Dienstregeling 2018 (Friesland)

  • 25 oktober 2017
  • 90 reacties
  • 4036 Bekeken

Reputatie 7
Dit topic toont de grootste veranderingen die er in de provincie Friesland zullen plaatsvinden met de nieuwe dienstregeling.
Valt je iets op, of heb je ergens vragen over? Stel gerust jouw vraag in dit topic!

Extra treinen tussen Leeuwarden - Meppel op werkdagen
Op werkdagen rijden er vier in plaats van drie treinen per uur tussen Leeuwarden en Meppel. De Sprinter Leeuwarden-Meppel rijdt twee keer per uur. De Intercity Leeuwarden-Zwolle-Utrecht Centraal-Rotterdam Centraal stopt voortaan ook in Meppel. Deze Intercity stopt ’s avonds laat ˗ als de Sprinter Leeuwarden-Meppel niet rijdt - ook op de andere stations tussen Leeuwarden en Zwolle. De Intercity Leeuwarden-Zwolle-Almere Centrum-Den Haag Centraal stopt niet meer in Akkrum, Grou-Jirnsum en Wolvega.

Extra treinen tussen Leeuwarden – Meppel in weekend
Tussen Leeuwarden en Meppel rijden op zaterdag en zondag tot circa 22.00 uur drie in plaats van twee treinen per uur. De Sprinter Meppel-Leeuwarden rijdt dan één keer per uur.


..:: Aanpassing per 5 februari 2018 ::..

Stoppend rijden vroege Intercity Zwolle-Leeuwarden op maandag t/m vrijdag
Op maandag t/m vrijdag zal de Intercity Zwolle-Leeuwarden van 6:18 uur (treinnummer 613) ook gaan stoppen op alle tussen gelegen stations. De aankomsttijd in Leeuwarden wordt 7:24 uur in plaats van 7:15 uur.

Eerste Intercity Zwolle-Leeuwarden op zaterdag
De eerste Intercity Zwolle-Leeuwarden op zaterdag (treinnummer 1815) gaat stoppen op alle tussen gelegen stations. De vertrektijd in Zwolle blijft 6:48 uur. De aankomsttijd in Leeuwarden wordt 7:52 uur in plaats van 7:44 uur.

Vroegere Sprinter Meppel-Leeuwarden op zaterdag
Op zaterdagen gaat om 7:21 uur een extra Sprinter rijden vanaf Meppel naar Leeuwarden (treinnummer 9017).

90 reacties

volgens de ProRail website wordt op de 3e maandag van augustus de definitieve verdeling vastgesteld en is het spoorboekje voor het komende jaar klaar (stap 6 onderstaande link)

https://www.prorail.nl/vervoerders/ruimte-aanvragen-op-het-spoor


Nu de vraag aan de NS, heeft de lobby vanuit de gemeente Westellingwerf geholpen en is het in 2019 weer mogelijk om zonder overstap vanuit Wolvega naar Zwolle / Randstad te reizen? Of blijft de huidige dienstregeling met overstap in Meppel gehandhaafd?
Reputatie 3
Zit er inmiddels al wat schot in de zaak?
Reputatie 3
Krankzinnig dat de provincie zelf ook nog eens meebetaalt aan deze ellende.

Gelukkig zijn provincie en NS er zelf inmiddels ook achtergekomen dat ze een fout gemaakt hebben:
http://www.lc.nl/friesland/NS-onderzoekt-snelle-terugkeer-tussenstops-Leeuwarden-Zwolle-23005091.html

De oude verbinding was tientallen jaren geen probleem, toen moesten de bruggen ook gewoon open en dicht kunnen, dus ga er vanuit dat dat nu ook geen probleem hoeft te zijn.
De provincie Friesland is veel te hard van stapel gelopen!

In de spits zijn de Sprinters redelijk gevuld, maar echt een heel groot deel is gewoon luchtvervoer! Dit is echt zonde van het geld wat hieraan besteed wordt. Overigens is de reiswinst maar beperkt. Tussen Zwolle Leeuwarden en weer terug is de winst een kleine 6 minuten.
Reputatie 7
Badge +4
.....
Reputatie 3
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Frank het maakt het een en ander wel wat duidelijker. Maar wat ik echter mis in je antwoord is waarom er niet gewacht kon worden tot 2021 met de inzet van de 2e Sprinter en tot die tijd de IC in Wolvega en overige stations te laten stoppen. Dus eerst de werkzaamheden bij Zwolle klaar en dan inzet extra Sprinter voor de gedegradeerde stations. Dit had jullie zoveel klachten gescheeld...

