Dienstregeling 2018 beschikbaar


Reputatie 7
Badge +3
De dienstregeling voor 2018 is beschikbaar.

https://www.bahn.de/p/view/index.shtml
http://hafas.bene-system.com/bin/query.exe/nn?L=profi

161 reacties

Reputatie 5
In de ochtendspits zie ik vaak zat 6-bakken rondrijden. Alleen heel af en toe in de middagspits een 2-tje, maar ook die is dan gewoon vol. Ik heb vijf jaar lang dagelijks gereisd op dit traject en het is gewoon druk. Niet altijd mega druk, maar gewoon goed druk.



Hier is te zien dat je vrijwel altijd 4-tjes hebt en in de spits gewoon 6-jes. Dit is vanaf station Heino met de gebruikelijke vertragingen daarzo.

En volgens mij is het aantal zitplaatsen in een Flirt 7 minder dan in een DM90-6, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Badge
Wat ik me wel afvraag over het hoogfrequent rijden: hoe passen de goederentreinen op de A2-corridor overal tussen?
Ik heb vanavond wat zitten puzzelen; uitgaande van de cargo-rijtijden volgens Rolandrail (http://www.rolandrail.net/drgl/dltdr.html) en een opvolgtijd van min. 2 minuten (liefst 3) zie ik geen enkele manier waarop een goederentrein in het rooster past zonder allerlei intercity's en nog wat sprinters stevig uit patroon te drukken - zelfs met overweging van tussenstops in Boxtel, Den Bosch, Geldermalsen of zelfs Houten Castellum. (En dan heb ik het nog alleen maar over het traject ten zuiden van Utrecht - tussen Breukelen en Amsterdam kan het pas echt feest worden.)
Of heeft NS voor elkaar weten te krijgen dat alle cargo's overdag van de A2-corridor af worden geknikkerd en pas mogen rijden als is uitgedund naar een kwartiersdienst? Dat moet dan wel een lieve duit hebben gekost aan Deutsche Bahn et al.
Reputatie 7
Badge +3
@DDietzen
Amsterdam-Utrecht-Castellum en Boxtel-Eindhoven zijn qua capaciteit geen probleem omdat die lijnen 4-sporig zijn.

Op de stukken Castellum-Gelderlmalsen, Geldermalsen-Den Bosch, Den Bosch-Boxtel rijden de intercity's iedere 10 minuten en daar tussen is steeds ruimte voor een sprinter of een goederentrein. In principe zijn er dus 6 treinpaden per uur. Omdat de sprinters op die trajcten maar resp. 4, 2 en 2 van die 6 paden gebruiken is daar ook overdag ruimte voor goederentreinen.
Reputatie 4
Ik hoor graag wat jullie ervan vinden, en of ik evt. ergens kolossale fouten heb gemaakt.

Mooie uitwerking. Een aantal dingetjes:
- er is in de huidige dienstregeling 2 keer per uur per richting een goederenpad.
- de sp 70 naar spoor 4a voor inhaling van de IC Berlijn is interessant. Ik weet echter niet of 'spookrijden' wordt goedgekeurd.
- ergens tussen .11 en .19 en tussen .41 en .49 moet de Sp 310 richting Hardenberg keren op Almelo, spoor 3.

Leuke uitdaging!
Reputatie 4
Hm interessant. Ik ga jouw en mijn bevindingen eens uitpuzzelen op een kaartje.
Verder nog een vraag over de sprinter Apeldoorn - Enschede:

Nog een vraag:
De sprinter naar Enschede komt bijv om 8.07 binnen te Almelo en vertrekt pas 8.19. Deze wacht 12 min op spoor 2b
De sneltrein naar Enschede komt dan 8.10 binnen te Almelo en vertrekt 8.11 weer, ook op spoor 2. Hoe moet dit samen gaan dan? Misschien spoor 2a en spoor 2b?

Maar desalniettemin: Waarom vertrekt ie pas 8:19 en bijvoorbeeld niet om 8:13? Scheelt toch weer 6 minuten.
Er zit daar een goederenpad achter de sneltrein (die nu ineens IC is). De goederentrein in Almelo aan de kant zetten kan om twee redenen niet: spoor 1 is met 540m te kort voor veel goederentreinen (alternatief is spoor 6 maar dat betekent 2x verkeer Hengelo->Wierden kruisen), en later in Hengelo geeft ook problemen met het kruisen met de treinen Enschede->Hengelo.

