Dienstregeling 2018 (Noord-Holland)


Reputatie 7
Dit topic toont de grootste veranderingen die er in de provincie Noord-Holland zullen plaatsvinden met de nieuwe dienstregeling.
Valt je iets op, of heb je ergens vragen over? Stel gerust jouw vraag in dit topic!

Elke tien minuten Intercity’s tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven
Tussen Amsterdam, Utrecht, ’s-Hertogenbosch en Eindhoven rijden 7 dagen per week elke 10 minuten Intercity’s tot circa 19.00 uur (zondags tot circa 21.00 uur). De intercity Schiphol Airport – Utrecht Centraal – Eindhoven rijdt alleen nog naar Venlo, en niet meer naar Heerlen. De Intercity Enkhuizen-Amsterdam Centraal rijdt voortaan door naar Heerlen.
Reizigers tussen Enkhuizen/Hoorn en Amsterdam Amstel en zuidelijker zijn hierdoor tot 10 minuten sneller op hun bestemming. Deze Intercity staat kort stil in Eindhoven waardoor doorgaande reizigers tussen Heerlen en de Randstad 3 minuten sneller op hun bestemming zijn. De overstap- en vertrektijden wijzigen op vrijwel alle stations tussen Den Helder/ Enkhuizen en Heerlen/Maastricht.

Amsterdam Centraal/Schiphol Airport-Eindhoven/Nijmegen in vroege ochtend en in avonduren
In de vroege ochtend en in de avonduren rijden vier Intercity’s tussen Amsterdam Centraal / Schiphol Airport en Eindhoven / Nijmegen in ongeveer een kwartierdienst met een overstapmogelijkheid op Utrecht Centraal. Om dit mogelijk te maken rijdt de Intercity Enkhuizen-Eindhoven van en naar Maastricht in plaats van Heerlen en zijn de vertrektijden. tussen Hoorn en Eindhoven anders dan overdag.
Van maandag tot en met zaterdag zal deze kwartierdienst langer rijden vanaf Utrecht Centraal naar Eindhoven (tot en met vertrek 23.10 uur), naar Nijmegen (tot en met vertrek 22.54 uur) en naar Schiphol Airport (tot en met vertrek 21.25 uur) en van Schiphol Airport naar Utrecht Centraal (tot en met vertrek 22.18 uur). Daarna wordt overgegaan op een halfuurdienst. Op zondag zal de kwartierdienst uit Eindhoven naar Utrecht Centraal een uur langer rijden (tot en met vertrek 22.03 uur).
Op zondag zal de rechtstreekse Intercity Schiphol Airport-Utrecht Centraal-Nijmegen in beide richtingen twee uur eerder starten (eerste vertrek 8.58 uur vanaf Nijmegen en 10.00 uur vanaf Schiphol Airport) en richting Schiphol Airport een uur langer rijden (tot en met vertrek 21.28 uur uit Nijmegen). Op die manier wordt de kwartierdienst tussen Schiphol Airport en Utrecht Centraal en tussen Utrecht Centraal en Nijmegen langer aangeboden.

Extra late Sprinter van Amsterdam Centraal via Weesp naar Almere Centrum
Woensdag- en donderdagnacht rijdt de één na laatste Sprinter Amsterdam Centraal-Weesp (trein 14691 vertrek 0:23 uur) voortaan door naar Almere Centrum. Er rijden daarom geen NS-bussen meer van Weesp naar Almere Centrum in aansluiting op deze trein en in aansluiting op de een-na-laatste Sprinter Hoofddorp-Weesp (trein 4389 vertrek 23.48 uur). Vanaf Almere Centrum rijdt voortaan de aansluitende NS-bus naar Lelystad Centrum (aankomst 01:54 uur).

Vroegere Intercity direct Amsterdam-Schiphol Airport-Rotterdam
Er komt op werkdagen een extra vroege IC direct vanuit Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal (vertrek 5.49 uur). De eerste Intercity direct vanuit Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal gaat 13 minuten vroeger rijden (vertrek 6.28 uur). Daarnaast gaat een extra Intercity direct rijden op dit traject (vertrek 6.58 uur).

