Dienstregeling 2018 beschikbaar


Reputatie 7
Badge +3
De dienstregeling voor 2018 is beschikbaar.

https://www.bahn.de/p/view/index.shtml
http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi

161 reacties

Badge
Teleurstellend de nieuwe dienstregeling, Amsterdam, Schiphol en Utrecht worden verder geupgradet en de rest hangt er maar een beetje bij en is blijkbaar niet interesant voor de NS.
We blijven aanmodderen met een onbetrouwbare HSL tussen Den Haag en Eindhoven die meer niet dan wel rijdt.
Denk vaak met weemoed terug aan die Den Haag-Venlo verbinding die een stuk betrouwbaarder was.
Nu oud materiaal zonder wifi en haperende airco en zo vaak "Rijdt niet" op de borden. Maar Venlo moest zonodig via Utrecht met schiphol verbonden worden ipv via Tilburg, Breda en de HSL.
Ook vreemd dat een miljoenen agglomeratie Rijnmond-Den Haag geen enkele directe verbinding met Duitsland heeft.
Nee want een 10 minuten dienst op het paradepaardje van de NS is belangrijker en alles moet via Utrecht zodat heel het NS net in de soep loopt als daar een storing is.


Hoezeer ik ook tegen PHS ben, de treindienst op de A2-corridor heeft geen effect op de verbinding Den Haag - Eindhoven en verder. De intercity Den Haag - Eindhoven kan sowieso niet door naar Venlo vanwege materieeltekort. En al was er materieel genoeg, door naar Duitsland is helemaal uitgesloten vanwege enkelspoor tussen Kaldenkirchen en Dülken. De Duitse overheid moet hierin investeren, maar heeft dit zo laag op de prioriteitenlijst staan dat ze er op z'n vroegst pas in 2030 serieus over gaan nadenken.
De verbinding Schiphol - Utrecht - Venlo is dus juist een voordeel voor reizigers tussen Eindhoven en Venlo. Anders hadden die slechts een karige pendelintercity Eindhoven - Venlo.
Teleurstellend de nieuwe dienstregeling, Amsterdam, Schiphol en Utrecht worden verder geupgradet en de rest hangt er maar een beetje bij en is blijkbaar niet interesant voor de NS.
We blijven aanmodderen met een onbetrouwbare HSL tussen Den Haag en Eindhoven die meer niet dan wel rijdt.
Denk vaak met weemoed terug aan die Den Haag-Venlo verbinding die een stuk betrouwbaarder was.
Nu oud materiaal zonder wifi en haperende airco en zo vaak "Rijdt niet" op de borden. Maar Venlo moest zonodig via Utrecht met schiphol verbonden worden ipv via Tilburg, Breda en de HSL.
Ook vreemd dat een miljoenen agglomeratie Rijnmond-Den Haag geen enkele directe verbinding met Duitsland heeft.
Nee want een 10 minuten dienst op het paradepaardje van de NS is belangrijker en alles moet via Utrecht zodat heel het NS net in de soep loopt als daar een storing is.
Reputatie 1
Ik neem niet aan dat Niels iedere dag een reis van meer dan 4 uur maakt.

Dat klopt !
Reputatie 1
Werk je soms bij een fabriek die alleen in Emmen staat ofzo? Jeetje wat een afstand reis jij toch voor je werk, ik zou het er nooit voor over hebben.

Wie zegt dat ik voor m'n werk naar Emmen reis ? 😉
Reputatie 5
Al die zaken gaan me allemaal te ver met al die cijfers, haha. Maar er zijn dus mogelijkheden
Reputatie 4

Als ST 310 om .13/.43 (zelfde) aankomt en om .19/.49 (+1m) vertrekt is er geen vuiltje aan de lucht.


Dan moet de S 179 om .46 ipv .49 vertrekken uit Almelo, om vervolgens 6 minuten stil te staan op Nijverdal. De ST 310 eerder laten vertrekken (.46) geeft een te korte kering (3 min), en eerder laten aankomen (.41) in Almelo gaat niet vanwege de ST 70 naar spoor 4 (.40). Er moet een betere oplossing zijn.
hoewel ik denk dat ze het op de borden gewoon "sneltrein/stoptrein" gaan noemen. Voor de reiziger boeit het niks. Iedereen noemt een sprinter ook gewoon stoptrein.
Nee, dat loopt gelijk met wat richting reisplanner gaat. Ligt een stamtabel o.b.v. tns aan ten grondslag.
Reputatie 6
Badge
Wel als Dirk z'n eigen thee "Perla" of "Pickwick" zou noemen...

