Dienstregeling 2018: Intercity Amsterdam - Dordrecht graag weer door naar Breda!

Reputatie 6
Het is geen nieuws: de Intercity Den Haag - Rotterdam - Breda - Eindhoven (via de HSL) is helaas niet erg betrouwbaar. Uitval en vertragingen zijn schering en inslag: van een betrouwbare verbinding is geen sprake en op korte termijn lijkt, gezien de ervaringen met de Intercity Direct, weinig verbetering te verwachten.

Daarom zou ik - en waarschijnlijk vele met mij - heel erg graag zien, dat de Intercity Amsterdam - Dordrecht weer door gaat rijden naar Breda. Zo is er bij uitval van de Intercity via de HSL een alternatief beschikbaar. En: ik ben liever tien minuten langer onderweg met een betrouwbare verbinding (en met het gemak van wifi in de trein) dan slechts een in theorie snellere verbinding.

58 reacties

Reputatie 3
Vanaf volgende week is dat alternatief er juist. Men heeft namelijk een alternatieve dienstregeling bedacht, bij de desbetreffende verstoringen. Onderdeel hiervan is dat zowel de 900 (Breda - Gvc) als de 1100 (Breda - Amsterdam) via Dordrecht gaan rijden.

Het totale pakket maatregelen ziet er als volgt uit overigens (excuses voor het gebruik van de afkortingen):

Verstoring op de HSL-Noord sectie:
900 rijdt Asd - Gv, biedt daar cross-platform overstap op de 1100.
De 1100 blijft rijden.
De 1000 wordt opgeheven.

Verstoring op de HSL-Zuid sectie:
900 en 1100 rijden om via conventioneel spoor (via Ddr):
- 1100 stopt extra in Ddr.
- 900 stopt extra in Bdpb, Zlw, Ddzd & Ddr.
2300 wordt opgeheven.
2400 wordt opgeheven tussen Rtd en Ddr.
6600 wordt opgeheven tussen Ddr en Bd (wordt vervangen door de 900).

Stremming Amsterdam-Schiphol:
900 gaat via en met stop te Asdz naar Dmnz en keert daar.
1000 wordt opgeheven.
Reputatie 7
Badge +2
Onderdeel hiervan is dat zowel de 900 (Breda - Gvc) als de 1100 (Breda - Amsterdam) via Dordrecht gaan rijden.
Heb je deze 2 nou niet verwisseld? De 1100 is Den Haag C - Breda - Eindhoven en de 900 de ICD naar Amsterdam
Reputatie 3
Ja, stom idd. Wat je in je hoofd hebt moet je ook goed opschrijven 😉
Reputatie 6
Leuk bedacht, maar ik zou toch graag zien, dat de Intercity Amsterdam - Dordrecht, weer door gaat rijden naar Breda.

Het altijd doorrijden naar Breda, levert een duidelijke en vaste dienstregeling op, die in geval van een verstoring op de HSL niet helemaal omgegooid hoeft te worden. Verder is het nog maar zeer de vraag, hoe snel in het geval van een storing op de HSL alle betrokken neuzen dezelfde kant op wijzen, om het bovengenoemde calamiteitenplan meteen ten uitvoer te brengen. Bijsturing is niet iets waaruit NS in uitblinkt.
Reputatie 3
Dit is in ieder geval een verbetering van de dienstverlening bij storingen.
Gaat de IC naar Eindhoven bij stremming van de Moerdijkbrug door harde wind ook via Dordrecht gaat rijden ?
Dit is in ieder geval een verbetering van de dienstverlening bij storingen.
Gaat de IC naar Eindhoven bij stremming van de Moerdijkbrug door harde wind ook via Dordrecht gaat rijden ?

