Dienstregeling 2018 (Gelderland)

• 25 oktober 2017
  • 64 reacties
  • 2304 Bekeken

Reputatie 7
Dit topic toont de grootste veranderingen die er in de provincie Gelderland zullen plaatsvinden met de nieuwe dienstregeling.
Valt je iets op, of heb je ergens vragen over? Stel gerust jouw vraag in dit topic!

Andere vervoerder regionale spoorlijnen Oost-Nederland
De treindienst Zwolle-Kampen wordt overgenomen door Keolis Nederland (voorheen Syntus). Op deze lijn wordt het nieuwe station Zwolle Stadshagen geopend. Ook de treindienst Zwolle-Enschede wordt overgenomen door Keolis Nederland. Op deze lijn wordt de nieuwe sneltrein Raalte-Enschede geïntroduceerd.

De treinen van Keolis Nederland en Arriva op de trajecten Zwolle-Kampen, Zwolle-Enschede, Zwolle-Emmen, Almelo-Mariënberg en Zutphen-Oldenzaal gaan rijden onder de nieuwe merknaam Blauwnet. Let erop dat u uit- en opnieuw incheckt wanneer u wisselt van vervoerder.

Gewijzigde vertrektijden in de spits tussen Apeldoorn en Enschede
De Sprinter Apeldoorn-Almelo-Enschede wacht op werkdagen tijdens spitsuren in Almelo één keer per uur 13 minuten voordat deze kan doorrijden richting Enschede. In de andere richting is dit 6 minuten. Reist u naar Hengelo en Enschede dan kunt u in Almelo overstappen van de Sprinter op de nieuwe Blauwnet-sneltrein Raalte-Almelo-Enschede en vice versa. De Intercity van Schiphol Airport naar Enschede is om dezelfde reden in de spits 2 minuten langer onderweg tussen Almelo en Enschede.

Vervallen vroege verbinding Utrecht Centraal-Nijmegen
Op werkdagen vervalt de vroege Intercity van Utrecht Centraal richting Nijmegen van 6.09 uur. Er rijdt wel een Intercity om 5.54 en 6.24 uur.

Wijzigingen Sprinters rond ’s-Hertogenbosch
De Sprinter Arnhem-’s-Hertogenbosch rijdt door naar Tilburg, Breda en Dordrecht en dus niet meer naar Eindhoven, Helmond en Deurne.
De Sprinter Deurne-’s-Hertogenbosch wordt tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch 7 minuten sneller. Daardoor wijzigen de overstaptijden op de Sprinters en Intercity’s richting Nijmegen, Geldermalsen en Tilburg. Op werkdagen rijdt deze Sprinter in de spits door naar Oss. In de ochtendspits stopt deze Sprinter van Oss richting ’s-Hertogenbosch ook in Oss West, Rosmalen en ’s-Hertogenbosch Oost. In de richting Oss stopt deze Sprinter niet op deze stations. In de avondspits stopt deze Sprinter in de richting Oss op deze stations, maar van Oss richting ’s-Hertogenbosch niet op deze stations.

Gewijzigde tijden rond Tiel en Geldermalsen
Rond Tiel en Geldermalsen wijzigen bijna alle vertrek- en overstaptijden:
  • De overstap in Tiel van de Arriva-treinen uit Arnhem op de Sprinters naar Geldermalsen wordt 19 minuten langer. In de andere richting wordt de overstaptijd 18 minuten langer.
  • De reistijd vanuit Utrecht Centraal naar Tiel en Tiel Passewaaij neemt met 6 minuten toe. In de andere richting neemt de reistijd met 5 minuten toe. Dit komt doordat de Sprinter langer stilstaat in Geldermalsen.
  • De overstap in Geldermalsen van de Sprinter uit Tiel op de Sprinter richting ’s-Hertogenbosch wordt 16 minuten korter. In de andere richting wordt de overstap 15 minuten korter.
  • De overstap in Geldermalsen van de Sprinter uit ’s-Hertogenbosch op de Arriva-trein naar Dordrecht wordt 26 minuten korter. In de andere richting wordt deze overstap 4 minuten langer.
  • De overstap in Geldermalsen van de Arriva-trein uit Dordrecht op de Sprinter naar Tiel wordt 18 minuten korter. In de andere richting wordt deze overstap 11 minuten langer.

