Dienstregeling 2018 (Noord-Holland)



Toon eerste bericht

107 reacties

Reputatie 1
Vind het erg slap. Trein uit obdam 1 min eerder en de spitstrein 1 min later en je hebt een perfecte overstap (net als nu). Maar jullie bedenken aankomst en vertrek gelijke tijd.
De treinen van 50/20 zijn overbelast vol, daar moeten de overstappers straks ook nog weer bij. Dus lekker alle dagen staat op t perron om vervolgens te staan in de trein.
Hierbij en verzoek aan de NS en Rover.

Heeft iemand zitten slapen?
Is dit de zoveelste pesterijtje van de NS waarbij Rover mogelijk haar goedkeuring aan heeft verleend?

Bedankt Frank Visser.
Fijn dat de NS de fout erkent heeft.
Mogen wij als gedupeerden rekenen op vervangend vervoer? Dat er op die tijdstippen wanneer er vanaf 5 februari 2018 weer treinen gaan rijden tot die dag bussen worden ingezet!

De uren die niet worden gewerkt gaat ook ten koste van de bedrijven.

Ik ben heel benieuwd of ik gewoon weer even na zeven uur weer aan het werk kan gaan in plaats van kwart voor acht.

Groet Eize

Vanaf maandag 11 december 2017 rijden er geen treinen meer van station Purmerend met de vertrektijd van 06:27 uur.
Deze Intercity (eigenlijk een Sprinter), die alle stations aandoet op het traject Amsterdam-Enkhuizen, is de laatste in de reeks die in de afgelopen jaren vanaf 2012 is verdwenen.
Vervelend is nu dat de eerstvolgende trein vanaf Purmerend richting Hoorn pas om 06:51 uur vertrekt.
Het gevolg is dat ik een half uur later op mijn werk ben.
Ik niet alleen, nog circa 30 passagiers.
Vanochtend, 27 november 2017, kwam de conducteur langs en gaf aan dat de treinen vanaf 11 december 2017 een andere dienstregeling rijd.
Met de vraag of dit gevolgen voor mij/ons heeft.
Ja, vandaar dat ik u hierover benader om te bewerkstelligen dat de eerste trein, Sprinter, om 06:21 uur vanaf station Purmerend moet vertrekken dan schaadt de NS niemand. Het is blijkbaar nooit onderzocht anders neem je niet zo’n drastische maatregel waarbij zoveel passagiers nadelig de dupe worden. Daarnaast maak je als openbaar vervoerder niet populair en gaan de passagiers andere vervoersmiddelen gebruiken, en weg zijn de passagiers dat weer zijn gevolg krijgt bij de volgende nieuwe dienstregeling, dus een neerwaartse beweging.

Ik verzoek u dringend om een trein in te zetten die in Purmerend om 06:21 uur vertrekt richting Hoorn.

Eize van der Velden
Purmerend
Lid van Rover


Hallo Eize,

Hier is inderdaad wat fout gegaan. Dit is bij een interne controle door NS geconstateerd en wij gaan het aanpassen. De consumentenorganisaties in het Locov zijn hierover ook enige tijd geleden geïnformeerd. Vanwege de planning van materieel en personeel is het helaas niet mogelijk om dit al per 10 december te herstellen.

Vanaf 5 februari zal ’s ochtends vroeg een extra Sprinter Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd rijden. Op maandag t/m vrijdag komt deze Sprinter aan in Hoorn om 6.34 uur (treinnummer 3310) en op zaterdag en zondag om 7.34 uur (treinnummer 3314).

De eerste Intercity tussen Hoorn en Enkhuizen (treinnummer 2916) rijdt op zaterdag en zondag om 8.10 uur. Dit is 14 minuten later dan de patroontijd omdat deze Intercity tussen Amsterdam Sloterdijk en Hoorn stopt op alle tussengelegen stations. Door het toevoegen van bovengenoemde extra Sprinter is dit niet meer nodig. Deze Intercity zal daarom vanaf 5 februari tussen Hoorn en Enkhuizen weer in patroon gaan rijden en dus 14 minuten eerder vertrekken uit Hoorn.
Reputatie 7
Badge +3

De doorkoppeling van Enkhuizen naar Utrecht maakt voor veel reizigers juist ook de reistijd fors korter, helemaal in de avonduren.

