Dienstregeling 2018 (Noord-Brabant)



Toon eerste bericht

271 reacties

Tamzin dan doe ik er bijna 2 uur over, zo’n reactie neem ik niet serieus sorry.
Reputatie 7
Badge +3
Die bus rijdt er 50 minuten over maar heeft wel veel meer haltes in Vught en in Tilburg.

Je kunt ook stadsbus 8/9 nemen naar Den Bosch en daar op de trein stappen.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens is de overstaptijd in Den Bosch naar Tilburg maar 10 minuten.
Ik moet naar Tilburg Universiteit maar toch bedankt Tamzin. Ik kon mijn bericht tot Tilburg niet meer aanpassen. Al met al is er helaas geen gunstigere route. Jammer dat de kleinere dorpen zo ‘onbereikbaar’ worden en het openbaar vervoer niet gestimuleerd wordt.
Reputatie 7
Badge +3
@Puck1980
Het klopt dat het sprintervervoer in Brabant erg verwaarloosd wordt. NS laat liever intercity's rijden en ook de Provincie Brabant is niet geïnteresseerd in sprintervervoer. Verder speelt in dit geval ook de magere bediening van Tilburg Universiteit een rol, van de 6 treinen per uur van Tilburg naar Breda stoppen er maar 2 op dit station.
Terwijl er toch heel veel mensen naartoe moeten. Jammer want al die intercity’s (elke 10 min) lijken me echt niet per se noodzakelijk.
Reputatie 7
Badge +3
De bezettinsgraad van die 10-minuten intercity's is veelal om te huilen, terwijl veel van die intercity's al minimaal van lengte zijn. Dit is echt totale waanzin.
Reputatie 2
Het heeft dan wel 2 maanden geduurd, maar zo blij dat de overstap op hetzelfde perron in Den Bosch tussen de IC uit Eindhoven en de IC uit Tilburg terug is.
Badge
Maar alleen 's avonds (2900 - 3600) hè? Klein detail 🙂
Fijn dat we in de ochtend vaker de aansluiting van Helmond naar Den Haag halen in Eindhoven. Maar nu missen we hem weer vaak op de terugweg. De trein rijdt extra hard om vertraging op te vangen (waardoor je weer hoop krijgt) maar moet dan voor eindhoven stil staan om te wachten op leeg perron. Dat is niet handig. Weer een kwartier wachten. Ook zou het handig zijn conducteur te laten omroepen of we hem wel of niet halen.
Reputatie 2
Waar is de NS in vredesnaam mee bezig.

De intercity Roosendaal - Zwolle zou vanaf februari vanaf spoor 3 vertrekken in plaats van 1 zodat een overstap geboden kon worden in de avond uren.

Wat schetst mij verbazing afgelopen vrijdag en ook vandaag vertrekt deze weer doodleuk va spoor 1 en ben ik weer elke dag een half uur later. Hoe kan de NS dit verkopen aan zijn klanten. Ik ben hier zo boos over. Blij gemaakt met een dode mus.
Ik kan me de frustratie voorstellen. Ik heb het uitgezet bij onze specialisten en hoop spoedig met een verklaring te komen.
Reputatie 3
Waar is de NS in vredesnaam mee bezig.

De intercity Roosendaal - Zwolle zou vanaf februari vanaf spoor 3 vertrekken in plaats van 1 zodat een overstap geboden kon worden in de avond uren.

Wat schetst mij verbazing afgelopen vrijdag en ook vandaag vertrekt deze weer doodleuk va spoor 1 en ben ik weer elke dag een half uur later. Hoe kan de NS dit verkopen aan zijn klanten. Ik ben hier zo boos over. Blij gemaakt met een dode mus.