Je zou aannemen van wel, want de harde wind is ook een verstoring op de HSL-zuid 😛
Reputatie 7
Badge +3
Het altijd doorrijden naar Breda, levert een duidelijke en vaste dienstregeling op, die in geval van een verstoring op de HSL niet helemaal omgegooid hoeft te worden. Verder is het nog maar zeer de vraag, hoe snel in het geval van een storing op de HSL alle betrokken neuzen dezelfde kant op wijzen, om het bovengenoemde calamiteitenplan meteen ten uitvoer te brengen. Bijsturing is niet iets waaruit NS in uitblinkt.
Ze krijgen de huidige treinen tussen Dordrecht en Breda al niet vol, dus nog twee extra intercity's is helemaal overkill. Wat je zou kunnen overwegen is om de intercity's Amsterdam-Dordrecht als sprinter te laten doorrijden tot Breda en de huidige sprinters Den Bosch-Dordrecht in te korten tot Den Bosch-Breda (straks Arnhem-Breda).
Het altijd doorrijden naar Breda, levert een duidelijke en vaste dienstregeling op, die in geval van een verstoring op de HSL niet helemaal omgegooid hoeft te worden.
Volgens mij is het ook de bedoeling dat de omgeleide treinen grotendeels volgens de vertrektijden van de huidige treinen gaan rijden. Voor de reiziger verandert dan alleen het type trein en de bestemming. Enige puntje van aandacht is dat er mogelijk een gat zal vallen direct na het ontstaan van de verstoring, er zal enige reactietijd zitten in het besluit de omgeleide dienstregeling op te starten, dus mogelijk dat je het eerste halfuur nog extra moet overstappen.
Reputatie 6
Ze krijgen de huidige treinen tussen Dordrecht en Breda al niet vol, dus nog twee extra intercity's is helemaal overkill. Wat je zou kunnen overwegen is om de intercity's Amsterdam-Dordrecht als sprinter te laten doorrijden tot Breda en de huidige sprinters Den Bosch-Dordrecht in te korten tot Den Bosch-Breda (straks Arnhem-Breda).

Nóg beter, Tamzin, puik idee!

Voor mij persoonlijk zou het erg makkelijk zijn: zonder overstap (of terugsteken) naar Breda Prinsenbeek :8
Reputatie 7
Badge +3
Daar staat uiteraard tegenover dat wie van Prinsenbeek naar Tilburg (of -Universiteit) moet dan een extra overstap krijgt. Ieder voordeel heeft immers zijn nadeel. Zonder inzicht in de cijfers over het reisgedrag is moeilijk in te schatten wat wel/niet verstandig is.
Reputatie 6

Volgens mij is het ook de bedoeling dat de omgeleide treinen grotendeels volgens de vertrektijden van de huidige treinen gaan rijden. Voor de reiziger verandert dan alleen het type trein en de bestemming. Enige puntje van aandacht is dat er mogelijk een gat zal vallen direct na het ontstaan van de verstoring, er zal enige reactietijd zitten in het besluit de omgeleide dienstregeling op te starten, dus mogelijk dat je het eerste halfuur nog extra moet overstappen.

Op zich is het ambitieus om in geval van een verstoring een alternatief te bieden maar ik betwijfel of het in de praktijk zo gaat als in theorie.

Bijsturing bij verstoringen zijn nu vaak erg lastig omdat materieel en personeel vaak niet voorhanden zijn. Natuurlijk gaan er gaten in de dienstregeling vallen doordat treinen worden opgeheven om plaats te maken voor omgeleide treinen. En ook andersom: als de storing op HSL voorbij is kan het best weer even duren voordat de hele dienstregeling weer uitgevoerd kan worden omdat het geschikte materieel op de Oude Lijn achter een Sprintercity of goederentrein aansukkelt.
Reputatie 6
Wat je zou kunnen overwegen is om de intercity's Amsterdam-Dordrecht als sprinter te laten doorrijden tot Breda en de huidige sprinters Den Bosch-Dordrecht in te korten tot Den Bosch-Breda (straks Arnhem-Breda).
Dat klinkt goed. Er gaan in de spits veel mensen van Prinsenbeek (eigenlijk vnl. mensen uit Breda-Noord) naar de Randstad en die hadden voorheen een goede doorgaande verbinding. De relatie met Tilburg is veel zwakker is mijn indruk (hoewel ik geen cijfers heb natuurlijk). Feit is wel dat ik vaak zie dat bijna iedereen uitstapt in Breda en er bijna alleen maar nieuwe reizigers instappen.
Helaas! Ik zit in de IC Eindhoven > Rotterdam en Breda is zometeen de eindbestemming van deze trein, aldus de conducteur vanwege een defect op de HSL :(

EDIT: Ik zie in de Reisplanner App dat vanuit Eindhoven de komende 2 IC's naar Den Haag ook volledig zijn gecancelled en niet ingekort.
Reputatie 7
Badge +3
Er is een defect aanhef spoor.
Reputatie 6
Vanaf volgende week is dat alternatief er juist. Men heeft namelijk een alternatieve dienstregeling bedacht, bij de desbetreffende verstoringen. Onderdeel hiervan is dat zowel de 900 (Breda - Gvc) als de 1100 (Breda - Amsterdam) via Dordrecht gaan rijden.

