Dienstregeling 2018 (Friesland)

• 25 oktober 2017
  • 90 reacties
  • 3922 Bekeken

Reputatie 6
Dit topic toont de grootste veranderingen die er in de provincie Friesland zullen plaatsvinden met de nieuwe dienstregeling.
Valt je iets op, of heb je ergens vragen over? Stel gerust jouw vraag in dit topic!

Extra treinen tussen Leeuwarden - Meppel op werkdagen
Op werkdagen rijden er vier in plaats van drie treinen per uur tussen Leeuwarden en Meppel. De Sprinter Leeuwarden-Meppel rijdt twee keer per uur. De Intercity Leeuwarden-Zwolle-Utrecht Centraal-Rotterdam Centraal stopt voortaan ook in Meppel. Deze Intercity stopt ’s avonds laat ˗ als de Sprinter Leeuwarden-Meppel niet rijdt - ook op de andere stations tussen Leeuwarden en Zwolle. De Intercity Leeuwarden-Zwolle-Almere Centrum-Den Haag Centraal stopt niet meer in Akkrum, Grou-Jirnsum en Wolvega.

Extra treinen tussen Leeuwarden – Meppel in weekend
Tussen Leeuwarden en Meppel rijden op zaterdag en zondag tot circa 22.00 uur drie in plaats van twee treinen per uur. De Sprinter Meppel-Leeuwarden rijdt dan één keer per uur.

..:: Aanpassing per 5 februari 2018 ::..

Stoppend rijden vroege Intercity Zwolle-Leeuwarden op maandag t/m vrijdag
Op maandag t/m vrijdag zal de Intercity Zwolle-Leeuwarden van 6:18 uur (treinnummer 613) ook gaan stoppen op alle tussen gelegen stations. De aankomsttijd in Leeuwarden wordt 7:24 uur in plaats van 7:15 uur.

Eerste Intercity Zwolle-Leeuwarden op zaterdag
De eerste Intercity Zwolle-Leeuwarden op zaterdag (treinnummer 1815) gaat stoppen op alle tussen gelegen stations. De vertrektijd in Zwolle blijft 6:48 uur. De aankomsttijd in Leeuwarden wordt 7:52 uur in plaats van 7:44 uur.

Vroegere Sprinter Meppel-Leeuwarden op zaterdag
Op zaterdagen gaat om 7:21 uur een extra Sprinter rijden vanaf Meppel naar Leeuwarden (treinnummer 9017).

90 reacties

Laat ik met het begin beginnen:

De dienstregeling in Friesland was niet bepaald geweldig. Er was een scheve verhouding met de intercity naar Rotterdam en de stoppende intercity naar Den Haag. Dit komt straks vanaf Leeuwarden in een mooie 30 minuten verhouding te liggen!

Maar nu even terug naar de sprinterdiensten die er extra bijkomen. De provincie Friesland (en met name ook LEeuwarden) stuurden er al langer op aan dat er meer treinen bij moesten komen. Waarvan de trein naar Den Haag en terug niet meer stopt te Grou, Akkrum, Wolvega en Meppel. Dit kan ik enigszins begrijpen, temeer omdat Grou en Akkrum in verhouding (veel) minder reizigers hebben dan bijvoorbeeld Wolvega en Meppel. Als we naar dienstregeling van de zaterdag vooral kijken, vetrekt de eerste Sprinter naar Leeuwarden pas om 8.21 uur uit Meppel. Dat is wel erg laat. Dit houd in dat je bijvoorbeeld vanaf Wolvega pas om 8.38 uur met de sprinter naar Leeuwarden kan. De treinen die nu nog rijden op zaterdagochtend ( 7.21 uur, 7.53 uur en 8.21 uur rijden in de nieuwe dienstregeling Wolvega voorbij (en Akkrum en Grou). Dit lijkt mij niet echt gewenst. Waarom is hiervoor gekozen? Ik weet dat er op een zaterdag minder reizigers zijn dan doordeweeks, maar dat is wel een beste uitkleding voor de betreffende stations.
Reputatie 7
Badge +4
Vanuit het westen gezien wordt het dus overstappen in Steenwijk voor Wolvega en eventueel ook voor Akkrum en Grou-Jirnsum, al kan het voor de laatste twee plaatsen ook in Heerenveen. De stoptrein zal wel achter de sneltrein zijn gepland.
Voor de intercity-reiziger wordt het natuurlijk wel gunstiger, feitelijk zijn er twee echte intercity's en niet meer een stoptrein naar Zwolle die men intercity noemt Met een vierde verbinding naar Meppel is het creatief opgelost omdat men net boven Zwolle met een belastingsprobleem van de bovenleiding zit.

