Dienstregeling 2018 beschikbaar


Reputatie 7
Badge +3
De dienstregeling voor 2018 is beschikbaar.

https://www.bahn.de/p/view/index.shtml
http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi

161 reacties

Reputatie 7
Badge
LOL !!!! Yeah! Jij bent handy!
Reputatie 7
Badge
Maar is dit een testversie? ik zie geen 10 minuten dienst op Utrecht-Eindhoven. Ook geen kwartiersdienst. Alleen halfuursdienst.
Reputatie 7
Badge +3
De DB-versie werkt alleen goed op de laptop/computer, die met de app bevat troep.
Hafas werkt gewoon goed.
Reputatie 7
Badge
Ah... Hafas zet de datum niet vanzelf om als je die opnieuw intypt.
Reputatie 7
Badge +3
Heb je de datum wel op december gezet?
Reputatie 7
Badge
Van Best naar Zwolle via Arnhem v.v. was al niet aantrekkelijk, maar nu totaal niet interessant meer. Het voornemen van NS om Utrecht CS te ontlasten is op de as Zwolle - Roosendaal niet gelukt. Gelukkig is de giga overstaptijd in Den Bosch finito.

Reputatie 6
Badge
Heb je ook gewoon een lijst van alle wijzigingen?
Reputatie 2
Overigens is deze nieuwe dienstregeling nog lang niet compleet, al zeker niet internationaal. Thalys Parijs richting Amsterdam staat er bijvoorbeeld niet in, regionale IC's in polen ontbreken ook nog... etc etc.

Edit: De Thalysjes lijken toegevoegd nu.
Reputatie 7
Badge +3
@klant_jac
Ik denk niet dat de verbinding Best-Arnhem-Zwolle veel prioriteit heeft. Overigens is die ook niet langzamer geworden alleen is door het wegvallen van de wachttijden in Boxtel de overstaptijd in Den Bosch weer langer geworden.
BD voor de nieuwe dienstregeling is pas net afgesloten, de kans is groot dat er een HOOP bijzaken zijn die nog niet kloppen! Overstapinformatie e.d. bijvoorbeeld...
Reputatie 7
Badge +3
@landrsthrn
Alle al lang bekende wijzigingen staan er in. Enkele verrassingen zijn:
- Vervallen van de lange wachttijden in Boxtel van de sprinter Den Bosch-Eindhoven
- Vervallen aansluiting van IC uit Roosendaal op de sprinter naar Geldermalsen in Den Bosch
- Vervallen van de IC aansluiting Eindhoven-Nijmegen in Den Bosch in de avonduren
Reputatie 7
Badge +3
@Henk_NL
Ik geloof er helemaal niets van dat er nog allerlei zaken gaan veranderen. Ik zie ook weinig wat er niet zou kunnen kloppen.
Reputatie 5
Interessant hoe ze de sneltrein Enschede - Raalte erin hebben geploft.
Ene half uur is Hengelo - Raalte 39 min, andere half uur is het 35 min, andere kwartier is het 30 min. Komt door de tegemoetkomende sneltrein denk ik.

Wat ik niet snap: Waarom kan hij niet door naar Zwolle?
Nijverdal - Zwolle zonder stops is te doen. Dan zou hij .08 aankomen te Raalte op volle snelheid, rond .12 aankomen te Heino op snelheid en dan rond .19/.20 aankomen te Zwolle. Op dat moment is er plek op spoor 6/7. De IC richting Groningen is dan al weg. (.15). In het ergste geval moet de sneltrein even wachten tot die IC de "knoop" is gepasseerd.

Edit: Je gaat last krijgen van de tegemoetkomende stoptrein, maar dan moet het alsnog passen. De stoptrein Zwolle - Heino gaat pas .22 weg, zelfs met het wachten op de tegemoetkomende stoptrein moet je voor .22 binnen kunnen zijn in Zwolle.
@Henk_NL
Ik geloof er helemaal niets van dat er nog allerlei zaken gaan veranderen. Ik zie ook weinig wat er niet zou kunnen kloppen.

Ieder jaar is er hetzelfde geneuzel, ieder jaar blijkt dat er weer wat data nog ontbreekt in een aantal systemen, en ieder jaar vallen daar de eerste tijd na publicatie weer een stapel hobbyisten over. "Ik geloof er helemaal niets van" is lekker makkelijk natuurlijk, maar pak voor de grap de discussies op verschillende fora erbij van de afgelopen jaren en je ziet telkens hetzelfde patroon.
Reputatie 7
Badge +3
Die sneltreinen zijn mijns inziens sowieso onzin omdat de tijdwinst minimaal is maar ze wel de dienstregeling in de soep draaien.
Reputatie 5
Ik vind het tussen Wierden/Raalte wel onzin idd. Sneltrein had net zo goed tot de zomer tot Wierden kunnen gaan, want de reizigersaantallen van Wierden naar Raalte vv is niet veel. Echter is de reistijd Hengelo - Zwolle (als het klaar is) wel flink verbeterd. Zo'n 15 minuten zal dat zijn. Dat is flink wat op 55 minuten.

Tevens bied deze sneltrein een extra verbinding tussen Enschede - Almelo.
Reputatie 7
Badge +3
@Henk_NL
En wat heeft NS vorig jaar dan nog verandert naar aanleiding van al die discussies? Veel meer dan het toevoegen van een stel vergeten sprinters Arnhem-Nijmegen in de avonduren en wat kleine veranderingen op de late avond en de vroege ochtend vanwege onderhoudsroosters is er niet geweest.

