Dienstregeling 2018 (Noord-Holland)



Toon eerste bericht

107 reacties

Badge
6x per uur richting Eindhoven is geen proef, dat is inmiddels vaste prik. Over de bij-effecten van PHS ben ik het wel met u eens dat die soms wel iets te veel van het goede (slechte?) zijn.
Voor PHS Alkmaar - Amsterdam voorzie ik echter geen of nauwelijks bij-effecten. Sprinters tussen Uitgeest en Amsterdam gaan regelmatiger en vaker rijden, Intercity's gaan vaker rijden. IC's tussen Enkhuizen en Amsterdam worden robuuster omdat ze niet meer gekoppeld zijn aan de bomvolle A2-corridor. In tegenstelling tot de A2-corridor verwacht ik dat dit PHS vrij geruisloos ingevoerd zal worden.
Ik verwacht eerder betere dan slechtere aansluitingen voor u zodra PHS Alkmaar - Amsterdam wordt ingevoerd.
6x per uur richting Eindhoven is geen proef, dat is inmiddels vaste prik. Over de bij-effecten van PHS ben ik het wel met u eens dat die soms wel iets te veel van het goede (slechte?) zijn.
Voor PHS Alkmaar - Amsterdam voorzie ik echter geen of nauwelijks bij-effecten. Sprinters tussen Uitgeest en Amsterdam gaan regelmatiger en vaker rijden, Intercity's gaan vaker rijden. IC's tussen Enkhuizen en Amsterdam worden robuuster omdat ze niet meer gekoppeld zijn aan de bomvolle A2-corridor. In tegenstelling tot de A2-corridor verwacht ik dat dit PHS vrij geruisloos ingevoerd zal worden.
Ik verwacht eerder betere dan slechtere aansluitingen voor u zodra PHS Alkmaar - Amsterdam wordt ingevoerd.


Bedankt voor je reactie, het loskoppelen van de lange vervolgreis zal idd veel schelen voor de IC's.
Blijft alleen nog open staan hoe het zo ver heeft kunnen komen dat de huidige dienstregeling een halvering van de aansluiting naar Schiphol heeft kunnen krijgen vanaf Den Helder - Castricum.
Badge
Blijft alleen nog open staan hoe de aansluitingen Den Helder - Schiphol kunnen zijn "gehalveerd".
Er bestaat nu 2x/u een verbinding, en er is (buiten de spits) überhaupt nooit meer dan 2x/u een trein van/naar Den Helder geweest (ivm het enkelspoor tussen Den Helder en Schagen).
Hoe komt u aan die "halvering"?
Reputatie 4

Blijft alleen nog open staan hoe het zo ver heeft kunnen komen dat de huidige dienstregeling een halvering van de aansluiting naar Schiphol heeft kunnen krijgen vanaf Den Helder - Castricum.

Dat komt door de invoering van de 6 intercities per uur tussen Amsterdam en Eindhoven. Daardoor rijden de intercities tussen Alkmaar en Amsterdam niet meer in een 15/15 minuten verdeling, maar in een 10/20 minuten verdeling. Daardoor missen dus 2 van de 4 intercities per uur de aansluiting in sloterdijk.
Overigens wordt er voor zowel Den Helder als Alkmaar door de reisplanner aangegeven dat de overstap plaats dient te vinden in Zaandam en niet Sloterdijk.
Blijft alleen nog open staan hoe de aansluitingen Den Helder - Schiphol kunnen zijn "gehalveerd".
Er bestaat nu 2x/u een verbinding, en er is (buiten de spits) überhaupt nooit meer dan 2x/u een trein van/naar Den Helder geweest (ivm het enkelspoor tussen Den Helder en Schagen).
Hoe komt u aan die "halvering"?


