Dienstregeling 2018 (Noord-Holland)

Toon eerste bericht

107 reacties

Top dat er nog meer treinen per uur over het westelijke traject van Noord-Holland gaan rijden. Voor de volgende dienstregeling is er nog een verbetering mogelijk:

Veel mensen vanuit Noord-Holland die gebruik maken van de huidige treinen van Schagen - Maastricht of Den Helder - Nijmegen werken in Amsterdam Zuid-Oost met als werkgever ING, ABN, Nuon of Adidas. Helaas moeten deze mensen altijd overstappen op Amsterdam Amstel om uiteindelijk bij station Bijlmer-Arena te komen.

Is er een mogelijkheid in de planning dat de treinen van 1 van deze trajecten stoppen op Bijlmer-Arena ipv Amstel. hiermee doen jullie veel mensen een plezier en ontlasten voor een deel het metro verkeer. Zeker nu er 6 treinen per uur langs gaan en Bijlmer-Arena een groot station is geworden waar de buitenste twee perrons weinig worden gebruikt, terwijl er inmiddels veel kantoren naast event-venues omheen zijn gebouwd.
Begrijp ik het goed dat de sprinter naar Rhenen in de spits niet meer op Amsterdam Muiderpoort stopt?
Reputatie 4
Eh ja Paul station RAI, maar wat heeft jouw ervaring met de nieuwe dienstregeling te maken?
Eh ja Paul station RAI, maar wat heeft jouw ervaring met de nieuwe dienstregeling te maken?
Station RAI heeft nog steeds een onterechte positie t.o.v. station Amsterdam Zuid. Intercity's zouden in RAI moeten stoppen. Of....metrosysteem.
Reputatie 7
Badge
Het lijkt me niet handig, als een intercity na 700 meter al weer het volgende station aandoet. Zuid heeft toch iets meer betekenis dan RAI. Omdat er een metro parallel loopt, mag men blij zijn, dat er in ieder geval sprinters stoppen in RAI.
Hierbij en verzoek aan de NS en Rover.

Heeft iemand zitten slapen?
Is dit de zoveelste pesterijtje van de NS waarbij Rover mogelijk haar goedkeuring aan heeft verleend?

Vanaf maandag 11 december 2017 rijden er geen treinen meer van station Purmerend met de vertrektijd van 06:27 uur.
Deze Intercity (eigenlijk een Sprinter), die alle stations aandoet op het traject Amsterdam-Enkhuizen, is de laatste in de reeks die in de afgelopen jaren vanaf 2012 is verdwenen.
Vervelend is nu dat de eerstvolgende trein vanaf Purmerend richting Hoorn pas om 06:51 uur vertrekt.
Het gevolg is dat ik een half uur later op mijn werk ben.
Ik niet alleen, nog circa 30 passagiers.
Vanochtend, 27 november 2017, kwam de conducteur langs en gaf aan dat de treinen vanaf 11 december 2017 een andere dienstregeling rijd.
Met de vraag of dit gevolgen voor mij/ons heeft.
Ja, vandaar dat ik u hierover benader om te bewerkstelligen dat de eerste trein, Sprinter, om 06:21 uur vanaf station Purmerend moet vertrekken dan schaadt de NS niemand. Het is blijkbaar nooit onderzocht anders neem je niet zo’n drastische maatregel waarbij zoveel passagiers nadelig de dupe worden. Daarnaast maak je als openbaar vervoerder niet populair en gaan de passagiers andere vervoersmiddelen gebruiken, en weg zijn de passagiers dat weer zijn gevolg krijgt bij de volgende nieuwe dienstregeling, dus een neerwaartse beweging.

Ik verzoek u dringend om een trein in te zetten die in Purmerend om 06:21 uur vertrekt richting Hoorn.

Eize van der Velden
Purmerend
Lid van Rover
Het lijkt me niet handig, als een intercity na 700 meter al weer het volgende station aandoet. Zuid heeft toch iets meer betekenis dan RAI. Omdat er een metro parallel loopt, mag men blij zijn, dat er in ieder geval sprinters stoppen in RAI.

