Dienstregeling 2018 (Noord-Holland)

Reputatie 7
Dit topic toont de grootste veranderingen die er in de provincie Noord-Holland zullen plaatsvinden met de nieuwe dienstregeling.
Valt je iets op, of heb je ergens vragen over? Stel gerust jouw vraag in dit topic!

Elke tien minuten Intercity’s tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven
Tussen Amsterdam, Utrecht, ’s-Hertogenbosch en Eindhoven rijden 7 dagen per week elke 10 minuten Intercity’s tot circa 19.00 uur (zondags tot circa 21.00 uur). De intercity Schiphol Airport – Utrecht Centraal – Eindhoven rijdt alleen nog naar Venlo, en niet meer naar Heerlen. De Intercity Enkhuizen-Amsterdam Centraal rijdt voortaan door naar Heerlen.
Reizigers tussen Enkhuizen/Hoorn en Amsterdam Amstel en zuidelijker zijn hierdoor tot 10 minuten sneller op hun bestemming. Deze Intercity staat kort stil in Eindhoven waardoor doorgaande reizigers tussen Heerlen en de Randstad 3 minuten sneller op hun bestemming zijn. De overstap- en vertrektijden wijzigen op vrijwel alle stations tussen Den Helder/ Enkhuizen en Heerlen/Maastricht.

Amsterdam Centraal/Schiphol Airport-Eindhoven/Nijmegen in vroege ochtend en in avonduren
In de vroege ochtend en in de avonduren rijden vier Intercity’s tussen Amsterdam Centraal / Schiphol Airport en Eindhoven / Nijmegen in ongeveer een kwartierdienst met een overstapmogelijkheid op Utrecht Centraal. Om dit mogelijk te maken rijdt de Intercity Enkhuizen-Eindhoven van en naar Maastricht in plaats van Heerlen en zijn de vertrektijden. tussen Hoorn en Eindhoven anders dan overdag.
Van maandag tot en met zaterdag zal deze kwartierdienst langer rijden vanaf Utrecht Centraal naar Eindhoven (tot en met vertrek 23.10 uur), naar Nijmegen (tot en met vertrek 22.54 uur) en naar Schiphol Airport (tot en met vertrek 21.25 uur) en van Schiphol Airport naar Utrecht Centraal (tot en met vertrek 22.18 uur). Daarna wordt overgegaan op een halfuurdienst. Op zondag zal de kwartierdienst uit Eindhoven naar Utrecht Centraal een uur langer rijden (tot en met vertrek 22.03 uur).
Op zondag zal de rechtstreekse Intercity Schiphol Airport-Utrecht Centraal-Nijmegen in beide richtingen twee uur eerder starten (eerste vertrek 8.58 uur vanaf Nijmegen en 10.00 uur vanaf Schiphol Airport) en richting Schiphol Airport een uur langer rijden (tot en met vertrek 21.28 uur uit Nijmegen). Op die manier wordt de kwartierdienst tussen Schiphol Airport en Utrecht Centraal en tussen Utrecht Centraal en Nijmegen langer aangeboden.

Extra late Sprinter van Amsterdam Centraal via Weesp naar Almere Centrum
Woensdag- en donderdagnacht rijdt de één na laatste Sprinter Amsterdam Centraal-Weesp (trein 14691 vertrek 0:23 uur) voortaan door naar Almere Centrum. Er rijden daarom geen NS-bussen meer van Weesp naar Almere Centrum in aansluiting op deze trein en in aansluiting op de een-na-laatste Sprinter Hoofddorp-Weesp (trein 4389 vertrek 23.48 uur). Vanaf Almere Centrum rijdt voortaan de aansluitende NS-bus naar Lelystad Centrum (aankomst 01:54 uur).

Vroegere Intercity direct Amsterdam-Schiphol Airport-Rotterdam
Er komt op werkdagen een extra vroege IC direct vanuit Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal (vertrek 5.49 uur). De eerste Intercity direct vanuit Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal gaat 13 minuten vroeger rijden (vertrek 6.28 uur). Daarnaast gaat een extra Intercity direct rijden op dit traject (vertrek 6.58 uur).

