Dienstregeling 2018 (Noord-Holland)



Toon eerste bericht

107 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De trein halverwege het gat van 21 minuten rijdt van/naar Enkhuizen. Het is dus een bewuste keuze.
Reputatie 6
Badge +2
Gelukkig wordt mijn reistijd alleen maar verdubbeld door deze wijziging. Ben nu een uur onderweg per enkele reis ipv een half uur aangezien de overstap op een minuut niet meer mogelijk is. Heel fijn dat er is geluisterd naar de klachten en er vervolgens niets mee gedaan wordt...
Een opmerking over een ongunstige verbinding is een beetje belachelijk als je de verbinding niet noemt. bijdragevandennis
Reputatie 3
Waarom rijden de treinen niet wat later in de nacht door? Nu zijn alle trajecten maar beperkt in de nacht.

Als er voldoende vraag van reizigers is dan zet NS treinen in. Op een aantal trajecten is het echter niet mogelijk om op een later tijdstip treinen te rijden vanwege het onderhoudsrooster. Veel onderhoud aan het spoor gebeurt namelijk 's nachts. Een voorbeeld in Noord-Holland is het traject Amsterdam-Enkhuizen waar een late Intercity straks eindigt in Hoorn omdat het traject dan al gesloten is voor onderhoud. De Sprinter Schiphol-Hoor Kersenboogerd die iets vroeger rijdt kan nog wel doorrijden en rijdt daarom verder naar Enkhuizen.
Reputatie 3
Sprinter Hoorn Kersenboogerd – Hoofddorp visa versa
jammer dat deze sprinter 2 keer per uur blijft rijden.
gezien de drukte in de trein.
regelmatig zet de ns ook nog een 4 baks sprinter in de spits
dat is echt veel te kort .
dan sta je echt als haringen in een ton.
jammer gezien de vele passagiers op deze traject


Bij een drukke trein kun je een melding doen via de druktemelder in de reisplanner Xtra app. Alle druktemeldingen worden wekelijks gemonitord en waar nodig en mogelijk worden treinen verlengd. Ik zie op dit traject overigens meestal 2 treinstellen rijden dus ik vermoed dat de keren dat er slechts 1 treinstel reed incidenten zijn geweest (bijvoorbeeld een defect treinstel of gevolgen van een eerdere verstoring).

Het spoor rond Schiphol Airport en Zaandam is zo druk dat extra treinen inzetten niet zomaar mogelijk is. Jaarlijks kijken we naar de vraag naar vervoer van reizigers en of het mogelijk is om op drukke trajecten het aantal treinen uit te breiden.
Reputatie 7
Badge


Als er voldoende vraag van reizigers is dan zet NS treinen in. Op een aantal trajecten is het echter niet mogelijk om op een later tijdstip treinen te rijden vanwege het onderhoudsrooster. Veel onderhoud aan het spoor gebeurt namelijk 's nachts. Een voorbeeld in Noord-Holland is het traject Amsterdam-Enkhuizen waar een late Intercity straks eindigt in Hoorn omdat het traject dan al gesloten is voor onderhoud. De Sprinter Schiphol-Hoor Kersenboogerd die iets vroeger rijdt kan nog wel doorrijden en rijdt daarom verder naar Enkhuizen.