Ondertussen ben ik sinds de nieuwe dienstregeling 1x met de trein naar Amsterdam-zuid gereisd vanuit Wolvega, eerder deed ik dat 2 a 3x per week. Het kost 40 minuten extra per dag, tijd die ik liever anders besteed. Ik rij dus nu 2 tot 3x in de week met de auto naar Amsterdam...

Ben benieuwd naar je antwoord op mijn vraag 🙂.


De afspraak om nu al te starten met 4 ipv 3 treinen in Fryslan is gemaakt op verzoek van en in overleg met de provincie Friesland. De provincie draagt ook financieel bij aan deze verbinding. Het klopt dat een aantal reizigers langer onderweg zijn. Hier staat echter tegenover dat een groot aantal reizigers juist sneller op de bestemming is. NS blijft verbeteringen onderzoeken maar het lastige is dat we op dit traject niet alleen te maken hebben met het bieden van aansluitingen in Leeuwarden, Groningen, Zwolle en Meppel maar ook nog met brugopeningstijden in Friesland. Hierdoor is het aantal mogelijkheden beperkt.
Reputatie 3
Dank voor je reactie Frank, maar mis net als firesma ook een antwoord op de vraag waarom er niet een paar jaar gewacht kon worden. Kunnen we dit antwoord nog verwachten?

Snap nog steeds niet zo goed waarom er zo halsstarrig aan het belang van een goede spreiding wordt vastgehouden terwijl dit in de praktijk niet handig blijkt. Bijv. Groningen - Akkrum bedraagt de overstaptijd maar 3 minuten in Leeuwarden. Reële kans om deze dus te missen en dan moet je weekends meteen een uur in Leeuwarden wachten. Praktisch onbruikbare verbinding dus. Vanwege de verschillende vervoerders kan je waarschijnlijk geld terug bij vertraging ook wel vergeten. Richting het zuiden altijd 22 minuten wachten in Heerenveen of 11 minuten in Meppel voor Zwolle. Schuif deze trein een beetje op en het wordt al beter.

Had ik de verbinding Akkrum - Haarlem al genoemd trouwens? Dat is ook een hel tegenwoordig: of 3+ uur via Leiden, of 2:46 met 4 keer overstappen met in totaal meer dan 40 minuten overstaptijd.

Iemand maak mij wakker, deze nachtmerrie trek ik niet meer. Tot die tijd wacht ik geduldig op je reactie op de vraag waarom er niet gewacht kon worden tot 2021 met het degraderen van de drie stations.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Frank het maakt het een en ander wel wat duidelijker. Maar wat ik echter mis in je antwoord is waarom er niet gewacht kon worden tot 2021 met de inzet van de 2e Sprinter en tot die tijd de IC in Wolvega en overige stations te laten stoppen. Dus eerst de werkzaamheden bij Zwolle klaar en dan inzet extra Sprinter voor de gedegradeerde stations. Dit had jullie zoveel klachten gescheeld...

Ondertussen ben ik sinds de nieuwe dienstregeling 1x met de trein naar Amsterdam-zuid gereisd vanuit Wolvega, eerder deed ik dat 2 a 3x per week. Het kost 40 minuten extra per dag, tijd die ik liever anders besteed. Ik rij dus nu 2 tot 3x in de week met de auto naar Amsterdam...

Ben benieuwd naar je antwoord op mijn vraag 🙂.
Reputatie 3
Frank, een deel van de reizigers vanaf Heerenveen reist ook binnen Friesland, en reizigers vanaf Steenwijk zullen ook overstappen in Meppel richting Groningen.
Ik kan zo weinig met je antwoorden Frank. En veel zaken ga je niet op in, alsof je de helft maar leest telkens. Kan me voorstellen dat je ook niet overal antwoord op kan geven omdat je het niet weet, maar zeg dat dan, of vraag het na aan iemand die het wel weet. Niemand heeft wat aan halfbakken antwoorden. Leuk dat er zo’n NS forum is maar jammer dat je er, in mijn geval althans, zo weinig aan hebt. Ik kan beter een WOB-verzoek in gaan dienen.