Wijzigingen laatste verbinding Amsterdam – Amersfoort
Maandag- en dinsdagnacht rijdt de Sprinter Amsterdam Centraal-Weesp van 0:11 uur door naar Hilversum. Vanaf Hilversum rijdt voortaan de aansluitende NS-bus naar Amersfoort (aankomst 01:25 uur).

Gewijzigde vertrektijden Sprinter Amsterdam Centraal –Breukelen-Utrecht Centraal-Rhenen

De vertrektijden van de Sprinters Amsterdam Centraal-Breukelen-Utrecht Centraal-Rhenen wijzigen enkele minuten.. De Sprinters uit Rhenen naar Amsterdam staan daarnaast korter stil op Utrecht Centraal (3 minuten), maar langer op Amsterdam Bijlmer (6 minuten).
De Sprinter van Amsterdam Centraal naar Rhenen vertrekt in de daluren vijf keer per dag 11 minuten eerder vanuit Amsterdam Centraal (vertrek om 6.28 uur, 10.28 uur, 12.28 uur, 14.28 uur en 18.28 uur). Deze staat vervolgens 12 minuten stil op Amsterdam Bijlmer Arena. Door het eerdere vertrek vervalt daarmee de rechtstreekse verbinding van Uitgeest naar Rhenen. Er rijdt dan een Sprinter Uitgeest-Amsterdam Centraal en een Sprinter Amsterdam Centraal-Rhenen.

Gewijzigde vertrektijden Sprinter Breukelen – Utrecht Centraal – Rhenen in avonduren en weekend
Op zaterdag en zondag en in de avonduren rijdt de Sprinter Breukelen-Utrecht Centraal-Rhenen circa een kwartier later . Dit zorgt voor betere aansluitingen in Breukelen (8 minuten van Amsterdam Centraal richting Utrecht Centraal, 10 minuten van Utrecht Centraal richting Amsterdam Centraal).
In de avondspits rijden twee extra Sprinters rechtstreeks van Utrecht Centraal via Breukelen naar Amsterdam Centraal en Uitgeestom 18.03 uur en 18.33 uur.

Meer Intercity’s in spits naar Den Helder
Van Den Helder naar Schagen rijden op werkdagen in de ochtendspits drie in plaats van twee extra Intercity’s. Deze extra Intercity’s met vertrek om 6.46 uur, 7.16 uur en 7.46 uur rijden door naar Maastricht. Tijdens de avondspits rijden drie extra Intercity’s van Schagen naar Den Helder, om 18.23, 18.53 en 19.23 uur. Hierdoor ontstaat in de spitsrichting elk kwartier een verbinding Den Helder-Amsterdam Centraal.

Wijzigingen Intercity’s Amsterdam Centraal – Schagen
Op werkdagen vervalt in de ochtendspits de Intercity van Amsterdam Centraal naar Schagen van 6.54 en 7.24 uur. In de avondspits vervalt de Intercity van Schagen naar Amsterdam Centraal van 18.37 uur. Op zaterdag vervalt de Intercity van Amsterdam Centraal naar Alkmaar van 7.24 uur, 7.54 uur, 8.24 uur, 8.54 uur en 9.24 uur.. Op zondag wordt het aantal Intercity’s tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal tussen 10.00 uur en 22.00 uur verdubbeld van twee naar vier Intercity’s.

Wijziging laatste verbinding Haarlem-Alkmaar

Zondag-, maandag- en dinsdagnacht gaat in aansluiting op de laatste Sprinter van Haarlem naar Uitgeest (vertrek 0:31 uur) een NS-bus rijden richting Alkmaar (aankomst 1:39 uur). De NS-bus van Haarlem naar Heerhugowaard (vertrek 1:10 uur) rijdt niet meer.