Wat dacht je van grote congressen in de RAI met veel buitenlandse bezoekers?
Reputatie 7
Badge
De congressen zijn onregelmatig. Alleen voor een huishoudbeurs is RAI een IC stop. Ik gun ieder zijn IC station, maar omdat RAI en Zuid ongeveer tegen elkaar aan liggen, denk ik niet, dat NS iets gaat veranderen.
Reputatie 1
Gezien alle reacties hierboven en de gevolgen voor mijn reistijd moet ik concluderen dat ns erg bezig Is geweest met midden-nederland en de drukke randstad, maar verder wel vergeten Is om te denken aan de reizigers uit de kop van noordholland.
Deze keer is niet alleen obdam-amsterdam de dupe. Maar ook iedereen die vanuit traject Enkhuizen-hoorn naar naar amsterdam reist. We zijn weer eens de niet interessante minderheid en daar kun je gewoon overheen walsen. Daar maak je vrienden mee
Valt mij op dat er op de Gooilijn verder niet zo heel erg drastisch is veranderd. Ik had namelijk begrepen dat de sprinter vanuit Almere over de Gooiboog naar Amersfoort zou gaan en dat vanuit Weesp elk kwartier een sprinter via Hilversum naar Utrecht zou gaan. Maar het is mij niet helemaal duidelijk of dat gaat gebeuren. Anders moet ik via Amsterdam gaan reizen om naar het zuiden te komen. Verder vind ik het jammer dat de dienstregeling op de Hoornselijn nogal langer gaat duren en verder daardoor tegen gaat vallen. Ik moet er nog wel eens naar toe. https://www.ns.nl/reisinformatie/nieuwe-dienstregeling/noord-holland.html

De dienstregeling op de Gooilijn blijft ongewijzigd. Ben benieuwd waar u dat heeft gelezen over Sprinters van Almere naar Amersfoort, want dat klopt niet.
Ik had in het verleden op Twitter begrepen dat ze zouden gaan invoeren. Maar ik vind de mensen achter Twitter niet echt altijd de juiste informatie verstrekken. Vraag mij af wat ik dan voor dat soort schermpjes ik dan eigenlijk voor doe? :?
Reputatie 3
Begrijp ik het goed dat de sprinter naar Rhenen in de spits niet meer op Amsterdam Muiderpoort stopt?

De Sprinters Uitgeest-Rhenen stoppen op Amsterdam Muiderpoort. 5x per dag is er echter een uitzondering. Dan heeft deze Sprinter een knip in Amsterdam. De Sprinter uit Uitgeest eindigt dan op Amsterdam Centraal. Circa 11 minuten eerder vertrekt dan een andere Sprinter naar Rhenen (vertrek om 6.28, 10.28, 12.28, 14.28 en 18.28 uur). Deze Sprinter staat dan 12 minuten stil op Amsterdam Bijlmer Arena om vervolgens op de normale tijd weer door te rijden naar Rhenen. Het eerdere vertrek wordt veroorzaakt door gewijzigde vertrektijden van de ICE van Amsterdam richting Duitsland. Deze aanpassing was noodzakelijk omdat de ICE niet meer kon rijden op de tijden van Dienstregeling 2017 door de groei van 4 naar 6 Intercity’s per uur tussen Amsterdam Centraal en Utrecht. In de daluren wordt de reistijd van de ICE Amsterdam-Keulen-Frankfurt tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal door deze aanpassing 3 minuten korter. Van Duitsland náár Amsterdam Centraal blijft de reistijd van de ICE zowel in het dal als in de spits ongewijzigd.

Er is een uitgebreide logistieke studie naar varianten gemaakt. Alternatief was dat de ICE in de daluren juist een langere reistijd zou krijgen dan in Dienstregeling 2017. De langere reistijd van de ICE zou in de daluren meer reizigers raken dan het aantal reizigers dat in de Sprinter zit en verder moet reizen dan Amsterdam Centraal. In de spits zitten wel veel reizigers in de Sprinters die verder reizen dan Amsterdam en is daarom niet voor deze oplossing gekozen. Idealiter ziet NS een oplossing, waarbij zowel ICE als Sprinters goede reismogelijkheden bieden. ProRail heeft inmiddels voor dit knelpunt een overbelastverklaring afgegeven. Voor de komende dienstregeling jaren wordt onderzocht of er alternatieven zijn waardoor de Sprinter niet in 2 delen hoeft te rijden.
Reputatie 3

Is dit de zoveelste pesterijtje van de NS waarbij Rover mogelijk haar goedkeuring aan heeft verleend?

