Dienstregeling 2018 (Limburg)

• 25 oktober 2017
  • 34 reacties
  • 1685 Bekeken

Reputatie 7
Dit topic toont de grootste veranderingen die er in de provincie Limburg zullen plaatsvinden met de nieuwe dienstregeling.
Valt je iets op, of heb je ergens vragen over? Stel gerust jouw vraag in dit topic!

Elke tien minuten Intercity’s tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven
Tussen Amsterdam, Utrecht, ’s-Hertogenbosch en Eindhoven rijden 7 dagen per week elke 10 minuten Intercity’s tot circa 19.00 uur (zondags tot circa 21.00 uur). De intercity Schiphol Airport – Utrecht Centraal – Eindhoven rijdt alleen nog naar Venlo, en niet meer naar Heerlen. De Intercity Enkhuizen-Amsterdam Centraal rijdt voortaan door naar Heerlen.
Reizigers tussen Enkhuizen/Hoorn en Amsterdam Amstel en zuidelijker zijn hierdoor tot 10 minuten sneller op hun bestemming. Deze Intercity staat kort stil in Eindhoven waardoor doorgaande reizigers tussen Heerlen en de Randstad 3 minuten sneller op hun bestemming zijn. De overstap- en vertrektijden wijzigen op vrijwel alle stations tussen Den Helder/ Enkhuizen en Heerlen/Maastricht.

Amsterdam Centraal/Schiphol Airport-Eindhoven/Nijmegen in vroege ochtend en in avonduren
In de vroege ochtend en in de avonduren rijden vier Intercity’s tussen Amsterdam Centraal / Schiphol Airport en Eindhoven / Nijmegen in ongeveer een kwartierdienst met een overstapmogelijkheid op Utrecht Centraal. Om dit mogelijk te maken rijdt de Intercity Enkhuizen-Eindhoven van en naar Maastricht in plaats van Heerlen en zijn de vertrektijden. tussen Hoorn en Eindhoven anders dan overdag.
Van maandag tot en met zaterdag zal deze kwartierdienst langer rijden vanaf Utrecht Centraal naar Eindhoven (tot en met vertrek 23.10 uur), naar Nijmegen (tot en met vertrek 22.54 uur) en naar Schiphol Airport (tot en met vertrek 21.25 uur) en van Schiphol Airport naar Utrecht Centraal (tot en met vertrek 22.18 uur). Daarna wordt overgegaan op een halfuurdienst. Op zondag zal de kwartierdienst uit Eindhoven naar Utrecht Centraal een uur langer rijden (tot en met vertrek 22.03 uur).
Op zondag zal de rechtstreekse Intercity Schiphol Airport-Utrecht Centraal-Nijmegen in beide richtingen twee uur eerder starten (eerste vertrek 8.58 uur vanaf Nijmegen en 10.00 uur vanaf Schiphol Airport) en richting Schiphol Airport een uur langer rijden (tot en met vertrek 21.28 uur uit Nijmegen). Op die manier wordt de kwartierdienst tussen Schiphol Airport en Utrecht Centraal en tussen Utrecht Centraal en Nijmegen langer aangeboden.

Gewijzigde overstaptijden Roermond

In Roermond wordt de overstaptijd van de Intercity uit Eindhoven op de Arriva-trein richting Venlo met 3 minuten verlengd. Vanuit Venlo richting Eindhoven is de extra overstaptijd 5 minuten.

Gewijzigde overstaptijden Sittard
De overstaptijd van de Intercity uit Eindhoven op de Arriva-trein richting Maastricht wordt 4 minuten korter. Vanuit Maastricht richting Eindhoven wordt deze 3 minuten korter. De overstap van de Arriva-trein uit Roermond op de Intercity naar Heerlen wordt 12 minuten korter en in de andere richting 10 minuten korter.

