Dienstregeling 2018 (Noord-Brabant)


Reputatie 7
Dit topic toont de grootste veranderingen die er in de provincie Noord-Brabant zullen plaatsvinden met de nieuwe dienstregeling.
Valt je iets op, of heb je ergens vragen over? Stel gerust jouw vraag in dit topic!

Elke tien minuten Intercity’s tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven

Tussen Amsterdam, Utrecht, ’s-Hertogenbosch en Eindhoven rijden 7 dagen per week elke 10 minuten Intercity’s tot circa 19.00 uur (zondags tot circa 21.00 uur). De intercity Schiphol Airport – Utrecht Centraal – Eindhoven rijdt alleen nog naar Venlo, en niet meer naar Heerlen. De Intercity Enkhuizen-Amsterdam Centraal rijdt voortaan door naar Heerlen.
Reizigers tussen Enkhuizen/Hoorn en Amsterdam Amstel en zuidelijker zijn hierdoor tot 10 minuten sneller op hun bestemming. Deze Intercity staat kort stil in Eindhoven waardoor doorgaande reizigers tussen Heerlen en de Randstad 3 minuten sneller op hun bestemming zijn. De overstap- en vertrektijden wijzigen op vrijwel alle stations tussen Den Helder/ Enkhuizen en Heerlen/Maastricht.

Amsterdam Centraal/Schiphol Airport-Eindhoven/Nijmegen in vroege ochtend en in avonduren
In de vroege ochtend en in de avonduren rijden vier Intercity’s tussen Amsterdam Centraal / Schiphol Airport en Eindhoven / Nijmegen in ongeveer een kwartierdienst met een overstapmogelijkheid op Utrecht Centraal. Om dit mogelijk te maken rijdt de Intercity Enkhuizen-Eindhoven van en naar Maastricht in plaats van Heerlen en zijn de vertrektijden. tussen Hoorn en Eindhoven anders dan overdag.
Van maandag tot en met zaterdag zal deze kwartierdienst langer rijden vanaf Utrecht Centraal naar Eindhoven (tot en met vertrek 23.10 uur), naar Nijmegen (tot en met vertrek 22.54 uur) en naar Schiphol Airport (tot en met vertrek 21.25 uur) en van Schiphol Airport naar Utrecht Centraal (tot en met vertrek 22.18 uur). Daarna wordt overgegaan op een halfuurdienst. Op zondag zal de kwartierdienst uit Eindhoven naar Utrecht Centraal een uur langer rijden (tot en met vertrek 22.03 uur).
Op zondag zal de rechtstreekse Intercity Schiphol Airport-Utrecht Centraal-Nijmegen in beide richtingen twee uur eerder starten (eerste vertrek 8.58 uur vanaf Nijmegen en 10.00 uur vanaf Schiphol Airport) en richting Schiphol Airport een uur langer rijden (tot en met vertrek 21.28 uur uit Nijmegen). Op die manier wordt de kwartierdienst tussen Schiphol Airport en Utrecht Centraal en tussen Utrecht Centraal en Nijmegen langer aangeboden.

’s Avonds en in vroege ochtend één intercity per uur op het traject Sittard-Heerlen
Er rijdt ’s avonds en in de vroege ochtend één in plaats van twee keer per uur een Intercity op het traject Sittard-Heerlen. Daar staat tegenover dat enkele van deze treinen voortaan zullen rijden van en naar Eindhoven.

Extra Intercity’s in de spits Vlissingen-Roosendaal
Op werkdagen gaat ’s-ochtends twee keer een extra Intercity rijden van Vlissingen naar Roosendaal en ’s middags twee keer van Roosendaal naar Vlissingen. Deze Intercity stopt onderweg alleen in Middelburg, Goes en Bergen op Zoom. Reist u uit Vlissingen en Middelburg van en naar de Randstad, dan bent u met de extra Intercity’s circa een kwartier korter onderweg. De extra Intercity’s bieden in Roosendaal geen aansluiting op de Intercity naar Zwolle. Reist u richting Breda en verder dan kunt u gebruik blijven maken van de bestaande Intercity Vlissingen-Roosendaal.

Extra vroege Intercity Utrecht Centraal-Eindhoven
Op werkdagen vertrekt er om 6.10 uur een extra vroege Intercity van Utrecht Centraal naar Eindhoven.

