Dienstregeling 2018 (Friesland)

• 25 oktober 2017
  • 90 reacties
  • 4060 Bekeken

Toon eerste bericht

90 reacties

Deze trein stopt nu ook in oa Akkrum. Sluit prima aan op de begintijd van Deltion College Zwolle.
In de nieuwe dienstregeling stopt de intercity van 06.16 uit Leeuwarden wel in Akkrum! Nogmaals als dat een uur later ook kan zou super zijn!
Badge
Kijk eens in dit topic: https://forum.ns.nl/dienstregeling-59/intercity-stopt-niet-meer-in-akkrum-42192

Toch wel grappig wanneer een topic over één specifiek probleem groter wordt dan het 'officiële' dienstregelingstopic 😉
Er is puur cijfermatig naar deze kwestie gekeken. Volgens de o.a. de provincie Friesland gaan er meer reizigers op vooruit dan op achteruit. Ik betwijfel of er werkelijk zoveel mensen vanuit de sprinter Harlingen Leeuwarden en Groningen Leeuwarden doorreizen van en naar Zwolle. Gevoelsmatig denk ik dat dit minder reizigers zijn dan er van Wolvega Zwolle reizen.Ook de reizigers aantallen vanaf station Leeuwarden had ik hoger ingeschat dan 9661 in 2016

Als er toch cijfermatig gekeken moet worden dan kan de Intercity stop in Heerenveen en Steenwijk ook ter discussie gesteld worden. Op basis van cijfers zijn de reizigersaantallen dermate laag dat een IC stop niet gerechtvaardigd is.

Ik snap dat bovenstaande kort door de bocht is maar blijkbaar wordt er ook zo geredeneerd over station Wolvega (en Akkrum en Grou).

Al met al zou ik graag zien dat de IC Leeuwarden Den Haag z.s.m. weer gaat stoppen op de per 10 december gedegradeerde stations. Helaas heeft mijn beklag bij de provincie en lokale politiek tot nu toe nog niets opgeleverd. Maar we blijven strijdbaar...
Heet grootste probleem is de aansluiting van de sprinter uit Leeuwarden. Die stopt in Meppel, terwijl alle reizigers aan boord vrijwel zeker naar Zwolle en verder willen rijden.

Laat de sprinter doorrijden tot Zwolle. Niet stoppen in Meppel en dan weer terug.
Het Friese platteland verliest zo de hele aansluiting met de rest van Nederland.
Doorrijden tot knooppunt Zwolle, niet tot bij de afslag Assen/Groningen.
Reputatie 2
Heet grootste probleem is de aansluiting van de sprinter uit Leeuwarden. Die stopt in Meppel, terwijl alle reizigers aan boord vrijwel zeker naar Zwolle en verder willen rijden.

Laat de sprinter doorrijden tot Zwolle. Niet stoppen in Meppel en dan weer terug.
Het Friese platteland verliest zo de hele aansluiting met de rest van Nederland.
Doorrijden tot knooppunt Zwolle, niet tot bij de afslag Assen/Groningen.

Het doorrijden naar Zwolle is nog niet mogelijk, maar daar wordt aan gewerkt:

Het probleem met de energievoorziening speelde tussen Meppel en Leeuwarden. Daardoor gaat de extra Sprinter nu pas rijden en niet een jaar geleden. Dat de Sprinters nog niet doorrijden naar Zwolle heeft te maken met de drukte op het spoor rond Zwolle. Er wordt gewerkt aan extra sporen tussen Zwolle en Herfte. Zodra deze zijn gerealiseerd wordt het mogelijk om de Sprinters door te laten rijden naar Zwolle.
Het niet doorrijden naar Zwolle is het grootste probleem. Dit had eerst gereed moeten zijn en dan een eventuele aanpassing van de dienstregeling. Als een verdere reis met een korte overstap in Zwolle gepaard was gegaan had er niemand geklaagd. Nu is het een messteek in de rug voor de reizigers vanaf Wolvega, Akkrum en Grou.
Reputatie 2
Het niet doorrijden naar Zwolle is het grootste probleem. Dit had eerst gereed moeten zijn en dan een eventuele aanpassing van de dienstregeling. Als een verdere reis met een korte overstap in Zwolle gepaard was gegaan had er niemand geklaagd. Nu is het een messteek in de rug voor de reizigers vanaf Wolvega, Akkrum en Grou.
Voor het aanpassen van het spoor tussen Meppel en Zwolle moet nogal wat gebeuren. Voordat dit gereed is zijn we een aantal jaren verder. Verwachting is dat dit in 2021 is gerealiseerd. Zie ook:

https://www.prorail.nl/projecten/zwolle/spoorverdubbeling-zwolle-herfte

Aangezien dit nog wel even duurt en er al langer een 2de sprinter ingezet zou worden is nu voor deze oplossing gekozen. Neemt niet weg dat de overstaptijd flink is toegenomen in de nieuwe dienstregeling.