Gelukkig heet het ''1 De Beste''.
Reputatie 5
Wel als Dirk z'n eigen thee "Perla" of "Pickwick" zou noemen...
Reputatie 6
Badge
Tuurlijk, en de Albert Heijn was de eerste thee-verkoper van Nederland. Ooit een rechtszaak gezien omdat de Dirk ook thee verkoopt?
Reputatie 5
De NS is in de Benelux (dus niet in Duitsland) nog steeds rechthebbende op het woordmerk Intercity in verband met vervoersdiensten. NS kan bezwaar maken of een vergoeding vragen wanneer anderen dat merk willen gebruiken. Of ze dat doen, of een "licentie om niet" afgeven is hun keuze.
Reputatie 5
Duitsland maakt toch ook gewoon gebruik van het woord Intercity? Volgens mij mag je gewoon die term gebruiken, hoewel ik denk dat ze het op de borden gewoon "sneltrein/stoptrein" gaan noemen. Voor de reiziger boeit het niks. Iedereen noemt een sprinter ook gewoon stoptrein.
Reputatie 5
[...]My bad, ik zou toch echt zweren dat de merknaam 'Intercity' (in Nederland dan hè) eigendom was van NS. Het zal toch niet voor niets zijn dat alle regionale vervoerders tot nu toe consequent de titel 'Sneltrein' bezigden... Naja, ik zal wel weer eens niet goed hebben opgelet.

NS heeft het woordmerk Intercity in 1993 gedeponeerd bij het Benelux-merkenbureau (nu BBIE). Hoe daarmee omgegaan wordt is een zaak van NS. In België rijden immers ook Intercity's.
De merknaam InterCity wordt door Britsh Rail al vanaf 1966 gebruikt. Een beeldmerk Intercity is in 1990 door DB gedeponeerd voor het gebruik in de horeca. In 1995 beschermde de SBB zowel het woord als een beeldmerk voor Zwitserland.
Badge
Provinciepropaganda. Dat is een flinke uitspraak... Het zit al in de planner verwerkt als IC zelfs.

https://forum.ns.nl/dienstregeling-59/dienstregeling-2018-overijssel-41129/index1.html#post272327


Ik kom er nu inderdaad ook achter. My bad, ik zou toch echt zweren dat de merknaam 'Intercity' (in Nederland dan hè) eigendom was van NS. Het zal toch niet voor niets zijn dat alle regionale vervoerders tot nu toe consequent de titel 'Sneltrein' bezigden... Naja, ik zal wel weer eens niet goed hebben opgelet.

Wat betreft de term 'provinciepropaganda': provincies noemen hun treinen wel vaker mooier dan dat ze zijn. 'Intercity' wordt volgens mij wel vaker door Groningen, Fryslân en zeker Limburg rondgestrooid bij de Arriva-treinen.

Overigens wel geinig dat de RB naar Bielefeld staat aangegeven als Keolis Stoptrein en (volgens mij) zal rijden in blauwe Westfalenbahn-kleurstijl, terwijl de andere treinen van Keolis in Twente staan aangegeven als Blauwnet en zullen rijden in blauwe Blauwnet-kleurstijl... daar zal toch spoedig verwarring ontstaan denk ik 🙂
Provinciepropaganda. Dat is een flinke uitspraak... Het zit al in de planner verwerkt als IC zelfs.

https://forum.ns.nl/dienstregeling-59/dienstregeling-2018-overijssel-41129/index1.html#post272327
Reputatie 4
De tijden staan er inderdaad niet in, maar dat is omdat ze nog niet bekend zijn. Gezien de gegeven rijtijd in de persberichten van 48 minuten ga ik uit van een aankomst rond .19 in Zwolle en een vertrek aldaar rond .41. Op Raalte-Zwolle komt de trein verder geen andere treinen tegen: na de kruising met de sprinter naar Enschede op Raalte is de eerstvolgende de volgende sprinter naar Enschede die om .22 uit Zwolle gaat vertrekken, dus een paar minuten na aankomst van de Intercity.