Wijzigingen laatste verbinding Amsterdam – Amersfoort
Maandag- en dinsdagnacht rijdt de Sprinter Amsterdam Centraal-Weesp van 0:11 uur door naar Hilversum. Vanaf Hilversum rijdt voortaan de aansluitende NS-bus naar Amersfoort (aankomst 01:25 uur).

Gewijzigde vertrektijden Sprinter Amsterdam Centraal –Breukelen-Utrecht Centraal-Rhenen

De vertrektijden van de Sprinters Amsterdam Centraal-Breukelen-Utrecht Centraal-Rhenen wijzigen enkele minuten.. De Sprinters uit Rhenen naar Amsterdam staan daarnaast korter stil op Utrecht Centraal (3 minuten), maar langer op Amsterdam Bijlmer (6 minuten).
De Sprinter van Amsterdam Centraal naar Rhenen vertrekt in de daluren vijf keer per dag 11 minuten eerder vanuit Amsterdam Centraal (vertrek om 6.28 uur, 10.28 uur, 12.28 uur, 14.28 uur en 18.28 uur). Deze staat vervolgens 12 minuten stil op Amsterdam Bijlmer Arena. Door het eerdere vertrek vervalt daarmee de rechtstreekse verbinding van Uitgeest naar Rhenen. Er rijdt dan een Sprinter Uitgeest-Amsterdam Centraal en een Sprinter Amsterdam Centraal-Rhenen.

Gewijzigde vertrektijden Sprinter Breukelen – Utrecht Centraal – Rhenen in avonduren en weekend
Op zaterdag en zondag en in de avonduren rijdt de Sprinter Breukelen-Utrecht Centraal-Rhenen circa een kwartier later . Dit zorgt voor betere aansluitingen in Breukelen (8 minuten van Amsterdam Centraal richting Utrecht Centraal, 10 minuten van Utrecht Centraal richting Amsterdam Centraal).
In de avondspits rijden twee extra Sprinters rechtstreeks van Utrecht Centraal via Breukelen naar Amsterdam Centraal en Uitgeestom 18.03 uur en 18.33 uur.

Meer Intercity’s in spits naar Den Helder
Van Den Helder naar Schagen rijden op werkdagen in de ochtendspits drie in plaats van twee extra Intercity’s. Deze extra Intercity’s met vertrek om 6.46 uur, 7.16 uur en 7.46 uur rijden door naar Maastricht. Tijdens de avondspits rijden drie extra Intercity’s van Schagen naar Den Helder, om 18.23, 18.53 en 19.23 uur. Hierdoor ontstaat in de spitsrichting elk kwartier een verbinding Den Helder-Amsterdam Centraal.

Wijzigingen Intercity’s Amsterdam Centraal – Schagen
Op werkdagen vervalt in de ochtendspits de Intercity van Amsterdam Centraal naar Schagen van 6.54 en 7.24 uur. In de avondspits vervalt de Intercity van Schagen naar Amsterdam Centraal van 18.37 uur. Op zaterdag vervalt de Intercity van Amsterdam Centraal naar Alkmaar van 7.24 uur, 7.54 uur, 8.24 uur, 8.54 uur en 9.24 uur.. Op zondag wordt het aantal Intercity’s tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal tussen 10.00 uur en 22.00 uur verdubbeld van twee naar vier Intercity’s.

Wijziging laatste verbinding Haarlem-Alkmaar

Zondag-, maandag- en dinsdagnacht gaat in aansluiting op de laatste Sprinter van Haarlem naar Uitgeest (vertrek 0:31 uur) een NS-bus rijden richting Alkmaar (aankomst 1:39 uur). De NS-bus van Haarlem naar Heerhugowaard (vertrek 1:10 uur) rijdt niet meer.

Wijziging laatste verbinding Amsterdam Centraal – Alkmaar
Zondag-, maandag- en dinsdagnacht zullen de NS-bussen van Amsterdam Centraal (vertrek 1:35 uur) en Zaandam (vertrek 1:40) naar Alkmaar niet meer doorrijden naar Heerhugowaard.