Vanaf Den Helder dan wellicht niet maar vanaf Alkmaar - Castricum wel een halvering.
Vanaf Den Helder laat je NS onnodig lang wachten op Zaandam in deze dienstregeling (17 of 18 minuten).
Badge
De overstaptijd is deels ook zo lang doordat Sloterdijk zo'n groot station is, en korte overstappen vaak überhaupt niet als mogelijk worden gezien door de planner. Mocht u in 2 à 3 minuten van spoor 6 naar spoor 11 willen stuiven (indien dat fysiek mogelijk is voor u), dan is er niets aan de hand.
Ik deed tot voor kort iets vergelijkbaars bij een reis van Tilburg naar Amersfoort. De aansluiting in Utrecht was officieel 0 minuten, maar de IC uit 's-Hertogenbosch kwam nog wel eens te vroeg aan in Utrecht, waardoor ik de aansluiting met wat hardlopen alsnog haalde. Het valt altijd te proberen, en zo niet, dan heb je tenminste je dagelijkse portie lichaamsbeweging gehad. 🙂
De overstaptijd is deels ook zo lang doordat Sloterdijk zo'n groot station is, en korte overstappen vaak überhaupt niet als mogelijk worden gezien door de planner. Mocht u in 2 à 3 minuten van spoor 6 naar spoor 11 willen stuiven (indien dat fysiek mogelijk is voor u), dan is er niets aan de hand.
Ik deed tot voor kort iets vergelijkbaars bij een reis van Tilburg naar Amersfoort. De aansluiting in Utrecht was officieel 0 minuten, maar de IC uit 's-Hertogenbosch kwam nog wel eens te vroeg aan in Utrecht, waardoor ik de aansluiting met wat hardlopen alsnog haalde. Het valt altijd te proberen, en zo niet, dan heb je tenminste je dagelijkse portie lichaamsbeweging gehad. :)


Als ik nou de enige zou zijn maar vaak komt op het spoor ernaast ook nog tegelijk een trein aan.
Dan is het gewoon kansloos. 3 min aansluiting geeft de planner terecht aan als niet mogelijk maar daarmee heb je dus vanaf Castricum maar elk half uur een verbinding over Zaandam naar Schiphol.
Wat is de reden dat de trein van +-18.15 uur vanaf Amsterdam sloterdijk naar Hoorn is komen te vervallen?? De sprinter en intercity vertrekken vlak na elkaar, houd is dat je bijna altijd een half uur moet wachten. ....ook als het druk is
Reputatie 3
Ik ben de overstap op Sloterdijk vanuit Schiphol richting Alkmaar nog even aan het uitzoeken. Ik hoop op korte termijn jullie hier meer over te kunnen vertellen.
Is het niet mogelijk om de (Spits)-IC Enkhuizen > Amsterdam > Enkhuizen ('s ochtends en 's avonds (tussen 16u en 19u) te laten stoppen op Zaandam? Die 2 minuten dat deze dan stilstaat op Zaandam lijkt me geen heel groot probleem toch? Gezien het feit dat ik op een dagelijkse basis deze IC langs zie schieten en het feit dat er pas 5 minuten later een SPR komt (ri Alkmaar geloof ik).

Tevens, hoezo is het mogelijk om 4 treinen per uur vanaf Zaandam richting Schagen (waar voor mijn gevoel zelden tot nooit iemand komt) te pakken en slechts 2 SPR treinen per uur richting Hoorn (Hoorn-Zaandam is voor mijn gevoel toch een veel meer gebruikte reis)?
Reputatie 4
Gister ontdekt dat mijn favoriete route,Hoorn K-Utrecht cs via Hilversum ineens 2,5 uur is.
Dit was in 2017 nog vrijwel dezelfde tijd als de rechtstreekse route.
Je mist nu op zowel a'dam cs als Schiphol net de trein richting Hilversum-Amersfoort
Ik vroeg me af waarom de vertrektijden Alkmaar>hoorn steeds veranderen? In de middag vertrekt de trein soms eerder, dan weer gewoon (althans, naar mijn idee). Daardoor heb ik al enkele keren mijn trein net gemist. Zit er enige regelmaat in de vertrektijden? Alvast bedankt.
Reputatie 4
In principe vertrekt die trein de hele dag door om :13/:43 ('s avonds alleen :13) vanuit Alkmaar naar Hoorn. Alleen inderdaad in het begin van de middagspits zijn er enkele ritten die een minuut eerder vertrekken, 15:42 t/m 17:42. Mogelijk heeft dit met een betere kruising in Obdam met de tegemoetkomende trein of een betere aansluiting in Hoorn te maken.
Gelukkig wordt mijn reistijd alleen maar verdubbeld door deze wijziging. Ben nu een uur onderweg per enkele reis ipv een half uur aangezien de overstap op een minuut niet meer mogelijk is. Heel fijn dat er is geluisterd naar de klachten en er vervolgens niets mee gedaan wordt...
Reputatie 7
Badge
Waarom rijden de treinen niet wat later in de nacht door? Nu zijn alle trajecten maar beperkt in de nacht.
Sprinter Hoorn Kersenboogerd – Hoofddorp visa versa
jammer dat deze sprinter 2 keer per uur blijft rijden.
gezien de drukte in de trein.
regelmatig zet de ns ook nog een 4 baks sprinter in de spits
dat is echt veel te kort .
dan sta je echt als haringen in een ton.
jammer gezien de vele passagiers op deze traject
Reputatie 6
Badge
Zoveel zijn het er niet vergeleken met andere sprinter trajecten in de Randstad. 2 Keer per uur 7 bakken is voldoende op Hoorn - Hoofddorp.
Badge
@Thomas NS: Is het echt nodig om voor iedere provincie een apart topic aan te maken? Veel wijzigingen overschrijden de provinciegrenzen (oa PHS) en andere hebben juist hun oorzaak aan de andere kant van het land (oa in PHS)...
Dit zorgt alleen maar voor onnodige verwarring en onoverzichtelijkheid.
Zoveel zijn het er niet vergeleken met andere sprinter trajecten in de Randstad. 2 Keer per uur 7 bakken is voldoende op Hoorn - Hoofddorp.
reis zelf van hoofddorp naar Zaandam en stap daar over op de sprinter naar Uitgeest.
als je ziet dat er sommige geen eens meer mee kunnen vanaf Zaandam naar hoornkersen Bogert.
zeker als het een 4 baks sprinter is.
Reputatie 6
Badge
Daarom zeg ik ook: genoeg materieel en 2x per uur is genoeg. Probeer maar Den Haag Centraal - Dordrecht 2x per uur te rijden doordeweeks. Ik kan me de klachtenregen van toen nog goed herinneren.
@DDietzen Ik snap je punt, maar we hebben hiervoor gekozen om het overzichtelijk te houden een gerichte terugkoppeling te kunnen geven.
Badge
@DDietzen Ik snap je punt, maar we hebben hiervoor gekozen om het overzichtelijk te houden een gerichte terugkoppeling te kunnen geven.

