Dienstregeling 2018 (Noord-Holland)

Toon eerste bericht

107 reacties

Reputatie 3
Hierbij en verzoek aan de NS en Rover.

Heeft iemand zitten slapen?
Is dit de zoveelste pesterijtje van de NS waarbij Rover mogelijk haar goedkeuring aan heeft verleend?

Op mijn inbreng is gereageerd dat de gemaakte fouten zijn erkend.
Zelf stap ik dagelijks om 06:27 uur op station Purmerend de IC naar Hoorn.
Helaas vanaf 11 december 2017 rijd de eerste trein pas om 06:51 uur.
Gevolg ik kom een half uur later op mij werk.
Niet alleen ik kom en half uur later op mijn werk, vele tientallen passagiers zijn genoodzaakt later te beginnen.
Ziekenhuis, gemeentehuizen, bedrijven, allen worden geconfronteerd met dit asociale dienstregelingswijziging.

Gelukkig: vanaf 5 februari 2018 wordt dit hersteld.

VRAAG: Rijden er dan tot 5 februari 2018 NS-Bussen op dit traject Amsterdam - Enkhuizen v.v.???

Ik zie graag een reactie tegemoet.

Ik moet u helaas teleurstellen. Er zullen geen NS-bussen rijden op dit traject.
Vraagje waarom moet zaterdag en zondag dienstregeling altijd anders zijn. Van station Weidevenne naar Schiphol is op zaterdag eerste trein 5.23 uur Daarna 6.10 uur en 7.10 uur. Op zondag is het 5.23 uur en dan meteen 7.10 uur. Waarom niet de 6.10 uur? Ik werk op Schiphol en de winkels zijn om 7 uur geopend. Ben eerlijk gezegd wel erg blij dat er nu eindelijk wat vroegere treinen in het weekend rijden. Maar snap alleen niet waarom zaterdag en zondag nooit hetzelfde is. Want als zondag de trein van 5.23 uur uitvalt houd in dat mensen 1,5 uur moeten wachten voor de volgende trein. Als de trein van 6.10 uur op zondag ook kan rijden zou het heel fijn zijn.
Badge
De trein van 5.23 uur heeft een belangrijke functie voor werknemers op Schiphol die zich om 6.00 uur moeten melden op het werk. De trein van 6.10 uur heeft die functie niet, en zal daarom op zondag nauwelijks bezet zijn. Op zaterdag zullen er wat meer mensen zijn die een vroege vlucht willen halen, vandaar het verschil. Om een paar winkels gaat men echt geen extra treinen rijden.
Gezien de belangrijke functie van de trein van 5.23 uur, en het feit dat het de eerste trein van de dag is, zal deze trein waarschijnlijk slechts bij hoge uitzondering uitvallen.

Op zondagochtend is de vervoersvraag altijd kleiner dan op zaterdagochtend. Met treinen om een uur of zeven mag u zich nog gelukkig prijzen; andere delen van het land moeten regelmatig tot acht of negen uur 's ochtends wachten op de eerste trein. En ook daar zitten mensen die wel eens een vroege vlucht moeten halen.
Het is jammer dat Purmerend met 80.000 inwoners er voor wat betreft de trein bediening er altijd slecht uitspringt. Per uur is er slechts 2x een Sprinter Zaandam – Sloterdijk – Schiphol – Leiden. Gezien de nieuwe Intercity maar liefst 7 minuten stil staat in Hoorn zou het mijn inziens geen probleem moeten zijn om deze trein te laten stoppen in Purmerend Centrum, waarvoor deze trein dan 2 a 3 minuten eerder uit Hoorn zou moeten vertrekken. Op deze manier heeft dit station dan 4x per uur een verbinding met Sloterdijk en ontstaat er ook een goede verbinding met Amsterdam CS, Amstel, Utrecht en verder. Ik ga er vanuit dat een dergelijke rechtstreekse verbinding veel nieuwe reizigers zou aantrekken.