Extra Sprinters in avonduren Geldermalsen-’s-Hertogenbosch
In de late avonduren rijden elke dag in beide richtingen twee extra sprinters tussen Geldermalsen en ’s-Hertogenbosch. Daardoor rijdt de hele avond tot 0.00 uur twee keer per uur een Sprinter tussen Utrecht Centraal en ‘s-Hertogenbosch.

Werkzaamheden Duitsland
In 2018 starten omvangrijke spoorwerkzaamheden op het Duitse traject van de ICE Amsterdam-Keulen-Frankfurt. De ICE zal hierdoor regelmatig worden omgeleid en/of een langere reistijd hebben.

Amsterdam Centraal/Schiphol Airport-Eindhoven/Nijmegen in vroege ochtend en in avonduren
In de vroege ochtend en in de avonduren rijden vier Intercity’s tussen Amsterdam Centraal / Schiphol Airport en Eindhoven / Nijmegen in ongeveer een kwartierdienst met een overstapmogelijkheid op Utrecht Centraal. Om dit mogelijk te maken rijdt de Intercity Enkhuizen-Eindhoven van en naar Maastricht in plaats van Heerlen en zijn de vertrektijden. tussen Hoorn en Eindhoven anders dan overdag.
Van maandag tot en met zaterdag zal deze kwartierdienst langer rijden vanaf Utrecht Centraal naar Eindhoven (tot en met vertrek 23.10 uur), naar Nijmegen (tot en met vertrek 22.54 uur) en naar Schiphol Airport (tot en met vertrek 21.25 uur) en van Schiphol Airport naar Utrecht Centraal (tot en met vertrek 22.18 uur). Daarna wordt overgegaan op een halfuurdienst. Op zondag zal de kwartierdienst uit Eindhoven naar Utrecht Centraal een uur langer rijden (tot en met vertrek 22.03 uur).
Op zondag zal de rechtstreekse Intercity Schiphol Airport-Utrecht Centraal-Nijmegen in beide richtingen twee uur eerder starten (eerste vertrek 8.58 uur vanaf Nijmegen en 10.00 uur vanaf Schiphol Airport) en richting Schiphol Airport een uur langer rijden (tot en met vertrek 21.28 uur uit Nijmegen). Op die manier wordt de kwartierdienst tussen Schiphol Airport en Utrecht Centraal en tussen Utrecht Centraal en Nijmegen langer aangeboden.

..:: Aanpassingen per 5 februari 2018 ::..

Herstel aansluitingen in Geldermalsen in vroege ochtend en in avonduren
In de vroege ochtend en in avonduren zal de Sprinter Tiel-Geldermalsen (treinserie 6000) 2 minuten vroeger rijden en de Sprinter ’s-Hertogenbosch-Geldermalsen (treinserie 6900) 1 minuut vroeger. Hierdoor wordt de aansluiting op de verbinding Tiel-’s-Hertogenbosch in beide richtingen hersteld.

64 reacties

Badge
De treinen van Keolis Nederland en Arriva op de trajecten Zwolle-Kampen, Zwolle-Enschede, Zwolle-Emmen, Almelo-Mariënberg en Zutphen-Oldenzaal gaan rijden onder de nieuwe merknaam Blauwnet. Let erop dat u uit- en opnieuw incheckt wanneer u wisselt van vervoerder.

Ik vind de formulering niet echt duidelijk. Wat wordt hier bedoeld met 'vervoerder': Blauwnet, of Keolis en Arriva?

(Volgens treinreiziger.nl en ovpro.nl is er single check-in binnen Blauwnet, wat me overigens ook wel logisch lijkt. Wat zou anders het nut van Blauwnet zijn? :? )
Reputatie 7
Badge +3
Overigens valt ook het traject Enschede-Glanerbrug straks onder Blauwnet. Hetzelfde geldt voor de treinen uit Bielefeld voor het stuk Hengelo en Oldenzaal.
Badge
Overigens valt ook het traject Enschede-Glanerbrug straks onder Blauwnet.

