dienstregeling 2018 en later

Als nieuweling lees ik de input die gegeven wordt m.b.t. de dienstregeling 2017 en 2018. Wat mij dan opvalt is de grote detailkennis die naar voren komt en het ontbreken van een globaal patroon. De eerste vraag is wat de grootste problemen zijn die we momenteel ondervinden. Mijns inziens zijn dat de volgende zaken:
1. Te volle treinen. De reactie dat dit komt door materieeltekort gaat op in de spits maar niet om 21.00 uur op het traject Utrecht-Den Bosch
2. Te trage treinen. Veroorzaker de vele stops op stations die geen IC functie hebben (op Rsd-ZW bijv. Olst-Wijhe-Dieren-Oss-Etten-Leur). Maak van de IC-s weer echte IC-s en laten we als de wiedeweerga besluiten om de spanning op de bovenleiding naar 3 KV te brengen. Het betere (hogere wisselspanning) is nl. de vijand van het goede en duurt veel langer.
3. Laat de toelating van buitenlandse treinen eens makkelijker verlopen. Als dat gebeurde, zou de verbinding Breda-Antw. al lang gerealiseerd zijn via doortrekking van de trein uit Noorderkempen die nog maar 1 stop heeft tot Antw.-Centr.
4. Breng in Den Bosch de wissel tussen spoor 1 en 2 weer terug, dan zijn er veel meer mogelijkheden waarbij treinen elkaar niet in de weg zitten. Misplaatste zuinigheid.
5. De doorrijd verbindingen (Maastricht-Schagen) zijn feitelijk 2 aan elkaar geknoopte verbindingen die geen enkele relatie met elkaar hebben anders dan de storingsgevoeligheid verhogen. Als er in Amsterdam een stroomstoring is valt in Zuid-Nederland de helft van de IC-s uit.
6. Als men er als bedrijf pas na 20 jaar achterkomt dat men feitelijk aandeelhouder van Thalys had moeten zijn om ook echt invloed uit te oefenen op die club dan mag men zich toch wel afvragen hoe kortzichtig men is. De SNCF is al een bastion waar men nog ouderwets denkt dat de reizigers er zijn voor het bedrijf en niet omgekeerd en flexibiliteit hoef je van hen niet te verwachten. Doen ze in eigen land ook niet aan.
7 Als je lange wachttijden moet inbouwen omdat het niet anders kan, dan mag je toch verwachten dat er goede verwarmde wachtruimtes zijn. Ik kan u verzekeren dat het in Den Bosch erg koud is als men moet wachten.

Zoals u ziet geen minuten verbeteringen maar wel wat uitgangspunten. Dat daarnaast een aantal infra werken nu echt uitgevoerd moeten worden is duidelijk (Zwolle-Deventer; Ravenstein, Vught, Geldermalsen, Tilburg)

Succes met 2018 en verdere jaren

104 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Voor 4 treinen Zwolle-Deventer zijn er onvoldoende reizigers. Zelfde verhaal voor Breda-Roosendaal.

Wat een extra wissel in Den Bosch oplost is me een raadsel. Daar worden de aansluitingen niet beter van.

Niet meer stoppen in Oss lijkt me ook dwaas, dan kun je de IC Nijmegen-Den Bosch wel langzamerhand opdoeken bij gebrek aan reizigers.

Je ziet het grootste probleem over het hoofd: de hopeloos geplande en vaak onrealistische aansluitingen op veel stations.
Hallo P. van den Berghe en welkom ons Serviceforum,

Dank je wel voor je uitgebreide feedback over onze dienstregeling en het meedenken!

Ik kan heel goed begrijpen dat je veel stops en drukke treinen niet echt fijn vindt. De verbeterpunten die je geeft zal ik allemaal intern doorsturen. Ik kan helaas geen garantie geven dat ze ook gebruikt zullen worden, want aanpassingen hebben altijd gevolgen voor de rest van de treinloop en dienstregeling.
Reputatie 2
Voor al die mensen die moeten wachten in Den Bosch is er een fantastische wachtruimte naast de Burger King. Het is de wachtruimte voor buspassagiers. Die ruimte is aardig warm. Neem eens de andere stationsuitgang aan de kant van het Paleiskwartier.
Reputatie 2
Oss heeft wel degelijk een IC functie en die moet ook behouden blijven. Het is het station, waar ik op regelmatig op de trein stap.
Ik vraag me wel af, hoe je veilig loopt naar de fietsenstalling aan de achterzijde van station Oss (aan de kant van de MSD), want nergens is daar een looppad te bekennen.
Reputatie 6
Olst, Wijhe en Etten-Leur moeten stations blijven waar de IC Zwolle-Rdaal stopt. Het is de enige trein die er rijdt. Een Sprinter hier inleggen gaat niet, naast de IC op deze lijn. Etten-Leur, met 45.000 inwoners en kleine regionale functie, is eigenlijk te klein voor een IC, maar te groot voor een Sprinter....
Reputatie 7
Badge +3
@lijnennetkaart
Nog even nagezocht op wiki. Oss heeft 90.000 inwoners, Deventer 80.000 en Zutphen 47.000. Om de verhoudingen maar aan te geven.