Het enige waar ik nog wel wat discussie en veranderingen zie komen is bij de ongelukkige nieuwe spoorindeling in Den Bosch waardoor onnodig aansluitingen verloren gaan.
Reputatie 5
Ik vind het tussen Wierden/Raalte wel onzin idd. Sneltrein had net zo goed tot de zomer tot Wierden kunnen gaan, want de reizigersaantallen van Wierden naar Raalte vv is niet veel. Echter is de reistijd Hengelo - Zwolle (als het klaar is) wel flink verbeterd. Zo'n 15 minuten zal dat zijn. Dat is flink wat op 55 minuten.
Tevens bied deze sneltrein een extra verbinding tussen Enschede - Almelo.


Nog een vraag:
De sprinter naar Enschede komt bijv om 8.07 binnen te Almelo en vertrekt pas 8.19. Deze wacht 12 min op spoor 2b
De sneltrein naar Enschede komt dan 8.10 binnen te Almelo en vertrekt 8.11 weer, ook op spoor 2. Hoe moet dit samen gaan dan?


Kun je dit niet als volgt oplossen:? Sprinter Enschede wacht enkele minuten langer in Rijssen, waardoor de Sneltrein Enschede te Wierden ervoor kan rijden. Dan kunnen ze toch netjes achter elkaar Almelo binnenrijden? Dan kan de sprinter alsnog 8.13 vertrekken ipv 8.19.
Reputatie 5
Ter aanvulling als reactie op Tamzin: Waarom loopt de dienstregeling in de soep?

Dit verbetert de verbinding Holten/Rijssen -> Hengelo/Enschede. Ze kunnen de sprinter uitstappen en de sneltrein nemen. Alleen jammer voor De riet/Borne, maar goed. Dat zijn er niet veel.
Kort na de publicatie van BD afgelopen jaar zijn er wijzigingen aangebracht in de expliciet (on)mogelijke overstappen (o.a. fouten in Ddr), een aantal keren is de lijst van stations waar teruggestoken mag worden aangepast en o.a. de stoppers van Arriva in Sittard hebben wekenlang op SD-niveau spoorwijzigingen in de aankomstsporen gekregen, wat weer voor problemen zorgde in de overstaptabel op NS IC's. Even uit mijn hoofd, ik heb niet alle wijzigingen van destijds in mijn hoofd zitten.

Op de aankomstsporen van Arriva na zijn dat wijzigingen die niet direct in het plansysteem hoeven te gebeuren, en daardoor ook niet gebonden zijn aan de harde deadlines waarop BD/SD sluit. Die wijzigingen kunnen en worden deels naderhand gemuteerd.
Reputatie 3
Nog langere overstaptijden van liefst 25 minuten of 1,5 uur in de sprinter zitten op het traject Arnhem - Tbr.
Dat wordt baas in eigen auto.
Reputatie 7
Badge +3
Ter aanvulling als reactie op Tamzin: Waarom loopt de dienstregeling in de soep?

Dit verbetert de verbinding Holten/Rijssen -> Hengelo/Enschede. Ze kunnen de sprinter uitstappen en de sneltrein nemen. Alleen jammer voor De riet/Borne, maar goed. Dat zijn er niet veel.

Omdat er lange wachttijden ontstaan voor andere treinen omdat die sneltreinen niet goed in de dienstregeling passen. De Provincie heeft er gewoon niet goed over nagedacht toen ze die sneltreinen verzonnen.
Reputatie 7
Badge +3
Nog langere overstaptijden van liefst 25 minuten of 1,5 uur in de sprinter zitten op het traject Arnhem - Tbr.
Dat wordt baas in eigen auto.

Ik snap niet wat er anders is dan nu behalve dat de sprinters gekoppeld worden.
Reputatie 5
Alleen de Spitssprinter Apeldoorn - Enschede gaat er op achteruit, naar 12 minuten wachttijd in Almelo. De overige treinen zowel richting Wierden als Hengelo hebben nergens last van. Wat mijn vorige bericht betreft: die wachttijd van 12 minuten kan gereduceerd worden naar 6 of 7 minuten. Waarom doen ze dat niet?

Voor de reizigers Holten/Rijssen naar Hengelo/Enschede is er dus vooruitgang: ze slaan De Riet/Borne over. De IC's en overige stoptreinen hebben nergens last van zo te zien.

Als de sneltrein in de zomer doorrijdt naar Zwolle zie ik veel meer verbeteringen dan verslechteringen. Dus ik vraag me af wat er zo negatief is. Ik zie alleen achteruitgang voor Colmschate/Holten/Rijssen -> De Riet/Borne. Maar die reizigersaantallen zijn zo weinig, dat niemand dat echt interessant vindt.
Reputatie 3
Nog langere overstaptijden van liefst 25 minuten of 1,5 uur in de sprinter zitten op het traject Arnhem - Tbr.
Dat wordt baas in eigen auto.

Ik snap niet wat er anders is dan nu behalve dat de sprinters gekoppeld worden.


Naief als ik ben hoopte ik op een kortere overstap, maar per dag 50 minuten overstaptijd is mij te gortig, evenmin als 1,5 uur boemelen.

Reageer