Zie ook mijn uitwerking op http://dennistd.nl/trein/twente2018def.htm
BD voor de nieuwe dienstregeling is pas net afgesloten, de kans is groot dat er een HOOP bijzaken zijn die nog niet kloppen! Overstapinformatie e.d. bijvoorbeeld...
@Henk_NL
Ik geloof er helemaal niets van dat er nog allerlei zaken gaan veranderen. Ik zie ook weinig wat er niet zou kunnen kloppen.

Ieder jaar is er hetzelfde geneuzel, ieder jaar blijkt dat er weer wat data nog ontbreekt in een aantal systemen, en ieder jaar vallen daar de eerste tijd na publicatie weer een stapel hobbyisten over. "Ik geloof er helemaal niets van" is lekker makkelijk natuurlijk, maar pak voor de grap de discussies op verschillende fora erbij van de afgelopen jaren en je ziet telkens hetzelfde patroon.
Reputatie 3
Nog langere overstaptijden van liefst 25 minuten of 1,5 uur in de sprinter zitten op het traject Arnhem - Tbr.
Dat wordt baas in eigen auto.
Reputatie 7
Badge +3
Ter aanvulling als reactie op Tamzin: Waarom loopt de dienstregeling in de soep?

Dit verbetert de verbinding Holten/Rijssen -> Hengelo/Enschede. Ze kunnen de sprinter uitstappen en de sneltrein nemen. Alleen jammer voor De riet/Borne, maar goed. Dat zijn er niet veel.

Omdat er lange wachttijden ontstaan voor andere treinen omdat die sneltreinen niet goed in de dienstregeling passen. De Provincie heeft er gewoon niet goed over nagedacht toen ze die sneltreinen verzonnen.
Reputatie 7
Badge +3
Nog langere overstaptijden van liefst 25 minuten of 1,5 uur in de sprinter zitten op het traject Arnhem - Tbr.
Dat wordt baas in eigen auto.

Ik snap niet wat er anders is dan nu behalve dat de sprinters gekoppeld worden.
Reputatie 5
Alleen de Spitssprinter Apeldoorn - Enschede gaat er op achteruit, naar 12 minuten wachttijd in Almelo. De overige treinen zowel richting Wierden als Hengelo hebben nergens last van. Wat mijn vorige bericht betreft: die wachttijd van 12 minuten kan gereduceerd worden naar 6 of 7 minuten. Waarom doen ze dat niet?

Voor de reizigers Holten/Rijssen naar Hengelo/Enschede is er dus vooruitgang: ze slaan De Riet/Borne over. De IC's en overige stoptreinen hebben nergens last van zo te zien.

Als de sneltrein in de zomer doorrijdt naar Zwolle zie ik veel meer verbeteringen dan verslechteringen. Dus ik vraag me af wat er zo negatief is. Ik zie alleen achteruitgang voor Colmschate/Holten/Rijssen -> De Riet/Borne. Maar die reizigersaantallen zijn zo weinig, dat niemand dat echt interessant vindt.
Reputatie 3
Nog langere overstaptijden van liefst 25 minuten of 1,5 uur in de sprinter zitten op het traject Arnhem - Tbr.
Dat wordt baas in eigen auto.

Ik snap niet wat er anders is dan nu behalve dat de sprinters gekoppeld worden.


Naief als ik ben hoopte ik op een kortere overstap, maar per dag 50 minuten overstaptijd is mij te gortig, evenmin als 1,5 uur boemelen.
Reputatie 7
Badge +3
Mijn bezwaar is dat die sneltreinen qua reizigersaanbod overbodig zijn, de dienstregeling op een enkelsporig baanvak erg kwetsbaar maken en tot langere rijtijden voor de sprinterreizigers leiden. De enige verbetering is een paar minuten tijdwinst voor een handjevol studenten die van Zwolle naar Enschede pendelen. Maar goed, de Provincie heeft ze besteld dus daar hoeven we niet over te discussieren.
Reputatie 5
Mijn bezwaar is dat die sneltreinen qua reizigersaanbod overbodig zijn, de dienstregeling op een enkelsporig baanvak erg kwetsbaar maken en tot langere rijtijden voor de sprinterreizigers leiden. De enige verbetering is een paar minuten tijdwinst voor een handjevol studenten die van Zwolle naar Enschede pendelen. Maar goed, de Provincie heeft ze besteld dus daar hoeven we niet over te discussieren.