Verder verbaasd het mij dat in de dienstregeling 2018, de Sprinter uit Purmerend er na 19:00 uur 5 minuten langer onderweg is naar Schiphol. Daartoe vertrekken deze Sprinters 5 minuten eerder en staan ze 6 minuten stil op Sloterdijk. Ook de Sprinters vanaf Schiphol zijn vanaf 19:45 4 minuten langer onderweg en deze sprinters staan dan maarliefst 7 minuten stil in Sloterdijk. Dergelijke lange halteringen lijken mij niet echt klantvriendelijk. Ik krijg ook erg het gevoel dat de Stoptrein reizigers erg moeten wijken voor Intercity reizigers. Ik heb begrepen dat ook op meerdere andere Sprinter verbindingen, bijv. Uitgeest – Rhenen lange en onregelmatige halteringen ingevoerd zijn, soms wel van meer dan 10 minuten of nog langer. Aan de andere kant wordt er op de website met trots vermeld dat de ICE naar Duitsland nu maarliefst 3 minuten sneller is……...joepie. Als je naar Duitsland gaat lijken mij die 3 minuten niet zo belangrijk, maar als je elke dag naar je werk 10 – 15 minuten langer onderweg bent, lijkt mij veel vervelender.
Reputatie 5
Ik weet inmiddels meer. De wijziging van de Sprinter uit Zandvoort is een resultaat van de capaciteitsverdeling door ProRail. Inmiddels zijn hier nieuwe inzichten over. Er wordt nog naar gekeken maar waarschijnlijk wordt deze wijziging in februari teruggedraaid.
Volgens een brief van NS aan het LOCOV wordt bij het wijzigingsblad van februari de sprinter Zandvoort-Amsterdam in Haarlem op spoor 3 afgehandeld en komt er een overstaptijd van vier minuten,waardoor de aansluiting op de intercity naar Den Haag-Rotterdam ook officieel weer bestaat. Mijn dank voor deze "ingreep".
Ik zit in de knoei met de nieuwe dienstregeling. Ik moet om 7 uur op kantoor zijn in de Bijlmer en neem de eerste Intercity om 6:10 uit Haarlem. Als die op tijd is is ie om 06:25 op CS en kan ik met veel kunst- en vliegwerk overstappen op de trein van 06:29 naar Rhenen die normaal vertrekt vanaf hetzelfde perron, 200 meter verderop. So far so good zou je zeggen. Máár. Regelmatig gaat de trein uit Haarlem 2 minuten te laat weg en vertrekt die naar Rhenen vanaf CS opeens vanaf perron 5B. Resultaat is dat ik 25 (!!!!!! ) minuten moet wachten op de volgende trein naar de Bijlmer. Kunnen jullie hier niet iets aan doen, Haarlem-Bijlmer is volgens mij echt wel een veel bereisd traject, kan toch niet zijn dat dat anderhalf uur in beslag neemt!!!
Erg spijtig dat dit een aantal keer is gebeurd. Volgens de dienstregeling vertrekt deze vanaf spoor 2a. Ik heb je signaal doorgezet, maar wij streven er natuurlijk naar om de dienstregeling aan te houden. Indien dit mogelijk is is deze overstap ook goed te doen. Hopelijk maak je dit niet vaker mee, Sara-G5.
De Sprinter Hoorn-Leiden heeft sinds de nieuwe dienstregeling bijna elke dag vertraging (ochtend).
Geen idee wat de oorzaak is, is daar iets over bekend?
Dat heeft natuurlijk mede met het weer van vorige week te maken, Bob.
Voor die vanmorgen was geen verklaring (en geen excuus). Ik hoop dat het wat beter wordt.
Reputatie 3
Het is jammer dat Purmerend met 80.000 inwoners er voor wat betreft de trein bediening er altijd slecht uitspringt. Per uur is er slechts 2x een Sprinter Zaandam – Sloterdijk – Schiphol – Leiden. Gezien de nieuwe Intercity maar liefst 7 minuten stil staat in Hoorn zou het mijn inziens geen probleem moeten zijn om deze trein te laten stoppen in Purmerend Centrum, waarvoor deze trein dan 2 a 3 minuten eerder uit Hoorn zou moeten vertrekken. Op deze manier heeft dit station dan 4x per uur een verbinding met Sloterdijk en ontstaat er ook een goede verbinding met Amsterdam CS, Amstel, Utrecht en verder. Ik ga er vanuit dat een dergelijke rechtstreekse verbinding veel nieuwe reizigers zou aantrekken.