Wijziging laatste verbinding Amsterdam Centraal – Alkmaar
Zondag-, maandag- en dinsdagnacht zullen de NS-bussen van Amsterdam Centraal (vertrek 1:35 uur) en Zaandam (vertrek 1:40) naar Alkmaar niet meer doorrijden naar Heerhugowaard.

Gewijzigde vertrek- en aankomsttijden en aansluitingen rond Hoorn
De vertrektijden van de Intercity Enkhuizen-Amsterdam Centraal wijzigen circa een kwartier. Deze Intercity staat zeven minuten stil in Hoorn. Dit betekent een langere reistijd tussen Enkhuizen en Amsterdam en een kortere reistijd tussen Hoorn en Amsterdam. Ook worden hierdoor de aansluitingen van deze Intercity op de Sprinters richting Alkmaar en Purmerend langer. In spitsuren worden de aansluitingen korter.

Extra Intercity’s in de spits Enkhuizen-Amsterdam Centraal.
In de ochtendspits vertrekken op werkdagen twee extra Intercity’s van Enkhuizen naar Amsterdam (vertrek 6.05 uur en 8.25 uur) en in de avondspits één extra Intercity van Amsterdam Centraal naar Enkhuizen (vertrek 15.36 uur.

Wijziging vertrektijden Sprinter Hoorn Kersenboogerd – Hoofddorp
’s Ochtends vroeg vóór de ochtendspits en in de avonduren vertrekt de Sprinter Hoorn Kersenboogerd – Hoofddorp circa 5 minuten eerder uit Hoorn en staat 5 minuten stil op Amsterdam Sloterdijk.

Betere overstap Haarlem-Utrecht Centraal
Op Amsterdam Centraal verbetert de overstap van Haarlem naar Utrecht Centraal, doordat zes in plaats van vier Intercity’s per uur gaan rijden tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal. De overstaptijden verschillen per verbinding.

Wijzigingen late treinen Amsterdam Centraal-Den Helder
Vanaf Amsterdam Centraal naar Alkmaar rijdt een extra late Intercity (vertrek 0.09 uur). Deze rijdt woensdag- tot en met zondagnacht door naar Den Helder. Maandag- en dinsdagnacht rijdt een aansluitende NS-bus van Alkmaar naar Den Helder. De Sprinter van 0.13 uur vanaf Amsterdam Centraal rijdt tot Uitgeest, en niet meer verder naar Heerhugowaard en Den Helder. De Sprinter van 1.14 uur rijdt woensdag- en donderdagnacht tot Alkmaar en rijdt niet meer door naar Heerhugowaard. Deze Sprinter rijdt vrijdag- en zaterdagnacht door naar Den Helder.

Latere verbindingen Amsterdam Centraal-Enkhuizen in het weekend
Vrijdag- en zaterdagnacht vertrekt de laatste Intercity van Amsterdam Centraal naar Enkhuizen om 1.53 uur. Dit is 22 minuten later dan in Dienstregeling 2017.

Extra Intercity’s in spits op traject Alkmaar-Haarlem

Op werkdagen vertrekt in de ochtendspits één extra Intercity van Alkmaar naar Haarlem (vertrek 9.04 uur) en in de avondspits van Haarlem naar Alkmaar (vertrek 15.48 uur). Hiermee wijzigt ook In de avondspits de overstap in Haarlem van de Intercity uit Leiden Centraal op de Intercity naar Alkmaar.

Extra vroege verbindingen in weekend vanuit Alkmaar en Hoorn naar Schiphol Airport

De eerste Sprinter Uitgeest-Amsterdam Centraal vertrekt op zondag een uur eerder (om 5.18 uur) en rijdt vanaf Alkmaar (vertrek 5.02 uur). Hierdoor is er 7 dagen per week een vroege verbinding Alkmaar-Schiphol Airport via Zaandam. De eerste Sprinter Hoorn-Schiphol Airport vertrekt op zondag om 5.07 uur zodat u voor 6.00 uur op Schiphol Airport kunt aankomen. Deze Sprinter rijdt op zaterdag en zondag in de vroege ochtend één keer per uur. Hierdoor rijdt op zaterdag de tweede Sprinter circa een half uur vroeger (vertrek Hoorn Kersenboogerd 5.49 uur).