Gewijzigde vertrek- en aankomsttijden en aansluitingen rond Hoorn
De vertrektijden van de Intercity Enkhuizen-Amsterdam Centraal wijzigen circa een kwartier. Deze Intercity staat zeven minuten stil in Hoorn. Dit betekent een langere reistijd tussen Enkhuizen en Amsterdam en een kortere reistijd tussen Hoorn en Amsterdam. Ook worden hierdoor de aansluitingen van deze Intercity op de Sprinters richting Alkmaar en Purmerend langer. In spitsuren worden de aansluitingen korter.

Extra Intercity’s in de spits Enkhuizen-Amsterdam Centraal.
In de ochtendspits vertrekken op werkdagen twee extra Intercity’s van Enkhuizen naar Amsterdam (vertrek 6.05 uur en 8.25 uur) en in de avondspits één extra Intercity van Amsterdam Centraal naar Enkhuizen (vertrek 15.36 uur.

Wijziging vertrektijden Sprinter Hoorn Kersenboogerd – Hoofddorp
’s Ochtends vroeg vóór de ochtendspits en in de avonduren vertrekt de Sprinter Hoorn Kersenboogerd – Hoofddorp circa 5 minuten eerder uit Hoorn en staat 5 minuten stil op Amsterdam Sloterdijk.

Betere overstap Haarlem-Utrecht Centraal
Op Amsterdam Centraal verbetert de overstap van Haarlem naar Utrecht Centraal, doordat zes in plaats van vier Intercity’s per uur gaan rijden tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal. De overstaptijden verschillen per verbinding.

Wijzigingen late treinen Amsterdam Centraal-Den Helder
Vanaf Amsterdam Centraal naar Alkmaar rijdt een extra late Intercity (vertrek 0.09 uur). Deze rijdt woensdag- tot en met zondagnacht door naar Den Helder. Maandag- en dinsdagnacht rijdt een aansluitende NS-bus van Alkmaar naar Den Helder. De Sprinter van 0.13 uur vanaf Amsterdam Centraal rijdt tot Uitgeest, en niet meer verder naar Heerhugowaard en Den Helder. De Sprinter van 1.14 uur rijdt woensdag- en donderdagnacht tot Alkmaar en rijdt niet meer door naar Heerhugowaard. Deze Sprinter rijdt vrijdag- en zaterdagnacht door naar Den Helder.

Latere verbindingen Amsterdam Centraal-Enkhuizen in het weekend
Vrijdag- en zaterdagnacht vertrekt de laatste Intercity van Amsterdam Centraal naar Enkhuizen om 1.53 uur. Dit is 22 minuten later dan in Dienstregeling 2017.

Extra Intercity’s in spits op traject Alkmaar-Haarlem

Op werkdagen vertrekt in de ochtendspits één extra Intercity van Alkmaar naar Haarlem (vertrek 9.04 uur) en in de avondspits van Haarlem naar Alkmaar (vertrek 15.48 uur). Hiermee wijzigt ook In de avondspits de overstap in Haarlem van de Intercity uit Leiden Centraal op de Intercity naar Alkmaar.

Extra vroege verbindingen in weekend vanuit Alkmaar en Hoorn naar Schiphol Airport

De eerste Sprinter Uitgeest-Amsterdam Centraal vertrekt op zondag een uur eerder (om 5.18 uur) en rijdt vanaf Alkmaar (vertrek 5.02 uur). Hierdoor is er 7 dagen per week een vroege verbinding Alkmaar-Schiphol Airport via Zaandam. De eerste Sprinter Hoorn-Schiphol Airport vertrekt op zondag om 5.07 uur zodat u voor 6.00 uur op Schiphol Airport kunt aankomen. Deze Sprinter rijdt op zaterdag en zondag in de vroege ochtend één keer per uur. Hierdoor rijdt op zaterdag de tweede Sprinter circa een half uur vroeger (vertrek Hoorn Kersenboogerd 5.49 uur).

Langere reistijd helft van de Sprinters Uitgeest-Zaandam
De Sprinter Rhenen-Breukelen-Uitgeest staat 4 minuten stil in Wormerveer. Reist u van Uitgeest en Krommenie-Assendelft verder dan Wormerveer dan heeft u hierdoor een langere reistijd. Deze Sprinter sluit op Amsterdam Centraal niet meer aan op de Intercity naar Almere Centrum.