Verder verbaasd het mij dat in de dienstregeling 2018, de Sprinter uit Purmerend er na 19:00 uur 5 minuten langer onderweg is naar Schiphol. Daartoe vertrekken deze Sprinters 5 minuten eerder en staan ze 6 minuten stil op Sloterdijk. Ook de Sprinters vanaf Schiphol zijn vanaf 19:45 4 minuten langer onderweg en deze sprinters staan dan maarliefst 7 minuten stil in Sloterdijk. Dergelijke lange halteringen lijken mij niet echt klantvriendelijk. Ik krijg ook erg het gevoel dat de Stoptrein reizigers erg moeten wijken voor Intercity reizigers. Ik heb begrepen dat ook op meerdere andere Sprinter verbindingen, bijv. Uitgeest – Rhenen lange en onregelmatige halteringen ingevoerd zijn, soms wel van meer dan 10 minuten of nog langer. Aan de andere kant wordt er op de website met trots vermeld dat de ICE naar Duitsland nu maarliefst 3 minuten sneller is……...joepie. Als je naar Duitsland gaat lijken mij die 3 minuten niet zo belangrijk, maar als je elke dag naar je werk 10 – 15 minuten langer onderweg bent, lijkt mij veel vervelender.

Bedankt voor je vragen over de lange halteringen van enkele sprinters. Het klopt dat Sprinters op sommige plekken lang stil staan. Dat gebeurt helaas op nog meer locaties dan jij noemt. Dit heeft vrijwel altijd te maken met drukte op het spoor. Soms gaat het om een Intercity die de Sprinter moet inhalen en kan dat alleen op een station omdat er op de rest van het traject niet 4 sporen liggen, soms komt het omdat de trein een andere trein gelijkvloers het pad van een andere trein moet kruisen en daarom moet wachten. Dit gebeurt overigens niet alleen met Sprinters maar ook met Intercity's. Zo staat de Intercity Schiphol-Nijmegen relatief lang stil op station Amsterdam Bijlmer Arena. Een andere reden voor langer wachten is het kunnen bieden van een aansluiting. Dit gebeurt bijvoorbeeld met de Intercity Vlissingen-Amsterdam op station Roosendaal.

Dat Intercity's in Hoorn langer stil staan heeft te maken met het enkelspoor tussen Hoorn en Enkhuizen in combinatie met drukte op het spoor rond Amsterdam (o.a. Hemspoortunnel) en het feit dat de Sprinter Hoorn-Amsterdam Sloterdijk ook nog op het traject moet worden ingepast en precies op het juiste moment bij Schiphol Airport moet zijn omdat daar het spoor bijna helemaal vol zit. Overdag kan dat zonder grote wachttijden maar in de vroege ochtenduren en in avonduren moet deze Sprinter langer stilstaan op Amsterdam Sloterdijk. Dit komt omdat op deze momenten geen 6 maar 4 Intercity’s per uur tussen Amsterdam en Eindhoven. Op deze momenten rijdt de Intercity Enkhuizen-Amsterdam Centraal door naar Maastricht in plaats van Heerlen. Hiermee ontstaat op deze momenten tussen Amsterdam en Eindhoven een kwartierdienst met goede overstapmogelijkheden op Utrecht Centraal en ‘s-Hertogenbosch. Dit is aantrekkelijker voor reizigers dan een aparte Intercity Enkhuizen-Amsterdam Centraal en een aparte Intercity Amsterdam-Maastricht die niet goed op elkaar aansluiten en waarbij geen goede overstappen worden geboden op Utrecht Centraal en ‘s-Hertogenbosch. Voordeel voor reizigers vanuit Enkhuizen is daarnaast dat de Intercity op deze momenten slechts kort stil staat in Hoorn.