De merknaam Intercity eigendom van NS lijkt me heel sterk: het is namelijk een internationaal gebruikte aanduiding voor een sneltrein. Sprinter zou dat mogelijk wel kunnen zijn. De NS-reisplanner duidt zowel Enschede-Zwolle als Zwolle-Kampen aan als 'Blauwnet Sprinter' en Enschede-Raalte als 'Blauwnet Intercity' dus daar zal vast over nagedacht zijn.

Wat het leeg rijden van de 7000 betreft: NS gaat daar sowieso niet uit zichzelf extra ritten rijden. Na het stopzetten van het grootste deel van de subsidie vanuit de provincie Overijssel is direct Almelo-Enschede op zaterdag geschrapt, kort daarop gevolgd door het schrappen van Almelo-Enschede buiten de spits. NS rijdt nu een minimale dienst, met uitzondering van de doordeweekse avond: dan rijdt er ook na 20u nog 2x per uur een sprinter. De tweede sprinter wordt dan echter nog altijd betaald door de provincie Overijssel: deze rijdt ook slechts tot Deventer omdat de andere kant van de IJssel (provincie Gelderland) hier niet aan meebetaalt.
Badge
De tijden van de stations waar gestopt wordt door de betreffende treinserie (dus ook Hengelo voor de IC's) komen gewoon uit de reisplanners. De andere tijden zijn gebaseerd op o.a. de doorkomsttijden op somda en wat oudere tijdwegdiagrammen (jaar of vier terug, toen waren ze bij ProRail nog gewoon te downloaden). Dat geldt ook voor de goederenpaden. Vertrek uit Bad Bentheim is vooral afhankelijk van de drukte daar: als het wat voller is worden treinen zo snel mogelijk naar Oldenzaal gestuurd. Regelmatig staan ze daar te wachten om door te kunnen richting Hengelo en verder naar Deventer. Dat verschilt van twee minuten tot soms meer dan een uur.

De andere punten:

Ja, de sneltrein (die overigens zelfs IC genoemd gaat worden) gaat zeker door naar Zwolle, maar dat kan pas als het emplacement daar verbouwd is en een extra perron (spoor 😎 aangelegd is. De planning daarvoor is ergens komende zomer.

De RB en NS-IC kun je beide weinig mee schuiven, en zeker niet genoeg voor een kruising die aan de huidige veiligheidseisen voldoet.

De 7000 gaat leeg van en naar Hengelo rijden, net als nu ook al bij een aantal ritten rond de IC Berlijn gebeurt.


Over de sneltrein: ik weet best dat dat allemaal op de planning staat, wat ik me afvroeg is of het in jouw uitwerking past. Die tijden zijn namelijk niet aangegeven (of moet ik ergens doorklikken?)
Overigens is dat IC-gedoe volgens mij alleen provinciepropaganda. Ik meen dat de merknaam 'Intercity' (evenals 'Sprinter') eigendom is van NS.

Verder wel jammer van die LM-ritten. Kost toch weer extra materieel, dus nóg minder kans op extra diensten in de toch al kaalgeplukte 7000...
Reputatie 4
De tijden van de stations waar gestopt wordt door de betreffende treinserie (dus ook Hengelo voor de IC's) komen gewoon uit de reisplanners. De andere tijden zijn gebaseerd op o.a. de doorkomsttijden op somda en wat oudere tijdwegdiagrammen (jaar of vier terug, toen waren ze bij ProRail nog gewoon te downloaden). Dat geldt ook voor de goederenpaden. Vertrek uit Bad Bentheim is vooral afhankelijk van de drukte daar: als het wat voller is worden treinen zo snel mogelijk naar Oldenzaal gestuurd. Regelmatig staan ze daar te wachten om door te kunnen richting Hengelo en verder naar Deventer. Dat verschilt van twee minuten tot soms meer dan een uur.

De andere punten:

Ja, de sneltrein (die overigens zelfs IC genoemd gaat worden) gaat zeker door naar Zwolle, maar dat kan pas als het emplacement daar verbouwd is en een extra perron (spoor 😎 aangelegd is. De planning daarvoor is ergens komende zomer.

De RB en NS-IC kun je beide weinig mee schuiven, en zeker niet genoeg voor een kruising die aan de huidige veiligheidseisen voldoet.

De 7000 gaat leeg van en naar Hengelo rijden, net als nu ook al bij een aantal ritten rond de IC Berlijn gebeurt.
Badge
Ik hoor graag wat jullie ervan vinden, en of ik evt. ergens kolossale fouten heb gemaakt.