Het totale pakket maatregelen ziet er als volgt uit overigens (excuses voor het gebruik van de afkortingen):

Verstoring op de HSL-Noord sectie:
900 rijdt Asd - Gv, biedt daar cross-platform overstap op de 1100.
De 1100 blijft rijden.
De 1000 wordt opgeheven.

Verstoring op de HSL-Zuid sectie:
900 en 1100 rijden om via conventioneel spoor (via Ddr):
- 1100 stopt extra in Ddr.
- 900 stopt extra in Bdpb, Zlw, Ddzd & Ddr.
2300 wordt opgeheven.
2400 wordt opgeheven tussen Rtd en Ddr.
6600 wordt opgeheven tussen Ddr en Bd (wordt vervangen door de 900).

Stremming Amsterdam-Schiphol:
900 gaat via en met stop te Asdz naar Dmnz en keert daar.
1000 wordt opgeheven.

Mooie plannen!

De intercity Breda - Den Haag is vanavond weer geschrapt in plaats van omgeleid via Dordrecht. :?
Vanaf morgen (en in het vervolg) pak ik de weer de auto. Adieu NS! Adieu HSL. 😠
Reputatie 7
Houdoe en bedankt he 😉
Reputatie 6
Houdoe en bedankt he ;)

Heerlijk, zo'n hartverwarmende en tactvolle reactie van een medewerker van de NS... Echt een medewerker om trots op te zijn.

Als ik voortaan over de A16 rij en ik haal een stilstaande Intercity Defect in of als ik ingehaald wordt door zo'n opgekalefaterd stuk meuk, dan zal ik zwaaien, héél hard "houdoe" roepen en vervolgens m'n middelvinger opsteken.

Gegroet.
Reputatie 7
Dat is prima hoor.

Over de IC direct en de HSL is ondertussen al genoeg gezegd en er wordt aan gewerkt, maar dat is niet van de een op de andere dag opgelost. Dreigementen om de auto te pakken ipv de trein heb ik nog nooit gesnapt, nu dus ook niet.

De A16 staat elke dag vast in de spits, dus ik hoop dat je het daar beter naar je zin gaat hebben.
Reputatie 6
Inderdaad, over de Intercity Direct (Defect) en de HSL (of wat daar voor moet doorgaan), daar is al het nodige over gezegd. En ook, dat er aan gewerkt wordt, dat wordt even vaak gezegd maar écht resultaat blijft uit. En zolang ook niet helder en duidelijk gecommuniceerd wordt, wat nu precies de.problemen zijn waaraan gewerkt wordt om de prestaties te verbeteren, dan is dat slechts inhoudsloze kretologie die geen concrete antwoorden geven maar alleen nog meer irritatie opwekken.

Helaas is mijn werk niet van zo'n vrijblijvende aard, dat ik kan komen en gaan, wanneer het mij dunkt. Dus, als ik voortaan naar Breda moet, pak ik in het vervolg de auto, gewoon om er zeker van te zijn dat ik mijn bestemming tijdig bereik en 's avonds ook op een redelijk voorspelbaar tijsdstip ook weer thuis ben, in plaats van op een koud en tochtig Mausoleum in Breda eindeloos te wachten op een trein die, om wat voor reden dan ook, niet rijdt. Dat iemand dat niet begrijpt, dat snap ik nu weer niet.

Gelukkig ben ik de gelegenheid dat ik buiten de spits kan reizen. Met de files valt het dan heel erg mee en als het een beetje waait, dan kan ik gewoon de Moerdijkbrug over. Als er mogelijk enige sneeuw wordt verwacht, is dat ook geen reden in paniek te raken en in totale chaos te vervallen. En ach... of ik nu in de file sta,in een gestrande Intercity Direct zit of op een station uren moet wachten: in die gevallen schiet het niet op.
Reputatie 3

Over de IC direct en de HSL is ondertussen al genoeg gezegd en er wordt aan gewerkt, maar dat is niet van de een op de andere dag opgelost..

