbindingen hetzelfde. Toch kunnen veel reizigers te maken krijgen met kleine veranderingen in hun reis. De belangrijkste verandering: elke tien minuten rijdt een Intercity tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven, zeven dagen per week. Dat betekent een kortere wachttijd en vaker een zitplaats. Ook rijden er meer treinen tussen Meppel en Leeuwarden. En in de spits meer Sprinters tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum. Verder wordt de reistijd korter in de ochtendspits vanuit Zeeland en in de avondspits naar Zeeland.

Hoe wordt mijn nieuwe reis?
Op dit forum vind je per provincie een topic met een overzicht van de belangrijkste wijzigingen. Alle informatie over de dienstregeling is ook hier terug te vinden. We zijn met de opsomming van de wijzigingen niet volledig! Onze reisplanner is dat wel. Zoek jouw nieuwe reis dus op in de NS Reisplanner. Vul een datum naar keuze in vanaf 10 december. Houd wel rekening met weekdagen of weekenden.

Waar kan ik mijn vragen stellen?
Heb je vragen over waarom NS bepaalde keuzes heeft gemaakt in de dienstregeling, stel deze dan in het topic van de betreffende provincie waar deze wijziging wordt beschreven. Algemene opmerkingen over de dienstregeling an sich zijn in dit topic natuurlijk ook welkom. De wijzigingen op sommige stations staan overigens bij meerdere provincies vermeld, omdat veel reizigers uit andere provincies hier overstappen. Dienstregelingsspecialisten zullen tot de start van de dienstregeling ook regelmatig vragen op dit forum beantwoorden. We kunnen niet alle vragen beantwoorden, maar op dit forum zijn ook veel andere deskundigen die vragen kunnen beantwoorden.

Hierbij de links naar de topics per provincie:
Noord-Holland
Zuid-Holland
Utrecht
Flevoland
Gelderland
Overijssel
Drenthe
Groningen
Friesland
Limburg
Noord-Brabant
Zeeland

Mocht je denken dat zo’n dienstregeling appeltje eitje is, hieronder een interessante graphic!


57 reacties

Ik mis in het "maak zelf de nieuwe dienstregeling" plaatje de spelregel "Houdt rekening met belachelijke en achterhaalde normen en regels" 😳 Ik wil best een betere dienstregeling maken, maar dan moet er wel wat meer ruimte voor innovatie zijn en minder bureaucratie 🆒

Niet direct kritiek aan de NS overigens, want de NS heeft zelf ook maar beperkte invloed hierop.
Badge
[...] kleine veranderingen [...]



Oké, alle gekheid op een stokje. Verschillende topics per provincie lijkt me onpraktisch en onoverzichtelijk, maar dat heb ik al eerder aangekaart en zal ik dus niet opnieuw uitgebreid gaan doen.


Wat betreft de cliché-graphic (even serieus, die zie ik echt ongezond vaak in topics over de dienstregeling): ik heb laatst voor de gein een weekje of twee zitten puzzelen, met inachtneming van alle werkbare* aangegeven constraints (plus de opvolgtijd langs het perron, die staat er nog niet bij 😛 ), met als resultaat - eerlijk gezegd tot mijn eigen verbazing - een zeer waarschijnlijk functionerende basisdienstregeling.
Zónder PHS, dus dan kunnen we ook eens vergelijken of dat (prestige)project daadwerkelijk voordelig is onder de streep. (Spoiler alert: nee.)

Ik hoop dat de NS deze poging tot een 'alternatieve' dienstregeling in ieder geval niet weglacht. Helaas verwacht ik niet op een serieuze blik te kunnen rekenen. Natuurlijk, de dienstregeling 2018 ligt nu al vast, maar bepaalde inzichten zouden altijd kunnen worden meegenomen voor volgende jaren.
Het zou de NS sieren als zij mijn ongelijk op dit punt zouden kunnen aantonen, maar ik vrees...
Het idee van een 'black box' die té ingewikkeld is voor buitenstaanders om te snappen, in combinatie met de genoemde graphic als 'dooddoener', is bepaald niet bevorderlijk voor het verbeteren van de dienstregeling. Dat wilde ik toch wel even gezegd hebben.