Vanaf maandag 11 december 2017 rijden er geen treinen meer van station Purmerend met de vertrektijd van 06:27 uur.
Deze Intercity (eigenlijk een Sprinter), die alle stations aandoet op het traject Amsterdam-Enkhuizen, is de laatste in de reeks die in de afgelopen jaren vanaf 2012 is verdwenen.
Vervelend is nu dat de eerstvolgende trein vanaf Purmerend richting Hoorn pas om 06:51 uur vertrekt.
Vanochtend, 27 november 2017, kwam de conducteur langs en gaf aan dat de treinen vanaf 11 december 2017 een andere dienstregeling rijd.
Ja, vandaar dat ik u hierover benader om te bewerkstelligen dat de eerste trein, Sprinter, om 06:21 uur vanaf station Purmerend moet vertrekken dan schaadt de NS niemand. Het is blijkbaar nooit onderzocht anders neem je niet zo’n drastische maatregel waarbij zoveel passagiers nadelig de dupe worden. Daarnaast maak je als openbaar vervoerder niet populair en gaan de passagiers andere vervoersmiddelen gebruiken, en weg zijn de passagiers dat weer zijn gevolg krijgt bij de volgende nieuwe dienstregeling, dus een neerwaartse beweging.

Ik verzoek u dringend om een trein in te zetten die in Purmerend om 06:21 uur vertrekt richting Hoorn.

Eize van der Velden
Purmerend
Lid van Rover

Hallo Eize,

Hier is inderdaad wat fout gegaan. Dit is bij een interne controle door NS geconstateerd en wij gaan het aanpassen. De consumentenorganisaties in het Locov zijn hierover ook enige tijd geleden geïnformeerd. Vanwege de planning van materieel en personeel is het helaas niet mogelijk om dit al per 10 december te herstellen.

Vanaf 5 februari zal ’s ochtends vroeg een extra Sprinter Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd rijden. Op maandag t/m vrijdag komt deze Sprinter aan in Hoorn om 6.34 uur (treinnummer 3310) en op zaterdag en zondag om 7.34 uur (treinnummer 3314).

De eerste Intercity tussen Hoorn en Enkhuizen (treinnummer 2916) rijdt op zaterdag en zondag om 8.10 uur. Dit is 14 minuten later dan de patroontijd omdat deze Intercity tussen Amsterdam Sloterdijk en Hoorn stopt op alle tussengelegen stations. Door het toevoegen van bovengenoemde extra Sprinter is dit niet meer nodig. Deze Intercity zal daarom vanaf 5 februari tussen Hoorn en Enkhuizen weer in patroon gaan rijden en dus 14 minuten eerder vertrekken uit Hoorn.
Reputatie 3
Gezien alle reacties hierboven en de gevolgen voor mijn reistijd moet ik concluderen dat ns erg bezig Is geweest met midden-nederland en de drukke randstad, maar verder wel vergeten Is om te denken aan de reizigers uit de kop van noordholland.
Deze keer is niet alleen obdam-amsterdam de dupe. Maar ook iedereen die vanuit traject Enkhuizen-hoorn naar naar amsterdam reist. We zijn weer eens de niet interessante minderheid en daar kun je gewoon overheen walsen. Daar maak je vrienden mee

Hallo Lonny,

Er zijn inderdaad een aantal overstappen in Hoorn die langer worden. Dit komt door een combinatie van factoren. De Intercity Enkhuizen-Hoorn rijdt voortaan door naar Utrecht. Een groot aantal reizigers vanuit West Friesland krijgt hierdoor kortere reistijden naar bijvoorbeeld Amsterdam Amstel en Utrecht. Hierdoor verschuiven wel de vertrektijden en gezien het enkelspoor tussen Hoorn en Obdam en tussen Hoorn Kersenboogerd en Enkhuizen leidt dit tot andere overstaptijden naar Alkmaar en Purmerend.

Op werkdagen in spitsuren wordt de overstaptijd in de spitsrichting korter. Buiten de spitsuren, in de spitsuren tegen de spitsrichting in, en in het weekend wordt de overstaptijd echter langer. In de vroege ochtend en in avonduren gelden er afwijkende overstaptijden van/naar Purmerend omdat de Intercity Enkhuizen-Amsterdam Centraal en de Sprinter Hoorn Kersenboogerd-Leiden Centraal enkele minuten vroeger rijden tussen Hoorn en Amsterdam Sloterdijk en in de andere richting deze treinen juist enkele minuten later rijden tussen Amsterdam Sloterdijk en Hoorn.