Hiervoor is het wel nodig dat de Sprinter Hoorn Kersenboogerd-Leiden Centraal van Hoorn Kersenboogerd t/m Amsterdam Sloterdijk op deze momenten circa 5 minuten vroeger rijdt en van Amsterdam Sloterdijk t/m Hoorn Kersenboogerd circa 5 minuten later. Omdat de vertrektijden van deze Sprinter op de Amsterdamse Westtak en de Schipholspoortunnel niet aangepast kunnen worden staat deze trein circa 5 minuten stil op Amsterdam Sloterdijk (Hemboog).

Voor de Sprinters tussen Amsterdam en Breukelen spelen er verschillende zaken:

Vijf keer per dag moet de Sprinter naar Rhenen eerder vertrekken uit Amsterdam Centraal vanwege de snellere dienstregeling van de ICE tussen Amsterdam en Utrecht. Door dit eerdere vertrek wordt de doorgaande verbinding van Uitgeest naar Rhenen in deze gevallen niet geboden. Er rijdt dan een Sprinter Uitgeest-Amsterdam Centraal en een Sprinter Amsterdam Centraal-Rhenen.

Het eerdere vertrek wordt veroorzaakt door gewijzigde vertrektijden van de ICE van Amsterdam richting Duitsland. Deze aanpassing was noodzakelijk omdat de ICE niet meer kon rijden op de tijden van Dienstregeling 2017 door de groei van 4 naar 6 Intercity’s per uur tussen Amsterdam Centraal en Utrecht. In de daluren wordt de reistijd van de ICE Amsterdam-Keulen-Frankfurt tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal door deze aanpassing 3 minuten korter. Van Duitsland náár Amsterdam Centraal blijft de reistijd van de ICE zowel in het dal als in de spits ongewijzigd.

Er is een uitgebreide logistieke studie naar varianten gemaakt. Alternatief was dat de ICE in de daluren juist een langere reistijd zou krijgen dan in Dienstregeling 2017. De langere reistijd van de ICE zou in de daluren meer reizigers raken dan het aantal reizigers dat in de Sprinter zit en verder moet reizen dan Amsterdam Centraal. In de spits zitten wel veel reizigers in de Sprinters die verder reizen dan Amsterdam en is daarom niet voor deze oplossing gekozen. Idealiter ziet NS een oplossing, waarbij zowel ICE als Sprinters goede reismogelijkheden bieden. ProRail heeft inmiddels voor dit knelpunt een overbelastverklaring afgegeven. Voor de komende dienstregeling jaren wordt onderzocht of er alternatieven zijn waardoor de Sprinter niet in 2 delen hoeft te rijden.

In de andere richting: van Breukelen richting Amsterdam Centraal staan de helft van de Sprinters lang stil op Amsterdam Bijlmer ArenA. Idealiter zou de Sprinter Rhenen-Amsterdam Centraal tussen Breukelen en Amsterdam Centraal 10 minuten achter de Sprinter Rotterdam Centraal-Amsterdam Centraal rijden (om het kwartier kan niet vanwege het tienminuten interval van de Intercity's). Dit is zo ook door NS opgenomen in de capaciteitsaanvraag bij ProRail. In de capaciteitsverdeling is dit uiteindelijk aangepast in verband met de inpassing van goederentreinen tussen Breukelen en Amsterdam Bijlmer ArenA. Een paar minuten achter de Sprinter uit Rotterdam ligt een goederenpad voor goederentreinen vanuit de Kijfhoek onder Rotterdam richting Bad Bentheim in Duitsland. De Sprinter vanuit Rhenen moet tussen deze twee treinen in rijden en moet op Amsterdam Bijlmer ArenA ingehaald worden door deze goederentrein die verder rijdt via Weesp en Hilversum. Het is niet mogelijk de Sprinter uit Rhenen achter deze goederentrein aan te laten rijden omdat de Sprinter dan te laat op station Amsterdam Muiderpoort is en de volgende Intercity uit Utrecht Centraal in de weg zit. Daarom vertrekt de Sprinter Rhenen-Amsterdam Centraal vroeger uit Utrecht Centraal. Reizigers van Utrecht Centraal naar bijvoorbeeld Duivendrecht zijn hierdoor langer onderweg. Hier staat tegenover dat deze Sprinter in Dienstregeling 2018 niet meer 12 maar 3 minuten stilstaat op Utrecht Centraal. Reizigers van bijvoorbeeld Bunnik naar Maarssen zijn hierdoor korter onderweg. Bovendien zijn hierdoor de Sprinters tussen Utrecht Centraal en Breukelen in de spitsuren beter verdeeld over het uur (interval van 17 en 13 minuten in plaats van 7 en 23 minuten zoals in Dienstregeling 2017).
Reputatie 7
..:: Aanpassingen per 5 februari 2018 ::..