’s Avonds en in vroege ochtend één intercity per uur op het traject Sittard-Heerlen
Er rijdt ’s avonds en in de vroege ochtend één in plaats van twee keer per uur een Intercity op het traject Sittard-Heerlen. Daar staat tegenover dat enkele van deze treinen voortaan zullen rijden van en naar Eindhoven.

Gewijzigde overstaptijden Heerlen
In Heerlen wordt de overstap van de Intercity uit Eindhoven op de DB-trein naar Herzogenrath en op de Arriva-trein naar Kerkrade in beide richtingen circa een kwartier korter.
De aansluitingen van Intercity’s uit Eindhoven op Arriva-stoptrein en de Arriva-sneltrein naar Maastricht wijzigen. De aansluiting op de stoptrein wordt 4 tot 5 minuten langer, de aansluiting op de sneltrein wordt 15 tot 18 minuten korter.

Gewijzigde aansluitingen in Eindhoven
Op station Eindhoven wijzigen bijna alle vertrek- en overstaptijden:
  • De Sprinter vanuit Weert sluit in beide richtingen beter aan op de Intercity richting Venlo (23 minuten korter richting Venlo en 22 minuten korter richting Weert) en ook op de Intercity richting Utrecht Centraal (8 minuten korter). Deze Sprinter sluit in beide richtingen slechter aan op de Intercity richting Den Haag Centraal (7 minuten langer richting Den Haag Centraal, 4 minuten langer richting Weert).
  • De Intercity vanuit Maastricht sluit in beide richtingen beter aan op de Intercity richting Den Haag Centraal (4 minuten korter richting Den Haag Centraal, 5 minuten korter richting Maastricht).
  • De Intercity vanuit Heerlen sluit in beide richtingen slechter aan op de Intercity richting Den Haag Centraal (18 minuten langer richting Den Haag Centraal en 14 minuten langer richting Heerlen). Reizigers uit Heerlen hebben een kortere reistijd door de stoptrein van Arriva te nemen en in Sittard over te stappen op de Intercity uit Maastricht.
  • De Sprinter vanuit 's-Hertogenbosch sluit in beide richtingen beter aan op de Intercity richting Maastricht en de Intercity richting Heerlen. De aansluiting naar Maastricht wordt 6 minuten korter (in de andere richting 3 minuten korter) en naar Heerlen 15 minuten korter (in de andere richting 11 minuten korter).

34 reacties

Reputatie 6
Dit topic toont alle veranderingen die er in de provincie Limburg zullen plaatsvinden met de nieuwe dienstregeling.
Valt je iets op, of heb je ergens vragen over? Stel gerust jouw vraag in dit topic!

In Roermond wordt de overstaptijd van de Intercity uit Eindhoven op de Arriva-trein richting Venlo met 3 minuten verlengd. Vanuit Venlo richting Eindhoven is de extra overstaptijd 5 minuten.

Overstaptijd uit Eindhoven naar Venlo is momenteel 4 minuten. In de nieuwe dienstregeling wordt dit 6 minuten op de momenten dat de 800-serie rijdt (overdag) en blijft het nog steeds een krappe 4 minuten op de momenten dat de 800-serie niet rijdt maar de 2900-serie doorrijdt naar Maastricht.

Bij mijn weten geldt 4 + 3 = 7, hetgeen niet gelijk is aan 6 en zeker niet gelijk is aan 4.

Wat klopt hier niet? Bevat het bovenstaande bericht onjuistheden, of is de dienstregeling zoals die in de reisplanner staat niet correct?
Reputatie 3
Dit topic toont alle veranderingen die er in de provincie Limburg zullen plaatsvinden met de nieuwe dienstregeling.

Overstaptijd uit Eindhoven naar Venlo is momenteel 4 minuten. In de nieuwe dienstregeling wordt dit 6 minuten op de momenten dat de 800-serie rijdt (overdag) en blijft het nog steeds een krappe 4 minuten op de momenten dat de 800-serie niet rijdt maar de 2900-serie doorrijdt naar Maastricht.

