Dienstregeling 2018 beschikbaar

Toon eerste bericht

161 reacties

Daar ben ik echt niet blij mee.... Dit is bijna een verdubbelde reistijd.
Reputatie 4
Over die lange overstap in Tiel is al geklaagd door de provincie Gelderland.
Maar zou dat helpen denk je? Volgens mij staat voor 2018 alles al vast?
Reputatie 6
Ja. Ga daar maar vanuit. Ik heb in 2018 ook nog steeds een verbinding met 25 minuten overstaptijd. In totaal ben ik meer aan het wachten dan aan het reizen. Bekenden van mij hebben inmiddels hun trajectabonnement al opgezegd, die gaan nu met de auto. Stoptreinen/sprinters hebben geen prioriteit in aansluitingen, zeker niet die uit kleine plaatsen met naar verhouding weinig reizigers. Die worden opgeofferd voor de intercity's. Komt een aansluiting toevallig uit, is het mooi meegenomen, anders heb je pech.
Ik heb juist mijn tweede auto eruit gedaan om met de trein te reizen. Dit was/is kostentechnisch interessant en ook nog eens om de dagelijkse files op de A15 te vermijden. Helaas moet ik nu ook mijn abonnement beëindigen en toch weer een auto aanschaffen. Ben toch echt niet van plan om dagelijks zo lang te wachten....
Reputatie 6
Badge
Nog een leuke tip: de reisplanner van Deutsche Bahn is er ook doodleuk in het Nederlands voor zij die verward raken:

https://www.bahn.com/nl/view/index.shtml
Ja klopt, ik zoek gewoon in het Nederlands.☺️ Alleen wel vreemd dat op de site van de NS de tijden na 10 december nog niet aangepast en via die site wel?
Reputatie 7
Badge +3
Over die lange overstap in Tiel is al geklaagd door de provincie Gelderland.
NS heeft daarom ook gekeken naar de mogelijkheid de sprinters Utrecht-Tiel en Utrecht-Den Bosch om te wisselen. Dat gaf dan weer een lange overstap Tiel-Dordrecht en paste ook niet goed in Den Bosch in combinatie met die 10 minutendienst. Blijft dat de overstappen in Tiel en Geldermalsen een drama zijn, het wordt tijd dat daar nu eens eindelijk echt naar gekeken wordt.

Een andere optie is om de treindienst Tiel-Geldermalsen over te doen aan Arriva (jammer van de elektrificatie) dat dan dus Arnhem-Geldermalsen zou gaan rijden. Dat past beter qua aansluitingen, alleen moeten de reizigers Tiel-Utrecht dan in Geldermalsen gaan overstappen
Alleen wil de NS dit traject niet afstaan.... Vanaf Tiel stappen er behoorlijk wat mensen in en die wil de NS niet kwijt. Dus de conclusie is gewoon wachten, of terug de auto in... Met dank aan de NS....
Reputatie 7
Badge +3
@Denk
NS werkt zijn planner maar af en toe bij. Hafas heeft altijd de meest actuele gegevens van vrijwel alle Europese landen..
@Tamzin
Ik kende tot voor kort deze hele site niet. Maar je bent nooit te oud om te leren blijkt maar weer.
Hafas en NS-planner komen vanuit dezelfde bron met minimaal een wekelijkse updates. Richting NS direct in IFF-formaat van HPe, richting internationale planners via DB Vertrieb die er Hafas-data van maakt. NS-planner zal vermoedelijk dinsdag wel bijgewerkt worden met 2018-data, als publicatie daarvan niet nog handmatig wordt tegengehouden.
Bij de NS zelf weten ze iig nog niet wanneer de nieuwe dienstregeling van 2018 online gaat...
Reputatie 6
Zou een doorgaande Arrivatrein Arnhem - Tiel - Geldermalsen - Dordrecht niet iets zijn?
Reputatie 6
Badge
Er komt binnenkort van NS een doorgaande trein Arnhem - Dordrecht, maar niet via Tiel.
Badge
Wat ik me wel afvraag over het hoogfrequent rijden: hoe passen de goederentreinen op de A2-corridor overal tussen?
Ik heb vanavond wat zitten puzzelen; uitgaande van de cargo-rijtijden volgens Rolandrail (http://www.rolandrail.net/drgl/dltdr.html) en een opvolgtijd van min. 2 minuten (liefst 3) zie ik geen enkele manier waarop een goederentrein in het rooster past zonder allerlei intercity's en nog wat sprinters stevig uit patroon te drukken - zelfs met overweging van tussenstops in Boxtel, Den Bosch, Geldermalsen of zelfs Houten Castellum. (En dan heb ik het nog alleen maar over het traject ten zuiden van Utrecht - tussen Breukelen en Amsterdam kan het pas echt feest worden.)
Of heeft NS voor elkaar weten te krijgen dat alle cargo's overdag van de A2-corridor af worden geknikkerd en pas mogen rijden als is uitgedund naar een kwartiersdienst? Dat moet dan wel een lieve duit hebben gekost aan Deutsche Bahn et al.
Reputatie 7
Badge +3
@DDietzen
Amsterdam-Utrecht-Castellum en Boxtel-Eindhoven zijn qua capaciteit geen probleem omdat die lijnen 4-sporig zijn.