Herstel bediening Dordrecht door Intercity Amsterdam-Brussel

De Intercity Amsterdam-Brussel zal om 13:23 uur weer stoppen in Dordrecht. Deze trein kon hier vanaf december 2017 niet stoppen in verband met een goederentrein. De Sprinter Dordrecht-Roosendaal zal om dezelfde reden om 13:18 uur in plaats van 13:23 uur vertrekken.

Versnelling vroege Intercity Amsterdam Centraal-Enkhuizen in weekend
Op zaterdagen en zondagen stopt de eerste Intercity tussen Amsterdam Sloterdijk en Enkhuizen (treinnummer 2916) momenteel op alle tussengelegen stations. Door het toevoegen van de hiervoor genoemde extra Sprinter is dit niet meer nodig en kan deze Intercity worden versneld. De vertrektijd uit Amsterdam Centraal blijft 7:23 uur. De aankomsttijd in Enkhuizen wordt 8:22 uur in plaats van 8:34 uur.

Herstel aansluiting in Haarlem van Sprinters uit Zandvoort
De Sprinter Zandvoort-Amsterdam Centraal gaat 1 minuut vroeger rijden en vertrekt in Haarlem van spoor 3 in plaats van spoor 1. Hierdoor wordt de aansluiting op de Intercity richting Leiden Centraal hersteld.

Vroegere Sprinter Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd
Er gaat een extra Sprinter rijden van Hoofddorp naar Hoorn Kersenboogerd. Deze vertrekt vanaf Hoofddorp op maandag t/m vrijdag om 5:40 uur (treinnummer 3310) en op zaterdag en zondag om 6:40 uur (treinnummer 3314).
Onderweg las ik ergens dat de aanpassing van de sprinter Hoorn - Leiden met een kwartier leidt tot extra reistijd. Maar wat als men tevens de dienstregeling van de sprinters op de westtak ook aanpast? De sprinter Amersfoort Schothorst - Hoofddorp verandert dan in Amersfoort Schothorst - Leiden en wordt dan tevens 5 minuten sneller tussen Amsterdam en Hoofddorp. Neemt dan de plaats in van de sprinter Hoorn Kersen Boogert - Leiden. Deze sprinter rijd dan door naar Den Haag Centraal in het tijdpad van de sprinter Zwolle - Den Haag Centraal. De sprinter Zwolle - Den Haag Centraal wordt dan 5 minuten langzamer tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp. Dit is dan tevens het eindpunt van de sprinter. Het grote voordeel hiervan is dus de aansluiting in Hoorn. Bovendien past de sprinter precies tussen de reguliere trein en de spitstrein tussen Amsterdam en Hoorn. Of zie ik iets over het hoofd?
Reputatie 3
Ik zit in de knoei met de nieuwe dienstregeling. Ik moet om 7 uur op kantoor zijn in de Bijlmer en neem de eerste Intercity om 6:10 uit Haarlem. Als die op tijd is is ie om 06:25 op CS en kan ik met veel kunst- en vliegwerk overstappen op de trein van 06:29 naar Rhenen die normaal vertrekt vanaf hetzelfde perron, 200 meter verderop. So far so good zou je zeggen. Máár. Regelmatig gaat de trein uit Haarlem 2 minuten te laat weg en vertrekt die naar Rhenen vanaf CS opeens vanaf perron 5B. Resultaat is dat ik 25 (!!!!!! ) minuten moet wachten op de volgende trein naar de Bijlmer. Kunnen jullie hier niet iets aan doen, Haarlem-Bijlmer is volgens mij echt wel een veel bereisd traject, kan toch niet zijn dat dat anderhalf uur in beslag neemt!!!

