Sticky

Dienstregeling 2018 (Groningen)


Reputatie 6
Dit topic toont de grootste verandering die er in de provincie Groningen zal plaatsvinden met de nieuwe dienstregeling.
Valt je iets op, of heb je ergens vragen over? Stel gerust jouw vraag in dit topic!

Betere aansluiting voor reizigers tussen Groningen, Assen en Enschede
In Zwolle gaat de Intercity uit Groningen aansluiten op de Blauwnet-treinen naar Enschede. U hoeft voor de snelste verbinding niet meer om te reizen via Deventer. De tijdwinst is circa 5 minuten. Let erop dat u uit- en opnieuw incheckt wanneer u wisselt van vervoerder.

22 reacties

Hoi!

Allereerst fijn om te horen dat er aan de verbinding naar Enschede is gedacht. Zelf reis ik regelmatig vanuit Groningen richting Zutphen (overstap in Zwolle op de intercity naar Deventer en Arnhem). Deze overstap mis ik regelmatig doordat de intercity uit Groningen te laat in Zwolle is. Hier zie ik geen veranderingen in de dienstregeling.. Is er wel aan deze overstap gedacht?
Goedemiddag Nikki13 en welkom op het NS Serviceforum!

We kijken uiteraard naar alle trajecten bij het maken van een nieuwe dienstregeling, maar helaas is het niet mogelijk om overal verbeteringen aan te brengen. Ik vind het erg vervelend om te lezen dat je deze overstap vaak mist, maar planningstechnisch is deze overstap in principe prima. Voor zover ik kan vinden is het een overstap van 5 minuten van perron 3/5 naar spoor 10, wat prima haalbaar is. Ik snap dat dit in de praktijk niet altijd zo uitkomt door vertraging, maar we kunnen niet bij alle overstappen extra tijd inplannen om daar rekening mee te houden. Uiteindelijk gaan we uit van het rijden op de dienstregeling, waar we dan ook naar streven.

Het missen van deze overstap in jouw geval, merk je dit als een consistent probleem, of is het enkel de laatste tijd vaker voorgekomen? Gaat het specifiek om een enkel tijdstip (en zo ja, welke) of merk je het op meerdere momenten?
Hoi Stijn,

Misschien reis ik dan inderdaad op de verkeerde tijden. Het wisselt erg wanneer ik met de trein reis (dag en tijd). Over het algemeen reis ik weinig in de spits. Toevallig vanmiddag nog op dit traject, toen kwamen we met drie minuten vertraging in Zwolle aan. Maar afgaande op de laatste paar maanden heb ik de overstap vaker niet dan wel gehaald..
Ik heb even voor je gekeken bij de Intercity's vanuit Groningen gisteren, en het valt me op dat de Intercity vanuit Groningen inderdaad vaak (te vaak, vind ik zelf) met vertraging aan komt in Zwolle, vooral in het begin van de middag. Meestal is dit maar enkele minuten, maar voor jouw overstap kan dat dus al funest zijn. Ik heb in dit geval enkel naar gisteren gekeken, dus ik durf nog niet van een consistent probleem te spreken, maar ik vind dit wel voldoende aanleiding om het iets verder te laten uitzoeken. Ik (of mijn contactpersoon hierover) kom hier nog op terug!
Super! Fijn om te horen dat er in ieder geval naar gekeken wordt 🙂
Ik heb n.a.v. de vraag van Stijn even kort naar de prestaties van de IC uit Groningen gekeken die aansluiting geeft in Zwolle. Wat me opvalt is dat deze treinserie met name de afgelopen maand slechter presteert dan normaal. Dat doet mij vermoeden dat de treinen in dit gebied relatief veel last hebben van gladde sporen. Dat verklaart wellicht dat de trein soms licht vertraagd in Zwolle aankomt. @Nikki13, herken je dat het de laatste maand (of misschien anderhalf) vaker voorkomt dat je de overstap naar Zutphen mist?