Wijzigingen Sprinters rond ’s-Hertogenbosch
De Sprinter Arnhem-’s-Hertogenbosch rijdt door naar Tilburg, Breda en Dordrecht en dus niet meer naar Eindhoven, Helmond en Deurne.
De Sprinter Deurne-’s-Hertogenbosch wordt tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch 7 minuten sneller. Daardoor wijzigen de overstaptijden op de Sprinters en Intercity’s richting Nijmegen, Geldermalsen en Tilburg. Op werkdagen rijdt deze Sprinter in de spits door naar Oss. In de ochtendspits stopt deze Sprinter van Oss richting ’s-Hertogenbosch ook in Oss West, Rosmalen en ’s-Hertogenbosch Oost. In de richting Oss stopt deze Sprinter niet op deze stations. In de avondspits stopt deze Sprinter in de richting Oss op deze stations, maar van Oss richting ’s-Hertogenbosch niet op deze stations.

Extra intercity van Eindhoven naar ‘s-Hertogenbosch
Op werkdagen komt er een extra vroege Intercity Eindhoven-’s-Hertogenbosch (vertrekt 5.46 uur).

Gewijzigde tijden rond Tiel en Geldermalsen
Rond Tiel en Geldermalsen wijzigen bijna alle vertrek- en overstaptijden:
  • De overstap in Tiel van de Arriva-treinen uit Arnhem op de Sprinters naar Geldermalsen wordt 19 minuten langer. In de andere richting wordt de overstaptijd 18 minuten langer.
  • De reistijd vanuit Utrecht Centraal naar Tiel en Tiel Passewaaij neemt met 6 minuten toe. In de andere richting neemt de reistijd met 5 minuten toe. Dit komt doordat de Sprinter langer stilstaat in Geldermalsen.
  • De overstap in Geldermalsen van de Sprinter uit Tiel op de Sprinter richting ’s-Hertogenbosch wordt 16 minuten korter. In de andere richting wordt de overstap 15 minuten korter.
  • De overstap in Geldermalsen van de Sprinter uit ’s-Hertogenbosch op de Arriva-trein naar Dordrecht wordt 26 minuten korter. In de andere richting wordt deze overstap 4 minuten langer.
  • De overstap in Geldermalsen van de Arriva-trein uit Dordrecht op de Sprinter naar Tiel wordt 18 minuten korter. In de andere richting wordt deze overstap 11 minuten langer.
Extra Sprinters in avonduren Geldermalsen-’s-Hertogenbosch
In de late avonduren rijden elke dag in beide richtingen twee extra sprinters tussen Geldermalsen en ’s-Hertogenbosch. Daardoor rijdt de hele avond tot 0.00 uur twee keer per uur een Sprinter tussen Utrecht Centraal en ‘s-Hertogenbosch.

Gewijzigde aansluitingen in Eindhoven
Op station Eindhoven wijzigen bijna alle vertrek- en overstaptijden:
  • De Sprinter vanuit Weert sluit in beide richtingen beter aan op de Intercity richting Venlo (23 minuten korter richting Venlo en 22 minuten korter richting Weert) en ook op de Intercity richting Utrecht Centraal (8 minuten korter). Deze Sprinter sluit in beide richtingen slechter aan op de Intercity richting Den Haag Centraal (7 minuten langer richting Den Haag Centraal, 4 minuten langer richting Weert).
  • De Intercity vanuit Maastricht sluit in beide richtingen beter aan op de Intercity richting Den Haag Centraal (4 minuten korter richting Den Haag Centraal, 5 minuten korter richting Maastricht).
  • De Intercity vanuit Heerlen sluit in beide richtingen slechter aan op de Intercity richting Den Haag Centraal (18 minuten langer richting Den Haag Centraal en 14 minuten langer richting Heerlen). Reizigers uit Heerlen hebben een kortere reistijd door de stoptrein van Arriva te nemen en in Sittard over te stappen op de Intercity uit Maastricht.
  • De Sprinter vanuit 's-Hertogenbosch sluit in beide richtingen beter aan op de Intercity richting Maastricht en de Intercity richting Heerlen. De aansluiting naar Maastricht wordt 6 minuten korter (in de andere richting 3 minuten korter) en naar Heerlen 15 minuten korter (in de andere richting 11 minuten korter).

Gewijzigde route en vertrektijden Roosendaal-Antwerpen
De NMBS-stoptrein Roosendaal-Antwerpen rijdt in het weekend niet meer naar Lokeren maar gaat dan ook doorrijden naar Puurs. Doordeweeks wijzigt de vertrektijd circa een half uur.


..:: Aanpassingen per 5 februari 2018 ::..

Herstel aansluitingen in Geldermalsen in vroege ochtend en in avonduren
In de vroege ochtend en in avonduren zal de Sprinter Tiel-Geldermalsen (treinserie 6000) 2 minuten vroeger rijden en de Sprinter ’s-Hertogenbosch-Geldermalsen (treinserie 6900) 1 minuut vroeger. Hierdoor wordt de aansluiting op de verbinding Tiel-’s-Hertogenbosch in beide richtingen hersteld.