Je weet dat de sprinter Enschede - Zwolle dagelijks de gehele dag door tot aan de nok vol gewoon gevuld is? En de reistijdwinst Enschede - Zwolle is 18 minuten op een reis van een uur. Dus "een paar minuten reistijdwinst" vind ik een beetje vreemd.

Het is waar dat de knopen Zwolle en Wierden wat kwetsbaarder worden en het traject er tussenin.
En de langere rijtijd sprinter: het gaat vooral om reizigers naar Enschede zelf, dus die kunnen gewoon overstappen op de sneltrein
Reputatie 7
Badge +3
Je weet dat de sprinter Enschede - Zwolle dagelijks de gehele dag door tot aan de nok vol gewoon gevuld is?
Het is mij nog nooit gelukt daar een tot de nok gevulde sprinter te vinden. Veel treinen rijden zelfs met losse stellen en dan nog kun je makkelijk zitten. Laten we eerlijk wezen, het is voornamelijk een studentenlijn met veel spitsreizigers op schooldagen en verder weinig vervoer.
En die 3xDM90 krijg je in de ochtendspits op de laatste stations richting Zwolle ook zonder probleem vol. Dermate vol dat ik vaak op de balkons sta te schreeuwen of mensen als-je-blieft de gangpaden in willen lopen zodat op zijn minst iedereen, including me, mee kan.
Reputatie 7
Badge +3
In het najaar in de ochtendspits klopt dat. Maar toen ik afgelopen juni in de middagspits rond 17.00 uur van Zwolle naar Hengelo ging werd er met twee stellen gereden die niet meer dan 60% gevuld waren.
Ik reis er inmiddels een jaar of 8 dagelijks. Ochtendspits is een ramp, 7922/7924, omdat veel scholieren om 8.30 binnen worden verwacht op Landstede/Deltion/Windesheim. Middagspits is door het grote aantal scholieren dus ook veel beter verdeeld.

Vanaf medio mei tot einde zomervakantie neemt het aantal reizigers logischerwijs hard af. Na de kerst ga je 's morgens al een lichte vermindering merken doordat mensen uitvallen/stageperiodes beginnen et cetera.
Reputatie 5
Maar dat zie je toch landelijk overal.
Maar ik ben nog benieuwd naar wat ik eerder zei: waarom kan de sneltrein nu niet al door naar Zwolle en waarom wacht de sprinter Enschede vanaf Almelo langer dan nodig? Hij zou .13 al kunnen ipv .19.
Zeker, maar je merkt wel duidelijk dat je 3xDM90 tot ver in het voorjaar nodig hebt in de ochtendspits om met goed fatsoen iedereen in de trein te krijgen, niet alleen een kort piekje in het najaar.
Reputatie 5
Absoluut mee eens. Beetje ademen op de route is niet heel verkeerd.
Nouja, op zijn minst niet minimaal 1x per week achterblijven omdat de meeste duffe studenten vrolijk de balkons blijven blokkeren met lijf + rugtas en een HC die ook geen zin heeft om de omroep even te gebruiken maar gewoon de deuren sluit. Inmiddels heb ik daar de Henk-methode voor uitgevonden, maar die is ook niet helemaal volgens de regels helaas.
Reputatie 5
Blij dat ik er vanaf Hengelo al in zit. Tot Almelo kan je dan nog normaal ademhalen, maar daarna is het lekker zuurstofhappen.
Reserveer in het vervolg ff een plek voor me 😉 ;)

Nouja, kan gelukkig meestal de spits ontlopen tegenwoordig door om 6u al te vertrekken, of pas om 9u.
Reputatie 5
Hoop dat Syntus iig wat royaler met treinstellen om gaat dan tussen Hengelo - Oldenzaal in de avondspits.

Verder blij dat voor het oosten des lands alles hetzelfde blijft, op de sneltrein en Eurobahn na. Ben nog wel benieuwd naar antwoorden op mijn vragen

Reageer