Deze opmerking geeft natuurlijk precies de toenemende kortsluiting aan tussen de planners van NS en de reizigers. De planners bij NS hebben alleen maar oog voor de belangen van de langeafstandsreiziger.
Reputatie 7
Die leveren natuurlijk ook het meeste op.
Hierbij en verzoek aan de NS en Rover.

Heeft iemand zitten slapen?
Is dit de zoveelste pesterijtje van de NS waarbij Rover mogelijk haar goedkeuring aan heeft verleend?



Op mijn inbreng is gereageerd dat de gemaakte fouten zijn erkend.
Zelf stap ik dagelijks om 06:27 uur op station Purmerend de IC naar Hoorn.
Helaas vanaf 11 december 2017 rijd de eerste trein pas om 06:51 uur.
Gevolg ik kom een half uur later op mij werk.
Niet alleen ik kom en half uur later op mijn werk, vele tientallen passagiers zijn genoodzaakt later te beginnen.
Ziekenhuis, gemeentehuizen, bedrijven, allen worden geconfronteerd met dit asociale dienstregelingswijziging.

Gelukkig: vanaf 5 februari 2018 wordt dit hersteld.

VRAAG: Rijden er dan tot 5 februari 2018 NS-Bussen op dit traject Amsterdam - Enkhuizen v.v.???

Ik zie graag een reactie tegemoet.
Badge
Beste Eize, zou u uw reacties voortaan niet meer binnen een quote willen plaatsen?
Het is nu namelijk lastig te zien wat bij de quote hoort en wat uw nieuwe vraag/opmerking is.

Structurele NS-bussen lijkt mij overigens niet waarschijnlijk.
Ik reis voor mijn werk in Hilversum dagelijks van Bovenkarspel naar Hilversum. Een lange reis, maar het was voorheen prima te doen. Deze reis is bij de 2017 dienstregeling al flink achteruit gegaan. Het traject Enkhuizen - Amersfoort/Deventer was tot de 2017 dienstregeling een directe verbinding met lange en comfortabele dubbeldekkers. Bij de 2017 regeling is het Enkhuizen - Amersfoort/Deventer traject opgesplitst in twee losse diensten met (erg korte) overstap bij Amsterdam Centraal, maar in in principe met dezelfde totale reistijd (zolang je de overstap niet miste uiteraard). Echter met kortere treinen tussen Enkhuizen - Amsterdam, en tussen Amsterdam CS en Hilversum zijn geen dubbeldekkers meer, waardoor je op dit traject vaak moet staan tijdens de spits vanwege te volle treinen.

Nu ben ik vooral verbaasd om te zien dat volgens de 2018 dienstregeling de reistijd buiten de spits voor mij maar liefst 15 tot 19 minuten langer wordt vergeleken met het reizen binnen de spits. Dergelijke aanpassingen helpen niet bepaald om reizigers te stimuleren om meer buiten de spits te reizen. Daarnaast: bij de treinen in de spits heb je 5 a 6 minuten om over te stappen te Amsterdam Centraal. Dit is op zich redelijk, maar de overstap in de ochtend is van spoor 2 naar 11. In Amsterdam CS tijdens de spits is die afstand erg krapjes, zelfs voor mij als sportief persoon die toch een aardig kan rennen. Als je deze overstap mist, is de de volgende intercity richting Hilversum pas 30 minuten later. Er gaat ook een sprinter tussendoor, maar die komt bijna op dezelfde tijd aan in Hilversum als de eerstvolgende intercity. Veel reizigers van Amsterdam Centraal - Hilversum en visa-versa kiezen dus eerder de intercity, waardoor deze in de spits vaak overvol zit.
Ik had in verband met het drukke Amsterdam CS - Amersfoort traject wel verwacht dat hier een extra intercity zou komen, maar dat is dus niet gebeurd. Is het bij NS bekend dat hier vraag naar is? Bij volletreinen.nl staat dit traject ook vaak in de top 5 van drukke trajecten, dus het lijkt me dat hier meer klachten over zijn en dat dit bekend is bij de NS?
Ook is er besloten om een extra spitstrein tussen Amsterdam - Enkhuizen te laten rijden om 15:36 uur, terwijl 18:06 volgens mij een veel betere optie zou zijn voor een extra spitstrein als je kijkt naar de drukte en werk-tijd logica: standaard kantoor-uren zijn in NL tot ong. 18:00 uur. Een spitstrein om 15:36 uur klinkt dan voor mij ook erg on-logisch. Waarom is de keuze voor dat tijdstip gemaakt voor de extra spitstrein en niet 18:06?
Mijn terugreis zal net buiten de spitstreinen gaan vallen, waardoor ik met de nieuwe dienstregeling 19 minuten langer onderweg zal zijn, wat uiteraard een belachelijke achteruitgang is.