Aah oke, Nu snap ik het.
Ik was mij er eerst niet van bewust dat er vaak werkzaamheden op het spoor waren in de nacht. Ik dacht dat zulke werkzaamheden altijd vooral in weekend plaatsvonden.
Maar goed, nu snap ik dus dat er s´nachts vaak dus ook werkzaamheden zijn. Dat verklaard voor mij een hoop. Bedankt voor je antwoord.
Reputatie 3
Het overzicht van Thomas vermeldt niet de gewijzigde vertrektijden van de sprinter Zandvoort-Amsterdam Centraal. Hierdoor vervalt een aansluiting in Haarlem richting Leiden en verder en wordt de sprinterdienst Haarlem-Amsterdam onregelmatig. In een ander topic heb ik deze vraag al eens gesteld. Kan er een toelichting worden gegeven?
Citaat van mezelf: "Ik vraag me af waarom in 2018 de aansluiting in Haarlem van de serie 5400 (sprinter Zandvoort-Amsterdam) op de serie 2200 (intercity Amsterdam-Vlissingen) wordt verbroken. In het wijzigingsblad van september 2017 is deze aansluiting juist "robuuster" gemaakt door de aankomst van de sprinter in Haarlem met een minuut te vervroegen. Nu wordt de sprinter twee minuten later ingelegd, waardoor de aansluiting op de intercity verloren gaat. (Er wordt in Haarlem geen cross-platformaansluiting geboden.) Omdat de serie 4800 (sprinter Hoorn-Amsterdam) kennelijk niet hoeft te worden gewijzigd, ontstaat op de sprinterstations tussen Haarlem en Amsterdam een onregelmatige 13/17-dienst. Wat is de diepere achtergrond van deze wijziging?"


De overstap vanuit Zandvoort was inderdaad 5 minuten en wordt 3 minuten en is daarmee geen officiële overstap meer. Ervaren reizigers zullen deze overstap overigens wel vaak halen door vlak bij de trappen uit te stappen.

De exacte reden voor deze aanpassing weet ik niet maar het spoor rond Haarlem is erg druk doordat aan de westzijde veel treinen elkaar gelijkvloers moeten kruizen en er daarnaast ook nog goederentreinen rijden. Deze goederentreinen moeten op een vast tijdstip door station Haarlem rijden om zonder te stoppen bij Amsterdam de drukke corridor Amsterdam-Utrecht Centraal op te rijden. Aangezien er meer treinen gaan rijden tussen Amsterdam en Utrecht zou dit de reden kunnen zijn. Mocht ik iets kunnen achterhalen over deze aanpassing dan zal ik het hier posten.
Reputatie 3
Het valt mij overigens op dat de 800 en 3000 tussen Amsterdam en Alkmaar/Schagen in een 9/21-patroon blijven rijden. Is hier tijdens de proef met zes treinen per uur goed gekeken naar de reizigersspreiding?

Ik heb geen exacte resultaten voor het traject Alkmaar-Amsterdam maar tijdens de proef bleek in het algemeen wel dat het aantal reizigers zich al snel goed over de treinen verspreidde. Uiteraard zullen wij na start van de dienstregeling de drukte in de treinen goed monitoren. NS heeft de afweging gemaakt voor deze vertrektijden omdat veel reizigers vanuit Noord-Holland verder reizen dan Amsterdam Centraal, bijvoorbeeld naar Amsterdam Amstel of Utrecht (en vanuit de andere richting naar Zaandam). Voor een kwartierligging van de Intercity's Alkmaar-Amsterdam zouden gezien de tienminuten ligging tussen Amsterdam en Utrecht de helft van de treinen 5 minuten langer stil moeten staan op Amsterdam Centraal. Dit zou een groter negatief effect zijn voor veel reizigers. Overigens is een exacte kwartierligging Amsterdam-Alkmaar ook niet mogelijk omdat de ene Intercity wel, en de andere niet stopt in Heiloo.
Reputatie 7
Badge +3
Voor een kwartierligging van de Intercity's Alkmaar-Amsterdam zouden gezien de tienminuten ligging tussen Amsterdam en Utrecht de helft van de treinen 5 minuten langer stil moeten staan op Amsterdam Centraal. Dit zou een groter negatief effect zijn voor veel reizigers. Overigens is een exacte kwartierligging Amsterdam-Alkmaar ook niet mogelijk omdat de ene Intercity wel, en de andere niet stopt in Heiloo.
De vraag is hoeveel doorgaande reizigers er zijn, volgens mij procentueel niet zo heel veel. De doorkoppeling van de IC's uit Utrecht naar Noord-Holland is er vooral omdat de treinen dan niet in Amsterdam hoeven te keren. Boven Amsterdam zijn er nu forse nadelen zoals de verslechterde sprinterdienst op de Zaanlijn en de slechte aansluitingen in Hoorn.
Reputatie 7
Badge
Ik vind dat Frank Visser het erg duidelijk en uitgebreid uitgelegd heeft.
Reputatie 3
Voor een kwartierligging van de Intercity's Alkmaar-Amsterdam zouden gezien de tienminuten ligging tussen Amsterdam en Utrecht de helft van de treinen 5 minuten langer stil moeten staan op Amsterdam Centraal. Dit zou een groter negatief effect zijn voor veel reizigers. Overigens is een exacte kwartierligging Amsterdam-Alkmaar ook niet mogelijk omdat de ene Intercity wel, en de andere niet stopt in Heiloo.

