Dienstregeling 2018 beschikbaar

Toon eerste bericht

161 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Mijn bezwaar is dat die sneltreinen qua reizigersaanbod overbodig zijn, de dienstregeling op een enkelsporig baanvak erg kwetsbaar maken en tot langere rijtijden voor de sprinterreizigers leiden. De enige verbetering is een paar minuten tijdwinst voor een handjevol studenten die van Zwolle naar Enschede pendelen. Maar goed, de Provincie heeft ze besteld dus daar hoeven we niet over te discussieren.
Reputatie 5
Mijn bezwaar is dat die sneltreinen qua reizigersaanbod overbodig zijn, de dienstregeling op een enkelsporig baanvak erg kwetsbaar maken en tot langere rijtijden voor de sprinterreizigers leiden. De enige verbetering is een paar minuten tijdwinst voor een handjevol studenten die van Zwolle naar Enschede pendelen. Maar goed, de Provincie heeft ze besteld dus daar hoeven we niet over te discussieren.

Je weet dat de sprinter Enschede - Zwolle dagelijks de gehele dag door tot aan de nok vol gewoon gevuld is? En de reistijdwinst Enschede - Zwolle is 18 minuten op een reis van een uur. Dus "een paar minuten reistijdwinst" vind ik een beetje vreemd.

Het is waar dat de knopen Zwolle en Wierden wat kwetsbaarder worden en het traject er tussenin.
En de langere rijtijd sprinter: het gaat vooral om reizigers naar Enschede zelf, dus die kunnen gewoon overstappen op de sneltrein
Reputatie 7
Badge +3
Je weet dat de sprinter Enschede - Zwolle dagelijks de gehele dag door tot aan de nok vol gewoon gevuld is?
Het is mij nog nooit gelukt daar een tot de nok gevulde sprinter te vinden. Veel treinen rijden zelfs met losse stellen en dan nog kun je makkelijk zitten. Laten we eerlijk wezen, het is voornamelijk een studentenlijn met veel spitsreizigers op schooldagen en verder weinig vervoer.
Reputatie 5
In de ochtendspits zie ik vaak zat 6-bakken rondrijden. Alleen heel af en toe in de middagspits een 2-tje, maar ook die is dan gewoon vol. Ik heb vijf jaar lang dagelijks gereisd op dit traject en het is gewoon druk. Niet altijd mega druk, maar gewoon goed druk.

Hier is te zien dat je vrijwel altijd 4-tjes hebt en in de spits gewoon 6-jes. Dit is vanaf station Heino met de gebruikelijke vertragingen daarzo.

En volgens mij is het aantal zitplaatsen in een Flirt 7 minder dan in een DM90-6, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
En die 3xDM90 krijg je in de ochtendspits op de laatste stations richting Zwolle ook zonder probleem vol. Dermate vol dat ik vaak op de balkons sta te schreeuwen of mensen als-je-blieft de gangpaden in willen lopen zodat op zijn minst iedereen, including me, mee kan.
Reputatie 7
Badge +3
In het najaar in de ochtendspits klopt dat. Maar toen ik afgelopen juni in de middagspits rond 17.00 uur van Zwolle naar Hengelo ging werd er met twee stellen gereden die niet meer dan 60% gevuld waren.
Ik reis er inmiddels een jaar of 8 dagelijks. Ochtendspits is een ramp, 7922/7924, omdat veel scholieren om 8.30 binnen worden verwacht op Landstede/Deltion/Windesheim. Middagspits is door het grote aantal scholieren dus ook veel beter verdeeld.

Vanaf medio mei tot einde zomervakantie neemt het aantal reizigers logischerwijs hard af. Na de kerst ga je 's morgens al een lichte vermindering merken doordat mensen uitvallen/stageperiodes beginnen et cetera.
Reputatie 5
Maar dat zie je toch landelijk overal.
Maar ik ben nog benieuwd naar wat ik eerder zei: waarom kan de sneltrein nu niet al door naar Zwolle en waarom wacht de sprinter Enschede vanaf Almelo langer dan nodig? Hij zou .13 al kunnen ipv .19.
Zeker, maar je merkt wel duidelijk dat je 3xDM90 tot ver in het voorjaar nodig hebt in de ochtendspits om met goed fatsoen iedereen in de trein te krijgen, niet alleen een kort piekje in het najaar.
Reputatie 5
Absoluut mee eens. Beetje ademen op de route is niet heel verkeerd.
Nouja, op zijn minst niet minimaal 1x per week achterblijven omdat de meeste duffe studenten vrolijk de balkons blijven blokkeren met lijf + rugtas en een HC die ook geen zin heeft om de omroep even te gebruiken maar gewoon de deuren sluit. Inmiddels heb ik daar de Henk-methode voor uitgevonden, maar die is ook niet helemaal volgens de regels helaas.
Reputatie 5
Blij dat ik er vanaf Hengelo al in zit. Tot Almelo kan je dan nog normaal ademhalen, maar daarna is het lekker zuurstofhappen.
Reserveer in het vervolg ff een plek voor me 😉 ;)