@Rene74
NS heeft al tig keer aangegeven dat het aantal reizigers op de uiteinden van deze lijn (Deventer - Zwolle, Breda-Roosendaal) te klein is voor 4 treinen per uur.
Reputatie 6
@Tamzin
Het traject Breda-Roosendaal rechtvaardigt in de spits echter wel 4 treinen ( of 3) per uur. Ik sta er dagelijks. Druk, druk. Dat dit niet efficiënt of inpasbaar is, zoals ik vaker heb gelezen, is een ander verhaal. Misschien niet reëel, maar het zou prachtig zijn als er een regionale West-BrabantSprinter was, bijvoorbeeld Tilburg- Bergen op Zoom, met nieuwe haltes in een paar dorpen waar nu de spoorlijn nog doorloopt, maar geen station meer is (vroeger wel, stationsgebouwtje staat er nog). Ook "Breda Airport" ligt daar vlakbij. En dan ook een halte in Breda-Oost. Het zal allemaal wel nooit gebeuren helaas, maar goed.....Het zou de kwaliteit van het regionale OV ten goede komen en OV-gebruik stimuleren 😉
Reputatie 7
Badge +3
De drukte in de spits is niet maatgevend, dat gaat maar om twee of drie uur per dag en dan ook nog alleen op schooldagen. Dat is geen basis voor een 24/7 dienstregeling.
Reputatie 6
Wat is er mis met een flexibele dienstregeling - soms treinen in een dienstregeling die op vaste momenten verder rijden naar een alternatief eindstation, soms een extra trein ertussendoor op vaste piekmomenten. Heel kleine stations die alleen op verzoek (drukknop in de trein en op station) op of sommige momenten van de dag worden bediend en dan zo toch plaatsen bereikbaar houden. Dat zien we in het buitenland op sommige plekken ook. De reiziger op plaats één, noem ik dat.
Reputatie 7
Badge +3
Extra treinen in de spits laten rijden is erg duur door het extra personeel. Het is veel goedkoper om treinen in de spits wat te verlengen.

En hele kleine stations zijn met nauwelijks reizigers zijn er in Nederland vrijwel niet.
Reputatie 6
Die heel kleine stations zijn er inderdaad niet meer. Ipv anders organiseren zijn ze al vele jaren helaas opgedoekt. Verlengen van treinen kan natuurlijk, maar het is blijkbaar nooit voldoende gezien de vele klachten over drukte.
Reputatie 4
Ik ervaar weinig van grote drukte afgezien van een enkele keer een deel van de reis te moeten staan, terwijl ik dwars door de Randstad heenreis in de spits en in de randen van de spits. Maar dat kan van de route, die je reist te maken hebben en waarschijnlijk ook deels met je persoonlijke perceptie van drukte.

Als ik nog regelmatig lege stoelen en soms zelfs lege vierzits tegenkom in de trein kun je me niet wijsmaken dat het altijd en overal kommer en kwel is qua drukte 🆒
Badge +3
Als nieuweling lees ik de input die gegeven wordt m.b.t. de dienstregeling 2017 en 2018. Wat mij dan opvalt is de grote detailkennis die naar voren komt en het ontbreken van een globaal patroon. De eerste vraag is wat de grootste problemen zijn die we momenteel ondervinden.
Ik heb begrepen dat de huidige dienstregeling de eerste is die is gebaseerd op werkelijke reisgegevens, dus echte in- en uitchecks.
Het verbaast me daarom dat er iedere dag meldingen zijn van volle treinen. Blijkbaar is er sprake van slechte planning of juist andere vervoersstromen vanwege de nieuwe dienstregeling.

Wanneer NS voor de jaardienst gebruik maakt van echte reisgegevens kan dat gedurende het jaar ook voor bijsturing als het gaat om treinlengtes.