Verbetering aansluitingen ’s-Hertogenbosch in vroege ochtend en in avonduren
In de vroege ochtend en in avonduren zal op station ’s-Hertogenbosch de Intercity van Tilburg naar Nijmegen (treinserie 3600) vanaf spoor 3 rijden in plaats van spoor 1 zodat er aansluiting wordt geboden op de Intercity’s van Maastricht naar Utrecht Centraal (treinserie 2900). Reizigers zijn hierdoor tot een half uur sneller op hun bestemming.

271 reacties

Reputatie 6
Badge
Prachtig nieuws voor de Zeeuwen dat ze nu een kwartier eerder in Rotterdam en verder kunnen zijn.
Reputatie 7
Badge
@Thomas
Ref: Op werkdagen komt er een extra vroege Intercity Eindhoven-’s-Hertogenbosch (vertrekt 5.46 uur).
Waar gaat de Extra intercity van Eindhoven naar ‘s-Hertogenbosch naar toe? Eindbestemming Schiphol, 7:11?

De overstap in Tiel duurt nu 23 minuten. Feitelijk kan je stellen dat de aansluiting vervalt. De oorzaak ligt zo te zien doordat de Sprinter uit Utrecht 6 minuten stilstaat in Geldermalsen. Wat is daarvan de oorzaak?
Reputatie 7
Badge
Gaat de tien minuten regeling tussen Amsterdam en Eindhoven echt de vaste dienstregeling worden in het nieuwe jaar? Ook als de test die nu gaande is op woensdag geen succes blijkt te zijn?
Reputatie 5
Gaat de tien minuten regeling tussen Amsterdam en Eindhoven echt de vaste dienstregeling worden in het nieuwe jaar? Ook als de test die nu gaande is op woensdag geen succes blijkt te zijn?

Maar het blijkt wel een succes. En ze hebben er zo veel geld ingestoken dat ze niet zomaar die stekker eruit halen.
Reputatie 7
Badge
Het is maar hoe je het brengt. De sprinter tussen Eindhoven en Den Bosch doet er nu 7 minuten korter over, staat er. Duh! Hij doet er nu net zo lang over als de jaren voor 2017, want hij staat niet meer 7 minuten stil in Boxtel!
Reputatie 5
Je moet toch ergens een referentiepunt hebben.
Reputatie 7
Badge


Maar het blijkt wel een succes. En ze hebben er zo veel geld ingestoken dat ze niet zomaar die stekker eruit halen.


Wablief? Ik heb wel zo veel klachten gehoord over deze 10 minuten regeling.
Wat vind jij er eigenlijk van Mark?
Reputatie 5
Ik weet het niet, ik woon niet in die regio dus kan het totaal niet inschatten. Maar ik hoor van nieuwsberichten dat de proef zonder problemen en soepel verloopt. Natuurlijk vervelend voor de mensen die verder moeten dan eindhoven/amsterdam of ergens moeten overstappen, maar blijkbaar zijn er gewoon veel mensen die expliciet reizen tussen Eindhoven - Utrecht - Amsterdam. En blijkbaar is die groep groter dan de mensen die klagen.

En zoals ook in een ander topic wel eens naar voren kwam: je bent en blijft Nederlander en die klaagt om de kleinste dingen.
Reputatie 7
Badge +3
Wat niet genoemd wordt:

- Tijdens de 10-minutendienst komen er veel betere aansluitingen in Den Bosch voor de verbinding Utrecht-Oss v.v.

- De intercity Eindhoven-Utrecht rijdt de hele avond ieder kwartier maar wel alleen in de richting Eindhoven. In de richting Utrecht rijden de treinen dan net als nu iedere 30 minuten omdat de treinen Venlo-Schiphol dan ook vervallen.

- De aansluitingen in Den Bosch vanuit Eindhoven op de IC naar Nijmegen verslechteren als gevolg van een nieuwe spoorindeling in Den Bosch (de trein richting Zwolle gaat van het nu niet gebruikte eerste perron vertrekken). Tijdens de 15-mindienst wordt de wachttijd daardoor 18 minuten en na 21.00 uur tijdens de 30-mindienst wordt de wachttijd zelfs 30 minuten.

- De gewijzigde spoorindeling in Den Bosch heeft ook tot gevolg dat de aansluiting van de IC uit Tilburg op de sprinter richting Geldermalsen komt te vervallen.