Remko
Bovenkarspel
Reputatie 3
Ik reis voor mijn werk in Hilversum dagelijks van Bovenkarspel naar Hilversum. Een lange reis, maar het was voorheen prima te doen. Deze reis is bij de 2017 dienstregeling al flink achteruit gegaan. Het traject Enkhuizen - Amersfoort/Deventer was tot de 2017 dienstregeling een directe verbinding met lange en comfortabele dubbeldekkers. Bij de 2017 regeling is het Enkhuizen - Amersfoort/Deventer traject opgesplitst in twee losse diensten met (erg korte) overstap bij Amsterdam Centraal, maar in in principe met dezelfde totale reistijd (zolang je de overstap niet miste uiteraard). Echter met kortere treinen tussen Enkhuizen - Amsterdam, en tussen Amsterdam CS en Hilversum zijn geen dubbeldekkers meer, waardoor je op dit traject vaak moet staan tijdens de spits vanwege te volle treinen.

Nu ben ik vooral verbaasd om te zien dat volgens de 2018 dienstregeling de reistijd buiten de spits voor mij maar liefst 15 tot 19 minuten langer wordt vergeleken met het reizen binnen de spits. Dergelijke aanpassingen helpen niet bepaald om reizigers te stimuleren om meer buiten de spits te reizen. Daarnaast: bij de treinen in de spits heb je 5 a 6 minuten om over te stappen te Amsterdam Centraal. Dit is op zich redelijk, maar de overstap in de ochtend is van spoor 2 naar 11. In Amsterdam CS tijdens de spits is die afstand erg krapjes, zelfs voor mij als sportief persoon die toch een aardig kan rennen. Als je deze overstap mist, is de de volgende intercity richting Hilversum pas 30 minuten later. Er gaat ook een sprinter tussendoor, maar die komt bijna op dezelfde tijd aan in Hilversum als de eerstvolgende intercity. Veel reizigers van Amsterdam Centraal - Hilversum en visa-versa kiezen dus eerder de intercity, waardoor deze in de spits vaak overvol zit.
Ik had in verband met het drukke Amsterdam CS - Amersfoort traject wel verwacht dat hier een extra intercity zou komen, maar dat is dus niet gebeurd. Is het bij NS bekend dat hier vraag naar is? Bij volletreinen.nl staat dit traject ook vaak in de top 5 van drukke trajecten, dus het lijkt me dat hier meer klachten over zijn en dat dit bekend is bij de NS?
Ook is er besloten om een extra spitstrein tussen Amsterdam - Enkhuizen te laten rijden om 15:36 uur, terwijl 18:06 volgens mij een veel betere optie zou zijn voor een extra spitstrein als je kijkt naar de drukte en werk-tijd logica: standaard kantoor-uren zijn in NL tot ong. 18:00 uur. Een spitstrein om 15:36 uur klinkt dan voor mij ook erg on-logisch. Waarom is de keuze voor dat tijdstip gemaakt voor de extra spitstrein en niet 18:06?
Mijn terugreis zal net buiten de spitstreinen gaan vallen, waardoor ik met de nieuwe dienstregeling 19 minuten langer onderweg zal zijn, wat uiteraard een belachelijke achteruitgang is.

Remko
Bovenkarspel


Bedankt voor je feedback Remko!

Ik snap je vraag over de daluren. Dit komt omdat de Intercity's uit Enkhuizen een kwartier zijn opgeschoven. Hierdoor was het mogelijk om snel door te rijden richting Utrecht waar er voor deze richting op Amsterdam Centraal in 2017 juist een lange overstap was. Helaas is het niet mogelijk om op Amsterdam Centraal alle aansluitingen optimaal te maken. Dit komt o.a. door de grote drukte op het spoor tussen Zaandam en Amsterdam Bijlmer maar ook door het feit dat we bij de dienstregeling rekening moeten houden met het feit dat het traject Hoorn Kersenboogerd-Enkhuizen enkelsporig is.