Op zaterdag de eerste trein vanuit Meppel om 08.21 is wel veel te laat.

Voor mezelf pakken die twee intercityverbindingen wel veel beter uit, en ik denk voor vele anderen. Dat is echt een grote verbetering. Het werd ook tijd, maar het is er en daar gaat het om.
Klopt Thom! De intercity vertrekt om .16 en .46. De sprinter vertrekt doordeweeks om .19 en .49 uur. Dit is uiteraard een prima en mooie spreiding!

Valt mij ook wat op aan de zaterdagochtend. De eerstre trein naar Rotterdam (6.36 uur) en 7.07 uur (Den Haag) stoppen nu nog op alle tussengelegen stations. Met de nieuwe dienstregeling vertrekt een eerste sprinter pas vanuit Leeuwarden om 7.19 uur. De intercity naar Rotterdam (6.46 uur) en Den Haag (7.15 uur) stoppen dan niet meer op Grou, Akkrum en Wolvega. Dat is ook veel te laat!Op de zondags stoppen de eerste 3 intercity`s (Vanuit Leeuwarden om .7.07 uur, 7.36 uur en 8.08 uur )wel op alle stations. De sprinter vertrekt dan weer om .19 uur naar Meppel.

Daarom wil ik graag van de NS weten waarom hiervoor is gekozen!?
Reputatie 7
Badge +4
Het lijkt me niet onredelijk de vroege diensten op zondag dan nog te laten stoppen op de tussenstations.
Het gegeven dat de intercityverbinding verbeterd is, is ook goed, zeker nu Leeuwarden culturele hoofdstad wordt. Persoonlijk profiteer ik er in hoge mate van 😉 De stoptrein van Zwollen naar Leeuwarden die ten onrechte Intercity genoemd werd. Grou is zeer gezellig, maar city is zelfs binnen de Friese verhoudingen zwaar overdreven.
Reputatie 6
Badge
Belangrijkste voor Leeuwarden is denk ik de 2 Intercities naar de Randstad (Den Haag/Rotterdam Centraal). Hebben die treinen op Gouda binnenkort een betere overstap op de bestemmingsgelijke sprinters?
@ Thom, dat lijkt mij ook niet onredelijk maar blijf het enigzins raar vinden dat de sprinterstations op zaterdag helemaal een late verbinding van en naar Meppel hebben. Dat lijkt mij niet bepaald geweenst. Of het nu een sprinter of een stopppende intercity is, dat maakt mij niet uit. Gaat mij meer om het feit dat je pas laat vanuit de sprinterstations bijvoorbeeld Leeuwarden kan bereiken!

Wat voor belastingsprobleem speelt er trouwens bij Zwolle? Bedoel je daarmee Herfte of de stroom op de bovenleiding?

@Landrsthrn, aan de vetrek en aankomsttijden daar veranderd niks. Al weet ik nu hoe de situatie nu is.
Reputatie 4
Tijdens de concessietoets zijn er twee fouten aan het licht gekomen die NS nog met ingang van de nieuwe dienstregeling wil herstellen, of zo snel mogelijk daarna.