Die nieuwe spoorindeling in Den Bosch gaat 10 december gegarandeerd grote herrie geven, dat kun je nu al zien aankomen. Mijn inschatting: dat wordt binnen een paar weken weer teruggedraaid.
Reputatie 6
Behalve voor de relatie Eindhoven- Utrecht is er verder weinig veranderd in Brabant. Ik blijf het triest vinden dat de sprinterreiziger het kind van de 10-minutendienst rekening is. Het is dan wel een kleinere groep dan de grote massa die snel van Eindhoven naar Utrecht en Amsterdam wil, die kunnen nu nóg vaker die kant op, maar overstappen van meer dan 15 minuten zijn zo onwenselijk. Als je een auto hebt, is de keus snel gemaakt. Die ongelooflijke overstap in Tiel ook: belachelijk toch, ook al wordt gezegd dat het echt niet anders kan.
Reputatie 6
Badge
Er is helemaal geen grote massa tussen Utrecht en Eindhoven, gaat om nog geen 10000 mensen.
Reputatie 7
Badge
Ik geef toe dat ik het ook niet eens ben met deze 10 minutenregeling. Al vanaf het moment dat ik het op de poster las dacht ik al van....ooh jee...dit gaat niks worden.
Reputatie 7
Badge
Gezien het aantal instellingen voor geestelijke gezondheidszorg langs de spoorlijn Eindhoven-Den Bosch wordt het straks elke 10 minuten een aanrijding met een persoon 😞
Reputatie 6
Badge
Ach, zijn we inmiddels gewend van Brabant.
Reputatie 7
Badge +3
@Trein-D
De test was niet bedoeld om een wel/niet beslissing te nemen maar om te kijken naar eventuele kleine bijsturing.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
De veranderingen met de sprinters in Den Bosch is natuurlijk wel een forse verbetering.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Het probleem bij Tiel is wel op te lossen door de trein naar Elst te verschuiven alleen kan die dan niet meer doorrijden naar Arnhem en dat vindt Arriva belangrijker dan de aansluiting in Tiel. Verder zijn er dan op zondag problemen in Elst omdat de aansluitende treinserie Den Bosch-Arnhem dan maar om het uur rijdt en in een van beide richtingen niet aansluit. Er wordt nu voor de korte termijn gekeken naar het inleggen van twee busdiensten Kesteren-Tiel en Kesteren-Zaltbommel, in iedere geval voor de spitsuren.

In Geldermalsen zijn vooral de aansluitingen uit Tiel en Leerdam richting Utrecht en Den Bosch van belang en die worden een stuk beter. De aansluiting van Tiel naar Leerdam is van veel minder belang.
Reputatie 4
Wat hebben aansluitingen in Tiel met Brabant te maken?
Reputatie 7
Badge +3
Wat hebben aansluitingen in Tiel met Brabant te maken?
Een flink deel van de regio Geldermalsen/Tiel is qua onderwijs op Den Bosch georienteerd. Avans heeft een betere reputatie dan de Hogeschool Utrecht.
Reputatie 6
@Tamzin
Geldrop - Rosmalen, 26 min overstap in Den Bosch. Zaltbommel - Vught, 20 min in Den Bosch. Oss West - Geldermalsen 22 min in Den Bosch (terugreis 25 min overstap)
Reputatie 7
Badge +3
De reisjes die je noemt zijn zeer incourant. Ook in de vroegere dienstregelingen zijn die aansluitingen er nooit geweest.
Badge
@Rene74
De veranderingen met de sprinters in Den Bosch is natuurlijk wel een forse verbetering.


Joh. Logisch als het bijna niet slechter kon.
Voor mij ziet het er zo op het eerste gezicht wel gunstig uit: reistijd Best-Utrecht wordt het grootste deel van de dag teruggebracht van 66 minuten nu naar 50 minuten straks. Maar hopen dat dat straks in praktijk ook zo is, liefst met zitplaats. 😉
Reputatie 7
Badge +3
Houdt er wel rekening mee dat de sprinters Eindhoven-Den Bosch v.v. gemiddeld korter zullen worden. Die waren nu vooral zo lang omdat er veel capactieit nodig was tussen Den Bosch en Nijmegen en die noodzaak vervalt straks.
Reputatie 6
Incourante reisjes of niet Tamzin, ik vind persoonlijk dat zoiets niet zou mogen voorkomen op het moderne Nederlandse spoor, dat je langer moet wachten dan dat je daadwerkelijk reist. Perfecte overstappen kunnen niet overal , dat is logisch, maar er moet meer in te bereiken zijn. Op zijn hoogst 15 min overstap moet toch te realiseren zijn als je echt wilt. Maar goed het zal niet gebeuren.

Reageer