Ook ik wil van NS wel eens horen waar aan gewerkt wordt om de problemen op te lossen. En graag de termijn waarop NS denkt de problemen te hebben opgelost.
Dat is prima hoor.

Over de IC direct en de HSL is ondertussen al genoeg gezegd en er wordt aan gewerkt, maar dat is niet van de een op de andere dag opgelost. Dreigementen om de auto te pakken ipv de trein heb ik nog nooit gesnapt, nu dus ook niet.

De A16 staat elke dag vast in de spits, dus ik hoop dat je het daar beter naar je zin gaat hebben.

Er is nog lang niet genoeg over gezegd, want blijkbaar dringt het bij NS niet door. Tientallen jaren lang heeft de verbinding Venlo-Den Haag CS probleemloos gefunctioneerd over de conventionele route, tot volle tevredenheid van de reizigers. Dat de NS opeens in hun maag zat met die HSL door het uitvallen van de Fyra, en daarom die al tientallen jaren lang probleemloze verbinding daarvoor opgeofferd heeft, onder het mom van "ja maar, reizigers gaan het écht fijn vinden als ze zomaar 5 of 10 héle minuten eerder in Den Haag aankomen", is natuurlijk gewoon bullshit. Dat heeft niks te maken met kijken naar de reizigers, maar alles met een stuk HSL waar men opeens mee in de maag zat, die nooit is bedoeld voor de verbinding Venlo-Den Haag, maar men moest er opeens iets mee...

En vele reizigers zijn gewoon de dupe, en niet in het minst de reizigers die naar Dordrecht willen. Kan je nou wel opeens gaan argumenteren over reizigersaantallen op Dordrecht enzo, maar blijkbaar heeft de Venlo-Den Haag lijn vele decennia kostendekkend en tot volle tevredenheid via Dordrecht kunnen rijden, dus ook dat argument vind ik dan bullshit.

En waar we dan nu mee opgescheept zitten is een lijn die om de haverklap om welke reden dan ook stil ligt (defect materieel, te veel wind, schakelproblemen, weet ik veel), en reizigers die in de kou staan. Nou, applaus.
Reputatie 2
Dit is interessant om te lezen:

http://www.politiekactief.net/files/Raad%20van%20State090906%20over%20HSL.pdf

Met name de passage, waar het woord 'bochten' staat.

Er bestaat namelijk een relatie tussen bochten en de mogelijke maximumsnelheid van de treinen, die de bocht moeten nemen.

Wat er ook nog bij kwam, was de wens om het aantal rijstroken op de A16 te vergroten.

En om niet te vergeten is er maatschappelijek druk uitgeoefend om de maximum-snelheid van 300 km/uur naar beneden te krijgen naar 275 km/uur.

Dit alles en nog meer heeft geleid tot een politiek compromis, waarvan we nu de vruchten van mogen plukken.
Reputatie 6
? HSL Rotterdam - Breda ligt er alweer uit vanavond, gestrande trein. Meer dan genoeg vertraging om weer een claim in te dienen. Maar ik heb liever een betrouwbare verbinding.
Reputatie 6
Een betrouwbare verbinding, dáár moet inderdaad het om gaan!

Maar, geldt voor het traject Breda - Rotterdam (via de HSL) ook de regeling, dat vertragingen vanaf 15 minuten geclaimd kunnen worden? Of geldt dat alleen voor het Intercity Directtraject tussen Rotterdam en Amsterdam? Is de Intercity Eindhoven - Breda - Rotterdam - Den Haag daarvan uitgezonderd ook al rijdt die tussen Breda en Rotterdam ook via de HSL en dus gedeeltelijk het traject van Intercity Direct volgt?

Als dat namelijk niet zo is, dan heb ik nog wel een aantal claims liggen...
Reputatie 6
Badge
Lijkt mij van niet, want deze trein rijdt maar voor een deel over de HSL en de fiets mag ook mee aan boord, wat bij de IC Direct niet mag.

Reageer