Om meer reizigers een goede overstap te geven zal de spitsdienst Enkhuizen-Amsterdam Centraal worden uitgebreid. In de ochtendspits vertrekken op werkdagen twee extra Intercity’s van Enkhuizen naar Amsterdam (vertrek 6.05 en 8.25 uur) en in de middagspits één extra Intercity van Amsterdam Centraal naar Enkhuizen (vertrek 15.36 uur).

Uiteraard hebben we gekeken of in de daluren een betere overstap op Hoorn ook mogelijk is. Dit is echter helaas niet mogelijk.

Een andere dienstregeling van de Sprinter naar Purmerend en Zaandam met een vergelijkbare reistijd is niet mogelijk, omdat deze vastligt op de Amsterdamse Westtak. Een andere tijdsligging van deze trein heeft daardoor tot gevolg dat de reistijd zal toenemen tussen Hoorn Kersenboogerd en Schiphol Airport / Hoofddorp. Het verlengen van de reistijd ten behoeve van het verkorten van de overstap op Hoorn heeft voor meer reizigers een negatief gevolg dan het bieden van de overstap.

NS heeft onderzocht of het mogelijk is om de Sprinters Hoorn-Alkmaar-Haarlem-Amsterdam Centraal met een kwartier te schuiven om zo ook in de daluren en in het weekend een goede aansluiting in Hoorn te bieden van/naar Enkhuizen. Gezien een conflict met goederentreinen rondom Beverwijk (met grote negatieve effecten voor de Sprinters waardoor een grotere groep reizigers benadeeld zou worden) heeft NS niet voor deze optie gekozen.

Er is vervolgens gekeken naar verschillende andere alternatieven die door reizigersorganisaties en regionale overheden zijn aangedragen om de overstap in Hoorn te verbeteren:
• Het is niet mogelijk om de Sprinter Hoorn-Alkmaar-Haarlem-Amsterdam Centraal te knippen op Alkmaar. Logistiek past dit niet op het enkelsporige baanvak bij Obdam en leidt het tot een nog slechtere overstap op Hoorn. Daarnaast zien we dat het aantal reizigers dat met deze knip een overstap krijgt op Alkmaar groter is dan het aantal overstappers op Hoorn (3000 reizen per dag versus 700 reizen per dag). De trein niet keren op Alkmaar maar op Heerhugowaard is logistiek niet maakbaar op station Heerhugowaard.
• Het is niet mogelijk de Sprinter Amsterdam Centraal – Haarlem – Alkmaar - Hoorn door te laten rijden naar Enkhuizen. Dit is logistiek niet inpasbaar tussen Hoorn en Enkhuizen in samenhang met het enkelsporige baanvak bij Obdam.
• Het starten van de spits-Intercity van de Kennemerlijn in Hoorn in plaats van Alkmaar leidt, net als de voorgestelde knip in Alkmaar van de Sprinter, niet tot een goede aansluiting in Hoorn.
Reputatie 1
Prachtig epistel frank visser.
Ik kijk dagelijks tegen een verlenging reistijd van een kwartier aan. Daar kan je vanalles aan redenering bij halen. Maar kort samengevat Is het gewoon uber******
Reputatie 3
Prachtig epistel frank visser.
Ik kijk dagelijks tegen een verlenging reistijd van een kwartier aan. Daar kan je vanalles aan redenering bij halen. Maar kort samengevat Is het gewoon uber******

