Dienstregeling 2018 (Noord-Holland)

Toon eerste bericht

107 reacties

Vanuit Obdam naar Amsterdam-Sloterdijk kost straks de overstap in Hoorn precies een half uur! Waarom kan de treinaansluiting niet zo geregeld worden dat men er direct kan overstappen? Bijvoorbeeld door de trein vanuit Alkmaar 1 of 2 minuten eerder dit traject af te leggen! Doe hier wat mee, dit gaat klanten kosten!
Om welke trein gaat het precies, Jacobus.? Ik kan deze lange overstap niet achterhalen.
Reputatie 4
Er zijn meerdere routes mogelijk. Via Hoorn is met de sprinter een korte overstap. Daarnaast is via Alkmaar reizen mogelijk.
Er zou een vroege trein komen vanaf Hoorn Kersenboogerd naar Schiphol op de zondagochtend, zodat de mensen die om 6:00 uur moeten beginnen op met de trein kunnen. Helaas is deze optie wederom niet meegenomen in de nieuwe dienstregeling 2018 😠
Hallo F.Hoekstra, deze trein rijdt wel vanaf Hoorn:

De eerste Sprinter Hoorn-Schiphol Airport vertrekt op zondag om 5.07 uur zodat u voor 6.00 uur op Schiphol Airport kunt aankomen. Deze Sprinter rijdt op zaterdag en zondag in de vroege ochtend één keer per uur. Hierdoor rijdt op zaterdag de tweede Sprinter circa een half uur vroeger (vertrek Hoorn Kersenboogerd 5.49 uur).

Is dat ook een optie voor je?
Bedankt voor je reactie Miriam, maar in de reisplanner zie ik de eerste treint op zondag 5.07 uur NIET terug!!
Volgens de reisplanner gaat de eerste trein op zondag om 6.49 uur met een aankomst van 7.44 uur op schiphol
Badge +3
De trein om 5:07 vertrekt vanaf Hoorn, niet vanaf Hoorn Kersenboogerd.
Dan schiet(en) ik en de mensen er uit de kersenboogerd er dus niks mee op, leuk bedacht maar haalt niks uit.
Reputatie 6
Ligt Kersenboogerd zo ver van Hoorn station af? Nooit geweten. Dacht dat het altijd redelijk bij elkaar lag
Valt mij op dat er op de Gooilijn verder niet zo heel erg drastisch is veranderd. Ik had namelijk begrepen dat de sprinter vanuit Almere over de Gooiboog naar Amersfoort zou gaan en dat vanuit Weesp elk kwartier een sprinter via Hilversum naar Utrecht zou gaan. Maar het is mij niet helemaal duidelijk of dat gaat gebeuren. Anders moet ik via Amsterdam gaan reizen om naar het zuiden te komen. Verder vind ik het jammer dat de dienstregeling op de Hoornselijn nogal langer gaat duren en verder daardoor tegen gaat vallen. Ik moet er nog wel eens naar toe. https://www.ns.nl/reisinformatie/nieuwe-dienstregeling/noord-holland.html
Ligt Kersenboogerd zo ver van Hoorn station af? Nooit geweten. Dacht dat het altijd redelijk bij elkaar lag
Met de trein 7 minuten, maar ja op zondagmorgen met de eerste trein :?
Reputatie 6
Badge
Ach, de afstand Kersenboogerd - Hoorn valt nog mee. Kijk bijvoorbeeld voor de grap eens naar de afstand "Lombardijen" Rotterdam Centraal.
Reputatie 3
Valt mij op dat er op de Gooilijn verder niet zo heel erg drastisch is veranderd. Ik had namelijk begrepen dat de sprinter vanuit Almere over de Gooiboog naar Amersfoort zou gaan en dat vanuit Weesp elk kwartier een sprinter via Hilversum naar Utrecht zou gaan. Maar het is mij niet helemaal duidelijk of dat gaat gebeuren. Anders moet ik via Amsterdam gaan reizen om naar het zuiden te komen. Verder vind ik het jammer dat de dienstregeling op de Hoornselijn nogal langer gaat duren en verder daardoor tegen gaat vallen. Ik moet er nog wel eens naar toe. https://www.ns.nl/reisinformatie/nieuwe-dienstregeling/noord-holland.html

De dienstregeling op de Gooilijn blijft ongewijzigd. Ben benieuwd waar u dat heeft gelezen over Sprinters van Almere naar Amersfoort, want dat klopt niet.
Waarom rijdt er vanaf Hoorn naar Amsterdam Sloterdijk geen intercity meer tussen 6.05 uur en 6.40 uur doordeweeks? En na 6.40 uur komt er na 13 minuten wel al weer een intercity. Nu kom ik óf veel te vroeg óf veel te laat aan op bestemming.
Reputatie 7
Hallo Jeannette en welkom op het NS Serviceforum.