Hallo Sara,

Ik heb even opgevraagd hoe deze trein de afgelopen tijd heeft gereden. Tussen 12 en 29 december is het voor zover ik kan nagaan 1x gebeurd dat de betreffende Sprinter naar Rhenen vanaf 5A vertrok ipv 2B (op 18 december). Op dat moment was ook de Intercity uit Haarlem 2 minuten te laat.

De aankomst van de IC vanuit Haarlem was ook meestal om 6.25 uur of enkele seconden eerder. Naast de genoemde trein op 18 december was hij 2x wat later: 1x was dat 1 minuut, 1x was dat 40 seconden.

Het lijkt dus geen structureel probleem te zijn. Uiteraard blijven we ons inzetten voor een zo punctueel mogelijke uitvoering van de dienstregeling. Mocht je iets meer zekerheid willen hebben voor je aansluiting dan is de Sprinter van 6.01 uur uit Haarlem wellicht een alternatief voor jou. Dit betekent echter wel 9 minuten extra reistijd.
Reputatie 1
@Sara-G5: en als je je trein mist kun je altijd nog de metro (bijv die van 6.36) tussen Centraal en Bijlmer pakken. Die is nl net zo snel als de trein.
Sprinter Hoorn Kersenboogerd – Hoofddorp visa versa
jammer dat deze sprinter 2 keer per uur blijft rijden.
gezien de drukte in de trein.
regelmatig zet de ns ook nog een 4 baks sprinter in de spits
dat is echt veel te kort .
dan sta je echt als haringen in een ton.
jammer gezien de vele passagiers op deze traject

Veel passagiers is logisch omdat dit de enige fatsoenlijke verbinding vanuit de lijn Den Helder - Castricum naar Schiphol is. Vroeger kon je elk kwartier naar Schiphol vanuit deze lijn maar nu nog maar elk half uur met overstap op Zaandam.

De overstap op Zaandam is prima, andere kant van het spoor ook fijn maar in het totaal vind ik het al vreemd dat je niet rechtstreeks vanuit Den Helder -Alkmaar naar Schiphol kan maar dan ook nog de halvering in frequentie. De overstap op Sloterdijk is wellicht in theorie haalbaar maar in de praktijk zo krap dat de NS planner hem in 90% van de gevallen niet eens aangeeft. Dat is deze dienstregeling al het geval.

Wanneer komt er weer elk kwartier een verbinding vanuit de lijn Den Helder, Alkmaar, Castricum naar Schiphol. De verbinding is om het half uur zo krap op Sloterdijk dat deze niet haalbaar is (2/3 minuten in theorie en je moet van helemaal beneden helemaal naar boven). De reisplanner geeft hem dan ook niet eens.

Dat er geen directe lijn naar Schiphol bestaat is al vreemd maar nu zijn de opties gehalveerd (van 4 keer per uur naar 2 keer per uur).