(* Vage begrippen als 'tevreden klanten' en economische eisen als 'meer dividend' heb ik niet meegenomen. Mij ging het om verbeteringen in de technische uitwerking van treintijden en -verbindingen.)
Reputatie 6
Badge
Het is niet eens relevant, want NS kan zelf ook geen te lege of te volle treinen voorkomen.
Kan iemand mij uitleggen waarom er geen directe intercity meer is tussen Schiphol en Sittard cq Maastricht en Heerlen. En wel naar Venlo. Er wonen iets meer mensen tussen Eindhoven en het Zuiden dan tussen Eindhoven en Venlo. Bovendien is Maastricht een internationale stad. Dit is gewoon een belachelijke keuze die de NS maakt. Ik hoop dat ze nog het licht gaan zien in deze kwestie maast ben er bang voor.
Reputatie 6
Badge
Maastricht heeft alleen een klein vliegveld, stelt niks voor. Het station heeft per jaar zelfs meer reizigers dan het vliegveld.
Juist daarom zou een directe intercity naar Schiphol logischer zijn dan vanuit Venlo
Badge
Juist daarom zou een directe intercity naar Schiphol logischer zijn dan vanuit Venlo

Vanuit Venlo zijn internationale vliegvelden behalve Schiphol ook niet bepaald naast de deur. Venlo - Düsseldorf Flughafen is 1u11-1u22. Maastricht heeft Aéroport de Liège naast de deur, en Brussels Airport is 1u33.
Daarnaast is de lijn Eindhoven - Venlo meer dan alleen Venlo: denk ook eens aan Blerick, Horst-Sevenum, Deurne, Helmond... Eindhoven - Maastricht heeft weliswaar ook tussenstations, maar die worden allemaal ook bediend door de Heerlense IC. Dan heb je toch iets minder te klagen dan met slechts 2 IC's per uur (op Eindhoven - Venlo)...
Reputatie 6
Badge
Ik zie geen reden waarom er mensen überhaupt vanaf Maastricht zouden vliegen. Luik ligt slechts 30km verderop en heeft een stuk meer bestemmingen, bovendien vaak veel goedkoper.
Reputatie 6
Waarom heeft Heerlen eigenlijk een IC? Ik gun het Heerlen zeker, maar bijna al die keren dat ik er naartoe ging (doordeweeks, halverwege de ochtend) was de IC ná Sittard behoorlijk leeg, of is dat gewoon toeval geweest? De IC naar Venlo is na Helmond precies zo.
Reputatie 6
Toevoeging: bij Heerlen en Venlo zou denk ik precies zo'n situatie passen als straks op de Zeeuwse lijn ( enkele spits IC's en verder alleen 2x per uur een IC die doorgaat als stoptrein).
Badge
Toevoeging: bij Heerlen en Venlo zou denk ik precies zo'n situatie passen als straks op de Zeeuwse lijn ( enkele spits IC's en verder alleen 2x per uur een IC die doorgaat als stoptrein).

Wilt u dus een IC die overal stopt tussen Eindhoven en Heerlen?
1. Wie gaat de directeur van Arriva z'n kalmeringspilletjes toedienen? ;)
2. Wie gaat de burgemeester van Heerlen z'n kalmeringspilletjes toedienen? 😉
Reputatie 4
Kan iemand mij uitleggen waarom er geen directe intercity meer is tussen Schiphol en Sittard cq Maastricht en Heerlen. En wel naar Venlo. Er wonen iets meer mensen tussen Eindhoven en het Zuiden dan tussen Eindhoven en Venlo. Bovendien is Maastricht een internationale stad. Dit is gewoon een belachelijke keuze die de NS maakt. Ik hoop dat ze nog het licht gaan zien in deze kwestie maast ben er bang voor.
Waarschijnlijk omdat dit handiger uitkomt. Utrecht-Schiphol wil je een kwartiersdienst behouden (samen met Nijmegen-Schiphol), ten zuiden van Roermond ligt het aardig vast door de stoptreinen van Arriva en in Venlo wil je een goede aansluiting op de Maaslijn en de RE13 naar Duitsland.