Vervelend dat u een paar keer de aansluiting hebt gemist. Voor zover ik kan nagaan zijn dit incidenten geweest want ik heb even een aantal willekeurige dagen in de afgelopen 3 weken gecheckt en meestal vertrok de trein zoals gepland van spoor 3. Soms moet de verkeersleiding besluiten om de trein van spoor 1 te laten vertrekken als er sprake is van een verstoring. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een andere (vertraagde) trein spoor 3 bezet houdt en dat aankomen op dat spoor op dat moment niet mogelijk is. Spoor 1 is dan een alternatief om te zorgen dat de IC Roosendaal-Zwolle niet wordt vertraagd. Mocht het toch vaker voorkomen dan hoor ik dat graag, dan laat ik het uitzoeken.
Reputatie 4
Nu de Beneluxtrein niet meer via Roosendaal rijdt kan de overstap van IC Vlissingen op de IC zwolle altijd tegenover zijn op blijft het af en toe schuin?
Nu de Beneluxtrein niet meer via Roosendaal rijdt kan de overstap van IC Vlissingen op de IC zwolle altijd tegenover zijn op blijft het af en toe schuin?
Blijft af en toe schuin, heeft als ik het goed zeg te maken met het koppelem van de virms in roosendaal.
Ik reis vaak van Boxtel naar Dordrecht of Zwijndrecht. waar ik me mateloos aan irriteer is de zeer lange overstap op station Tilburg. Een overstap van 27 minuten! Wie verzint er zoiets? Ik heb een Weekend Vrij abonnement dus kan dan ook via Rotterdam Centraal reizen om daar terug te steken met de sprinter richting Dordrecht.

Ik vind de verbinding vanuit Brabant naar Dordrecht zeer slecht. Dat komt natuurlijk omdat de vroegere IC Den Haag Centraal - Venlo v.v. geschrapt is. daar rijdt nu een IC Den haag Centraal - Eindhoven v.v. voor in de plaats, maar die rijdt over de HSL waardoor een stop op Dordrecht niet mogelijk is.

Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat de NS minder naar sprinterverbindingen kijkt en meer naar de intercityverbindingen. Ik snap echt wel dat er bij het maken van een dienstregeling naar allerlei zaken gekeken moet worden en dat het een lastige klus is, maar een overstap van 27 minuten is toch lastig te verkopen lijkt me.
Welkom op het NS Serviceforum, NiborBox :)

Begrijpelijk dat je deze trajecten noemt. Omdat het spoornetwerk in Nederland een grote uitdaging is, gebeurt het bij elke nieuwe dienstregeling dat wanneer er op een traject verbeteringen ontstaan er op een ander traject de overstap bijvoorbeeld langer wordt. Dit resulteert inderdaad in moeilijke afwegingen, maar deze moeten toch gemaakt worden. Over deze trajecten zijn dan ook veel berichten van reizigers binnengekomen. Wellicht dat er bij de nieuwe dienstregeling volgend jaar een andere oplossing gevonden kan worden.
Dankjewel! Ik snap echt wel dat het lastig is of vrijwel ondoenlijk om iedereen het naar de zin te maken. Ik heb dan het geluk dat ik dan via Rotterdam Centraal kan reizen (terugsteken). De reistijd is hetzelfde maar ik hoef dan op Tilburg niet zo lang te wachten.

Verder ben ik zeer tevreden hoor. Ik wacht Dienstregeling 2019 dan ook af. Misschien dat het dan wat beter wordt 🙂
Reputatie 3
Dankjewel! Ik snap echt wel dat het lastig is of vrijwel ondoenlijk om iedereen het naar de zin te maken. Ik heb dan het geluk dat ik dan via Rotterdam Centraal kan reizen (terugsteken). De reistijd is hetzelfde maar ik hoef dan op Tilburg niet zo lang te wachten.

Verder ben ik zeer tevreden hoor. Ik wacht Dienstregeling 2019 dan ook af. Misschien dat het dan wat beter wordt :-)


Helaas is het momenteel niet mogelijk om alle aansluitingen in Noord-Brabant optimaal te maken. Dat heeft verschillende redenen.