Versnelling ICE in daluren
In de daluren wordt de reistijd van de ICE Amsterdam-Keulen-Frankfurt tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal 3 minuten korter. Van Duitsland náár Amsterdam Centraal blijft de reistijd van de ICE zowel in het dal als in de spits ongewijzigd.

Werkzaamheden Duitsland
In 2018 starten omvangrijke spoorwerkzaamheden op het Duitse traject van de ICE Amsterdam-Keulen-Frankfurt. De ICE zal hierdoor regelmatig worden omgeleid en/of een langere reistijd hebben.

Eurostar Amsterdam-Londen
Eurostar start in de loop van 2018 met een verbinding Amsterdam-Londen. Deze trein rijdt twee keer per dag in beide richtingen en stopt in Rotterdam Centraal en Brussel-Zuid.


..:: Aanpassingen per 5 februari 2018 ::..

Herstel bediening Dordrecht door Intercity Amsterdam-Brussel

De Intercity Amsterdam-Brussel zal om 13:23 uur weer stoppen in Dordrecht. Deze trein kon hier vanaf december 2017 niet stoppen in verband met een goederentrein. De Sprinter Dordrecht-Roosendaal zal om dezelfde reden om 13:18 uur in plaats van 13:23 uur vertrekken.

Versnelling vroege Intercity Amsterdam Centraal-Enkhuizen in weekend
Op zaterdagen en zondagen stopt de eerste Intercity tussen Amsterdam Sloterdijk en Enkhuizen (treinnummer 2916) momenteel op alle tussengelegen stations. Door het toevoegen van de hiervoor genoemde extra Sprinter is dit niet meer nodig en kan deze Intercity worden versneld. De vertrektijd uit Amsterdam Centraal blijft 7:23 uur. De aankomsttijd in Enkhuizen wordt 8:22 uur in plaats van 8:34 uur.

Herstel aansluiting in Haarlem van Sprinters uit Zandvoort
De Sprinter Zandvoort-Amsterdam Centraal gaat 1 minuut vroeger rijden en vertrekt in Haarlem van spoor 3 in plaats van spoor 1. Hierdoor wordt de aansluiting op de Intercity richting Leiden Centraal hersteld.

Vroegere Sprinter Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd
Er gaat een extra Sprinter rijden van Hoofddorp naar Hoorn Kersenboogerd. Deze vertrekt vanaf Hoofddorp op maandag t/m vrijdag om 5:40 uur (treinnummer 3310) en op zaterdag en zondag om 6:40 uur (treinnummer 3314).

107 reacties

Reputatie 4
In principe vertrekt die trein de hele dag door om :13/:43 ('s avonds alleen :13) vanuit Alkmaar naar Hoorn. Alleen inderdaad in het begin van de middagspits zijn er enkele ritten die een minuut eerder vertrekken, 15:42 t/m 17:42. Mogelijk heeft dit met een betere kruising in Obdam met de tegemoetkomende trein of een betere aansluiting in Hoorn te maken.
Ik vroeg me af waarom de vertrektijden Alkmaar>hoorn steeds veranderen? In de middag vertrekt de trein soms eerder, dan weer gewoon (althans, naar mijn idee). Daardoor heb ik al enkele keren mijn trein net gemist. Zit er enige regelmaat in de vertrektijden? Alvast bedankt.
Reputatie 4
Gister ontdekt dat mijn favoriete route,Hoorn K-Utrecht cs via Hilversum ineens 2,5 uur is.
Dit was in 2017 nog vrijwel dezelfde tijd als de rechtstreekse route.
Je mist nu op zowel a'dam cs als Schiphol net de trein richting Hilversum-Amersfoort
Is het niet mogelijk om de (Spits)-IC Enkhuizen > Amsterdam > Enkhuizen ('s ochtends en 's avonds (tussen 16u en 19u) te laten stoppen op Zaandam? Die 2 minuten dat deze dan stilstaat op Zaandam lijkt me geen heel groot probleem toch? Gezien het feit dat ik op een dagelijkse basis deze IC langs zie schieten en het feit dat er pas 5 minuten later een SPR komt (ri Alkmaar geloof ik).