Daarnaast lijkt me vanuit Heerlen een aansluiting van 9 minuten naar de overkant van het perron in Utrecht prima haalbaar, zelfs met een paar grote hutkoffers. De 15 minuten vanuit Maastricht zijn dan weer iets aan de lange kant, maar dat biedt dan weer kansen voor een kop koffie.
Iedereen vertelt van alles, maar nog niemand heeft me de logica van deze keuze uitgelegd. En Reisleider Venlo is nu eenmaal niet zo internationaal als Maastricht. En overstappen lijkt leuk, behalve als dat tussen 7 en 9 uur in de ochtend of tussen 16 -19 in de avond is. Ik vermoed dat een van e planners uit de richting van Venlo komt 😉
Maastricht had sowieso al geen rechtstreekse trein naar Schiphol, en Sittard is nou ook weer niet zo internationaal. Daarnaast werkt minder dan 1% van de Limburgers zo ver weg als Noord-Holland, waarvan een nog kleiner deel rondom Schiphol zal werken. Dus ik wil de rol hier omdraaien: wat is de logica om hier WEL rekening mee te houden?
Reputatie 6
@DDietzen
Nee, alleen een IC die overal stopt tussen Sittard en Heerlen.
Badge
@DDietzen
Nee, alleen een IC die overal stopt tussen Sittard en Heerlen.


Leg dan alsnog die kalmeringspilletjes maar klaar 🙂
Reputatie 2
Ik ga er echt gigantisch op achteruit. Leuk elke 10 minuten een trein voor reizigers tussen Eindhoven en Amsterdam. Maar de andere reizigers zijn de klos.

Nu kan ik om 18:32 de trein in Eindhoven pakken, ben ik om 19:37 Arnhem. Met de nieuwe dienstregeling, vertrekt de trein pas om 18:34 en ben ik om 20:07 pas in Arnhem 😠. Ik ga maar eens kijken naar een auto, want hier ga ik niet aan mee werken.
Dat is jammer om te lezen Temlin. Ik heb even naar deze situatie gekeken en zie inderdaad dat dit voor jou niet goed uitpakt. Je heb nu twee minuten overstaptijd en straks tien minuten. Ook reis je nu met de intercity en straks met de sprinter. Dat is dubbelop, een extra overstaptijd en een andere trein. Is de trein van 18:17 uur geen optie voor je?
Reputatie 2
Dat is jammer om te lezen Temlin. Ik heb even naar deze situatie gekeken en zie inderdaad dat dit voor jou niet goed uitpakt. Je heb nu twee minuten overstaptijd en straks tien minuten. Ook reis je nu met de intercity en straks met de sprinter. Dat is dubbelop, een extra overstaptijd en een andere trein. Is de trein van 18:17 uur geen optie voor je?

Nee, dit is voor mijn geen optie. Ik ben om 18:00 klaar met werken, dus de trein van 18:17 is voor mij geen optie. Daarbij reis ik met Dalvrij dus ik moet sowieso wachten tot uiterlijk 18:25. Ik vind het wel erg vreemd dat reizigers richting Nijmegen zo benadeeld worden door deze nieuwe dienstregeling.
Badge +3
Via Utrecht naar Arnhem geen optie?

Edit; Oh nee ik zie het al, dan zit je daar weer met 18 minuten overstap en ben je er pas om 20:14
Nee dan gaat dat helaas niet lukken. Er zijn ook wel voordelen voor de reizigers richting Nijmegen, maar dit is met name op het traject Amsterdam Centraal/Schiphol/ - Eindhoven/Nijmegen.
Reputatie 2
Via Utrecht naar Arnhem geen optie?

Edit; Oh nee ik zie het al, dan zit je daar weer met 18 minuten overstap en ben je er pas om 20:14