Lonny ik geef je helemaal gelijk dat de gevolgen voor jouw reis uber**** zijn. Wij hebben het liefst ook dat alle aansluitingen optimaal zijn. Soms moeten wij echter kiezen. Soms komt dat omdat bij een halfuursfrequentie niet alles kan (dat je de ene aansluiting wel optimaal kunt maken en de andere niet), soms komt dat omdat de infrastructuur beperkend werkt en de meest gewenste optie niet mogelijk maakt. Dit laatste is het geval in Hoorn. NS had eerst een ander voorstel voor de verbinding Enkhuizen-Alkmaar (dit is de grootste groep reizigers die wordt benadeeld in Hoorn in de nieuwe dienstregeling) maar deze bleek door de inpassing van goederentreinen niet mogelijk. Het gevolg zou zijn dat een grotere groep reizigers getroffen zou worden. Helaas hebben wij soms dit soort dilemma's waar we moeten kiezen.
Reputatie 7
Badge +3
@Frank Visser
Blijft de vraag waarom er gezien alle nadelen van een slechtere en zeer onregelmatige dienstregeling voor gekozen is de trein Enkhuizen-Amsterdam te koppelen met die naar Heerlen/Maastricht. Het was beter geweest beide treinen in Amsterdam te laten keren.

En als je toch wil koppelen, waarom laat je in de stille uren de treinen vanuit Eindhoven niet in een 10/20 frequentie rijden zodat je niet overal verschuivingen krijgt van sprinters?
Reputatie 3
De aanpassingen in de stille uren zijn er om toch nog cross platform overstappen te bieden in o.a. Utrecht anders zouden daar op drukke reizigersstromen de frequenties terugvallen van 4 naar 2x per uur.

De doorkoppeling van Enkhuizen naar Utrecht maakt voor veel reizigers juist ook de reistijd fors korter, helemaal in de avonduren.

Tenslotte moeten we rekening houden met de beperkte infra en transfercapaciteit op Amsterdam Centraal die de komende jaren nog wat kleiner wordt in verband met de verbouwing van dit station.
Reputatie 1
Vind het erg slap. Trein uit obdam 1 min eerder en de spitstrein 1 min later en je hebt een perfecte overstap (net als nu). Maar jullie bedenken aankomst en vertrek gelijke tijd.
De treinen van 50/20 zijn overbelast vol, daar moeten de overstappers straks ook nog weer bij. Dus lekker alle dagen staat op t perron om vervolgens te staan in de trein.

Bedankt Frank Visser.
Fijn dat de NS de fout erkent heeft.
Mogen wij als gedupeerden rekenen op vervangend vervoer? Dat er op die tijdstippen wanneer er vanaf 5 februari 2018 weer treinen gaan rijden tot die dag bussen worden ingezet!

De uren die niet worden gewerkt gaat ook ten koste van de bedrijven.

Ik ben heel benieuwd of ik gewoon weer even na zeven uur weer aan het werk kan gaan in plaats van kwart voor acht.

Groet Eize

Eize van der Velden
Purmerend
Lid van Rover

Hallo Eize,

Hier is inderdaad wat fout gegaan. Dit is bij een interne controle door NS geconstateerd en wij gaan het aanpassen. De consumentenorganisaties in het Locov zijn hierover ook enige tijd geleden geïnformeerd. Vanwege de planning van materieel en personeel is het helaas niet mogelijk om dit al per 10 december te herstellen.

Vanaf 5 februari zal ’s ochtends vroeg een extra Sprinter Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd rijden. Op maandag t/m vrijdag komt deze Sprinter aan in Hoorn om 6.34 uur (treinnummer 3310) en op zaterdag en zondag om 7.34 uur (treinnummer 3314).

De eerste Intercity tussen Hoorn en Enkhuizen (treinnummer 2916) rijdt op zaterdag en zondag om 8.10 uur. Dit is 14 minuten later dan de patroontijd omdat deze Intercity tussen Amsterdam Sloterdijk en Hoorn stopt op alle tussengelegen stations. Door het toevoegen van bovengenoemde extra Sprinter is dit niet meer nodig. Deze Intercity zal daarom vanaf 5 februari tussen Hoorn en Enkhuizen weer in patroon gaan rijden en dus 14 minuten eerder vertrekken uit Hoorn.
Reputatie 7
Badge +3

De doorkoppeling van Enkhuizen naar Utrecht maakt voor veel reizigers juist ook de reistijd fors korter, helemaal in de avonduren.

Deze opmerking geeft natuurlijk precies de toenemende kortsluiting aan tussen de planners van NS en de reizigers. De planners bij NS hebben alleen maar oog voor de belangen van de langeafstandsreiziger.
Reputatie 7
Die leveren natuurlijk ook het meeste op.