2.1 Meppel-Leeuwarden
Tussen Meppel en Leeuwarden rijden er meer Sprinters dan in 2017. Als gevolg hiervan gaan er minder Intercity's stoppen in Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum.Op zaterdag is er echter 1 Sprinter te weinig gespecificeerd. Door het inleggen van een Sprinter eerder (treinnummer 9017) gaat de eerste Sprinter vanuit Wolvega om 7:38 uur, vanuit Akkrum om 7:53 uur en vanuit Grou-Jirnsum om 7:58 uur richting Leeuwarden.

http://locov.nl/Images/Locov 2017-172769 Adviesaanvraag Locov ontheffingsverzoeken dienstregeling 2018_tcm311-384105.pdf
Reputatie 7
Badge +4
Belangrijkste voor Leeuwarden is denk ik de 2 Intercities naar de Randstad (Den Haag/Rotterdam Centraal). Hebben die treinen op Gouda binnenkort een betere overstap op de bestemmingsgelijke sprinters?

Nee, en het traject Utrecht-Gouda zit zo vol dat ik het pas zie veranderen na de aanleg van de extra spoorbrug bij Utrecht, maar dan zitten we al een jaar verder.

@Dennistd: Nuttige informatie!

@W1991: De grote verandering is dat er nu twee keer een echte intercity komt en geen stoptrein aan het eind of begin. Voor de reizigers van de kleinere stations maakt dat natuurlijk niet uit. Het vervallen van deze semi-intercity wordt nu keurig opgevangen door stoptreinen, dus normaal iedereen blij. Ik doel er op dat op het gedeelte tussen Zwolle en de Herfte (te) weinig treinen tegelijkertijd kunnen rijden vanwege de energievoorziening.
Reputatie 3
De melding van Dennis over de Sprinter op zaterdag klopt.

Het probleem met de energievoorziening speelde tussen Meppel en Leeuwarden. Daardoor gaat de extra Sprinter nu pas rijden en niet een jaar geleden. Dat de Sprinters nog niet doorrijden naar Zwolle heeft te maken met de drukte op het spoor rond Zwolle. Er wordt gewerkt aan extra sporen tussen Zwolle en Herfte. Zodra deze zijn gerealiseerd wordt het mogelijk om de Sprinters door te laten rijden naar Zwolle.
@Dennis, Thom en Frank, Bedankt voor de reacties! Al blijft het voor een zaterdag relatief laat dat de eerste sprinter pas om 7.21 uur uit Meppel vertrek. Nu zijn er nog twee treinen (vanuit Wolvega om 7.21 uur en 7.53 uur) en aansluitend 8.21 uur. Is dit puur ivm reizigers aanbod? De reistijd van de drie extra stops zijn zo'n 5 minuten. Dat is nog te overzien. Al wordt de dienstregeling tussen Leeuwarden en Zwolle zeker beter!

Op moment van schrijven zit ik in de trein van 21.08 uit Leeuwarden naar Wolvega. Deze is vaak ergenoeg rustig! Ook bij Heerenveen is het niet heel druk. Lijkt mij zonde dat de sprinters lucht vervoeren bij de nieuwe dienstregeling .
Reputatie 7
Badge +4
Als je in Stundentakt wilt rijden dan komt het natuurlijk voor dat sommige treinen veel te vol en andere te leeg zijn. Daar staat wel de zekerheid tegenover dat je elk uur of elk half uur een trein kunt nemen. Zonder de voorspelbaarheid dat er op de zelfde patroontijd een trein zal zijn, wordt het ov een stuk minder aantrekkelijk.

Het vervoer in en naar Friesland wordt beter en dat werd ook wel tijd voor it bêste lân op ierde. Je moet het tenslotte wel kunnen bereiken 😉
De nieuwe dienstregeling die vanaf 10 december ingaat is een grote achteruitgang voor de reizigers vanuit Wolvega richting Zwolle en de Randstad en vice versa. Waar we nu rechtstreeks vanuit Wolvega naar Den Haag kunnen reizen moeten we vanaf 10 december overstappen in Steenwijk. Vanuit Wolvega is station Zwolle niet eens meer rechtstreeks bereikbaar. Er gaan dagelijks nogal wat studenten vanuit Wolvega naar de scholen in Zwolle. Ik reis wekelijks enkele malen naar Amsterdam-zuid voor mijn werk, ook dit kost mij 40 minuten extra per dag.