Bij mijn weten geldt 4 + 3 = 7, hetgeen niet gelijk is aan 6 en zeker niet gelijk is aan 4.

Wat klopt hier niet? Bevat het bovenstaande bericht onjuistheden, of is de dienstregeling zoals die in de reisplanner staat niet correct?

Bij de bovenstaande teksten zijn we uitgegaan van de dienstregeling overdag. Inderdaad gelden er 's avonds en 's ochtends vroeg andere tijden. Verder is de reisplanner correct en kan jij inderdaad goed rekenen ;)

In de teksten die wij per provincie hebben gemaakt kan er inderdaad hier en daar 1 minuut afwijking zitten. Dit kan een rekenfout van mij zijn maar het kan ook te maken hebben met de capaciteitsverdeling door ProRail die soms afwijkt van de door NS aangevraagde dienstregeling en die pas heel recent in onze systemen is verwerkt terwijl bovenstaande teksten al waren gemaakt. Verder zijn er op veel stations aanpassingen van 1 minuut omdat in het plansysteem dat in de spoorsector wordt gebruikt op sommige momenten de aankomst- en vertrektijden op een andere manier worden afgerond naar hele minuten dan in de uitvoering daadwerkelijk plaatsvindt. Dit wordt veroorzaakt door onder meer seinbeelden, remvertraging en stopposities. Om dit te voorkomen wordt bij elke dienstregelingwijzigiing een analyse uitgevoerd die leidt tot aanpassingen van +1 of -1 minuut. Door deze aanpassingen is de dienstregeling op papier meer in lijn met de praktijk, waardoor reizigers een betrouwbaardere reis ervaren. Ook deze aanpassingen zijn pas zeer recent doorgevoerd en waren nog niet bekend bij het schrijven van bovenstaande teksten.
Reputatie 6
Helder. Wel uiterst teleurstellend dat de aansluiting 's avonds nog steeds vier minuten blijft, in combinatie met een rijtijd Wt - Rm van 13 minuten (ipv. de 14 die er voor de 800-serie gerekend worden) voorspelt dit weinig goeds. Maar we zullen het er maar mee moeten doen.
Heerlen gaat er enorm op achteruit met de nieuwe dienstregeling, maar ik snap een ding niet: het nut van 3 minuten verschil van vertrek. Normaal was het 15 min wachten op een aansluiting nu 30 aangezien de treinen van NS en Arriva na elkaar opvolgen in 3 minuten. Stel ik vertrek om 05.49 naar Eindhoven met NS dan gaat de Arriva trein om 05.52 en moet je vervolgens wachten tot 06.19 op de volgende trein. Gevolg: drukkere treinen. Kan iemand mij uitleggen waarom hiervoor is gekozen.. Ook een reden waardoor de overstaptijd op Eindhoven veel langer is.
Is er ook informatie beschikbaar over de lengte van de treinen in de nieuwe dienstregeling?
Ik ben met name benieuwd naar het traject Maastricht Roermond.
Reputatie 7
Badge +3
Stel ik vertrek om 05.49 naar Eindhoven met NS dan gaat de Arriva trein om 05.52 en moet je vervolgens wachten tot 06.19 op de volgende trein. Gevolg: drukkere treinen. Kan iemand mij uitleggen waarom hiervoor is gekozen?
Ja. De treinen van Heerlen naar Enkhuizen vertrekken straks wat later omdat ze niet meer in Eindhoven gecombineerd worden met die uit Venlo. Dat heeft ook tot voordeel dat er in Heerlen vanuit de richting Kerkrade een aansluiting komt op de IC. Arriva schuift niet mee omdat zijn sprinters uit Heerlen in Sittard blijven aansluiten op de IC Maastricht-Alkmaar.
Ik vind dat zelf persoonlijk niet echt een voordeel, aangezien er nu zo’n grote tussentijd tussen een volgende trein is. Je moet je voorstellen dat ieder kwartier ongeveer een trein naar Sittard ging, nu is dat om de 27 minuten. Door die vertraagde aansluiting is het ook nog eens 20 minuten extra overstaptijd als ik bijvoorbeeld naar Rotterdam wil. Je moet je voorstellen, ik reisde van Heerlen naar Rotterdam nu 2 uur en 11 min, dat wordt 2u28..
Reputatie 7
Badge +3
De wens van de Provincie Limburg was vooral betere aansluitingen vanaf de kleine Arriva-stations op de intercity's richting Eindhoven omdat die nu erg beroerd zijn.