Overigens zou het zo moeten zijn dat wanneer jouw trein maximaal 2 minuten vertraging heeft, de IC naar Zutphen wacht op de aansluiting. Als ik kijk naar de afgelopen tijd zit de trein vaak nog in die marge (maar inderdaad niet altijd)...
Hoi Jorikke,

ik heb het idee dat dit al langer zo is dan de afgelopen maand. Of misschien heb ik gewoon net vaak pech gehad op de momenten dat ik de trein neem, ookal is dit bijna altijd buiten de spits.
Ik vind het lastig te zeggen of de trein naar Zutphen wacht wanneer er maximaal twee minuten vertraging zijn. Ik heb vaker gehad dat we met 4 of zelfs meer minuten vertraging in Zwolle aankomen. Soms zelfs zoveel dat de trein naar Zutphen al weg is voordat ik in Zwolle ben.

Zelf geef je aan dat gladde sporen wellicht het probleem kan zijn, helemaal in de afgelopen tijd (en ik vermoed de komende tijd dan ook). Heeft u dan ook een oplossing hoe ik mijn overstap wel kan halen?
Nikki13 schreef:


ik heb het idee dat dit al langer zo is dan de afgelopen maand. Of misschien heb ik gewoon net vaak pech gehad op de momenten dat ik de trein neem, ookal is dit bijna altijd buiten de spits.
Ik vind het lastig te zeggen of de trein naar Zutphen wacht wanneer er maximaal twee minuten vertraging zijn. Ik heb vaker gehad dat we met 4 of zelfs meer minuten vertraging in Zwolle aankomen. Soms zelfs zoveel dat de trein naar Zutphen al weg is voordat ik in Zwolle ben.



Helaas komt het inderdaad wel eens voor dat de trein te laat komt, dat is op dat moment natuurlijk erg vervelend 😞. Wel is het zo dat ik geen structureel probleem zie in de punctualiteit van deze trein. Soms komt het voor dat een trein vrijwel altijd met een kleine vertraging aankomt. Dat is hier gelukkig in elk geval niet het geval. Maar daar heb jij op dat moment in de vertraagde trein helaas niets aan.

Nikki13 schreef:


Zelf geef je aan dat gladde sporen wellicht het probleem kan zijn, helemaal in de afgelopen tijd (en ik vermoed de komende tijd dan ook). Heeft u dan ook een oplossing hoe ik mijn overstap wel kan halen?



Als het goed is wordt het probleem van de gladde sporen vanaf nu minder groot omdat het blad nu wel van de bomen is. Wat je kunt doen (maar ik durf niets te beloven) is bij een kleine vertraging de conducteur vragen of hij contact op kan nemen met de treindienstleider om na te vragen of de aansluiting overgenomen kan worden. Wat goed is om te weten is dat de trein in Zutphen ook niet lang kan wachten. Deze moet tussen Olst en Deventer over enkelspoorrijden wat vertraging extra gevoelig maakt.

Hopelijk zit er voor jou wat verbetering in de komende tijd!
Hoi Jorikke,

Ik hoop ook zeker verbetering te zien de komende tijd.

Ik vind het jammer om te horen dat er niks aan de dienstregeling verandert, het is wel fijn dat er is gekeken naar dit traject en ik hoop ook echt dat de treinen meer op tijd aan zullen komen.

Een paar jaar terug vertrok de trein uit Groningen nog een aantal minuten eerder en ik heb het idee dat de overstap toen ook ruimer was. Ik had gehoopt dat dit terugdraaien een mooie oplossing zou zijn, ook voor de overstap op de trein naar Enschede, maar helaas nog niet in de dienstregeling die net is ingegaan.