Ik heb bij mijn weten de meeste vragen beantwoord. Als vragen al goed door anderen zijn beantwoord dan herhaal ik ze meestal niet. Dat is juist het mooie van dit forum: dat er ook zoveel deskundige medereizigers actief zijn.

Ik heb nog een keer naar uw posts gekeken en probeer hieronder kort in te gaan op een aantal door u genoemde punten. Mocht er toch nog een vraag zijn die niet beantwoord is, laat het dan weten. Ik kan alleen niet beloven dat ik op alle vragen een antwoord heb.

- Alle aantallen reizigers die ik heb genoemd zijn in beide richtingen op een gemiddelde werkdag
- Spreiding van de treinen over het uur heeft wel degelijk te maken met het stoppatroon. Intercity's rijden 2x per uur en hebben vaste vertrektijd vanaf Zwolle. Als de ene treinen 3x vaker stopt dan de andere trein dan kost dat zo'n 6 tot 9 minuten afhankelijk van de exacte situatie. We moeten bijvoorbeeld in Friesland ook rekening houden met diverse brugopeningen. Gevolg: dan heb je dus in Leeuwarden al dat de treinen niet meer in een 30-30 ligging liggen maar in een 20/40 ligging. En dan gaat het alleen nog maar om de IC's. Voor de sprinter stations is het effect nog groter. Als je daar dan een 3e stoptrein tussen doet en je moet en je wilt dat deze zo goed mogelijk aansluit en je weet dat hij onderweg niet ingehaald kan worden door de Intercity dan zie je dat 1 snelle IC, 1 stoppende IC en 1 sprinter niet kunnen leiden tot een goede spreiding over het uur. Dit is de reden dat vorig jaar de treinen die in Fryslan overal stopten vrij kort achter elkaar reden. Nu er 4 treinen rijden kan een goede spreiding wel: 2 IC's rijden om het half uur en ook 2 sprinters.
- De overstap richting Den Haag Centraal op station Utrecht Centraal is inderdaad kort maar deze is op hetzelfde perron cross-platform. Dat is inderdaad nu 3x overstappen als je uit Akkrum komt. Maar zodra de Sprinter door gaat rijden naar Zwolle wordt dit dus 2x overstappen. De route via de Hanzelijn kan dan met 1x overstappen.
- NS monitort continu het aantal reizigers en past de vervoermodellen daarop aan. Het blijkt dat reistijd wel degelijk een effect heeft op het aantal reizigers. Datzelfde geldt overigens ook voor betrouwbaarheid en ook het aantal overstappen. In onze modellen weegt juist gezien de effecten die wij zien in de praktijk een overstap zelfs qua minuten zwaarder dan het feitelijke aantal overstapminuten (anders gezegd: een overstap van 10 minuten voelt in de beleving voor reizigers veel groter en wegen we dus zwaarder dan een treinreis die 10 minuten langer duurt). We houden hier dus wel degelijk rekening mee en proberen steeds de beste afweging te maken voor onze reizigers.
Reputatie 3
Frank, een deel van de reizigers vanaf Heerenveen reist ook binnen Friesland, en reizigers vanaf Steenwijk zullen ook overstappen in Meppel richting Groningen.
Ik kan zo weinig met je antwoorden Frank. En veel zaken ga je niet op in, alsof je de helft maar leest telkens. Kan me voorstellen dat je ook niet overal antwoord op kan geven omdat je het niet weet, maar zeg dat dan, of vraag het na aan iemand die het wel weet. Niemand heeft wat aan halfbakken antwoorden. Leuk dat er zo’n NS forum is maar jammer dat je er, in mijn geval althans, zo weinig aan hebt. Ik kan beter een WOB-verzoek in gaan dienen.
Badge
Wat betreft de te korte treinen: als de treinen boven Zwolle verlengd moeten worden, moeten de extra stellen helemaal mee tot Leeuwarden / Groningen (en terug). Een slag Zwolle - Leeuwarden / Groningen duurt 2,5 uur. Dat maakt extra stellen ontzettend kostbaar en daarom zal dat ook alleen in noodgevallen gebeuren. Onderweg aftrappen/bijplaatsen (bv. in Meppel, Heerenveen of Assen) past niet in de dienstregeling, tenzij je waardevolle aansluitingen in Leeuwarden of Groningen om zeep wilt helpen.