Tevens, hoezo is het mogelijk om 4 treinen per uur vanaf Zaandam richting Schagen (waar voor mijn gevoel zelden tot nooit iemand komt) te pakken en slechts 2 SPR treinen per uur richting Hoorn (Hoorn-Zaandam is voor mijn gevoel toch een veel meer gebruikte reis)?
Reputatie 3
Ik ben de overstap op Sloterdijk vanuit Schiphol richting Alkmaar nog even aan het uitzoeken. Ik hoop op korte termijn jullie hier meer over te kunnen vertellen.
Badge
De trein van 18.12 was voorheen de laatste spitsrit van Amsterdam C naar Enkhuizen. Bij mijn weten is deze vervallen om aan het begin van de avondspits, wanneer er meer vraag naar die verbinding is, een extra spitsrit mogelijk te maken (weet ik echter niet zeker). Om 18.00 is de avondspits immers al over de echte drukte heen.

Het feit dat de SP 3 minuten na de IC vertrekt, is inderdaad erg onhandig, ook met het oog op de aansluitingen in Hoorn. Over niet al te lange tijd wordt de IC Amsterdam C - Enkhuizen gelukkig weer losgekoppeld van de A2-corridor en zal de dienstregeling op dit traject ongetwijfeld weer gaan verbeteren.
Wat is de reden dat de trein van +-18.15 uur vanaf Amsterdam sloterdijk naar Hoorn is komen te vervallen?? De sprinter en intercity vertrekken vlak na elkaar, houd is dat je bijna altijd een half uur moet wachten. ....ook als het druk is
De overstaptijd is deels ook zo lang doordat Sloterdijk zo'n groot station is, en korte overstappen vaak überhaupt niet als mogelijk worden gezien door de planner. Mocht u in 2 à 3 minuten van spoor 6 naar spoor 11 willen stuiven (indien dat fysiek mogelijk is voor u), dan is er niets aan de hand.
Ik deed tot voor kort iets vergelijkbaars bij een reis van Tilburg naar Amersfoort. De aansluiting in Utrecht was officieel 0 minuten, maar de IC uit 's-Hertogenbosch kwam nog wel eens te vroeg aan in Utrecht, waardoor ik de aansluiting met wat hardlopen alsnog haalde. Het valt altijd te proberen, en zo niet, dan heb je tenminste je dagelijkse portie lichaamsbeweging gehad. :)


Als ik nou de enige zou zijn maar vaak komt op het spoor ernaast ook nog tegelijk een trein aan.
Dan is het gewoon kansloos. 3 min aansluiting geeft de planner terecht aan als niet mogelijk maar daarmee heb je dus vanaf Castricum maar elk half uur een verbinding over Zaandam naar Schiphol.
Badge
De overstaptijd is deels ook zo lang doordat Sloterdijk zo'n groot station is, en korte overstappen vaak überhaupt niet als mogelijk worden gezien door de planner. Mocht u in 2 à 3 minuten van spoor 6 naar spoor 11 willen stuiven (indien dat fysiek mogelijk is voor u), dan is er niets aan de hand.
Ik deed tot voor kort iets vergelijkbaars bij een reis van Tilburg naar Amersfoort. De aansluiting in Utrecht was officieel 0 minuten, maar de IC uit 's-Hertogenbosch kwam nog wel eens te vroeg aan in Utrecht, waardoor ik de aansluiting met wat hardlopen alsnog haalde. Het valt altijd te proberen, en zo niet, dan heb je tenminste je dagelijkse portie lichaamsbeweging gehad. 🙂
Blijft alleen nog open staan hoe de aansluitingen Den Helder - Schiphol kunnen zijn "gehalveerd".
Er bestaat nu 2x/u een verbinding, en er is (buiten de spits) überhaupt nooit meer dan 2x/u een trein van/naar Den Helder geweest (ivm het enkelspoor tussen Den Helder en Schagen).
Hoe komt u aan die "halvering"?