Graag alsnog een reactie hierop vanuit de NS.
Badge
Een directe trein tussen Alkmaar/Uitgeest en Schiphol past ten eerste niet in het aanstormende PHS Alkmaar - Amsterdam (6 IC's Alkmaar - Amsterdam en 6 SP's Uitgeest - Amsterdam, inclusief een krappe inhaling te Wormerveer), en ten tweede zal het eveneens niet passen op de drukke Westtak en in de even zo drukke Schipholtunnel, die spoedig nóg drukker zal worden met het PHS OV-SAAL (6 IC's Den Haag - Almere en 6 SP's Hoofddorp - Weesp).
Het goede nieuws is dus wel dat er over afzienbare tijd elke tien minuten een IC rijdt tussen Alkmaar en Sloterdijk (6x/u, waarvan 4x/u van/naar Schagen en 2x/u van/naar Den Helder), waardoor uw aansluitingen richting Schiphol zullen verbeteren.
Vanuit Den Helder zijn er overigens (buiten de spits) nooit meer dan 2 verbindingen met Schiphol per uur geweest.
Een directe trein tussen Alkmaar/Uitgeest en Schiphol verbinding past ten eerste niet in het aanstormende PHS Alkmaar - Amsterdam (6 IC's Alkmaar - Amsterdam en 6 SP's Uitgeest - Amsterdam, inclusief een krappe inhaling te Wormerveer), en ten tweede zal het eveneens niet passen op de drukke Westtak en in de even zo drukke Schipholtunnel, die spoedig nóg drukker zal worden met het PHS OV-SAAL (6 IC's Den Haag - Almere en 6 SP's Hoofddorp - Weesp).
Het goede nieuws is dus wel dat er over afzienbare tijd elke tien minuten een IC rijdt tussen Alkmaar en Sloterdijk (6x/u, waarvan 4x/u van/naar Schagen en 2x/u van/naar Den Helder), waardoor uw aansluitingen richting Schiphol zullen verbeteren.
Vanuit Den Helder zijn er overigens (buiten de spits) nooit meer dan 2 verbindingen met Schiphol per uur geweest.

Bedankt voor je reactie, de redenen waarom het niet kan zijn gewoon een kwestie van prioriteit.
Ik blijf het raar vinden dat je vanaf deze lijn niet rechtstreeks naar Schiphol kan.

Daarnaast begrijp ik niet dat de overstap nu zo krap is dat er maar 1 verbinding per halfuur overblijft.
Wie heeft dat bedacht en goedgekeurd?

Eerlijk gezegd weet ik niet of de 6x per uur wel een verbetering wordt. Als ik de randverschijnselen lees rondom de proef in Eindhoven. Heb nog steeds niet het idee dat NS weet dat ze connecties verkopen ipv op tijd rijdende treinen. Hoeveel procent van de forenzen stappen er bijvoorbeeld over tijdens hun reis?

Zelf heb liever een stabiele en prettige aansluiting ieder kwartier.
Badge
6x per uur richting Eindhoven is geen proef, dat is inmiddels vaste prik. Over de bij-effecten van PHS ben ik het wel met u eens dat die soms wel iets te veel van het goede (slechte?) zijn.
Voor PHS Alkmaar - Amsterdam voorzie ik echter geen of nauwelijks bij-effecten. Sprinters tussen Uitgeest en Amsterdam gaan regelmatiger en vaker rijden, Intercity's gaan vaker rijden. IC's tussen Enkhuizen en Amsterdam worden robuuster omdat ze niet meer gekoppeld zijn aan de bomvolle A2-corridor. In tegenstelling tot de A2-corridor verwacht ik dat dit PHS vrij geruisloos ingevoerd zal worden.
Ik verwacht eerder betere dan slechtere aansluitingen voor u zodra PHS Alkmaar - Amsterdam wordt ingevoerd.
6x per uur richting Eindhoven is geen proef, dat is inmiddels vaste prik. Over de bij-effecten van PHS ben ik het wel met u eens dat die soms wel iets te veel van het goede (slechte?) zijn.
Voor PHS Alkmaar - Amsterdam voorzie ik echter geen of nauwelijks bij-effecten. Sprinters tussen Uitgeest en Amsterdam gaan regelmatiger en vaker rijden, Intercity's gaan vaker rijden. IC's tussen Enkhuizen en Amsterdam worden robuuster omdat ze niet meer gekoppeld zijn aan de bomvolle A2-corridor. In tegenstelling tot de A2-corridor verwacht ik dat dit PHS vrij geruisloos ingevoerd zal worden.
Ik verwacht eerder betere dan slechtere aansluitingen voor u zodra PHS Alkmaar - Amsterdam wordt ingevoerd.