De vraag over het wortelschieten in Heerenveen begrijp ik niet. Volgens de dienstregeling hebben alle IC's daar een stationnement van 0 minuten, evenals de SP richting Meppel. De SP richting Leeuwarden staat wel 3 minuten stil, ik gok om de bovenleiding daar niet al te veel te hoeven belasten. 4 tot 6 minuten wachten zal dus alleen voorkomen ófwel bij een incident, ófwel als de machinist op het voorgaande stuk wel heel erg enthousiast gas heeft gegeven.

Maakt dit het geheel wat duidelijker, Ang 1961? 🙂
gaat de NS nog wat doen om langere treinen te laten rijden van Friesland naar Zwolle. zoals ik al eerder heb geschreven in december was voor mij al duidelijk dat de trein vanaf Meppel vol zou zitten omdat dat voorheen ook altijd zo was. of ik nu de trein neem van 7.03 of 7.33 uit Akkrum maak niet uit. Moet 10 min wachten op het koude perron in Meppel om vervolgens in een overvolle trein te moeten staan naar Zwolle. Terug is het ook vaak raak dat je moet staan omdat het een te korte trein is zo ook vandaag en met mij vele anderen. en het is me een raadsel waarom we 4 tot 6 minuten moeten wachten in Heerenveen wanneer iedereen al is uit en in gestapt is. ik ben er een beetje klaar mee NS.
Reputatie 7
..:: Aanpassing per 5 februari 2018 ::..

Stoppend rijden vroege Intercity Zwolle-Leeuwarden op maandag t/m vrijdag
Op maandag t/m vrijdag zal de Intercity Zwolle-Leeuwarden van 6:18 uur (treinnummer 613) ook gaan stoppen op alle tussen gelegen stations. De aankomsttijd in Leeuwarden wordt 7:24 uur in plaats van 7:15 uur.

Eerste Intercity Zwolle-Leeuwarden op zaterdag
De eerste Intercity Zwolle-Leeuwarden op zaterdag (treinnummer 1815) gaat stoppen op alle tussen gelegen stations. De vertrektijd in Zwolle blijft 6:48 uur. De aankomsttijd in Leeuwarden wordt 7:52 uur in plaats van 7:44 uur.

Vroegere Sprinter Meppel-Leeuwarden op zaterdag
Op zaterdagen gaat om 7:21 uur een extra Sprinter rijden vanaf Meppel naar Leeuwarden (treinnummer 9017).
Reputatie 3
Ik heb er wel zin in hoor 🙂 Maar ik kan niet elke dag op het forum kijken en tijdens de kerstvakantie zal ik sowieso een week niet op dit forum zitten.

Ik vermoed dat het verschil in het totaal aantal reizigers komt door afrondingsverschillen. Verder reist een deel van de reizigers van de stations Wolvega, Grou-Jirnsum en Akkrum binnen Friesland of stapt in Meppel over richting Groningen.

De 800 reizigers zijn beide richtingen bij elkaar opgeteld. Dus ook reizigers vanuit Zwolle richting Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum.
Reputatie 3
Kan iemand anders van de NS ons misschien vertellen wat voor informatie de NS de provincie hiervoor heeft aangeleverd? Frank lijkt er geen zin meer in te hebben.
Reputatie 7
Badge +3
Zo lang je niet weet waar de reizigers vanaf de diverse stations naar toe reizen is het allemaal gissen. Ik vermoed zelf dat een relatief groot deel van de reizigers uit Wolvega, Heerenveen, Grou en Akkrum naar Leeuwarden reizen en dat het aantal reizigers naar Zwolle en verder kleiner is dan veel mensen denken. Zeker voor Grou en Akkrum zou het me niet verbazen als het leeuwendeel scholieren en studenten zijn die dagelijks naar Leeuwarden gaan.

Wat veel mensen bij alle intercity-hysterie in Nederland vergeten is dat de reiziger gemiddeld een reisje maakt van amper 40 km en dat het aantal langeafstandsreizigers schromelijk wordt overschat.
Reputatie 7
Badge +3
Zo lang je niet weet waar de reizigers vanaf de diverse stations naar toe reizen is het allemaal gissen. Ik vermoed zelf dat een relatief groot deel van de reizigers uit Wolvega, Heerenveen, Grou en Akkrum naar Leeuwarden reizen en dat het aantal reizigers vanuit Friesland naar Zwolle en verder kleiner is dan veel mensen denken.