Klopt, ik begrijp niet dat zo'n echt heel grote verslechtering kan. Na 18:00 duurt de reis gewoon 15 minuten langer dan nu het geval is. 1:05 tegen 1:20. Ik heb ook inmiddels een klacht ingediend bij Rover. Hopelijk kunnen hun hier nog iets mee.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is jammer om te lezen Temlin. Ik heb even naar deze situatie gekeken en zie inderdaad dat dit voor jou niet goed uitpakt. Je heb nu twee minuten overstaptijd en straks tien minuten. Ook reis je nu met de intercity en straks met de sprinter. Dat is dubbelop, een extra overstaptijd en een andere trein. Is de trein van 18:17 uur geen optie voor je?
De problemen na 18.00 uur met de verbinding Den Bosch-Arnhem zijn een gevolg van de rampzalige nieuwe perronindeling in Den Bosch waardoor volledig onnnodig tussen 18 en 20 uur wachttijden van 18 minuten en na 20.30 zelfs van 30 minuten ontstaan omdat de aansluitende trein voortaan van een ander perron gaat vertrekken. Kan dit misschien ergens worden aangekaart?
Reputatie 3
Wat betreft de cliché-graphic (even serieus, die zie ik echt ongezond vaak in topics over de dienstregeling): ik heb laatst voor de gein een weekje of twee zitten puzzelen, met inachtneming van alle werkbare* aangegeven constraints (plus de opvolgtijd langs het perron, die staat er nog niet bij 😛 ), met als resultaat - eerlijk gezegd tot mijn eigen verbazing - een zeer waarschijnlijk functionerende basisdienstregeling.
Zónder PHS, dus dan kunnen we ook eens vergelijken of dat (prestige)project daadwerkelijk voordelig is onder de streep. (Spoiler alert: nee.)

Ik hoop dat de NS deze poging tot een 'alternatieve' dienstregeling in ieder geval niet weglacht. Helaas verwacht ik niet op een serieuze blik te kunnen rekenen. Natuurlijk, de dienstregeling 2018 ligt nu al vast, maar bepaalde inzichten zouden altijd kunnen worden meegenomen voor volgende jaren.
Het zou de NS sieren als zij mijn ongelijk op dit punt zouden kunnen aantonen, maar ik vrees...
Het idee van een 'black box' die té ingewikkeld is voor buitenstaanders om te snappen, in combinatie met de genoemde graphic als 'dooddoener', is bepaald niet bevorderlijk voor het verbeteren van de dienstregeling. Dat wilde ik toch wel even gezegd hebben.


(* Vage begrippen als 'tevreden klanten' en economische eisen als 'meer dividend' heb ik niet meegenomen. Mij ging het om verbeteringen in de technische uitwerking van treintijden en -verbindingen.)


Je maakt me wel nieuwsgierig ;)

Vraagje: heb je rekening gehouden met de goederentreinen op diverse trajecten?
Reputatie 3
Kan iemand mij uitleggen waarom er geen directe intercity meer is tussen Schiphol en Sittard cq Maastricht en Heerlen. En wel naar Venlo. Er wonen iets meer mensen tussen Eindhoven en het Zuiden dan tussen Eindhoven en Venlo. Bovendien is Maastricht een internationale stad. Dit is gewoon een belachelijke keuze die de NS maakt. Ik hoop dat ze nog het licht gaan zien in deze kwestie maast ben er bang voor.

De frequentie richting Amsterdam Centraal verdubbelt voor Sittard, Roermond en Weert naar vier rechtstreekse verbindingen per uur. Heerlen wordt 2x per uur rechtstreeks verbonden met Amsterdam Centraal in plaats van met Schiphol. In Utrecht Centraal kunnen reizigers overstappen voor Schiphol Airport. Daarnaast ontstaan rechtstreekse verbindingen vanuit Limburg naar Hoorn en Enkhuizen, en zullen er in avonduren meer Intercity's tussen Eindhoven en Limburg gaan rijden.

Het is niet mogelijk alle wensen voor directe verbindingen te combineren met de tienminutendienst tussen Eindhoven en Utrecht Centraal, de beschikbare infrastructuur en (efficiënt gebruik van) de beschikbare materieelvloot gegeven de vervoervraag van reizigers. De gekozen dienstregeling is per saldo voor meer reizigers aantrekkelijk. Relatief kleine reizigersstromen kunnen er op achteruitgaan, bijvoorbeeld door langere reistijd of een extra overstap. Om deze afweging in perspectief te plaatsen: zowel in Roermond, Sittard als Weert is het aandeel reizigers van of naar Schiphol Airport en Amsterdam Zuid ongeveer één procent van het totale aantal reizigers vanaf deze stations.

Reageer