Langere reistijd helft van de Sprinters Uitgeest-Zaandam
De Sprinter Rhenen-Breukelen-Uitgeest staat 4 minuten stil in Wormerveer. Reist u van Uitgeest en Krommenie-Assendelft verder dan Wormerveer dan heeft u hierdoor een langere reistijd. Deze Sprinter sluit op Amsterdam Centraal niet meer aan op de Intercity naar Almere Centrum.

Versnelling ICE in daluren
In de daluren wordt de reistijd van de ICE Amsterdam-Keulen-Frankfurt tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal 3 minuten korter. Van Duitsland náár Amsterdam Centraal blijft de reistijd van de ICE zowel in het dal als in de spits ongewijzigd.

Werkzaamheden Duitsland
In 2018 starten omvangrijke spoorwerkzaamheden op het Duitse traject van de ICE Amsterdam-Keulen-Frankfurt. De ICE zal hierdoor regelmatig worden omgeleid en/of een langere reistijd hebben.

Eurostar Amsterdam-Londen
Eurostar start in de loop van 2018 met een verbinding Amsterdam-Londen. Deze trein rijdt twee keer per dag in beide richtingen en stopt in Rotterdam Centraal en Brussel-Zuid.

..:: Aanpassingen per 5 februari 2018 ::..

Herstel bediening Dordrecht door Intercity Amsterdam-Brussel

De Intercity Amsterdam-Brussel zal om 13:23 uur weer stoppen in Dordrecht. Deze trein kon hier vanaf december 2017 niet stoppen in verband met een goederentrein. De Sprinter Dordrecht-Roosendaal zal om dezelfde reden om 13:18 uur in plaats van 13:23 uur vertrekken.

Versnelling vroege Intercity Amsterdam Centraal-Enkhuizen in weekend
Op zaterdagen en zondagen stopt de eerste Intercity tussen Amsterdam Sloterdijk en Enkhuizen (treinnummer 2916) momenteel op alle tussengelegen stations. Door het toevoegen van de hiervoor genoemde extra Sprinter is dit niet meer nodig en kan deze Intercity worden versneld. De vertrektijd uit Amsterdam Centraal blijft 7:23 uur. De aankomsttijd in Enkhuizen wordt 8:22 uur in plaats van 8:34 uur.

Herstel aansluiting in Haarlem van Sprinters uit Zandvoort
De Sprinter Zandvoort-Amsterdam Centraal gaat 1 minuut vroeger rijden en vertrekt in Haarlem van spoor 3 in plaats van spoor 1. Hierdoor wordt de aansluiting op de Intercity richting Leiden Centraal hersteld.

Vroegere Sprinter Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd
Er gaat een extra Sprinter rijden van Hoofddorp naar Hoorn Kersenboogerd. Deze vertrekt vanaf Hoofddorp op maandag t/m vrijdag om 5:40 uur (treinnummer 3310) en op zaterdag en zondag om 6:40 uur (treinnummer 3314).