Voor Noord-Nederland is een Spoorplan opgezet, hierin staat nog wat meer info over oa de sprinters tussen Leeuwarden-Meppel (en in de toekomst naar Zwolle). Zie:

https://www.prorail.nl/projecten/spoorplannoordnederland
Het probleem met de stroomvoorziening was er al. En waarom heb je het opeens over extra sprinter?
Er gaat nu elk uur een sprinter en een IC tussen Zwolle en Leeuwarden heen en weer. In Wolvega kunnen we twee keer per uur instappen en doorrijden naar Zwolle.
Wat komt er dan bij als er geen enkele trein meer direct naar Zwolle gaat?
Ik geloof direct dat de aanpassing tussen Meppel en Zwolle veel tijd kost maar dat is geen discussiepunt. De wachttijd voor de overstap in Meppel is het probleem, die 2e sprinter had pas ingezet moeten worden vanaf 2021 en tot die tijd de huidige dienstregeling in tact houden. Zo moeilijk is het allemaal niet...
Reputatie 2
Het probleem met de stroomvoorziening was er al. En waarom heb je het opeens over extra sprinter?
Er gaat nu elk uur een sprinter en een IC tussen Zwolle en Leeuwarden heen en weer. In Wolvega kunnen we twee keer per uur instappen en doorrijden naar Zwolle.
Wat komt er dan bij als er geen enkele trein meer direct naar Zwolle gaat?

De "sprinter" die nu stopt tussen Leeuwarden en Zwolle op alle tussenliggende stations wordt een IC, zodat Leeuwarden 2 snelle verbindingen heeft met Zwolle en de randstad. Om de stations waar deze IC niet meer stopt ook 2 keer per uur te bedienen, zoals nu het ook geval is, komt er een extra sprinter tussen Leeuwarden en Meppel.

Dat hierdoor reizigers vanaf Grou, Akkrum en Wolvega er op achteruitgaan wat betreft een rechtstreekse verbinding met Zwolle is duidelijk, maar de Provincie Fryslan wilde 2 snelle IC's richting de randstad.
Reputatie 2
Ik geloof direct dat de aanpassing tussen Meppel en Zwolle veel tijd kost maar dat is geen discussiepunt. De wachttijd voor de overstap in Meppel is het probleem, die 2e sprinter had pas ingezet moeten worden vanaf 2021 en tot die tijd de huidige dienstregeling in tact houden. Zo moeilijk is het allemaal niet...
De Provincie Fryslan wilde hier blijkbaar niet op wachten. En aangezien je dit al bij hen en de lokale politiek hebt aangegeven en dit tot nu toe niets heeft opgeleverd verwacht ik geen wijzigingen op korte termijn. Maar het blijven aangeven bij de verschillende instanties lijkt mij een goed idee.
GroenLinks is ondertussen een petitie gestart:

https://m.stellingwerf.nl/nieuws/wolvega/519011/groenlinks-start-petitie-over-herstel-intercity.html

Ik adviseer een ieder die problemen heeft met de nieuwe dienstregeling in Friesland deze petitie te ondertekenen.
Reputatie 2
Kijk aan, wordt er toch geluisterd naar de burger. Goed initiatief!
Reputatie 1
-Er zijn er ook reizigers vanuit Wolvega/Grou/Akkrum die er op vooruit gaan nl ri Lw (evenwichtiger verdeling over het uur).
-In de petitie staat extra reistijd max 25 min. Dit moet volgens min 20 min zijn.
-overstaptijd in meppel kan korter als je de korte overstap vanuit sprinter Lw richting Hoogeveen v.v. verbreekt
ik reageer op het bovenstaande reis 3 dagen van Akkrum naar Zwolle en 1 dag van Akkrum naar Groningen
heb de trein van 7.22 als je eens een kijkje gaat nemen zul je zien dat het perron vol staat. in mijn situatie zou ik een half uur eerder weg moeten te vroeg in Zwolle ook terugreis ben ik half uur later thuis
vanuit Zwolle kun je zien dat het perron naar Groningen en Leeuwarden overvol is lijkt me onbegonnen zaak dat deze allen in 1 trein passen
ook als we allemaal moeten uitstappen in Meppel vraag ik me af of wij dan allemaal in de trein van Groningen kunnen deze is ook altijd overvol graag de intercity zo laten als die is
tevens als ik van Akkrum naar Leeuwarden reis ik heen en terug met de sprinter deze is altijd te kort zodat de reizigers staan en in de 1e klas gaan zitten
dus al met al weer geen verbetering voor Friesland
Reputatie 7
Badge +3

tevens als ik van Akkrum naar Leeuwarden reis ik heen en terug met de sprinter deze is altijd te kort zodat de reizigers staan en in de 1e klas gaan zitten