De aansluitingen in Eindhoven zijn een gevolg van de invoering van het ontkoppelen van de intercity's uit Heerlen en Venlo. Daar moesten nu eenmaal keuzes gemaakt worden.
Reputatie 6
Badge
Limburg is nu de enige provincie die geen directe verbinding heeft met onze politieke hoofdstad en Europa's grootste havenstad. Eigenlijk best triest.
Reputatie 5
En dat terwijl het een best logische route is: Heerlen/Maastricht/Venlo via Eindhoven, Tilburg, Breda, Dordrecht naar Rotterdam en door naar Den Haag. Zo krijgt Dordrecht een normale doorgaande Intercity.
Reputatie 6
Badge
De Venlo - Den Haag lijn was vanaf Eindhoven de lijn van de grote steden. Hij deed alleen maar grote steden aan waar je een mooi avondje kan stappen. Jammer dat het weg is :(

Stopt niet meer in Dordrecht, een grote stad die gewoon hoort bij Rotterdam en Den Haag. Dus voor mij is de treinserie weg.
Reputatie 7
Badge +3
En dat terwijl het een best logische route is: Heerlen/Maastricht/Venlo via Eindhoven, Tilburg, Breda, Dordrecht naar Rotterdam en door naar Den Haag
Tot 2007 reed er ieder uur een intercity Heerlen-Den Haag. Daar is men mee gestopt omdat het overgrote deel van de reizigers uit Limburg dan in Eindhoven overstapte omdat ze naar Utrecht-Amsterdam wilden. Het is niet voor niets dat Eindhoven-Utrecht zo meteen om de 10 minuten rijdt en Eindhoven-Rotterdam om de 30 minuten, NS heeft de gewoon de koppen geteld.
Reputatie 7
Badge +3
Limburg is nu de enige provincie die geen directe verbinding heeft met onze politieke hoofdstad en Europa's grootste havenstad. Eigenlijk best triest.
Den Bosch en Arnhem hebben bij mijn weten ook geen rechtstreekse verbinding met Rotterdam. Arnhem ook niet met Den Haag, Den Bosch alleen via een hele lange sprinterdienst.
Reputatie 5
Hij had het over provincies, niet over steden.
Maar klopt wel, als je er niet heen hoeft, waarom dan een directe verbinding.
Reputatie 6
Badge
De reizigers uit Limburg zelf gaan misschien naar Utrecht en verder, maar de mensen uit Brabant, met name Breda en Tilburg, werken wel degelijk meer in Den Haag of Rotterdam dan in Amsterdam.

Bovendien had ik het inderdaad over provincies, niet over steden.
Reputatie 7
Badge +3
Breda is sterk op de richting Rotterdam gericht, bij Tilburg is het gelijkelijk verdeelt tussen Rotterdam-Den Haag en Utrecht-Amsterdam zo is mijn indruk.
Badge
Breda is sterk op de richting Rotterdam gericht, bij Tilburg is het gelijkelijk verdeelt tussen Rotterdam-Den Haag en Utrecht-Amsterdam zo is mijn indruk.

Volgens mij zit de MRE (Metropoolregio Eindhoven) ook stevig aan Tilburg te trekken tegenwoordig.