Wat veel mensen bij alle intercity-hysterie vergeten is dat de Nederlandse treinreiziger gemiddeld een reisje maakt van amper 40 km en het aantal langeafstandsreizigers schromelijk wordt overschat.
Reputatie 1
Overigens ben ik wel eens dat je die 20.000 en 800 moet wegen naar aantal minuten dat je er op vooruit/achteruit gaat
Zelfde sommetje met Steenwijk en Meppel erbij. In mijn eerste reactie heb ik die achterwege gelaten omdat de Provincie Friesland een grote vinger in de pap heeft gehad bij de totstandkoming van de nieuwe dienstregeling.

Leeuwarden 9661
Grou-Jirnsum 948
Akkrum 728
Heerenveen 5946
Wolvega 1645
Steenwijk 3102
Meppel 5522

Leeuwarden 2000 naar Zwolle
Heerenveen 1000 naar Zwolle
Akkrum, Grou en Wolvega 800 naar Zwolle
Steenwijk 1500 naar Zwolle (Steenwijk is meer op Zwolle gericht).
Meppel 2500 (idem als Steenwijk).

Dan is het 11,4% die er op achteruit nog steeds een behoorlijk percentage op het geheel.

De NS en Provincie Friesland hadden moeten wachten totdat de werkzaamheden bij Herfte klaar zijn. Dan waren er aanzienlijk minder klachten geweest! Vanaf 1970 tot 9 december j.l. was het mogelijk om vanuit Wolvega rechtsreeks de Zwolle / de Randstad te bereiken. Ze moeten deze situatie z.s.m. terugdraaien en dan vanaf het moment dat Herfte klaar is Sprinters van Leeuwarden naar Zwolle inzetten. De inzet moet dan zijn om de sprinter reizigers een zo'n korte mogelijke overstap in Zwolle aan te bieden richting de Randstad. Iedereen blij!
Reputatie 5
Groninger intercity kan niet stoppen in Meppel, dan kom je heel erg in de knoei bij de knoop van Zwolle.
Tevens gaat de al-slechte-overstap van Zwolle richting oost-NL nog verder achteruit.
Reputatie 7
Badge +4
De grootste winst wordt behaald in Meppel. ;-)

Maar twee keer een intercity is wel lekker, ondanks deze extra stop.
Reputatie 1
Overigens heb ik zelf geen belang. Reis eigenlijk nooit met trein naar Friesland.
Reputatie 1
Dan neem je de volgende reizigers die er op vooruit gaan niet mee: meppel, leeuwarden naar alle stations tot Zwolle, reizigers die overstappen in Leeuwarden.......
De cijfers die genoemd worden waarbij 20.000 reizigers er op vooruit gaan en 800 op achteruit lijken mij onjuist.
Op basis van openbare data kom ik op deze getallen:

Leeuwarden 9661
Grou-Jirnsum 948
Akkrum 728
Heerenveen 5946
Wolvega 1645

Het hele NS traject binnen Friesland heeft op en gemiddelde werkdag in 2016 18928 in en uitstappers.

Van deze aantallen reist niet iedereen van Leeuwarden of Heerenveen naar Zwolle, tussentijds zullen er verschillende reizigers uitstappen op de tussenliggende stations.

Ik heb daarom deze inschatting gemaakt:

Als er vanaf Leeuwarden per dag 2000 mensen naar Zwolle reizen en vanaf Heerenveen 1000 en vanaf Wolvega, Akkrum en Grou in totaal 800. In dat geval gaat 26% er op achteruit. De NS heeft natuurlijk de echte cijfers maar op basis wat van wat er op internet te vinden is heb ik deze inschatting gemaakt en ik denk dat die dichter bij de waarheid ligt dan de cijfers waar de NS en Provincie Friesland mee schermt. Uiteindelijk was het natuurlijk hun doel om koste wat het kost een 2e Intercity vanaf Leeuwarden te laten rijden.
Reputatie 7
Badge +3

Persoonlijk behoor ik tot de 20.000. Twee intercity's naar de haedstêd is wel een vooruitgang, ondanks de stop in Meppel. Het leven is een compromis en dat geldt hier dan ook.

Het probleem is alleen dat altijd de sprinterreiziger het haasje is als NS met een compromis komt.

Reageer