Nouja, kan gelukkig meestal de spits ontlopen tegenwoordig door om 6u al te vertrekken, of pas om 9u.
Reputatie 5
Hoop dat Syntus iig wat royaler met treinstellen om gaat dan tussen Hengelo - Oldenzaal in de avondspits.

Verder blij dat voor het oosten des lands alles hetzelfde blijft, op de sneltrein en Eurobahn na. Ben nog wel benieuwd naar antwoorden op mijn vragen
Reputatie 1
Ik zie dat de overstap van de 500 serie (Zl-Ut) op de 2000 serie (ut-gvc) in ut ook weer hersteld wordt.
Reputatie 6
Badge
Iemand die weet of ze die verdomde aansluitingen Lage Zwaluwe - Rotterdam op Dordrecht gefixt hebben?
Reputatie 7
Badge +3
De sprinters uit Roosendaal komen voortaan om 07 en 37 aan in Dordrecht en die uit Breda om 02 en 32. De aansluitingen verder naar Rotterdam zijn onregelmatig, soms is er direct aansluiting op de IC naar Rotterdam, soms aansluiting op de IC naar Rotterdam met een kwartier wachten en soms is er aansluiting op de sprinter naar Rotterdam. De verschillen komen doordat de Benelux nog steeds niet goed past en door wat kleine patroonafwijkingen. Het is dus wel wat anders maar niet significant beter. Zo lang de Benelux niet via de HSL gaat zal het ellende blijven.
Reputatie 6
Heel jammer dat de overstap in Breda van de IC uit Roosendaal/Etten-Leur op de sprinter naar Dordrecht nog steeds 25 minuten is. Zal een weinig gevraagde verbinding zijn, maar goed, de overstap is zowel heen als terug veel en veel te lang. Had gehoopt dat het wat korter zou worden, maar niet dus. En van het wachten in het ongezellige en kale megastation Breda word je ook niet blij. Hopen maar dat die sprinter uit Arnhem in Breda regelmatig iets vertraging heeft, dan is er een perfecte overstap.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Zolang de trein Breda-Dordrecht uit Den Bosch komt valt er niets te schuiven.
Reputatie 2
Je zou maar dinsdag 2 januari moeten reizen van station Geldermalsen naar station Rosmalen. Als je pech hebt, kun je een halfuur letterlijk in de kou staan op station Den Bosch.
Reputatie 6
Wat de oorzaak ook is, weer een aantal reizigers minder in de stoptrein c.q sprinter van Breda naar Dordrecht. Er blijven bijna alleen nog maar een hoop scholieren over. In de avond en weekenden en vakanties kan dat stoptraject nooit rendabel zijn. Zit er 's avonds vaak bijna alleen in.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is niet zo raar, de lijn dreef altijd alleen op doorgaand vervoer. Vandaar ook het voorstel hem regionaal aan te besteden.
Reputatie 6
Lijkt me inderdaad een goed plan. NS zal er vast ook graag vanaf willen. Wat overstappen betreft, de sprinters uit Utrecht houden inderdaad in Den Bosch de waardeloze 26 minuten overstap op de andere sprinters richting Nijmegen en Tilburg Univ. Als je dan een auto hebt, is er weinig reden om toch per trein te reizen. Of je wordt het zo beu dat de aanschaf van een auto in zicht komt. Hoezo stimuleren (regionaal) OV-gebruik en stimuleren duurzaamheid.
op de sneltrein
Intercity! Intercity!

http://www.rtvoost.nl/nieuws/278172/ook-intercitys-tussen-zwolle-en-enschede-stoppen-straks-in-raalte-en-nijverdal

Toch maar naar Raalte verhuizen...... nee laat maar zitten eigenlijk 😳
Reputatie 7
Badge +3
The City of Nijverdal. Hoe verzin je de onzin.

Reageer