Op mijn inbreng is gereageerd dat de gemaakte fouten zijn erkend.
Zelf stap ik dagelijks om 06:27 uur op station Purmerend de IC naar Hoorn.
Helaas vanaf 11 december 2017 rijd de eerste trein pas om 06:51 uur.
Gevolg ik kom een half uur later op mij werk.
Niet alleen ik kom en half uur later op mijn werk, vele tientallen passagiers zijn genoodzaakt later te beginnen.
Ziekenhuis, gemeentehuizen, bedrijven, allen worden geconfronteerd met dit asociale dienstregelingswijziging.

Gelukkig: vanaf 5 februari 2018 wordt dit hersteld.

VRAAG: Rijden er dan tot 5 februari 2018 NS-Bussen op dit traject Amsterdam - Enkhuizen v.v.???

Ik zie graag een reactie tegemoet.
Badge
Beste Eize, zou u uw reacties voortaan niet meer binnen een quote willen plaatsen?
Het is nu namelijk lastig te zien wat bij de quote hoort en wat uw nieuwe vraag/opmerking is.

Structurele NS-bussen lijkt mij overigens niet waarschijnlijk.
Ik reis voor mijn werk in Hilversum dagelijks van Bovenkarspel naar Hilversum. Een lange reis, maar het was voorheen prima te doen. Deze reis is bij de 2017 dienstregeling al flink achteruit gegaan. Het traject Enkhuizen - Amersfoort/Deventer was tot de 2017 dienstregeling een directe verbinding met lange en comfortabele dubbeldekkers. Bij de 2017 regeling is het Enkhuizen - Amersfoort/Deventer traject opgesplitst in twee losse diensten met (erg korte) overstap bij Amsterdam Centraal, maar in in principe met dezelfde totale reistijd (zolang je de overstap niet miste uiteraard). Echter met kortere treinen tussen Enkhuizen - Amsterdam, en tussen Amsterdam CS en Hilversum zijn geen dubbeldekkers meer, waardoor je op dit traject vaak moet staan tijdens de spits vanwege te volle treinen.

Nu ben ik vooral verbaasd om te zien dat volgens de 2018 dienstregeling de reistijd buiten de spits voor mij maar liefst 15 tot 19 minuten langer wordt vergeleken met het reizen binnen de spits. Dergelijke aanpassingen helpen niet bepaald om reizigers te stimuleren om meer buiten de spits te reizen. Daarnaast: bij de treinen in de spits heb je 5 a 6 minuten om over te stappen te Amsterdam Centraal. Dit is op zich redelijk, maar de overstap in de ochtend is van spoor 2 naar 11. In Amsterdam CS tijdens de spits is die afstand erg krapjes, zelfs voor mij als sportief persoon die toch een aardig kan rennen. Als je deze overstap mist, is de de volgende intercity richting Hilversum pas 30 minuten later. Er gaat ook een sprinter tussendoor, maar die komt bijna op dezelfde tijd aan in Hilversum als de eerstvolgende intercity. Veel reizigers van Amsterdam Centraal - Hilversum en visa-versa kiezen dus eerder de intercity, waardoor deze in de spits vaak overvol zit.
Ik had in verband met het drukke Amsterdam CS - Amersfoort traject wel verwacht dat hier een extra intercity zou komen, maar dat is dus niet gebeurd. Is het bij NS bekend dat hier vraag naar is? Bij volletreinen.nl staat dit traject ook vaak in de top 5 van drukke trajecten, dus het lijkt me dat hier meer klachten over zijn en dat dit bekend is bij de NS?
Ook is er besloten om een extra spitstrein tussen Amsterdam - Enkhuizen te laten rijden om 15:36 uur, terwijl 18:06 volgens mij een veel betere optie zou zijn voor een extra spitstrein als je kijkt naar de drukte en werk-tijd logica: standaard kantoor-uren zijn in NL tot ong. 18:00 uur. Een spitstrein om 15:36 uur klinkt dan voor mij ook erg on-logisch. Waarom is de keuze voor dat tijdstip gemaakt voor de extra spitstrein en niet 18:06?
Mijn terugreis zal net buiten de spitstreinen gaan vallen, waardoor ik met de nieuwe dienstregeling 19 minuten langer onderweg zal zijn, wat uiteraard een belachelijke achteruitgang is.

