Dienstregeling 2018 (Friesland)

Toon eerste bericht

90 reacties

Kan iemand anders van de NS ons misschien vertellen wat voor informatie de NS de provincie hiervoor heeft aangeleverd? Frank lijkt er geen zin meer in te hebben.
Reputatie 3
Ik heb er wel zin in hoor 🙂 Maar ik kan niet elke dag op het forum kijken en tijdens de kerstvakantie zal ik sowieso een week niet op dit forum zitten.

Ik vermoed dat het verschil in het totaal aantal reizigers komt door afrondingsverschillen. Verder reist een deel van de reizigers van de stations Wolvega, Grou-Jirnsum en Akkrum binnen Friesland of stapt in Meppel over richting Groningen.

De 800 reizigers zijn beide richtingen bij elkaar opgeteld. Dus ook reizigers vanuit Zwolle richting Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum.
Reputatie 6
..:: Aanpassing per 5 februari 2018 ::..

Stoppend rijden vroege Intercity Zwolle-Leeuwarden op maandag t/m vrijdag
Op maandag t/m vrijdag zal de Intercity Zwolle-Leeuwarden van 6:18 uur (treinnummer 613) ook gaan stoppen op alle tussen gelegen stations. De aankomsttijd in Leeuwarden wordt 7:24 uur in plaats van 7:15 uur.

Eerste Intercity Zwolle-Leeuwarden op zaterdag
De eerste Intercity Zwolle-Leeuwarden op zaterdag (treinnummer 1815) gaat stoppen op alle tussen gelegen stations. De vertrektijd in Zwolle blijft 6:48 uur. De aankomsttijd in Leeuwarden wordt 7:52 uur in plaats van 7:44 uur.

Vroegere Sprinter Meppel-Leeuwarden op zaterdag
Op zaterdagen gaat om 7:21 uur een extra Sprinter rijden vanaf Meppel naar Leeuwarden (treinnummer 9017).
gaat de NS nog wat doen om langere treinen te laten rijden van Friesland naar Zwolle. zoals ik al eerder heb geschreven in december was voor mij al duidelijk dat de trein vanaf Meppel vol zou zitten omdat dat voorheen ook altijd zo was. of ik nu de trein neem van 7.03 of 7.33 uit Akkrum maak niet uit. Moet 10 min wachten op het koude perron in Meppel om vervolgens in een overvolle trein te moeten staan naar Zwolle. Terug is het ook vaak raak dat je moet staan omdat het een te korte trein is zo ook vandaag en met mij vele anderen. en het is me een raadsel waarom we 4 tot 6 minuten moeten wachten in Heerenveen wanneer iedereen al is uit en in gestapt is. ik ben er een beetje klaar mee NS.
Badge
Wat betreft de te korte treinen: als de treinen boven Zwolle verlengd moeten worden, moeten de extra stellen helemaal mee tot Leeuwarden / Groningen (en terug). Een slag Zwolle - Leeuwarden / Groningen duurt 2,5 uur. Dat maakt extra stellen ontzettend kostbaar en daarom zal dat ook alleen in noodgevallen gebeuren. Onderweg aftrappen/bijplaatsen (bv. in Meppel, Heerenveen of Assen) past niet in de dienstregeling, tenzij je waardevolle aansluitingen in Leeuwarden of Groningen om zeep wilt helpen.

De vraag over het wortelschieten in Heerenveen begrijp ik niet. Volgens de dienstregeling hebben alle IC's daar een stationnement van 0 minuten, evenals de SP richting Meppel. De SP richting Leeuwarden staat wel 3 minuten stil, ik gok om de bovenleiding daar niet al te veel te hoeven belasten. 4 tot 6 minuten wachten zal dus alleen voorkomen ófwel bij een incident, ófwel als de machinist op het voorgaande stuk wel heel erg enthousiast gas heeft gegeven.

Maakt dit het geheel wat duidelijker, Ang 1961? 🙂
Frank, een deel van de reizigers vanaf Heerenveen reist ook binnen Friesland, en reizigers vanaf Steenwijk zullen ook overstappen in Meppel richting Groningen.
Ik kan zo weinig met je antwoorden Frank. En veel zaken ga je niet op in, alsof je de helft maar leest telkens. Kan me voorstellen dat je ook niet overal antwoord op kan geven omdat je het niet weet, maar zeg dat dan, of vraag het na aan iemand die het wel weet. Niemand heeft wat aan halfbakken antwoorden. Leuk dat er zo’n NS forum is maar jammer dat je er, in mijn geval althans, zo weinig aan hebt. Ik kan beter een WOB-verzoek in gaan dienen.
Reputatie 3
Akm_DH_is_een_drama_geworden schreef:

Frank, een deel van de reizigers vanaf Heerenveen reist ook binnen Friesland, en reizigers vanaf Steenwijk zullen ook overstappen in Meppel richting Groningen.
Ik kan zo weinig met je antwoorden Frank. En veel zaken ga je niet op in, alsof je de helft maar leest telkens. Kan me voorstellen dat je ook niet overal antwoord op kan geven omdat je het niet weet, maar zeg dat dan, of vraag het na aan iemand die het wel weet. Niemand heeft wat aan halfbakken antwoorden. Leuk dat er zo’n NS forum is maar jammer dat je er, in mijn geval althans, zo weinig aan hebt. Ik kan beter een WOB-verzoek in gaan dienen.

Ik heb bij mijn weten de meeste vragen beantwoord. Als vragen al goed door anderen zijn beantwoord dan herhaal ik ze meestal niet. Dat is juist het mooie van dit forum: dat er ook zoveel deskundige medereizigers actief zijn.

Ik heb nog een keer naar uw posts gekeken en probeer hieronder kort in te gaan op een aantal door u genoemde punten. Mocht er toch nog een vraag zijn die niet beantwoord is, laat het dan weten. Ik kan alleen niet beloven dat ik op alle vragen een antwoord heb.

- Alle aantallen reizigers die ik heb genoemd zijn in beide richtingen op een gemiddelde werkdag
- Spreiding van de treinen over het uur heeft wel degelijk te maken met het stoppatroon. Intercity's rijden 2x per uur en hebben vaste vertrektijd vanaf Zwolle. Als de ene treinen 3x vaker stopt dan de andere trein dan kost dat zo'n 6 tot 9 minuten afhankelijk van de exacte situatie. We moeten bijvoorbeeld in Friesland ook rekening houden met diverse brugopeningen. Gevolg: dan heb je dus in Leeuwarden al dat de treinen niet meer in een 30-30 ligging liggen maar in een 20/40 ligging. En dan gaat het alleen nog maar om de IC's. Voor de sprinter stations is het effect nog groter. Als je daar dan een 3e stoptrein tussen doet en je moet en je wilt dat deze zo goed mogelijk aansluit en je weet dat hij onderweg niet ingehaald kan worden door de Intercity dan zie je dat 1 snelle IC, 1 stoppende IC en 1 sprinter niet kunnen leiden tot een goede spreiding over het uur. Dit is de reden dat vorig jaar de treinen die in Fryslan overal stopten vrij kort achter elkaar reden. Nu er 4 treinen rijden kan een goede spreiding wel: 2 IC's rijden om het half uur en ook 2 sprinters.
- De overstap richting Den Haag Centraal op station Utrecht Centraal is inderdaad kort maar deze is op hetzelfde perron cross-platform. Dat is inderdaad nu 3x overstappen als je uit Akkrum komt. Maar zodra de Sprinter door gaat rijden naar Zwolle wordt dit dus 2x overstappen. De route via de Hanzelijn kan dan met 1x overstappen.
- NS monitort continu het aantal reizigers en past de vervoermodellen daarop aan. Het blijkt dat reistijd wel degelijk een effect heeft op het aantal reizigers. Datzelfde geldt overigens ook voor betrouwbaarheid en ook het aantal overstappen. In onze modellen weegt juist gezien de effecten die wij zien in de praktijk een overstap zelfs qua minuten zwaarder dan het feitelijke aantal overstapminuten (anders gezegd: een overstap van 10 minuten voelt in de beleving voor reizigers veel groter en wegen we dus zwaarder dan een treinreis die 10 minuten langer duurt). We houden hier dus wel degelijk rekening mee en proberen steeds de beste afweging te maken voor onze reizigers.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Frank het maakt het een en ander wel wat duidelijker. Maar wat ik echter mis in je antwoord is waarom er niet gewacht kon worden tot 2021 met de inzet van de 2e Sprinter en tot die tijd de IC in Wolvega en overige stations te laten stoppen. Dus eerst de werkzaamheden bij Zwolle klaar en dan inzet extra Sprinter voor de gedegradeerde stations. Dit had jullie zoveel klachten gescheeld...

Ondertussen ben ik sinds de nieuwe dienstregeling 1x met de trein naar Amsterdam-zuid gereisd vanuit Wolvega, eerder deed ik dat 2 a 3x per week. Het kost 40 minuten extra per dag, tijd die ik liever anders besteed. Ik rij dus nu 2 tot 3x in de week met de auto naar Amsterdam...