Daar geloof ik helemaal niets van. Er zijn misschien een of twee drukke treinen in de ochtendspits maar ik heb nog nooit iemand zien staan van Akkrum naar Leeuwarden.
Reputatie 7
Badge +3

-overstaptijd in meppel kan korter als je de korte overstap vanuit sprinter Lw richting Hoogeveen v.v. verbreekt

Het is natuurlijk redelijk absurd dat NS de aansluiting richting Hoogeveen prioriteit geeft boven de aansluiting naar Zwolle. Je hoeft geen vervoersdeskundige te zijn om te snappen dat het aantal reizigers van Akkrum, Grou en Wolvega naar Zwolle een veelvoud is van dat dat naar Hoogeveen-Assen. Zeker als je bedenkt dat wie naar Groningen wil ook via Leeuwarden kan reizen.
Reputatie 3
-Er zijn er ook reizigers vanuit Wolvega/Grou/Akkrum die er op vooruit gaan nl ri Lw (evenwichtiger verdeling over het uur).
-In de petitie staat extra reistijd max 25 min. Dit moet volgens min 20 min zijn.

Het is helaas niet mogelijk om tegelijk met de aansluitingen in Leeuwarden ook de aansluitingen in Meppel korter te maken. Dit heeft onder meer te maken met brugopeningen op het traject.
nou ik wel trein van 8.11 uur tevens na 10 dec naar Groningen en terug tussentijd van 5 min nu altijd al moet ik rennen om de trein te halen straks ook de heen weg Akkrum naar Groningen 5 min tijd om de trein te halen in Leeuwarden zie nu al problemen met de winter in het vooruit zicht.

akkrum Zwolle zou eerlijk zijn als er 1 sprinter gewoon rechtstreeks naar Zwolle gaat
dan Groningen Zwolle maar 1 keer in Meppel overstappen. Van Groningen rijden al jaren 4 treinen in het uur zou het eerlijk vinden dat nu Leeuwarden Zwolle eens voorrang krijgt
Reputatie 7
Badge +3
De tak naar Groningen is twee keer zo druk als die Leeuwarden.
Reputatie 2
Gewoon weer van station Meppel een intercitystation maken. Zoals dat tientallen jaren geleden ook het geval was. Probleem opgelost.
Meppel - Met ingang van de nieuwe dienstregeling rijdt er vanaf maandag 11 december een vierde trein tussen Leeuwarden en Meppel.

De provincie Fryslân, NS en ProRail markeren dit moment op maandag 11 december door op de vroege ochtend wat lekkers uit te delen aan de reizigers op station Leeuwarden.

Vanaf 11 december rijden er per uur twee snelle Intercity’s tussen Leeuwarden en de Randstad. Daarnaast rijden er twee Sprinters (stoptreinen) tussen Leeuwarden en Meppel. Vanaf 2021, als de aanpassing van de infrastructuur tussen Meppel en Zwolle klaar is, rijden de twee Sprinters vanuit Leeuwarden door naar Zwolle. Stap voor stap werken de provincie, NS en ProRail aan de verbetering van de bereikbaarheid van en naar de Randstad.
https://www.stellingwerf.nl/nieuws/wolvega/519530/vierde-trein-rijdt-vanaf-maandag-11-december-van-leeuwarden-naar-meppel.html

Hebben ze bij de NS, Provincie Friesland en Pro Rail echt zand in de ogen? 18% van de reizigers op het traject tussen Leeuwarden en Wolvega gaan er op achteruit en dan ga je wat lekkers uitdelen? Dit is wel de ultieme schop na voor de reizigers vanaf de station Wolvega, Akkrum en Grou!
Reputatie 7
Badge +3
NS is alleen geinteresseerd in intercity-vervoer. Het is dat Arriva als stok achter de deur zit anders zouden ze al lang de helft van alle sprinters in Nederland hebben opgeheven.

En in het Provinciehuis in Leeuwarden gebruiken ze de trein alleen twee keer per jaar om naar Den Haag te gaan. Daar weten ze niet eens dat er in Grou, Akkrum en Wolvega ook stations zijn.

En ProRail kan beter eerst zijn ravage rond Zwolle (Stadshagen, elektriciteitsvoorziening, Herfte, ontbrekend wissel richting Heino) oplossen in plaats van feest te vieren.
Reputatie 7
Badge +4

En in het Provinciehuis in Leeuwarden gebruiken ze de trein alleen twee keer per jaar om naar Den Haag te gaan. Daar weten ze niet eens dat er in Grou, Akkrum en Wolvega ook stations zijn.

Nou nou, Tamzin. Ook ridiculiseren heeft zo zijn grenzen. 😉
Reputatie 7
Badge +3
Ik zou de lokale politici die niet weten waar er stations zijn in hun regio niet te kost willen geven. Veel van deze mensen hebben al decennia geen trein meer van binnen gezien.

Reageer