Bij de keuze voor de extra spitstrein naar Enkhuizen is voor zover ik weet ook gekeken naar de reizigersaantallen. Maar ik zal dit nog eens navragen. Mocht er iets anders uitkomen dan laat ik het weten.

Voor wat betreft extra Intercity's Amsterdam-Amersfoort moet ik je helaas teleurstellen. Deze staan momenteel niet in de planning.
Reputatie 3
Hierbij en verzoek aan de NS en Rover.

Heeft iemand zitten slapen?
Is dit de zoveelste pesterijtje van de NS waarbij Rover mogelijk haar goedkeuring aan heeft verleend?



Op mijn inbreng is gereageerd dat de gemaakte fouten zijn erkend.
Zelf stap ik dagelijks om 06:27 uur op station Purmerend de IC naar Hoorn.
Helaas vanaf 11 december 2017 rijd de eerste trein pas om 06:51 uur.
Gevolg ik kom een half uur later op mij werk.
Niet alleen ik kom en half uur later op mijn werk, vele tientallen passagiers zijn genoodzaakt later te beginnen.
Ziekenhuis, gemeentehuizen, bedrijven, allen worden geconfronteerd met dit asociale dienstregelingswijziging.

Gelukkig: vanaf 5 februari 2018 wordt dit hersteld.

VRAAG: Rijden er dan tot 5 februari 2018 NS-Bussen op dit traject Amsterdam - Enkhuizen v.v.???

Ik zie graag een reactie tegemoet.


Ik moet u helaas teleurstellen. Er zullen geen NS-bussen rijden op dit traject.
Vraagje waarom moet zaterdag en zondag dienstregeling altijd anders zijn. Van station Weidevenne naar Schiphol is op zaterdag eerste trein 5.23 uur Daarna 6.10 uur en 7.10 uur. Op zondag is het 5.23 uur en dan meteen 7.10 uur. Waarom niet de 6.10 uur? Ik werk op Schiphol en de winkels zijn om 7 uur geopend. Ben eerlijk gezegd wel erg blij dat er nu eindelijk wat vroegere treinen in het weekend rijden. Maar snap alleen niet waarom zaterdag en zondag nooit hetzelfde is. Want als zondag de trein van 5.23 uur uitvalt houd in dat mensen 1,5 uur moeten wachten voor de volgende trein. Als de trein van 6.10 uur op zondag ook kan rijden zou het heel fijn zijn.
Badge
De trein van 5.23 uur heeft een belangrijke functie voor werknemers op Schiphol die zich om 6.00 uur moeten melden op het werk. De trein van 6.10 uur heeft die functie niet, en zal daarom op zondag nauwelijks bezet zijn. Op zaterdag zullen er wat meer mensen zijn die een vroege vlucht willen halen, vandaar het verschil. Om een paar winkels gaat men echt geen extra treinen rijden.
Gezien de belangrijke functie van de trein van 5.23 uur, en het feit dat het de eerste trein van de dag is, zal deze trein waarschijnlijk slechts bij hoge uitzondering uitvallen.

Op zondagochtend is de vervoersvraag altijd kleiner dan op zaterdagochtend. Met treinen om een uur of zeven mag u zich nog gelukkig prijzen; andere delen van het land moeten regelmatig tot acht of negen uur 's ochtends wachten op de eerste trein. En ook daar zitten mensen die wel eens een vroege vlucht moeten halen.
Het is jammer dat Purmerend met 80.000 inwoners er voor wat betreft de trein bediening er altijd slecht uitspringt. Per uur is er slechts 2x een Sprinter Zaandam – Sloterdijk – Schiphol – Leiden. Gezien de nieuwe Intercity maar liefst 7 minuten stil staat in Hoorn zou het mijn inziens geen probleem moeten zijn om deze trein te laten stoppen in Purmerend Centrum, waarvoor deze trein dan 2 a 3 minuten eerder uit Hoorn zou moeten vertrekken. Op deze manier heeft dit station dan 4x per uur een verbinding met Sloterdijk en ontstaat er ook een goede verbinding met Amsterdam CS, Amstel, Utrecht en verder. Ik ga er vanuit dat een dergelijke rechtstreekse verbinding veel nieuwe reizigers zou aantrekken.