Vanaf Den Helder dan wellicht niet maar vanaf Alkmaar - Castricum wel een halvering.
Vanaf Den Helder laat je NS onnodig lang wachten op Zaandam in deze dienstregeling (17 of 18 minuten).
Reputatie 4

Blijft alleen nog open staan hoe het zo ver heeft kunnen komen dat de huidige dienstregeling een halvering van de aansluiting naar Schiphol heeft kunnen krijgen vanaf Den Helder - Castricum.

Dat komt door de invoering van de 6 intercities per uur tussen Amsterdam en Eindhoven. Daardoor rijden de intercities tussen Alkmaar en Amsterdam niet meer in een 15/15 minuten verdeling, maar in een 10/20 minuten verdeling. Daardoor missen dus 2 van de 4 intercities per uur de aansluiting in sloterdijk.
Overigens wordt er voor zowel Den Helder als Alkmaar door de reisplanner aangegeven dat de overstap plaats dient te vinden in Zaandam en niet Sloterdijk.
Badge
Blijft alleen nog open staan hoe de aansluitingen Den Helder - Schiphol kunnen zijn "gehalveerd".
Er bestaat nu 2x/u een verbinding, en er is (buiten de spits) überhaupt nooit meer dan 2x/u een trein van/naar Den Helder geweest (ivm het enkelspoor tussen Den Helder en Schagen).
Hoe komt u aan die "halvering"?
6x per uur richting Eindhoven is geen proef, dat is inmiddels vaste prik. Over de bij-effecten van PHS ben ik het wel met u eens dat die soms wel iets te veel van het goede (slechte?) zijn.
Voor PHS Alkmaar - Amsterdam voorzie ik echter geen of nauwelijks bij-effecten. Sprinters tussen Uitgeest en Amsterdam gaan regelmatiger en vaker rijden, Intercity's gaan vaker rijden. IC's tussen Enkhuizen en Amsterdam worden robuuster omdat ze niet meer gekoppeld zijn aan de bomvolle A2-corridor. In tegenstelling tot de A2-corridor verwacht ik dat dit PHS vrij geruisloos ingevoerd zal worden.
Ik verwacht eerder betere dan slechtere aansluitingen voor u zodra PHS Alkmaar - Amsterdam wordt ingevoerd.


Bedankt voor je reactie, het loskoppelen van de lange vervolgreis zal idd veel schelen voor de IC's.
Blijft alleen nog open staan hoe het zo ver heeft kunnen komen dat de huidige dienstregeling een halvering van de aansluiting naar Schiphol heeft kunnen krijgen vanaf Den Helder - Castricum.
Badge
6x per uur richting Eindhoven is geen proef, dat is inmiddels vaste prik. Over de bij-effecten van PHS ben ik het wel met u eens dat die soms wel iets te veel van het goede (slechte?) zijn.
Voor PHS Alkmaar - Amsterdam voorzie ik echter geen of nauwelijks bij-effecten. Sprinters tussen Uitgeest en Amsterdam gaan regelmatiger en vaker rijden, Intercity's gaan vaker rijden. IC's tussen Enkhuizen en Amsterdam worden robuuster omdat ze niet meer gekoppeld zijn aan de bomvolle A2-corridor. In tegenstelling tot de A2-corridor verwacht ik dat dit PHS vrij geruisloos ingevoerd zal worden.
Ik verwacht eerder betere dan slechtere aansluitingen voor u zodra PHS Alkmaar - Amsterdam wordt ingevoerd.
Een directe trein tussen Alkmaar/Uitgeest en Schiphol verbinding past ten eerste niet in het aanstormende PHS Alkmaar - Amsterdam (6 IC's Alkmaar - Amsterdam en 6 SP's Uitgeest - Amsterdam, inclusief een krappe inhaling te Wormerveer), en ten tweede zal het eveneens niet passen op de drukke Westtak en in de even zo drukke Schipholtunnel, die spoedig nóg drukker zal worden met het PHS OV-SAAL (6 IC's Den Haag - Almere en 6 SP's Hoofddorp - Weesp).
Het goede nieuws is dus wel dat er over afzienbare tijd elke tien minuten een IC rijdt tussen Alkmaar en Sloterdijk (6x/u, waarvan 4x/u van/naar Schagen en 2x/u van/naar Den Helder), waardoor uw aansluitingen richting Schiphol zullen verbeteren.
Vanuit Den Helder zijn er overigens (buiten de spits) nooit meer dan 2 verbindingen met Schiphol per uur geweest.