Ik begrijp dat het rechtsreeks reizen naar Zwolle in de toekomst wel weer mogelijk is als de capaciteit in Zwolle uitgebreid is, waarschijnlijk is dit niet eerder dan 2021. Mijn inziens gaat deze degradatie van het station in Wolvega dan ook 4 jaar te vroeg in. Ik ben benieuwd wat de beweegreden van de NS is om deze wijziging nu al in te laten gaan en niet in 2021?

Voor mij betekend het dat ik of met de auto naar Amsterdam ga of in Steenwijk ga opstappen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Deze klacht is ondertussen ook ingediend bij de Provincie Friesland en lokale politiek in Weststellingwerf.
Reputatie 7
Badge +3
De Provincie Friesland wilde juist zo snel mogelijk twee intercity's. Dus daar klagen lijkt me weinig zinvol.
Reputatie 6
Badge
Voor de kleine stations de sprinter naar Zwolle met goede aansluiting op de IC's naar het Westen en voor de grote stations de directe verbinding met het Westen hoort het in Friesland te zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Het enige probleem is dat de overstaptijd in Steenwijk of Meppel 20 minuten bedraagt. Ik heb begrepen dat men de aansluitingen in Leeuwarden belangrijker vindt dan die in Meppel.
Reputatie 6
Badge
Welke aansluitingen? De stoptrein Groningen zit best nog wat volk in maar de stoptrein Harlingen is gewoon luchtvervoer.
Reputatie 7
Badge +3
De sprinters naar Sneek en Harlingen zijn best redelijk bezet. Alleen niet met mensen van/naar Wolvega, Grou en Akkrum.
@Thom. Je kan zeker niet altijd efficiënt treinen laten rijden dat is een feit.

Al ben ik het ook met firesma eens dat voor Wolvega het slechter wordt. Wolvega is over het algemeen meer georiënteerd op Zwolle. De overstap tijden zijn wel erg fors.
Ik snap een ding niet, in het weekend moet ik 21 minuten wachten op mijn overstap in Heerenveen (ik kom uit Akkrum). Ik vind dat een beetje te lang, vooral omdat station Heerenveen in de winter ook erg koud kan zijn. In het weekend is er maar 1 trein per uur voor de kleine stations en geen bus naar de grote stations. Waarom niet twee? De intercity eenmaal per uur naar Den Haag C in het weekend was prima. Nu is het niet fijn om vooral in de winter te reizen
De ns had deze verandering voor station Wolvega pas in moeten voeren wanneer er een rechtstreekse verbinding was met Zwolle, 20 minuten wachten in Steenwijk is geen pretje meer wanneer het herfst of winter is, dan investeren ze maar in verwarmde wachtruimtes op het perron, ik zeg in elk geval mijn abonnement op en ga in de toekomst gewoon weer met de auto, nog even en station Wolvega kan sluiten .
Reputatie 7
Badge +3
Nee, NS had de sprinters in Meppel moeten laten aansluiten op de trein van/naar Zwolle. Dat is de enige relevante aansluiting voor deze sprinters.
Ns mag ook wel eens nadenken over klantvriendelijkheid en gemak voor de reiziger. 1 intercity per richting per uur was geen overbodige luxe.
@Thom. Je kan zeker niet altijd efficiënt treinen laten rijden dat is een feit.

Al ben ik het ook met firesma eens dat voor Wolvega het slechter wordt. Wolvega is over het algemeen meer georiënteerd op Zwolle. De overstap tijden zijn wel erg fors.

En dat terwijl Wolvega en Steenwijk qua inwonertal maar een 5000 verschillen, lijk een manier van de prov. Friesland om ook Wolvega zich op Leeuwarden te laten oriënteren.
Inderdaad! Al is de overstap vanuit Wolvega naar Zwolle nog te doen. 10 Minuten overstap.

Is al bekend of het probleem met de sprinter al wordt opgelost op zaterdag om 7.21 naar Leeuwarden? (Vanuit Meppel). Of stopt de IC tijdelijk? Zou wel handig zijn.
Kan de intercity van 07.16 uit Leeuwarden ook in Grou, Akkrum, Wolvega stoppen? Dit zou voor veel Deltion studenten een uitkomst zijn! Zij moeten nu 20 minuten eerder vertrekken en overstappen in Meppel!

Reageer