Verder verbaasd het mij dat in de dienstregeling 2018, de Sprinter uit Purmerend er na 19:00 uur 5 minuten langer onderweg is naar Schiphol. Daartoe vertrekken deze Sprinters 5 minuten eerder en staan ze 6 minuten stil op Sloterdijk. Ook de Sprinters vanaf Schiphol zijn vanaf 19:45 4 minuten langer onderweg en deze sprinters staan dan maarliefst 7 minuten stil in Sloterdijk. Dergelijke lange halteringen lijken mij niet echt klantvriendelijk. Ik krijg ook erg het gevoel dat de Stoptrein reizigers erg moeten wijken voor Intercity reizigers. Ik heb begrepen dat ook op meerdere andere Sprinter verbindingen, bijv. Uitgeest – Rhenen lange en onregelmatige halteringen ingevoerd zijn, soms wel van meer dan 10 minuten of nog langer. Aan de andere kant wordt er op de website met trots vermeld dat de ICE naar Duitsland nu maarliefst 3 minuten sneller is……...joepie. Als je naar Duitsland gaat lijken mij die 3 minuten niet zo belangrijk, maar als je elke dag naar je werk 10 – 15 minuten langer onderweg bent, lijkt mij veel vervelender.
Reputatie 5
Ik weet inmiddels meer. De wijziging van de Sprinter uit Zandvoort is een resultaat van de capaciteitsverdeling door ProRail. Inmiddels zijn hier nieuwe inzichten over. Er wordt nog naar gekeken maar waarschijnlijk wordt deze wijziging in februari teruggedraaid.
Volgens een brief van NS aan het LOCOV wordt bij het wijzigingsblad van februari de sprinter Zandvoort-Amsterdam in Haarlem op spoor 3 afgehandeld en komt er een overstaptijd van vier minuten,waardoor de aansluiting op de intercity naar Den Haag-Rotterdam ook officieel weer bestaat. Mijn dank voor deze "ingreep".
Ik zit in de knoei met de nieuwe dienstregeling. Ik moet om 7 uur op kantoor zijn in de Bijlmer en neem de eerste Intercity om 6:10 uit Haarlem. Als die op tijd is is ie om 06:25 op CS en kan ik met veel kunst- en vliegwerk overstappen op de trein van 06:29 naar Rhenen die normaal vertrekt vanaf hetzelfde perron, 200 meter verderop. So far so good zou je zeggen. Máár. Regelmatig gaat de trein uit Haarlem 2 minuten te laat weg en vertrekt die naar Rhenen vanaf CS opeens vanaf perron 5B. Resultaat is dat ik 25 (!!!!!! ) minuten moet wachten op de volgende trein naar de Bijlmer. Kunnen jullie hier niet iets aan doen, Haarlem-Bijlmer is volgens mij echt wel een veel bereisd traject, kan toch niet zijn dat dat anderhalf uur in beslag neemt!!!
Erg spijtig dat dit een aantal keer is gebeurd. Volgens de dienstregeling vertrekt deze vanaf spoor 2a. Ik heb je signaal doorgezet, maar wij streven er natuurlijk naar om de dienstregeling aan te houden. Indien dit mogelijk is is deze overstap ook goed te doen. Hopelijk maak je dit niet vaker mee, Sara-G5.
De Sprinter Hoorn-Leiden heeft sinds de nieuwe dienstregeling bijna elke dag vertraging (ochtend).
Geen idee wat de oorzaak is, is daar iets over bekend?
Dat heeft natuurlijk mede met het weer van vorige week te maken, Bob.
Voor die vanmorgen was geen verklaring (en geen excuus). Ik hoop dat het wat beter wordt.
Reputatie 7
..:: Aanpassingen per 5 februari 2018 ::..

Herstel bediening Dordrecht door Intercity Amsterdam-Brussel

De Intercity Amsterdam-Brussel zal om 13:23 uur weer stoppen in Dordrecht. Deze trein kon hier vanaf december 2017 niet stoppen in verband met een goederentrein. De Sprinter Dordrecht-Roosendaal zal om dezelfde reden om 13:18 uur in plaats van 13:23 uur vertrekken.

Versnelling vroege Intercity Amsterdam Centraal-Enkhuizen in weekend
Op zaterdagen en zondagen stopt de eerste Intercity tussen Amsterdam Sloterdijk en Enkhuizen (treinnummer 2916) momenteel op alle tussengelegen stations. Door het toevoegen van de hiervoor genoemde extra Sprinter is dit niet meer nodig en kan deze Intercity worden versneld. De vertrektijd uit Amsterdam Centraal blijft 7:23 uur. De aankomsttijd in Enkhuizen wordt 8:22 uur in plaats van 8:34 uur.