107 reacties

Gelukkig wordt mijn reistijd alleen maar verdubbeld door deze wijziging. Ben nu een uur onderweg per enkele reis ipv een half uur aangezien de overstap op een minuut niet meer mogelijk is. Heel fijn dat er is geluisterd naar de klachten en er vervolgens niets mee gedaan wordt...
Reputatie 7
Badge
Waarom rijden de treinen niet wat later in de nacht door? Nu zijn alle trajecten maar beperkt in de nacht.
Sprinter Hoorn Kersenboogerd – Hoofddorp visa versa
jammer dat deze sprinter 2 keer per uur blijft rijden.
gezien de drukte in de trein.
regelmatig zet de ns ook nog een 4 baks sprinter in de spits
dat is echt veel te kort .
dan sta je echt als haringen in een ton.
jammer gezien de vele passagiers op deze traject
Reputatie 6
Badge
Zoveel zijn het er niet vergeleken met andere sprinter trajecten in de Randstad. 2 Keer per uur 7 bakken is voldoende op Hoorn - Hoofddorp.
Badge
@Thomas NS: Is het echt nodig om voor iedere provincie een apart topic aan te maken? Veel wijzigingen overschrijden de provinciegrenzen (oa PHS) en andere hebben juist hun oorzaak aan de andere kant van het land (oa in PHS)...
Dit zorgt alleen maar voor onnodige verwarring en onoverzichtelijkheid.
Zoveel zijn het er niet vergeleken met andere sprinter trajecten in de Randstad. 2 Keer per uur 7 bakken is voldoende op Hoorn - Hoofddorp.
reis zelf van hoofddorp naar Zaandam en stap daar over op de sprinter naar Uitgeest.
als je ziet dat er sommige geen eens meer mee kunnen vanaf Zaandam naar hoornkersen Bogert.
zeker als het een 4 baks sprinter is.
Reputatie 6
Badge
Daarom zeg ik ook: genoeg materieel en 2x per uur is genoeg. Probeer maar Den Haag Centraal - Dordrecht 2x per uur te rijden doordeweeks. Ik kan me de klachtenregen van toen nog goed herinneren.
@DDietzen Ik snap je punt, maar we hebben hiervoor gekozen om het overzichtelijk te houden een gerichte terugkoppeling te kunnen geven.
Badge
@DDietzen Ik snap je punt, maar we hebben hiervoor gekozen om het overzichtelijk te houden een gerichte terugkoppeling te kunnen geven.

Dan verschillen wij toch duidelijk van mening over de definitie van 'overzichtelijk' :8
Nou ja. Het is jullie afweging, daar kan ik niets aan veranderen.
Zoals de Polen zeggen: "nie mój cyrk, nie moje małpy"... niet mijn circus, niet mijn aapjes 🙂
De nieuwe dienstregeling is een onderwerp wat altijd heel erg speelt in deze periode. We hebben het in voorgaande jaren vaak in één topic gedaan, maar op een gegeven moment wordt een topic dan zo groot dat het overzicht weg is. Vandaar deze keuze nu 🙂
Reputatie 5
Het overzicht van Thomas vermeldt niet de gewijzigde vertrektijden van de sprinter Zandvoort-Amsterdam Centraal. Hierdoor vervalt een aansluiting in Haarlem richting Leiden en verder en wordt de sprinterdienst Haarlem-Amsterdam onregelmatig. In een ander topic heb ik deze vraag al eens gesteld. Kan er een toelichting worden gegeven?
Citaat van mezelf: "Ik vraag me af waarom in 2018 de aansluiting in Haarlem van de serie 5400 (sprinter Zandvoort-Amsterdam) op de serie 2200 (intercity Amsterdam-Vlissingen) wordt verbroken. In het wijzigingsblad van september 2017 is deze aansluiting juist "robuuster" gemaakt door de aankomst van de sprinter in Haarlem met een minuut te vervroegen. Nu wordt de sprinter twee minuten later ingelegd, waardoor de aansluiting op de intercity verloren gaat. (Er wordt in Haarlem geen cross-platformaansluiting geboden.) Omdat de serie 4800 (sprinter Hoorn-Amsterdam) kennelijk niet hoeft te worden gewijzigd, ontstaat op de sprinterstations tussen Haarlem en Amsterdam een onregelmatige 13/17-dienst. Wat is de diepere achtergrond van deze wijziging?"
Reputatie 6
De Sprinter van Hoorn kersenboogerd naar Leiden en .v. rijdt in de spits zeer regelmatig met dubbele treinstellen naar mijn ervaring. Ik neem aan dat een enkele SLT4 dan een foutje is, of dat er ergens een treinstel defect is gegaan?