Remko
Bovenkarspel
Reputatie 3
Ik reis voor mijn werk in Hilversum dagelijks van Bovenkarspel naar Hilversum. Een lange reis, maar het was voorheen prima te doen. Deze reis is bij de 2017 dienstregeling al flink achteruit gegaan. Het traject Enkhuizen - Amersfoort/Deventer was tot de 2017 dienstregeling een directe verbinding met lange en comfortabele dubbeldekkers. Bij de 2017 regeling is het Enkhuizen - Amersfoort/Deventer traject opgesplitst in twee losse diensten met (erg korte) overstap bij Amsterdam Centraal, maar in in principe met dezelfde totale reistijd (zolang je de overstap niet miste uiteraard). Echter met kortere treinen tussen Enkhuizen - Amsterdam, en tussen Amsterdam CS en Hilversum zijn geen dubbeldekkers meer, waardoor je op dit traject vaak moet staan tijdens de spits vanwege te volle treinen.

Nu ben ik vooral verbaasd om te zien dat volgens de 2018 dienstregeling de reistijd buiten de spits voor mij maar liefst 15 tot 19 minuten langer wordt vergeleken met het reizen binnen de spits. Dergelijke aanpassingen helpen niet bepaald om reizigers te stimuleren om meer buiten de spits te reizen. Daarnaast: bij de treinen in de spits heb je 5 a 6 minuten om over te stappen te Amsterdam Centraal. Dit is op zich redelijk, maar de overstap in de ochtend is van spoor 2 naar 11. In Amsterdam CS tijdens de spits is die afstand erg krapjes, zelfs voor mij als sportief persoon die toch een aardig kan rennen. Als je deze overstap mist, is de de volgende intercity richting Hilversum pas 30 minuten later. Er gaat ook een sprinter tussendoor, maar die komt bijna op dezelfde tijd aan in Hilversum als de eerstvolgende intercity. Veel reizigers van Amsterdam Centraal - Hilversum en visa-versa kiezen dus eerder de intercity, waardoor deze in de spits vaak overvol zit.
Ik had in verband met het drukke Amsterdam CS - Amersfoort traject wel verwacht dat hier een extra intercity zou komen, maar dat is dus niet gebeurd. Is het bij NS bekend dat hier vraag naar is? Bij volletreinen.nl staat dit traject ook vaak in de top 5 van drukke trajecten, dus het lijkt me dat hier meer klachten over zijn en dat dit bekend is bij de NS?
Ook is er besloten om een extra spitstrein tussen Amsterdam - Enkhuizen te laten rijden om 15:36 uur, terwijl 18:06 volgens mij een veel betere optie zou zijn voor een extra spitstrein als je kijkt naar de drukte en werk-tijd logica: standaard kantoor-uren zijn in NL tot ong. 18:00 uur. Een spitstrein om 15:36 uur klinkt dan voor mij ook erg on-logisch. Waarom is de keuze voor dat tijdstip gemaakt voor de extra spitstrein en niet 18:06?
Mijn terugreis zal net buiten de spitstreinen gaan vallen, waardoor ik met de nieuwe dienstregeling 19 minuten langer onderweg zal zijn, wat uiteraard een belachelijke achteruitgang is.

Remko
Bovenkarspel

Bedankt voor je feedback Remko!

Ik snap je vraag over de daluren. Dit komt omdat de Intercity's uit Enkhuizen een kwartier zijn opgeschoven. Hierdoor was het mogelijk om snel door te rijden richting Utrecht waar er voor deze richting op Amsterdam Centraal in 2017 juist een lange overstap was. Helaas is het niet mogelijk om op Amsterdam Centraal alle aansluitingen optimaal te maken. Dit komt o.a. door de grote drukte op het spoor tussen Zaandam en Amsterdam Bijlmer maar ook door het feit dat we bij de dienstregeling rekening moeten houden met het feit dat het traject Hoorn Kersenboogerd-Enkhuizen enkelsporig is.

Bij de keuze voor de extra spitstrein naar Enkhuizen is voor zover ik weet ook gekeken naar de reizigersaantallen. Maar ik zal dit nog eens navragen. Mocht er iets anders uitkomen dan laat ik het weten.

Voor wat betreft extra Intercity's Amsterdam-Amersfoort moet ik je helaas teleurstellen. Deze staan momenteel niet in de planning.

Reageer