Herstel aansluiting in Haarlem van Sprinters uit Zandvoort
De Sprinter Zandvoort-Amsterdam Centraal gaat 1 minuut vroeger rijden en vertrekt in Haarlem van spoor 3 in plaats van spoor 1. Hierdoor wordt de aansluiting op de Intercity richting Leiden Centraal hersteld.

Vroegere Sprinter Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd
Er gaat een extra Sprinter rijden van Hoofddorp naar Hoorn Kersenboogerd. Deze vertrekt vanaf Hoofddorp op maandag t/m vrijdag om 5:40 uur (treinnummer 3310) en op zaterdag en zondag om 6:40 uur (treinnummer 3314).
Onderweg las ik ergens dat de aanpassing van de sprinter Hoorn - Leiden met een kwartier leidt tot extra reistijd. Maar wat als men tevens de dienstregeling van de sprinters op de westtak ook aanpast? De sprinter Amersfoort Schothorst - Hoofddorp verandert dan in Amersfoort Schothorst - Leiden en wordt dan tevens 5 minuten sneller tussen Amsterdam en Hoofddorp. Neemt dan de plaats in van de sprinter Hoorn Kersen Boogert - Leiden. Deze sprinter rijd dan door naar Den Haag Centraal in het tijdpad van de sprinter Zwolle - Den Haag Centraal. De sprinter Zwolle - Den Haag Centraal wordt dan 5 minuten langzamer tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp. Dit is dan tevens het eindpunt van de sprinter. Het grote voordeel hiervan is dus de aansluiting in Hoorn. Bovendien past de sprinter precies tussen de reguliere trein en de spitstrein tussen Amsterdam en Hoorn. Of zie ik iets over het hoofd?
Reputatie 3
Ik zit in de knoei met de nieuwe dienstregeling. Ik moet om 7 uur op kantoor zijn in de Bijlmer en neem de eerste Intercity om 6:10 uit Haarlem. Als die op tijd is is ie om 06:25 op CS en kan ik met veel kunst- en vliegwerk overstappen op de trein van 06:29 naar Rhenen die normaal vertrekt vanaf hetzelfde perron, 200 meter verderop. So far so good zou je zeggen. Máár. Regelmatig gaat de trein uit Haarlem 2 minuten te laat weg en vertrekt die naar Rhenen vanaf CS opeens vanaf perron 5B. Resultaat is dat ik 25 (!!!!!! ) minuten moet wachten op de volgende trein naar de Bijlmer. Kunnen jullie hier niet iets aan doen, Haarlem-Bijlmer is volgens mij echt wel een veel bereisd traject, kan toch niet zijn dat dat anderhalf uur in beslag neemt!!!

Hallo Sara,

Ik heb even opgevraagd hoe deze trein de afgelopen tijd heeft gereden. Tussen 12 en 29 december is het voor zover ik kan nagaan 1x gebeurd dat de betreffende Sprinter naar Rhenen vanaf 5A vertrok ipv 2B (op 18 december). Op dat moment was ook de Intercity uit Haarlem 2 minuten te laat.

De aankomst van de IC vanuit Haarlem was ook meestal om 6.25 uur of enkele seconden eerder. Naast de genoemde trein op 18 december was hij 2x wat later: 1x was dat 1 minuut, 1x was dat 40 seconden.

Het lijkt dus geen structureel probleem te zijn. Uiteraard blijven we ons inzetten voor een zo punctueel mogelijke uitvoering van de dienstregeling. Mocht je iets meer zekerheid willen hebben voor je aansluiting dan is de Sprinter van 6.01 uur uit Haarlem wellicht een alternatief voor jou. Dit betekent echter wel 9 minuten extra reistijd.
Reputatie 1
@Sara-G5: en als je je trein mist kun je altijd nog de metro (bijv die van 6.36) tussen Centraal en Bijlmer pakken. Die is nl net zo snel als de trein.
Sprinter Hoorn Kersenboogerd – Hoofddorp visa versa
jammer dat deze sprinter 2 keer per uur blijft rijden.
gezien de drukte in de trein.
regelmatig zet de ns ook nog een 4 baks sprinter in de spits
dat is echt veel te kort .
dan sta je echt als haringen in een ton.
jammer gezien de vele passagiers op deze traject



Veel passagiers is logisch omdat dit de enige fatsoenlijke verbinding vanuit de lijn Den Helder - Castricum naar Schiphol is. Vroeger kon je elk kwartier naar Schiphol vanuit deze lijn maar nu nog maar elk half uur met overstap op Zaandam.