Overigens goed om te lezen dat er een extra late IC naar Den Helder komt. Ik heb diverse malen meegemaakt dat de Sprinter Amsterdam - Den Helder echt uitpuilde met twee stellen SGM.

Het valt mij overigens op dat de 800 en 3000 tussen Amsterdam en Alkmaar/Schagen in een 9/21-patroon blijven rijden. Is hier tijdens de proef met zes treinen per uur goed gekeken naar de reizigersspreiding?
Reputatie 7
Badge +3
De trein halverwege het gat van 21 minuten rijdt van/naar Enkhuizen. Het is dus een bewuste keuze.
Reputatie 6
Badge +2
Gelukkig wordt mijn reistijd alleen maar verdubbeld door deze wijziging. Ben nu een uur onderweg per enkele reis ipv een half uur aangezien de overstap op een minuut niet meer mogelijk is. Heel fijn dat er is geluisterd naar de klachten en er vervolgens niets mee gedaan wordt...
Een opmerking over een ongunstige verbinding is een beetje belachelijk als je de verbinding niet noemt. bijdragevandennis
Reputatie 3
Waarom rijden de treinen niet wat later in de nacht door? Nu zijn alle trajecten maar beperkt in de nacht.

Als er voldoende vraag van reizigers is dan zet NS treinen in. Op een aantal trajecten is het echter niet mogelijk om op een later tijdstip treinen te rijden vanwege het onderhoudsrooster. Veel onderhoud aan het spoor gebeurt namelijk 's nachts. Een voorbeeld in Noord-Holland is het traject Amsterdam-Enkhuizen waar een late Intercity straks eindigt in Hoorn omdat het traject dan al gesloten is voor onderhoud. De Sprinter Schiphol-Hoor Kersenboogerd die iets vroeger rijdt kan nog wel doorrijden en rijdt daarom verder naar Enkhuizen.
Reputatie 3
Sprinter Hoorn Kersenboogerd – Hoofddorp visa versa
jammer dat deze sprinter 2 keer per uur blijft rijden.
gezien de drukte in de trein.
regelmatig zet de ns ook nog een 4 baks sprinter in de spits
dat is echt veel te kort .
dan sta je echt als haringen in een ton.
jammer gezien de vele passagiers op deze traject

Bij een drukke trein kun je een melding doen via de druktemelder in de reisplanner Xtra app. Alle druktemeldingen worden wekelijks gemonitord en waar nodig en mogelijk worden treinen verlengd. Ik zie op dit traject overigens meestal 2 treinstellen rijden dus ik vermoed dat de keren dat er slechts 1 treinstel reed incidenten zijn geweest (bijvoorbeeld een defect treinstel of gevolgen van een eerdere verstoring).

Het spoor rond Schiphol Airport en Zaandam is zo druk dat extra treinen inzetten niet zomaar mogelijk is. Jaarlijks kijken we naar de vraag naar vervoer van reizigers en of het mogelijk is om op drukke trajecten het aantal treinen uit te breiden.
Reputatie 7
Badge

Als er voldoende vraag van reizigers is dan zet NS treinen in. Op een aantal trajecten is het echter niet mogelijk om op een later tijdstip treinen te rijden vanwege het onderhoudsrooster. Veel onderhoud aan het spoor gebeurt namelijk 's nachts. Een voorbeeld in Noord-Holland is het traject Amsterdam-Enkhuizen waar een late Intercity straks eindigt in Hoorn omdat het traject dan al gesloten is voor onderhoud. De Sprinter Schiphol-Hoor Kersenboogerd die iets vroeger rijdt kan nog wel doorrijden en rijdt daarom verder naar Enkhuizen.