Werkelijk? Zullen de Duitsers leuk* vinden.

* verwarrend
Reputatie 7
Badge +3

* verwarrend

Dat is niet zo vreemd. De lijnen naar Munster en Dortmund zijn gezamenlijk aanbesteed door de provincie Overijssel en de deelstaat NRW. Het traject van Enschede tot Glanerbrug grens valt dus niet onder het HRN van NS maar onder het provinciale net. Hetzelfde geldt voor het Nederlandse deel van de dienst Hengelo-Bielefeld, waarvan het Duitse deel onder de deelstaat Niedersachsen valt.
Andere vervoerder regionale spoorlijnen Oost-Nederland
De treindienst Zwolle-Kampen wordt overgenomen door Keolis Nederland (voorheen Syntus). Op deze lijn wordt het nieuwe station Zwolle Stadshagen geopend. Ook de treindienst Zwolle-Enschede wordt overgenomen door Keolis Nederland. Op deze lijn wordt de nieuwe sneltrein Raalte-Enschede geïntroduceerd.

Dit stukje lijkt mij provinciaal gezien niet echt bij Gelderland horen , maar bij Overijssel, op Zutphen na dan. Blauwnet zegt mij verder wel iets over. Waarschijnlijk viel dat vroeger meer onder de Vechtdallijnen. Als Arriva net dezelfde style doen dan denk ik dat in Limburg, Friesland en Groningen ook kunnen gaan volgen.
Reputatie 7
Badge +3
Technisch gezien lijkt me er nu geen probleem meer te zijn om alle niet-NS-lijnen qua paaltjes onder één noemer te brengen. De driehoek Zwolle-Marienberg-Almelo was het enige grote obstakel maar dat wordt kennelijk met een backoffice voor de verdeling opgelost net als bij Arnhem-Doetinchem.
Badge

* verwarrend

Dat is niet zo vreemd. De lijnen naar Munster en Dortmund zijn gezamenlijk aanbesteed door de provincie Overijssel en de deelstaat NRW. Het traject van Enschede tot Glanerbrug grens valt dus niet onder het HRN van NS maar onder het provinciale net. Hetzelfde geldt voor het Nederlandse deel van de dienst Hengelo-Bielefeld, waarvan het Duitse deel onder de deelstaat Niedersachsen valt.

Weet ik, maar wat zullen de Duitsers nu ineens van die knalblauwe treinen vinden?
Of worden de treinen helemaal niet omgespoten? (Zou wel afbreuk doen aan (de herkenbaarheid van) het merk Blauwnet.)
Op het eerste oog mooi dat de overstap in Geldermalsen vanuit Tiel naar Den Bosch korter is geworden. Echter moet hier een belangrijke kanttekening bij geplaatst worden. Reizigers die vóór 07.30 's morgens vanuit Tiel naar Den Bosch reizen, hebben een half uur(!) overstaptijd in Geldermalsen.

Voor de duidelijkheid, de situatie is als volgt:
Tiel -> Geldermalsen (aankomst 07:18)
Geldermalsen -> Den Bosch (vertrek 07:18)

De totale reistijd van Tiel naar Den Bosch is hierdoor 54 minuten geworden voor een aanzienlijk aantal reizigers. Voor mij persoonlijk pakt de nieuwe dienstregeling hierdoor (nog) slechter uit dan de huidige dienstregeling. En dat terwijl ik juist tot de groep reizigers behoor die er aanzienlijk op vooruit zou moeten gaan in de nieuwe dienstregeling (ik reis iedere dag van Tiel naar Den Bosch).