Bedankt voor de moeite in ieder geval,
Nikki
Ik reis al jaren met de trein vanuit Groningen/haren richting den Haag. De treinen die hiervoor ingezet werden waren altijd standaard intercities of de nieuwe dubbeldekkers. Nu zijn het met de nieuwe dienstregeling de verbouwde intercities geworden (treinstellen met nummers 7000). Dit zijn keurige treinen maar in mijn optiek zijn de stoelen totaal ongeschikt om bijna 3 uur op te zitten.
Reputatie 7
Badge +2
@Carm
Deze treinen rijden al jaren intercity's van Zwolle naar Roosendaal. De stoelen zijn destijds door de reizigers zelf uitgekozen.
Reputatie 1
Aha de verschrikkelijke DDZ. Inderdaad geef mij maar ICM
Badge
Toch wel ironisch. Sinds NS reizigers nieuwe stoelen laat uitkiezen, is het aantal klachten over nieuwe stoelen geëxplodeerd. :?
Reputatie 7
Badge +2
Geëxplodeerd? Je overdrijft een flink beetje.
Badge
O ja?
https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/stoelen-banken-nieuwe-dubbeldekker-treinen-42532
https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/nieuwe-virm-ic-dubbeldekker-stoelen-oncomfortabel-38139
https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/slecht-zitcomfort-in-de-nieuwe-ns-intercity-dubbeldekker-2653
https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/materieel-leiden-utrecht-8565
Ze zijn te laag, ze zijn te hard, mensen krijgen nekklachten, ze hebben veel te weinig beenruimte... Ik heb al aardig wat gejammer gezien de afgelopen maanden. Niet alleen in deze topics.

Zelf vind ik de stoelen overigens oké, voor een langere zit voelt het wel wat onnatuurlijk. Maar de bekleding is in ieder geval beter dan het vieze stof in de ongereviseerde VIRMs 😛
Reputatie 7
Badge +2
10 of 20 klagers op een forum hier is vergeleken met de 1,2 miljoen reizigers per dag is natuurlijk niet massaal.

Ik ben zelf lang en vind die stoelen juist voor lange mensen een verademing vergeleken met de stoelen in de VIRM die alleen maar op kleine mensen zijn afgestemd.
Badge
Jaja. 40.000 forumleden (waarvan nog geen 10% op reguliere basis actief, zo schat ik) is vergeleken met 1,2 miljoen reizigers per dag natuurlijk ook niet massaal. Betekent dat dat het forum dus niet representatief is en niet serieus genomen kan worden? Waarom niet gelijk het forum opheffen?
150 Kamerleden is vergeleken met 17,1 miljoen Nederlanders natuurlijk ook niet massaal. Betekent dat dat de Tweede Kamer niet representatief is en niet serieus genomen kan worden? Waarom niet gelijk de parlementaire democratie opheffen?
(moet ik doorgaan...?)
@Tamzin Die stoelen zijn idd een verademing. De NS heeft blijkbaar jaren lang gedacht dat iedereen 1m80 was. Op deze stoelen kunnen ook mensen die wat langer zijn zitten.

eze treinen rijden al jaren intercity's van Zwolle naar Roosendaal. De stoelen zijn destijds door de reizigers zelf uitgekozen.

en zelf lang en vind die stoelen juist voor lange mensen een verademing vergeleken met de stoelen in de VIRM die alleen maar op kleine mensen zijn afgestemd.
Ik heb me echt jaren lang afgevraagd wie in hemelsnaam die stoelen in kocht bij de NS..Serieus..een kerkbank zit veel beter.
Reputatie 7
Als het goed is komt de DDZ in september weer terug op de Roosendaal - Zwolle lijn....
Reputatie 2
Slidestops schreef:

Als het goed is komt de DDZ in september weer terug op de Roosendaal - Zwolle lijn....


Waarom zou hier de DDZ weer terugkomen?
Reputatie 5
Denk dat de ICM vaak te kort is en het "goedkoper" is een DDZ4 te laten rijden dan een ICM7-8-9?
Gokje overigens.

Nu nog in het goede topic plaatsen Slidestops 😉 Er is weinig Groningen aan deze lijn.
Waar lees je deze info trouwens?

Reageer