Aah oke, Nu snap ik het.
Ik was mij er eerst niet van bewust dat er vaak werkzaamheden op het spoor waren in de nacht. Ik dacht dat zulke werkzaamheden altijd vooral in weekend plaatsvonden.
Maar goed, nu snap ik dus dat er s´nachts vaak dus ook werkzaamheden zijn. Dat verklaard voor mij een hoop. Bedankt voor je antwoord.
Reputatie 3
Het overzicht van Thomas vermeldt niet de gewijzigde vertrektijden van de sprinter Zandvoort-Amsterdam Centraal. Hierdoor vervalt een aansluiting in Haarlem richting Leiden en verder en wordt de sprinterdienst Haarlem-Amsterdam onregelmatig. In een ander topic heb ik deze vraag al eens gesteld. Kan er een toelichting worden gegeven?
Citaat van mezelf: "Ik vraag me af waarom in 2018 de aansluiting in Haarlem van de serie 5400 (sprinter Zandvoort-Amsterdam) op de serie 2200 (intercity Amsterdam-Vlissingen) wordt verbroken. In het wijzigingsblad van september 2017 is deze aansluiting juist "robuuster" gemaakt door de aankomst van de sprinter in Haarlem met een minuut te vervroegen. Nu wordt de sprinter twee minuten later ingelegd, waardoor de aansluiting op de intercity verloren gaat. (Er wordt in Haarlem geen cross-platformaansluiting geboden.) Omdat de serie 4800 (sprinter Hoorn-Amsterdam) kennelijk niet hoeft te worden gewijzigd, ontstaat op de sprinterstations tussen Haarlem en Amsterdam een onregelmatige 13/17-dienst. Wat is de diepere achtergrond van deze wijziging?"

De overstap vanuit Zandvoort was inderdaad 5 minuten en wordt 3 minuten en is daarmee geen officiële overstap meer. Ervaren reizigers zullen deze overstap overigens wel vaak halen door vlak bij de trappen uit te stappen.

De exacte reden voor deze aanpassing weet ik niet maar het spoor rond Haarlem is erg druk doordat aan de westzijde veel treinen elkaar gelijkvloers moeten kruizen en er daarnaast ook nog goederentreinen rijden. Deze goederentreinen moeten op een vast tijdstip door station Haarlem rijden om zonder te stoppen bij Amsterdam de drukke corridor Amsterdam-Utrecht Centraal op te rijden. Aangezien er meer treinen gaan rijden tussen Amsterdam en Utrecht zou dit de reden kunnen zijn. Mocht ik iets kunnen achterhalen over deze aanpassing dan zal ik het hier posten.
Reputatie 3
Het valt mij overigens op dat de 800 en 3000 tussen Amsterdam en Alkmaar/Schagen in een 9/21-patroon blijven rijden. Is hier tijdens de proef met zes treinen per uur goed gekeken naar de reizigersspreiding?