Ben benieuwd naar je antwoord op mijn vraag 🙂.
Dank voor je reactie Frank, maar mis net als firesma ook een antwoord op de vraag waarom er niet een paar jaar gewacht kon worden. Kunnen we dit antwoord nog verwachten?

Snap nog steeds niet zo goed waarom er zo halsstarrig aan het belang van een goede spreiding wordt vastgehouden terwijl dit in de praktijk niet handig blijkt. Bijv. Groningen - Akkrum bedraagt de overstaptijd maar 3 minuten in Leeuwarden. Reële kans om deze dus te missen en dan moet je weekends meteen een uur in Leeuwarden wachten. Praktisch onbruikbare verbinding dus. Vanwege de verschillende vervoerders kan je waarschijnlijk geld terug bij vertraging ook wel vergeten. Richting het zuiden altijd 22 minuten wachten in Heerenveen of 11 minuten in Meppel voor Zwolle. Schuif deze trein een beetje op en het wordt al beter.

Had ik de verbinding Akkrum - Haarlem al genoemd trouwens? Dat is ook een hel tegenwoordig: of 3+ uur via Leiden, of 2:46 met 4 keer overstappen met in totaal meer dan 40 minuten overstaptijd.

Iemand maak mij wakker, deze nachtmerrie trek ik niet meer. Tot die tijd wacht ik geduldig op je reactie op de vraag waarom er niet gewacht kon worden tot 2021 met het degraderen van de drie stations.
Reputatie 3
firesma77 schreef:

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Frank het maakt het een en ander wel wat duidelijker. Maar wat ik echter mis in je antwoord is waarom er niet gewacht kon worden tot 2021 met de inzet van de 2e Sprinter en tot die tijd de IC in Wolvega en overige stations te laten stoppen. Dus eerst de werkzaamheden bij Zwolle klaar en dan inzet extra Sprinter voor de gedegradeerde stations. Dit had jullie zoveel klachten gescheeld...

Ondertussen ben ik sinds de nieuwe dienstregeling 1x met de trein naar Amsterdam-zuid gereisd vanuit Wolvega, eerder deed ik dat 2 a 3x per week. Het kost 40 minuten extra per dag, tijd die ik liever anders besteed. Ik rij dus nu 2 tot 3x in de week met de auto naar Amsterdam...

Ben benieuwd naar je antwoord op mijn vraag 🙂.

De afspraak om nu al te starten met 4 ipv 3 treinen in Fryslan is gemaakt op verzoek van en in overleg met de provincie Friesland. De provincie draagt ook financieel bij aan deze verbinding. Het klopt dat een aantal reizigers langer onderweg zijn. Hier staat echter tegenover dat een groot aantal reizigers juist sneller op de bestemming is. NS blijft verbeteringen onderzoeken maar het lastige is dat we op dit traject niet alleen te maken hebben met het bieden van aansluitingen in Leeuwarden, Groningen, Zwolle en Meppel maar ook nog met brugopeningstijden in Friesland. Hierdoor is het aantal mogelijkheden beperkt.
Reputatie 7
Badge +4
.....
De provincie Friesland is veel te hard van stapel gelopen!

In de spits zijn de Sprinters redelijk gevuld, maar echt een heel groot deel is gewoon luchtvervoer! Dit is echt zonde van het geld wat hieraan besteed wordt. Overigens is de reiswinst maar beperkt. Tussen Zwolle Leeuwarden en weer terug is de winst een kleine 6 minuten.
Krankzinnig dat de provincie zelf ook nog eens meebetaalt aan deze ellende.

Gelukkig zijn provincie en NS er zelf inmiddels ook achtergekomen dat ze een fout gemaakt hebben:
http://www.lc.nl/friesland/NS-onderzoekt-snelle-terugkeer-tussenstops-Leeuwarden-Zwolle-23005091.html

De oude verbinding was tientallen jaren geen probleem, toen moesten de bruggen ook gewoon open en dicht kunnen, dus ga er vanuit dat dat nu ook geen probleem hoeft te zijn.
Zit er inmiddels al wat schot in de zaak?
volgens de ProRail website wordt op de 3e maandag van augustus de definitieve verdeling vastgesteld en is het spoorboekje voor het komende jaar klaar (stap 6 onderstaande link)

https://www.prorail.nl/vervoerders/ruimte-aanvragen-op-het-spoor

Nu de vraag aan de NS, heeft de lobby vanuit de gemeente Westellingwerf geholpen en is het in 2019 weer mogelijk om zonder overstap vanuit Wolvega naar Zwolle / Randstad te reizen? Of blijft de huidige dienstregeling met overstap in Meppel gehandhaafd?

Reageer