Dan verschillen wij toch duidelijk van mening over de definitie van 'overzichtelijk' :8
Nou ja. Het is jullie afweging, daar kan ik niets aan veranderen.
Zoals de Polen zeggen: "nie mój cyrk, nie moje małpy"... niet mijn circus, niet mijn aapjes 🙂
De nieuwe dienstregeling is een onderwerp wat altijd heel erg speelt in deze periode. We hebben het in voorgaande jaren vaak in één topic gedaan, maar op een gegeven moment wordt een topic dan zo groot dat het overzicht weg is. Vandaar deze keuze nu 🙂
Reputatie 5
Het overzicht van Thomas vermeldt niet de gewijzigde vertrektijden van de sprinter Zandvoort-Amsterdam Centraal. Hierdoor vervalt een aansluiting in Haarlem richting Leiden en verder en wordt de sprinterdienst Haarlem-Amsterdam onregelmatig. In een ander topic heb ik deze vraag al eens gesteld. Kan er een toelichting worden gegeven?
Citaat van mezelf: "Ik vraag me af waarom in 2018 de aansluiting in Haarlem van de serie 5400 (sprinter Zandvoort-Amsterdam) op de serie 2200 (intercity Amsterdam-Vlissingen) wordt verbroken. In het wijzigingsblad van september 2017 is deze aansluiting juist "robuuster" gemaakt door de aankomst van de sprinter in Haarlem met een minuut te vervroegen. Nu wordt de sprinter twee minuten later ingelegd, waardoor de aansluiting op de intercity verloren gaat. (Er wordt in Haarlem geen cross-platformaansluiting geboden.) Omdat de serie 4800 (sprinter Hoorn-Amsterdam) kennelijk niet hoeft te worden gewijzigd, ontstaat op de sprinterstations tussen Haarlem en Amsterdam een onregelmatige 13/17-dienst. Wat is de diepere achtergrond van deze wijziging?"
Reputatie 7
De Sprinter van Hoorn kersenboogerd naar Leiden en .v. rijdt in de spits zeer regelmatig met dubbele treinstellen naar mijn ervaring. Ik neem aan dat een enkele SLT4 dan een foutje is, of dat er ergens een treinstel defect is gegaan?

Overigens goed om te lezen dat er een extra late IC naar Den Helder komt. Ik heb diverse malen meegemaakt dat de Sprinter Amsterdam - Den Helder echt uitpuilde met twee stellen SGM.

Het valt mij overigens op dat de 800 en 3000 tussen Amsterdam en Alkmaar/Schagen in een 9/21-patroon blijven rijden. Is hier tijdens de proef met zes treinen per uur goed gekeken naar de reizigersspreiding?

Reageer