De overstap op Zaandam is prima, andere kant van het spoor ook fijn maar in het totaal vind ik het al vreemd dat je niet rechtstreeks vanuit Den Helder -Alkmaar naar Schiphol kan maar dan ook nog de halvering in frequentie. De overstap op Sloterdijk is wellicht in theorie haalbaar maar in de praktijk zo krap dat de NS planner hem in 90% van de gevallen niet eens aangeeft. Dat is deze dienstregeling al het geval.


Wanneer komt er weer elk kwartier een verbinding vanuit de lijn Den Helder, Alkmaar, Castricum naar Schiphol. De verbinding is om het half uur zo krap op Sloterdijk dat deze niet haalbaar is (2/3 minuten in theorie en je moet van helemaal beneden helemaal naar boven). De reisplanner geeft hem dan ook niet eens.

Dat er geen directe lijn naar Schiphol bestaat is al vreemd maar nu zijn de opties gehalveerd (van 4 keer per uur naar 2 keer per uur).

Graag alsnog een reactie hierop vanuit de NS.
Badge
Een directe trein tussen Alkmaar/Uitgeest en Schiphol past ten eerste niet in het aanstormende PHS Alkmaar - Amsterdam (6 IC's Alkmaar - Amsterdam en 6 SP's Uitgeest - Amsterdam, inclusief een krappe inhaling te Wormerveer), en ten tweede zal het eveneens niet passen op de drukke Westtak en in de even zo drukke Schipholtunnel, die spoedig nóg drukker zal worden met het PHS OV-SAAL (6 IC's Den Haag - Almere en 6 SP's Hoofddorp - Weesp).
Het goede nieuws is dus wel dat er over afzienbare tijd elke tien minuten een IC rijdt tussen Alkmaar en Sloterdijk (6x/u, waarvan 4x/u van/naar Schagen en 2x/u van/naar Den Helder), waardoor uw aansluitingen richting Schiphol zullen verbeteren.
Vanuit Den Helder zijn er overigens (buiten de spits) nooit meer dan 2 verbindingen met Schiphol per uur geweest.
Een directe trein tussen Alkmaar/Uitgeest en Schiphol verbinding past ten eerste niet in het aanstormende PHS Alkmaar - Amsterdam (6 IC's Alkmaar - Amsterdam en 6 SP's Uitgeest - Amsterdam, inclusief een krappe inhaling te Wormerveer), en ten tweede zal het eveneens niet passen op de drukke Westtak en in de even zo drukke Schipholtunnel, die spoedig nóg drukker zal worden met het PHS OV-SAAL (6 IC's Den Haag - Almere en 6 SP's Hoofddorp - Weesp).
Het goede nieuws is dus wel dat er over afzienbare tijd elke tien minuten een IC rijdt tussen Alkmaar en Sloterdijk (6x/u, waarvan 4x/u van/naar Schagen en 2x/u van/naar Den Helder), waardoor uw aansluitingen richting Schiphol zullen verbeteren.
Vanuit Den Helder zijn er overigens (buiten de spits) nooit meer dan 2 verbindingen met Schiphol per uur geweest.


Bedankt voor je reactie, de redenen waarom het niet kan zijn gewoon een kwestie van prioriteit.
Ik blijf het raar vinden dat je vanaf deze lijn niet rechtstreeks naar Schiphol kan.

Daarnaast begrijp ik niet dat de overstap nu zo krap is dat er maar 1 verbinding per halfuur overblijft.
Wie heeft dat bedacht en goedgekeurd?

Eerlijk gezegd weet ik niet of de 6x per uur wel een verbetering wordt. Als ik de randverschijnselen lees rondom de proef in Eindhoven. Heb nog steeds niet het idee dat NS weet dat ze connecties verkopen ipv op tijd rijdende treinen. Hoeveel procent van de forenzen stappen er bijvoorbeeld over tijdens hun reis?

Zelf heb liever een stabiele en prettige aansluiting ieder kwartier.

Reageer