Kan iemand hier misschien opheldering over geven?
Reputatie 7
Badge +3
Die treinen worden volgens mij helemaal niet omgespoten. En die op Zutphen-Oldenzaal ook niet. Om die reden vindt ik de naam Blauwnet verwarrend en dus ook niet handig gekozen.
Reputatie 7
Badge +3
@Fruitvliegje
Pijnlijk, ik vermoed dat dat is omdat de IC dan nog net om het kwartier rijdt. Wellicht wordt daar nog wel een mouw aan gepast.
Badge +3
Die treinen worden volgens mij helemaal niet omgespoten. En die op Zutphen-Oldenzaal ook niet. Om die reden vindt ik de naam Blauwnet verwarrend en dus ook niet handig gekozen.
Blauw zijn ze volgens https://www.ovmagazine.nl/?p=17349 wel... :P

Geinig ook vooral dat aan Kampen-Zwolle-Enschede niks Gelderland is 🙂
Badge
Blauw zijn ze volgens https://www.ovmagazine.nl/?p=17349 wel... :P

Ja, die wel, die heb ik vanmiddag nog op opstelterrein Amersfoort gezien.
Maar het ging ons om de boemeltjes Enschede - Münster/Dortmund en Zutphen - Oldenzaal, en daar gaan de FLIRTs toch hopelijk niet rijden. Het schijnt dat ze wat minder functioneren zonder waslijntje...
Reputatie 6
Ik snap het niet helemaal, als leek. Enschede - Dortmund/ Münster is een Duitse stoptrein. Dat kunnen toch niet opeens FLIRTS worden of blauw overgespoten Duitse treinen?
Badge
Ik snap het niet helemaal, als leek. Enschede - Dortmund/ Münster is een Duitse stoptrein. Dat kunnen toch niet opeens FLIRTS worden of blauw overgespoten Duitse treinen?

Exactly my point, als iets minder leek (al zeg ik het zelf :8 )
Reputatie 4
Die trein komt alleen onder Blauwnet omdat het ook een door de provincie (Overijssel) betaalde trein is. Overigens is inchecken bij NS voor deze trein net zo onlogisch.

Wat betreft Zutphen-Oldenzaal: wie weet worden die toch ook nog blauw?
Op het eerste oog mooi dat de overstap in Geldermalsen vanuit Tiel naar Den Bosch korter is geworden. Echter moet hier een belangrijke kanttekening bij geplaatst worden. Reizigers die vóór 07.30 's morgens vanuit Tiel naar Den Bosch reizen, hebben een half uur(!) overstaptijd in Geldermalsen.

De totale reistijd van Tiel naar Den Bosch is hierdoor 54 minuten geworden voor een aanzienlijk aantal reizigers. Voor mij persoonlijk pakt de nieuwe dienstregeling hierdoor (nog) slechter uit dan de huidige dienstregeling. En dat terwijl ik juist tot de groep reizigers behoor die er aanzienlijk op vooruit zou moeten gaan in de nieuwe dienstregeling (ik reis iedere dag van Tiel naar Den Bosch).

Ik denk dat de overstap vanuit Tiel naar Den Bosch in Geldermalsen wel in het gering is. Ook omdat de sprinter naar Den Bosch in Geldermalsen ook moet wachten op de Intercity. Ik denk niet als je toch op hetzelfde perron moet overstappen dat je hem zou missen. De aansluitingen zijn in Geldermalsen altijd in meeste gevallen goed gegaan. Daar heb ik nooit problemen mee gehad. Ook vanuit Tiel richting Leerdam moet de overstap in Geldermalsen toch mogelijk zijn? Update: Ik heb ook zojuist een bericht gekregen dat er tussen Geldermalsen en Den Bosch ook meer sprinter verbindingen gaan. En dat er zowel tussen Utrecht en Houten als tussen Geldermalsen en Den Bosch nieuwe generatie sprinters gaan rijden. Ik verwacht dan niet dat ze jouw dan zolang in de kou laat staan.
Badge

Ik denk dat de overstap vanuit Tiel naar Den Bosch in Geldermalsen wel in het gering is. Ook omdat de sprinter naar Den Bosch in Geldermalsen ook moet wachten op de Intercity. Ik denk niet als je toch op hetzelfde perron moet overstappen dat je hem zou missen. De aansluitingen zijn in Geldermalsen altijd in meeste gevallen goed gegaan. Daar heb ik nooit problemen mee gehad. Ook vanuit Tiel richting Leerdam moet de overstap in Geldermalsen toch mogelijk zijn? Update: Ik heb ook zojuist een bericht gekregen dat er tussen Geldermalsen en Den Bosch ook meer sprinter verbindingen gaan. En dat er zowel tussen Utrecht en Houten als tussen Geldermalsen en Den Bosch nieuwe generatie sprinters gaan rijden. Ik verwacht dan niet dat ze jouw dan zolang in de kou laat staan.