Mooie uitwerking. Een aantal dingetjes:
- er is in de huidige dienstregeling 2 keer per uur per richting een goederenpad.
- de sp 70 naar spoor 4a voor inhaling van de IC Berlijn is interessant. Ik weet echter niet of 'spookrijden' wordt goedgekeurd.
- ergens tussen .11 en .19 en tussen .41 en .49 moet de Sp 310 richting Hardenberg keren op Almelo, spoor 3.

Leuke uitdaging!


  • 2 keer per uur zelfs? Is dat niet een beetje overkill voor slechts 82 treinen per week per richting? (Ja ja ik heb geteld :8 ) Oh well, zelfs met 2 cargo's per uur moet het lukken. Richting Bad Bentheim geeft halfuursdienst geen problemen, en richting Deventer is het gewoon een kwestie van 1x/2u een goederenpad eruit knikkeren voor de IC Berlin. 3 cargo's per 2 uur moet toch echt voldoende zijn.
  • De marges voor het 'spookrijden' zijn niet ruim maar volgens mij precies voldoende. Vertrek IC 17 naar Dv om .37, aankomst SP 70 ri Es om .40 en vertrek om .48, aankomst SP 70 ri Dv om .52. 's Avonds een kering van SP 70 op spoor 4b dus dan sta je daar sowieso al. Ik denk dat 3 minuten opvolgtijd precies genoeg moet zijn, zeker omdat het tegengestelde richtingen betreft. Zo niet, dan zullen een paar verschuivingen van 1 minuut het moeten doen. In Zutphen is de opvolgtijd van de kruisende IC's langs perron 3 volgens mij 4 minuten, dus dat is zeker voldoende.
  • Als ST 310 om .13/.43 (zelfde) aankomt en om .19/.49 (+1m) vertrekt is er geen vuiltje aan de lucht.

Hm interessant. Ik ga jouw en mijn bevindingen eens uitpuzzelen op een kaartje.
Verder nog een vraag over de sprinter Apeldoorn - Enschede:

Nog een vraag:
De sprinter naar Enschede komt bijv om 8.07 binnen te Almelo en vertrekt pas 8.19. Deze wacht 12 min op spoor 2b
De sneltrein naar Enschede komt dan 8.10 binnen te Almelo en vertrekt 8.11 weer, ook op spoor 2. Hoe moet dit samen gaan dan? Misschien spoor 2a en spoor 2b?

Maar desalniettemin: Waarom vertrekt ie pas 8:19 en bijvoorbeeld niet om 8:13? Scheelt toch weer 6 minuten.
Er zit daar een goederenpad achter de sneltrein (die nu ineens IC is). De goederentrein in Almelo aan de kant zetten kan om twee redenen niet: spoor 1 is met 540m te kort voor veel goederentreinen (alternatief is spoor 6 maar dat betekent 2x verkeer Hengelo->Wierden kruisen), en later in Hengelo geeft ook problemen met het kruisen met de treinen Enschede->Hengelo.

Zie ook mijn uitwerking op http://dennistd.nl/trein/twente2018def.htm


Uitwerking ziet er goed uit! Een paar kleine opmerkingen:
  • Haltering van 1 minuut voor IC's in Hengelo (richting Deventer) is volgens mij te kort, maar ik kan me vergissen. Op dit moment is het in beide richtingen iig 2 minuten.
  • Kan de sneltrein Enschede - Raalte op termijn ook door naar Zwolle?
  • Jammer van de aansluiting Bielefeld - Amersfoort 😛 Zelf zou ik ervoor kiezen om de IC uit het lood te trekken en de RB een schop onder de kont te geven om maar die aansluiting te garanderen. Zeker in de eerste paar maanden, wanneer het vervoerspotentieel op de RB nog wat aangezwengeld zal moeten worden. Maar dat is een persoonlijke afweging lijkt me 🙂
  • Waar keert de 7000 buiten de spits in Almelo om .37-.53? Met IC Berlijn is spoor 2 uitgesloten, de 1600 vertrekt pas van spoor 4 om .36 (en 1 minuut opvolgtijd is te krap), en op spoor 3 is het wat lastig optrekken zonder waslijntje 😉
  • Is dat goederenpad van .27 in Bad Bentheim niet wat traag naar Hengelo? Ik kwam via Rolandrail op een rijtijd van 21 minuten, dan wordt het wel erg sukkelen als we er 10 minuten bij moeten snoepen... arme gefrustreerde cargomachinist 😳