  • Bij een half-uursfrequentie is het vaak zo dat je moet kiezen: 1 trein kan dan onderweg niet op elk gewenst station in elke gewenste richting aansluiten omdat dat simpelweg niet past. NS moet dan dus keuzes maken.
  • Daarnaast speelt in Noord-Brabant de grote drukte op het spoor. Met name het feit dat in Vught elk uur zeer veel treinen elkaar gelijkvloers moeten kruisen maakt dat er nauwelijks opties zijn om te schuiven. Dit werkt door in de dienstregeling in de hele provincie. Hier komt een vrije kruising maar dat duurt nog enkele jaren.
  • NS moet rekening houden met goederentreinen door Noord-Brabant. In de toekomst gaan er minder goederentreinen rijden tussen Breda en Tilburg omdat deze dan kunnen rijden via de Betuweroute en een nieuwe spoorboog bij Meteren (Geldermalsen) en dan verder via 's-Hertogenbosch naar het zuiden. Zodra dit is gerealiseerd zijn er mogelijkheden om het treinaanbod in Noord-Brabant uit te breiden.
  • Los daarvan rijden de komende jaren regelmatig meer goederentreinen door Noord-Brabant ivm werkzaamheden aan de Betuweroute in Duitsland. Op deze momenten rijden er meer goederentreinen richting Venlo. In de dienstregeling moet NS rekening houden met deze extra goederentreinen
NS blijft zoeken naar verbeteringen in de dienstregeling, maar we hebben dus wel te maken met de beschikbare ruimte op het spoor.
Reputatie 7
Badge +3
@Frank Visser
Het zou al een stuk helpen als er eindelijk iets gebeurt aan de uurdiensten van de sprinters in Brabant op zondag. Dat is voor Eindhoven, een van de belangrijkste regio's van het land, een aanfluiting. In combinatie met de vele werkzaamheden in Brabant leidt dat ook keer op keer tot extreem lange reistijden.

Dankjewel! Ik snap echt wel dat het lastig is of vrijwel ondoenlijk om iedereen het naar de zin te maken. Ik heb dan het geluk dat ik dan via Rotterdam Centraal kan reizen (terugsteken). De reistijd is hetzelfde maar ik hoef dan op Tilburg niet zo lang te wachten.

Verder ben ik zeer tevreden hoor. Ik wacht Dienstregeling 2019 dan ook af. Misschien dat het dan wat beter wordt :-)
Helaas is het momenteel niet mogelijk om alle aansluitingen in Noord-Brabant optimaal te maken. Dat heeft verschillende redenen.

  • Bij een half-uursfrequentie is het vaak zo dat je moet kiezen: 1 trein kan dan onderweg niet op elk gewenst station in elke gewenste richting aansluiten omdat dat simpelweg niet past. NS moet dan dus keuzes maken.
  • Daarnaast speelt in Noord-Brabant de grote drukte op het spoor. Met name het feit dat in Vught elk uur zeer veel treinen elkaar gelijkvloers moeten kruisen maakt dat er nauwelijks opties zijn om te schuiven. Dit werkt door in de dienstregeling in de hele provincie. Hier komt een vrije kruising maar dat duurt nog enkele jaren.
  • NS moet rekening houden met goederentreinen door Noord-Brabant. In de toekomst gaan er minder goederentreinen rijden tussen Breda en Tilburg omdat deze dan kunnen rijden via de Betuweroute en een nieuwe spoorboog bij Meteren (Geldermalsen) en dan verder via 's-Hertogenbosch naar het zuiden. Zodra dit is gerealiseerd zijn er mogelijkheden om het treinaanbod in Noord-Brabant uit te breiden.
  • Los daarvan rijden de komende jaren regelmatig meer goederentreinen door Noord-Brabant ivm werkzaamheden aan de Betuweroute in Duitsland. Op deze momenten rijden er meer goederentreinen richting Venlo. In de dienstregeling moet NS rekening houden met deze extra goederentreinen
NS blijft zoeken naar verbeteringen in de dienstregeling, maar we hebben dus wel te maken met de beschikbare ruimte op het spoor.

Ik snap dat het lastig is maar als het spoor in Brabant extra belast wordt zou je toch de pijn evenredig moeten verdelen. Mijn reis betreft Prinsenbeek Heeze. Voorheen een uur, nu 1:40 enkele reis. Ik fiets nu 20 min naar het centrale station terwijl ik een station in de wijk heb, gewoonweg omdat het sneller is. Frustrerend blijft ook dat je de aansluiting op de IC in Eindhoven richting Breda naast je staat en niet op een cross-over platform. Je ziet hem dus altijd voor je neus wegrijden en dan kun je met de sprinter verder ( en weer overstappen in Tilburg). Er moeten toch minutenoplossingen zijn en anders zorgen voor een cross over. Ik hoor mensen er nog steeds dagelijks over klagen.

Reageer