(Nu nog een invloed vanuit een Belgische regio erbij verzinnen en we kunnen Tilburg vierendelen! 😉 )
Reputatie 6
Badge
Metropoolregio Eindhoven? Is dat niet een beetje gek als je je bedenkt dat zelfs Utrecht nog geen metropoolregio heeft?

Zowel Eindhoven als Utrecht zijn maar heel kleine steden vergeleken met de 3 grootste steden.
Reputatie 5
Utrecht klein? Met 350.000 inwoners is het gewoon de 4e stad van NL. Den haag heeft er 520.000
Reputatie 6
Badge
Aha, maar een stad heeft niet alleen over inwoners. Mompelt iets met vierkante kilometer....

😃 :S :? 🙂
Reputatie 5
Qua oppervlakte is Utrecht zelfs groter dan Den Haag, 99 om 98km2
Reputatie 6
Badge
Haha, die ene kilometer zal vast toendertijd expres zo afgemeten zijn :P

Maar goed, dan hebben we gelukkig de Damsteden nog.
Reputatie 3
Heerlen gaat er enorm op achteruit met de nieuwe dienstregeling, maar ik snap een ding niet: het nut van 3 minuten verschil van vertrek. Normaal was het 15 min wachten op een aansluiting nu 30 aangezien de treinen van NS en Arriva na elkaar opvolgen in 3 minuten. Stel ik vertrek om 05.49 naar Eindhoven met NS dan gaat de Arriva trein om 05.52 en moet je vervolgens wachten tot 06.19 op de volgende trein. Gevolg: drukkere treinen. Kan iemand mij uitleggen waarom hiervoor is gekozen.. Ook een reden waardoor de overstaptijd op Eindhoven veel langer is.

De Arriva treinen uit Heerlen sluiten in Sittard aan op de NS Intercity's uit Maastricht naar Eindhoven. Hierdoor hebben ook de kleinere stations tussen Heerlen en Sittard een snelle verbinding richting Eindhoven. In de avonduren als er niet 6 maar 4 Intercity's rijden tussen Eindhoven en Utrecht rijdt de Intercity Enkhuizen-Eindhoven door naar Maastricht ipv Heerlen omdat de IC Alkmaar-Maastricht dan niet rijdt. Tussen Heerlen en Sittard rijdt dan 1x per uur een IC waarvan er enkele doorrijden naar Eindhoven. Hierdoor zijn er 's avonds meer rechtstreekse verbindingen met Eindhoven, maar wel minder treinen tussen Heerlen en Sittard.
Ik kan er niet over uit hoe slecht deze nieuwe dienstregeling is. Wat voorheen een reis was van een uur tot Max een uur en 15 min is nu dik ander half uur omdat mensen 25 minuten op Sittard moeten wachten voor een stoptrein! Ik reis iedere dag het traject van Hoensbroek naar Eindhoven en weer naar huis, maar mijn reistijd is nu vee langer! De ns geeft aan dit doen om een beter aansluiting te geven op andere treinen, maar hoe zit het dan met de stoptrein richting Heerlen vanuit Sittard? Ongeacht of je de IC van Eindhoven naar Maastricht of Heerlen pakt zit je bijna een half uur vast op Sittard. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier last van heeft en hoop dan ook dat de NS dit gaat herzien of hier samen met Ariva kritischer gaat kijken!
Badge
De aansluiting in Sittard van de IC richting Maastricht op de stoptrein richting Kerkrade is 3 minuten cross-platform (spoor 3 naar spoor 2a). Er lijkt echter een foutje in de reisplanner geslopen (uitzonderingspositie voor deze cross-platformoverstap is niet expliciet ingevoerd) waardoor deze overstap door de planner niet wordt gezien als haalbaar. Als u in Eindhoven voorin instapt in de IC richting Maastricht, kunt u uw overstap in Sittard over het algemeen prima halen.

Reageer