Ik heb geen exacte resultaten voor het traject Alkmaar-Amsterdam maar tijdens de proef bleek in het algemeen wel dat het aantal reizigers zich al snel goed over de treinen verspreidde. Uiteraard zullen wij na start van de dienstregeling de drukte in de treinen goed monitoren. NS heeft de afweging gemaakt voor deze vertrektijden omdat veel reizigers vanuit Noord-Holland verder reizen dan Amsterdam Centraal, bijvoorbeeld naar Amsterdam Amstel of Utrecht (en vanuit de andere richting naar Zaandam). Voor een kwartierligging van de Intercity's Alkmaar-Amsterdam zouden gezien de tienminuten ligging tussen Amsterdam en Utrecht de helft van de treinen 5 minuten langer stil moeten staan op Amsterdam Centraal. Dit zou een groter negatief effect zijn voor veel reizigers. Overigens is een exacte kwartierligging Amsterdam-Alkmaar ook niet mogelijk omdat de ene Intercity wel, en de andere niet stopt in Heiloo.
Reputatie 7
Badge +3
Voor een kwartierligging van de Intercity's Alkmaar-Amsterdam zouden gezien de tienminuten ligging tussen Amsterdam en Utrecht de helft van de treinen 5 minuten langer stil moeten staan op Amsterdam Centraal. Dit zou een groter negatief effect zijn voor veel reizigers. Overigens is een exacte kwartierligging Amsterdam-Alkmaar ook niet mogelijk omdat de ene Intercity wel, en de andere niet stopt in Heiloo.
De vraag is hoeveel doorgaande reizigers er zijn, volgens mij procentueel niet zo heel veel. De doorkoppeling van de IC's uit Utrecht naar Noord-Holland is er vooral omdat de treinen dan niet in Amsterdam hoeven te keren. Boven Amsterdam zijn er nu forse nadelen zoals de verslechterde sprinterdienst op de Zaanlijn en de slechte aansluitingen in Hoorn.
Reputatie 7
Badge
Ik vind dat Frank Visser het erg duidelijk en uitgebreid uitgelegd heeft.
Reputatie 3
Voor een kwartierligging van de Intercity's Alkmaar-Amsterdam zouden gezien de tienminuten ligging tussen Amsterdam en Utrecht de helft van de treinen 5 minuten langer stil moeten staan op Amsterdam Centraal. Dit zou een groter negatief effect zijn voor veel reizigers. Overigens is een exacte kwartierligging Amsterdam-Alkmaar ook niet mogelijk omdat de ene Intercity wel, en de andere niet stopt in Heiloo.

De vraag is hoeveel doorgaande reizigers er zijn, volgens mij procentueel niet zo heel veel. De doorkoppeling van de IC's uit Utrecht naar Noord-Holland is er vooral omdat de treinen dan niet in Amsterdam hoeven te keren. Boven Amsterdam zijn er nu forse nadelen zoals de verslechterde sprinterdienst op de Zaanlijn en de slechte aansluitingen in Hoorn.

Ongeveer veertig procent van de reizigers vanuit Noord Holland Noord (noordelijk van Amsterdam Sloterdijk) reist verder dan Amsterdam Centraal. Dus dat is wel een grote groep.
Reputatie 5
[...]De exacte reden voor deze aanpassing weet ik niet maar het spoor rond Haarlem is erg druk doordat aan de westzijde veel treinen elkaar gelijkvloers moeten kruizen en er daarnaast ook nog goederentreinen rijden. Deze goederentreinen moeten op een vast tijdstip door station Haarlem rijden om zonder te stoppen bij Amsterdam de drukke corridor Amsterdam-Utrecht Centraal op te rijden. Aangezien er meer treinen gaan rijden tussen Amsterdam en Utrecht zou dit de reden kunnen zijn. Mocht ik iets kunnen achterhalen over deze aanpassing dan zal ik het hier posten.

Frank, dank voor je toelichting. De forumcollega's bij Somda vermoeden dat het een reservering door ProRail voor eventueel in te leggen goederentreinen betreft, waardoor de NS-sprinter moet worden vertraagd. Het blijft zuur dat er 35 aansluitingen voor reizigers op voorhand (officieel) vervallen voor de *twee* huidige goederentreinen per dag, waarbij we nu al zeker weten dat het overgrote deel van die goederenreservering nooit zal worden gebruikt.
Reputatie 3
Ik weet inmiddels meer. De wijziging van de Sprinter uit Zandvoort is een resultaat van de capaciteitsverdeling door ProRail. Inmiddels zijn hier nieuwe inzichten over. Er wordt nog naar gekeken maar waarschijnlijk wordt deze wijziging in februari teruggedraaid.
Reputatie 4
Dan zou het dus handiger zijn om die sprinter uit Zandvoort op spoor 3 binnen te laten komen zodat die aansluiting alsnog crossplatform te realiseren is. Alleen bij een extreme vertraging van de intercities op spoor 3 hoef je de sprinter dan nog terug te zetten op spoor 1, maar normaal gesproken geef je de reizigers daarmee veel meer kans op een betere aansluiting.

Reageer