De vraag is hoeveel doorgaande reizigers er zijn, volgens mij procentueel niet zo heel veel. De doorkoppeling van de IC's uit Utrecht naar Noord-Holland is er vooral omdat de treinen dan niet in Amsterdam hoeven te keren. Boven Amsterdam zijn er nu forse nadelen zoals de verslechterde sprinterdienst op de Zaanlijn en de slechte aansluitingen in Hoorn.



Ongeveer veertig procent van de reizigers vanuit Noord Holland Noord (noordelijk van Amsterdam Sloterdijk) reist verder dan Amsterdam Centraal. Dus dat is wel een grote groep.
Reputatie 5
Het overzicht van Thomas vermeldt niet de gewijzigde vertrektijden van de sprinter Zandvoort-Amsterdam Centraal. Hierdoor vervalt een aansluiting in Haarlem richting Leiden en verder en wordt de sprinterdienst Haarlem-Amsterdam onregelmatig. In een ander topic heb ik deze vraag al eens gesteld. Kan er een toelichting worden gegeven?
[...]De exacte reden voor deze aanpassing weet ik niet maar het spoor rond Haarlem is erg druk doordat aan de westzijde veel treinen elkaar gelijkvloers moeten kruizen en er daarnaast ook nog goederentreinen rijden. Deze goederentreinen moeten op een vast tijdstip door station Haarlem rijden om zonder te stoppen bij Amsterdam de drukke corridor Amsterdam-Utrecht Centraal op te rijden. Aangezien er meer treinen gaan rijden tussen Amsterdam en Utrecht zou dit de reden kunnen zijn. Mocht ik iets kunnen achterhalen over deze aanpassing dan zal ik het hier posten.


Frank, dank voor je toelichting. De forumcollega's bij Somda vermoeden dat het een reservering door ProRail voor eventueel in te leggen goederentreinen betreft, waardoor de NS-sprinter moet worden vertraagd. Het blijft zuur dat er 35 aansluitingen voor reizigers op voorhand (officieel) vervallen voor de *twee* huidige goederentreinen per dag, waarbij we nu al zeker weten dat het overgrote deel van die goederenreservering nooit zal worden gebruikt.
Reputatie 4
Dan zou het dus handiger zijn om die sprinter uit Zandvoort op spoor 3 binnen te laten komen zodat die aansluiting alsnog crossplatform te realiseren is. Alleen bij een extreme vertraging van de intercities op spoor 3 hoef je de sprinter dan nog terug te zetten op spoor 1, maar normaal gesproken geef je de reizigers daarmee veel meer kans op een betere aansluiting.
Vanuit Obdam naar Amsterdam-Sloterdijk kost straks de overstap in Hoorn precies een half uur! Waarom kan de treinaansluiting niet zo geregeld worden dat men er direct kan overstappen? Bijvoorbeeld door de trein vanuit Alkmaar 1 of 2 minuten eerder dit traject af te leggen! Doe hier wat mee, dit gaat klanten kosten!
Om welke trein gaat het precies, Jacobus.? Ik kan deze lange overstap niet achterhalen.
Reputatie 4
Er zijn meerdere routes mogelijk. Via Hoorn is met de sprinter een korte overstap. Daarnaast is via Alkmaar reizen mogelijk.
Er zou een vroege trein komen vanaf Hoorn Kersenboogerd naar Schiphol op de zondagochtend, zodat de mensen die om 6:00 uur moeten beginnen op met de trein kunnen. Helaas is deze optie wederom niet meegenomen in de nieuwe dienstregeling 2018 😠
Hallo F.Hoekstra, deze trein rijdt wel vanaf Hoorn:

De eerste Sprinter Hoorn-Schiphol Airport vertrekt op zondag om 5.07 uur zodat u voor 6.00 uur op Schiphol Airport kunt aankomen. Deze Sprinter rijdt op zaterdag en zondag in de vroege ochtend één keer per uur. Hierdoor rijdt op zaterdag de tweede Sprinter circa een half uur vroeger (vertrek Hoorn Kersenboogerd 5.49 uur).


Is dat ook een optie voor je?
Bedankt voor je reactie Miriam, maar in de reisplanner zie ik de eerste treint op zondag 5.07 uur NIET terug!!
Volgens de reisplanner gaat de eerste trein op zondag om 6.49 uur met een aankomst van 7.44 uur op schiphol
Badge +3
De trein om 5:07 vertrekt vanaf Hoorn, niet vanaf Hoorn Kersenboogerd.
Dan schiet(en) ik en de mensen er uit de kersenboogerd er dus niks mee op, leuk bedacht maar haalt niks uit.
Reputatie 6
Ligt Kersenboogerd zo ver van Hoorn station af? Nooit geweten. Dacht dat het altijd redelijk bij elkaar lag
Valt mij op dat er op de Gooilijn verder niet zo heel erg drastisch is veranderd. Ik had namelijk begrepen dat de sprinter vanuit Almere over de Gooiboog naar Amersfoort zou gaan en dat vanuit Weesp elk kwartier een sprinter via Hilversum naar Utrecht zou gaan. Maar het is mij niet helemaal duidelijk of dat gaat gebeuren. Anders moet ik via Amsterdam gaan reizen om naar het zuiden te komen. Verder vind ik het jammer dat de dienstregeling op de Hoornselijn nogal langer gaat duren en verder daardoor tegen gaat vallen. Ik moet er nog wel eens naar toe. https://www.ns.nl/reisinformatie/nieuwe-dienstregeling/noord-holland.html
Ligt Kersenboogerd zo ver van Hoorn station af? Nooit geweten. Dacht dat het altijd redelijk bij elkaar lag
Met de trein 7 minuten, maar ja op zondagmorgen met de eerste trein :?
Reputatie 6
Badge
Ach, de afstand Kersenboogerd - Hoorn valt nog mee. Kijk bijvoorbeeld voor de grap eens naar de afstand "Lombardijen" Rotterdam Centraal.
Reputatie 3
Valt mij op dat er op de Gooilijn verder niet zo heel erg drastisch is veranderd. Ik had namelijk begrepen dat de sprinter vanuit Almere over de Gooiboog naar Amersfoort zou gaan en dat vanuit Weesp elk kwartier een sprinter via Hilversum naar Utrecht zou gaan. Maar het is mij niet helemaal duidelijk of dat gaat gebeuren. Anders moet ik via Amsterdam gaan reizen om naar het zuiden te komen. Verder vind ik het jammer dat de dienstregeling op de Hoornselijn nogal langer gaat duren en verder daardoor tegen gaat vallen. Ik moet er nog wel eens naar toe. https://www.ns.nl/reisinformatie/nieuwe-dienstregeling/noord-holland.html

De dienstregeling op de Gooilijn blijft ongewijzigd. Ben benieuwd waar u dat heeft gelezen over Sprinters van Almere naar Amersfoort, want dat klopt niet.

Reageer