Het baseren van de jaardienst op werkelijke reisgegevens zou in de praktijk betere dienstverlening moeten opleveren voor het meerendeel van de reizigers. Helaas heeft het als onbedoelde bijwerking dat aansluitingen waar weinig gebruik van wordt gemaakt gewoon de mist ingaan. We kennen de voorbeelden van bijvoorbeeld Baarn en Geldermalsen. Ik heb begrip voor de wens van NS om de dienstverlening voor het grootste deel van de reizigers te verbeteren. Maar het spoorsysteem als netwerk van overstapverbindingen is dermate verslechterd dat we in veel gevallen niet meer van een netwerk kunnen spreken. Overstaptijden van tussen de 25 en 30 minuten op stations zonder goede voorzieningen zijn eigenlijk onaanvaardbaar. De huidige dienstregeling zal er ook voor zorgen dat mensen die geconfronteerd worden met slechte overstappen op zoek zullen gaan naar alternatieven waardoor er nog minder mensen met de trein zullen reizen op die trajecten.
Reputatie 6
Veelal ontstaat drukte waarschijnlijk ook door de vele storingen en werkzaamheden, waardoor mensen om moeten reizen. Zoals nu tussen Breda en Rotterdam al een paar weken. Vaak worden volgens mij de treinen op die omreisroutes niet verlengd. En aangezien er sprake van is dat in de toekomst de werkzaamheden gaan toenemen en vaker ook doordeweeks overdag plaats zouden moeten vinden, belooft dat nogal wat, wat drukte betreft.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Als je de dienstregeling helemaal veranderd heb je weinig aan de gegevens van individuele treinen in de oude dienstregeling.
Reputatie 7
Badge +3
Voor de eche liefhebber staat op de site van het Locov inmiddels de aanvraag voor de dienstregeling 2018 met behoorlijk veel verrassingen. Het is een behoorlijk dit document.
Reputatie 5
Huh, wat?
Gaat Syntus 1x per een uur een sneltrein rijden en NS blijft de sprinterdiensten uitvoeren? Ik dacht dat Syntus de gehele lijn ging overnemen?
Syntus gaat alle treinen op het trajact Zwolle-Enschede rijden, dus zowel stop- als sneltreinen. NS blijft de intercity's en de sprinter Apeldoorn-Almelo (-Enschede) rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Syntus wil 2 sprinters en 1 sneltrein gaan rijden. Omdat die sneltrein niet in de dienstregeling past krijgen de sprinters uit Apeldoorn die in de spits doorrijden naar Enschede een extra wachttijd van 13 minuten in Almelo. Door de langere rijtijd van deze sprinters krijgt ook de daar achter rijdende IC een langere rijtijd.

Helemaal dwaas wordt de situatie in de daluren. De sprinters Apeldoorn-Almelo gaan dan noodgedwongen leeg doorrijden naar Hengelo. Leeg omdat er in Hengelo geen perronruimte is, ze keren daar dus op een opstelspoor.

Omdat dit alles NS bakken met geld gaat kosten en NS de concessie voor de lijn Wierden-Enschede heeft eist NS schadevergoeding voor de extra kosten van Syntus/Provincie. De vraag is dus nog maar of die Syntus-sneltrein er wel komt.
Reputatie 5
Die treinen rijden nu in de daluren ook al door naar Hengelo in de daluren, dus daar veranderd niks aan.
Reputatie 7
Badge +3
NS beweert van niet en mede daar is hun claim op gebaseerd..
Reputatie 3
Klopt, normaal keren de sprinters in de tunnelbak. Alleen als de ICB rijdt, rijdt de sprinter door als LM naar Hgl. Dit is eens in de twee uur, dus alsnog vrij regelmatig. Maar goed, nu gaat keren in de tunnel dus helemaal niet meer.
Reputatie 5
Dan zouden al die verschillende tijden een toevalstreffer zijn. Zal het straks als ik richting Utrecht ga wel even in de gaten houden 😉
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt me handiger dat Syntus om het halfuur gaat rijden en dan altijd De Riet en Borne overslaat. NS zou dan twee keer per uur een stoptrein Enschede-Almelo kunnen rijden (en dan buiten de spits met wat kleiner materieel dan dubbeldekkers want die drijven de kosten wel erg op).
Reputatie 5
Klinkt helemaal niet gek eigenlijk.
Hoeveel mensen staan eigenlijk te wachten op 5-10 minuten reistijdwinst bij Zwolle? Zwolle dient namelijk vooral als overstapstation en niet als eindstation. Dan kan je beter die sneltrein eruit gooien en inderdaad wat jij zegt toepassen.

Buiten de spits kan NS gewoon een SGM oid inzetten. Klinkt zeker niet verkeerd Tamzin!

Reageer