Op de stukken Castellum-Gelderlmalsen, Geldermalsen-Den Bosch, Den Bosch-Boxtel rijden de intercity's iedere 10 minuten en daar tussen is steeds ruimte voor een sprinter of een goederentrein. In principe zijn er dus 6 treinpaden per uur. Omdat de sprinters op die trajcten maar resp. 4, 2 en 2 van die 6 paden gebruiken is daar ook overdag ruimte voor goederentreinen.
Badge
@DDietzen
Amsterdam-Utrecht-Castellum en Boxtel-Eindhoven zijn qua capaciteit geen probleem omdat die lijnen 4-sporig zijn.

Overschat 4-sporigheid niet. Amsterdam-Utrecht is alleen 4-sporig vanaf Bijlmer ArenA. Tussen Utrecht en Houten moet de cargo over de intercitysporen omdat het niet mogelijk is om vanuit de richting Amsterdam / Amersfoort op de sprintersporen te komen (die laatste zijn namelijk alleen bereikbaar vanuit de richting Woerden, aldus www.sporenplan.nl). Boxtel-Eindhoven viersporig klinkt ook leuk, maar de goederentrein moet het niet-intercityspoor delen met zeker twee (beduidend snellere) sprinters - en mogelijk ook nog de 1100, afhankelijk van de dienstregeling.

Op de stukken Castellum-Gelderlmalsen, Geldermalsen-Den Bosch, Den Bosch-Boxtel rijden de intercity's iedere 10 minuten en daar tussen is steeds ruimte voor een sprinter of een goederentrein. In principe zijn er dus 6 treinpaden per uur. Omdat de sprinters op die trajcten maar resp. 4, 2 en 2 van die 6 paden gebruiken is daar ook overdag ruimte voor goederentreinen.

Dat klopt in essentie wel. Maar in bv. Den Bosch is een inhaling door een intercity nodig, wat betekent dat de cargo moet afremmen, stilstaan en weer optrekken. Met een zware goederentrein kost een afrem-/optrekbeweging toch al gauw 2 minuten extra t.o.v. doorrijden, schat ik. En dan gaat het flink knellen, zeker omdat een cargo nauwelijks sneller gaat dan een Sprinter (vaak zelfs langzamer).

Of maak ik nu kolossale denkfouten?
Reputatie 4
In de dienstregeling 2018 is ruimte vrij gehouden voor cargo. Ook op de trajecten waar veel reizigerstreinen zijn ingepland. Zie het betoog van Tamzin. Op de huidige woensdag testdag zie ik ook cargovervoer.
Badge
In de dienstregeling 2018 is ruimte vrij gehouden voor cargo. Ook op de trajecten waar veel reizigerstreinen zijn ingepland. Zie het betoog van Tamzin. Op de huidige woensdag testdag zie ik ook cargovervoer.

Het feit dat er ruimte vrij wordt gehouden voor cargo is een open deur. Het feit dat dat ook het geval is op de A2-corridor eveneens, aangezien vrijwel alle goederentreinen uit Amsterdam, Beverwijk, Onnen, Coevorden etc. richting Limburg, België en Duitsland langs die route moeten.

Wat ik wil weten is hóé die ruimte is vrijgehouden. Ik zit namelijk zelf te sleutelen aan mijn eigen versie van de PHS-dienstregeling, en tenzij ik de goederentreinen op de turbo zet (wie betaalt?), past het simpelweg niet.
Reputatie 1
Ik ben ook absoluut niet blij met de nieuwe dienstregeling. Ben nu al 4 uur en 17 minuten onderweg van Heerlen naar Emmen , straks nog eens 16 minuten langer ! En dat alleen omdat ik dan m'n aansluiting op Utrecht Centraal kwijt ben en ik bijna een half uur daar mag wachten ! :@
Ben toch erg blij dat ik een tijd geleden de keuze heb gemaakt om te starten met autorijlessen !
Reputatie 6
Badge
Werk je soms bij een fabriek die alleen in Emmen staat ofzo? Jeetje wat een afstand reis jij toch voor je werk, ik zou het er nooit voor over hebben.
Reputatie 7
Badge +3
Sterker nog, afgelopen woensdag was er ook met de 10 minutendienst door de werkzaamheden bij Tilburg zelfs veel meer goederenvervoer dan normaal.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben ook absoluut niet blij met de nieuwe dienstregeling. Ben nu al 4 uur en 17 minuten onderweg van Heerlen naar Emmen , straks nog eens 16 minuten langer ! En dat alleen omdat ik dan m'n aansluiting op Utrecht Centraal kwijt ben en ik bijna een half uur daar mag wachten ! :
De kortste reistijd bedraagt straks 4 uur en 23 minuten, dat lijkt me nou ook weer niet zo'n dramatisch verschil. Persoonlijk vind ik bij zo'n lange reis 20 minuten overstaptijd halverwege ook niet erg, kun je even de benen strekken en een kop koffie kopen.
Reputatie 6
Badge
Zou wat zijn als je iedere keer een kop koffie zou kopen tegen NS-tarief (€1,50). Drink je zo een week boodschappen binnen een maand weg.

Reageer