Die "extra Sprinters tussen Geldermalsen en Den Bosch" betreffen vier spitstreinen per dag, alleen op werkdagen.* Dus niet te hard gaan juichen nu ;)

Ook van een "nieuwe generatie Sprinters" weet ik verdacht weinig. Op de graphics van NS staat nergens dat er op die trajecten FLIRT dan wel SNG komt te rijden, ook niet op termijn. 't Zou ook wel wat zijn, een FLIRT op Utrecht Centraal 🆒

* bron: http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2145773/Meer-sprinters-tussen-Geldermalsen-en-Den-Bosch
In de lijst met wijzigingen mis ik nog dat de intercity Schiphol - Nijmegen 's avonds een uur langer doorrijdt en dat deze op zondag ook eerder opstart.
Ik zie inderdaad dat deze wijziging er niet tussen staat. Ik ga het even checken bij Thomas en kom hier nog even op terug. Bedankt voor je oplettendheid.
Reputatie 3

Het klopt dat de aansluiting 's ochtends vroeg en 's avonds laat niet geboden wordt. Dit komt omdat dan de Intercity's niet 6 maar 4x per uur rijden. De vertrektijden zijn op deze momenten wat verschoven om te zorgen voor zo goed mogelijke overstappen op Utrecht Centraal en 's-Hertogenbosch zodat bijvoorbeeld de verbinding Amsterdam-Nijmegen 4x per uur geboden wordt. Dit heeft echter gevolgen voor de vertrektijden van de Sprinters op Geldermalsen waardoor de aansluiting Tiel-'s-Hertogenbosch op deze momenten niet geboden wordt. We zijn nog aan het kijken of dit opgelost kan worden maar ik kan niets beloven want dit traject is ook met 2 Intercity's minder erg druk en we moeten ook rekening houden met goederentreinen.

Wel gaan er 's avonds laat extra Sprinters rijden tussen Geldermalsen en 's-Hertogenbosch waardoor er tot 0.00 uur elk half uur een sprinter rijdt van Utrecht Centraal naar 's-Hertogenbosch waar nu nog een paar sprinters alleen tussen Utrecht Centraal en Geldermalsen rijden. Overigens is deze uitbreiding niet alleen op werkdagen maar ook in het weekend.
Reputatie 7
Bedankt FFrank, ik heb de extra informatie toegevoegd.
Reputatie 5
Die trein komt alleen onder Blauwnet omdat het ook een door de provincie (Overijssel) betaalde trein is. Overigens is inchecken bij NS voor deze trein net zo onlogisch.

Wat betreft Zutphen-Oldenzaal: wie weet worden die toch ook nog blauw?

Die blijven gewoon rood. Twents (onderdeel van syntus dus onderdeel van keolis) blijft hier rijden.
Blauw is de "kleur" van Overijssel. Rood is de "kleur" van Twente. Daardoor dus de keuze blauwnet.
Reputatie 6
Even op een rijtje: hoeveel vervoerders, hoeveel types treinen en hoeveel kleuren vind je volgend jaar op station Hengelo??
Reputatie 5
Even zien:

Twents: Zutphen - Hengelo - Oldenzaal (keolis) => Rood
EuregioBahn: Bielefeld - Hengelo (keolis) => Blauw
NS: Enschede - Hengelo - Schiphol/Den Haag => Geel/blauw
NS: Enschede - Hengelo - Apeldoorn => Geel/blauw of wit/blauw
Keolis: Enschede - Hengelo - Raalte => Blauw
Keolis: Enschede - Hengelo - Zwolle => Blauw
NS International: Berlijn - Hengelo - Amsterdam => Wit/rood

Reageer