Bedankt voor je reactie, het loskoppelen van de lange vervolgreis zal idd veel schelen voor de IC's.
Blijft alleen nog open staan hoe het zo ver heeft kunnen komen dat de huidige dienstregeling een halvering van de aansluiting naar Schiphol heeft kunnen krijgen vanaf Den Helder - Castricum.
Badge
Blijft alleen nog open staan hoe de aansluitingen Den Helder - Schiphol kunnen zijn "gehalveerd".
Er bestaat nu 2x/u een verbinding, en er is (buiten de spits) überhaupt nooit meer dan 2x/u een trein van/naar Den Helder geweest (ivm het enkelspoor tussen Den Helder en Schagen).
Hoe komt u aan die "halvering"?
Reputatie 4

Blijft alleen nog open staan hoe het zo ver heeft kunnen komen dat de huidige dienstregeling een halvering van de aansluiting naar Schiphol heeft kunnen krijgen vanaf Den Helder - Castricum.

Dat komt door de invoering van de 6 intercities per uur tussen Amsterdam en Eindhoven. Daardoor rijden de intercities tussen Alkmaar en Amsterdam niet meer in een 15/15 minuten verdeling, maar in een 10/20 minuten verdeling. Daardoor missen dus 2 van de 4 intercities per uur de aansluiting in sloterdijk.
Overigens wordt er voor zowel Den Helder als Alkmaar door de reisplanner aangegeven dat de overstap plaats dient te vinden in Zaandam en niet Sloterdijk.
Blijft alleen nog open staan hoe de aansluitingen Den Helder - Schiphol kunnen zijn "gehalveerd".
Er bestaat nu 2x/u een verbinding, en er is (buiten de spits) überhaupt nooit meer dan 2x/u een trein van/naar Den Helder geweest (ivm het enkelspoor tussen Den Helder en Schagen).
Hoe komt u aan die "halvering"?

Vanaf Den Helder dan wellicht niet maar vanaf Alkmaar - Castricum wel een halvering.
Vanaf Den Helder laat je NS onnodig lang wachten op Zaandam in deze dienstregeling (17 of 18 minuten).
Badge
De overstaptijd is deels ook zo lang doordat Sloterdijk zo'n groot station is, en korte overstappen vaak überhaupt niet als mogelijk worden gezien door de planner. Mocht u in 2 à 3 minuten van spoor 6 naar spoor 11 willen stuiven (indien dat fysiek mogelijk is voor u), dan is er niets aan de hand.
Ik deed tot voor kort iets vergelijkbaars bij een reis van Tilburg naar Amersfoort. De aansluiting in Utrecht was officieel 0 minuten, maar de IC uit 's-Hertogenbosch kwam nog wel eens te vroeg aan in Utrecht, waardoor ik de aansluiting met wat hardlopen alsnog haalde. Het valt altijd te proberen, en zo niet, dan heb je tenminste je dagelijkse portie lichaamsbeweging gehad. 🙂
De overstaptijd is deels ook zo lang doordat Sloterdijk zo'n groot station is, en korte overstappen vaak überhaupt niet als mogelijk worden gezien door de planner. Mocht u in 2 à 3 minuten van spoor 6 naar spoor 11 willen stuiven (indien dat fysiek mogelijk is voor u), dan is er niets aan de hand.
Ik deed tot voor kort iets vergelijkbaars bij een reis van Tilburg naar Amersfoort. De aansluiting in Utrecht was officieel 0 minuten, maar de IC uit 's-Hertogenbosch kwam nog wel eens te vroeg aan in Utrecht, waardoor ik de aansluiting met wat hardlopen alsnog haalde. Het valt altijd te proberen, en zo niet, dan heb je tenminste je dagelijkse portie lichaamsbeweging gehad. :)

Als ik nou de enige zou zijn maar vaak komt op het spoor ernaast ook nog tegelijk een trein aan.
Dan is het gewoon kansloos. 3 min aansluiting geeft de planner terecht aan als niet mogelijk maar daarmee heb je dus vanaf Castricum maar elk half uur een verbinding over Zaandam naar Schiphol.

Reageer