Er rijdt tussen Hoorn en Amsterdam Slotedijk nog een Intercity om 06:29! Op welke dag heb je precies gezocht?
Hoi Thomas. Ik heb gezocht op maandag 11-12. Ik zie alleen een sprinter staan om 6.29 uur.
Reputatie 7
Je hebt helemaal gelijk, dit is inderdaad een Sprinter geworden. Het verschil in reistijd is hier 6 minuten. Is dit een probleem voor jouw woon-werk reizen?
Een sprinter naar Sloterdijk schiet niet op i.v.m buiten perron. Helaas is Sloterdijk niet mijn eindstation. Ik zou wel naar Lelylaan kunnen om daar de metro te pakken, maar dan nog kom ik te laat op mijn bestemming.
Het jammere is dat op de terugweg de trein ook 11 minuten later vertrekt dan nu het geval is. Dat kost me dan 25 minuten extra reistijd per dag. Boven op de 3 uur die ik al reis per dag.
Reputatie 7
Ik begrijp je frustratie hierin. Helaas is de nieuwe dienstregeling niet voor iedereen ideaal en zullen bepaalde reiziger erop achteruit gaan. Hieronder nog wat extra informatie:

Waarom is de dienstregeling rond Hoorn in de vroege ochtend en in avonduren anders dan overdag?
In de vroege ochtend en in avonduren rijden er geen 6 maar 4 Intercity's per uur tussen Amsterdam en Eindhoven. Op deze momenten rijdt de Intercity Enkhuizen-Amsterdam Centraal door naar Maastricht in plaats van Heerlen.

Hiermee ontstaat op deze momenten tussen Amsterdam en Eindhoven een kwartierdienst met goede overstapmogelijkheden op Utrecht Centraal en 's-Hertogenbosch. Dit is aantrekkelijker voor reizigers dan een aparte Intercity Enkhuizen-Amsterdam Centraal en een aparte Intercity Amsterdam-Maastricht die niet goed op elkaar aansluiten en waarbij geen goede overstappen worden geboden op Utrecht Centraal en 's-Hertogenbosch. Er wordt ook op deze momenten een snelle doorgaande verbinding vanuit Enkhuizen en Hoorn richting Utrecht Centraal geboden. Voordeel voor reizigers vanuit Enkhuizen is daarnaast dat de Intercity op deze momenten slechts kort stil staat in Hoorn.
Hiervoor is het wel nodig dat de Sprinter Hoorn Kersenboogerd-Leiden Centraal van Hoorn Kersenboogerd t/m Amsterdam Sloterdijk op deze momenten circa 5 minuten vroeger rijdt en van Amsterdam Sloterdijk t/m Hoorn Kersenboogerd circa 5 minuten later. Omdat de vertrektijden van deze Sprinter op de Amsterdamse Westtak en de Schipholspoortunnel niet aangepast kunnen worden staat deze trein circa 5 minuten stil op Amsterdam Sloterdijk (Hemboog).
Ja bedankt voor de informatie. En ik geloof best dat er niks aan te doen is. Maar ik heb er eerlijk gezegd niet zoveel aan. Het veranderd verder niks. En er een beetje op achteruit gaan is tot daar aan toe. Maar dit is wel erg veel per dag. 3 en een half uur aan het reizen voor 6 en een half uur werken en dat voor best een relatief kleine afstand. Als het kon ging ik met de bus. Maar helaas is dat vanuit Hoorn ook geen optie. Maar nogmaals bedankt voor je reacties en informatie.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien was het gewoon niet zo'n goed idee om de intercity's uit Limburg te koppelen aan die naar Enkhuizen. Ze hadden beter allebei in Amsterdam kunnen keren.
Reputatie 7
Die 10- minutendienst heeft wel heel veel gevolgen voor andere verbindingen. Teveel. En inderdaad, een beetje erop achteruit prima, maar dat blijkt vaak niet het geval. Benieuwd hoe mensen die het betreft gaan reageren na definitieve dagelijkse invoering op 10 dec.
Sprinter Hoorn Kersenboogerd – Hoofddorp visa versa
jammer dat deze sprinter 2 keer per uur blijft rijden.
gezien de drukte in de trein.
regelmatig zet de ns ook nog een 4 baks sprinter in de spits
dat is echt veel te kort .
dan sta je echt als haringen in een ton.
jammer gezien de vele passagiers op deze traject

Veel passagiers is logisch omdat dit de enige fatsoenlijke verbinding vanuit de lijn Den Helder - Castricum naar Schiphol is. Vroeger kon je elk kwartier naar Schiphol vanuit deze lijn maar nu nog maar elk half uur met overstap op Zaandam.

De overstap op Zaandam is prima, andere kant van het spoor ook fijn maar in het totaal vind ik het al vreemd dat je niet rechtstreeks vanuit Den Helder -Alkmaar naar Schiphol kan maar dan ook nog de halvering in frequentie. De overstap op Sloterdijk is wellicht in theorie haalbaar maar in de praktijk zo krap dat de NS planner hem in 90% van de gevallen niet eens aangeeft. Dat is deze dienstregeling al het geval.
Zondag 19 november: minder sprinters naar Schiphol. Sprinter kwam te laat. Op station Zuid bleek er een brandmelding in de Schipholtunnel. Toen maar weer naar huis gegaan en de auto gepakt. Het is ook frustrerend dat er zoveel intercity's station RAI voorbij rijden.

Reageer