Verder een uitstekende uitwerking, geen grote op- of aanmerkingen!
Reputatie 4
Hm interessant. Ik ga jouw en mijn bevindingen eens uitpuzzelen op een kaartje.
Verder nog een vraag over de sprinter Apeldoorn - Enschede:

Nog een vraag:
De sprinter naar Enschede komt bijv om 8.07 binnen te Almelo en vertrekt pas 8.19. Deze wacht 12 min op spoor 2b
De sneltrein naar Enschede komt dan 8.10 binnen te Almelo en vertrekt 8.11 weer, ook op spoor 2. Hoe moet dit samen gaan dan? Misschien spoor 2a en spoor 2b?

Maar desalniettemin: Waarom vertrekt ie pas 8:19 en bijvoorbeeld niet om 8:13? Scheelt toch weer 6 minuten.
Er zit daar een goederenpad achter de sneltrein (die nu ineens IC is). De goederentrein in Almelo aan de kant zetten kan om twee redenen niet: spoor 1 is met 540m te kort voor veel goederentreinen (alternatief is spoor 6 maar dat betekent 2x verkeer Hengelo->Wierden kruisen), en later in Hengelo geeft ook problemen met het kruisen met de treinen Enschede->Hengelo.

Zie ook mijn uitwerking op http://dennistd.nl/trein/twente2018def.htm
Reputatie 4
Ik hoor graag wat jullie ervan vinden, en of ik evt. ergens kolossale fouten heb gemaakt.

Mooie uitwerking. Een aantal dingetjes:
- er is in de huidige dienstregeling 2 keer per uur per richting een goederenpad.
- de sp 70 naar spoor 4a voor inhaling van de IC Berlijn is interessant. Ik weet echter niet of 'spookrijden' wordt goedgekeurd.
- ergens tussen .11 en .19 en tussen .41 en .49 moet de Sp 310 richting Hardenberg keren op Almelo, spoor 3.

Leuke uitdaging!
Reputatie 5
Het gaat me erom dat in dit specifieke geval in de oude planner de mogelijkheid om te reizen via CS niet standaard werd getoond en nu blijkbaar wel ... de 'algemene regel' zal ik wel nooit begrijpen.
Weet niet of iemand anders dit ook al heeft geprobeerd (kan het zo gauw niet vinden) maar als je nu Lombardijen - Breda op 15/12 plant, dan mag dat nu ook via R'dam CS !!
Met de hier genoemde planners, want de NS planner loopt nog steeds maar tm 9/12 :?

Geef het even, de update komt eraan 😉 Zodra de NS-planner zegt dat het mag, mag het, sinds zelfs in de AV de reisplanner als regel wordt gezien. Check het wel eens in de zoveel tijd, het zou mij niet verbazen als het ineens weer verboden is.
Reputatie 7
Badge +3
Weet niet of iemand anders dit ook al heeft geprobeerd (kan het zo gauw niet vinden) maar als je nu Lombardijen - Breda op 15/12 plant, dan mag dat nu ook via R'dam CS !!
Met de hier genoemde planners, want de NS planner loopt nog steeds maar tm 9/12 :?

Het niet mogen terugsteken heeft op niets met de dienstregeling te maken, dat is gewoon een algemene regel om fraude te voorkomen.
Badge
Wat betreft de sneltrein Zwolle - Enschede: ik heb zelf geen 'veilige' manier gevonden om die in december al te laten rijden. Dat lijkt me overigens ook niet verstandig - laat Keolis eerst maar een paar maanden warmdraaien in de stoptreindienst, kinderziektes eruit halen en dergelijke.

Wanneer het nieuwe perron in Zwolle klaar is, zie ik overigens wel een manier om een vrij robuuste sneltreindienst in de drgl te mikken. Ik heb er laatst wat op zitten puzzelen, en dit was mijn uitwerking van de gehele situatie in Twente:




(Roze is alleen in de spits, grijs is niet 's avonds / in het weekend. Groen is IC Berlijn, blauw is goederenpad).
Bij doorrijden naar Zwolle stopt de sneltrein niet meer in Raalte, alleen nog in Nijverdal.

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden, en of ik evt. ergens kolossale fouten heb gemaakt.

Reageer