Bedankt voor je reactie, de redenen waarom het niet kan zijn gewoon een kwestie van prioriteit.
Ik blijf het raar vinden dat je vanaf deze lijn niet rechtstreeks naar Schiphol kan.

Daarnaast begrijp ik niet dat de overstap nu zo krap is dat er maar 1 verbinding per halfuur overblijft.
Wie heeft dat bedacht en goedgekeurd?

Eerlijk gezegd weet ik niet of de 6x per uur wel een verbetering wordt. Als ik de randverschijnselen lees rondom de proef in Eindhoven. Heb nog steeds niet het idee dat NS weet dat ze connecties verkopen ipv op tijd rijdende treinen. Hoeveel procent van de forenzen stappen er bijvoorbeeld over tijdens hun reis?

Zelf heb liever een stabiele en prettige aansluiting ieder kwartier.
Badge
Een directe trein tussen Alkmaar/Uitgeest en Schiphol past ten eerste niet in het aanstormende PHS Alkmaar - Amsterdam (6 IC's Alkmaar - Amsterdam en 6 SP's Uitgeest - Amsterdam, inclusief een krappe inhaling te Wormerveer), en ten tweede zal het eveneens niet passen op de drukke Westtak en in de even zo drukke Schipholtunnel, die spoedig nóg drukker zal worden met het PHS OV-SAAL (6 IC's Den Haag - Almere en 6 SP's Hoofddorp - Weesp).
Het goede nieuws is dus wel dat er over afzienbare tijd elke tien minuten een IC rijdt tussen Alkmaar en Sloterdijk (6x/u, waarvan 4x/u van/naar Schagen en 2x/u van/naar Den Helder), waardoor uw aansluitingen richting Schiphol zullen verbeteren.
Vanuit Den Helder zijn er overigens (buiten de spits) nooit meer dan 2 verbindingen met Schiphol per uur geweest.
Sprinter Hoorn Kersenboogerd – Hoofddorp visa versa
jammer dat deze sprinter 2 keer per uur blijft rijden.
gezien de drukte in de trein.
regelmatig zet de ns ook nog een 4 baks sprinter in de spits
dat is echt veel te kort .
dan sta je echt als haringen in een ton.
jammer gezien de vele passagiers op deze traject



Veel passagiers is logisch omdat dit de enige fatsoenlijke verbinding vanuit de lijn Den Helder - Castricum naar Schiphol is. Vroeger kon je elk kwartier naar Schiphol vanuit deze lijn maar nu nog maar elk half uur met overstap op Zaandam.

De overstap op Zaandam is prima, andere kant van het spoor ook fijn maar in het totaal vind ik het al vreemd dat je niet rechtstreeks vanuit Den Helder -Alkmaar naar Schiphol kan maar dan ook nog de halvering in frequentie. De overstap op Sloterdijk is wellicht in theorie haalbaar maar in de praktijk zo krap dat de NS planner hem in 90% van de gevallen niet eens aangeeft. Dat is deze dienstregeling al het geval.


Wanneer komt er weer elk kwartier een verbinding vanuit de lijn Den Helder, Alkmaar, Castricum naar Schiphol. De verbinding is om het half uur zo krap op Sloterdijk dat deze niet haalbaar is (2/3 minuten in theorie en je moet van helemaal beneden helemaal naar boven). De reisplanner geeft hem dan ook niet eens.

Dat er geen directe lijn naar Schiphol bestaat is al vreemd maar nu zijn de opties gehalveerd (van 4 keer per uur naar 2 keer per uur).

Graag alsnog een reactie hierop vanuit de NS.
Reputatie 1
@Sara-G5: en als je je trein mist kun je altijd nog de metro (bijv die van 6.36) tussen Centraal en Bijlmer pakken. Die is nl net zo snel als de trein.
Reputatie 3
Ik zit in de knoei met de nieuwe dienstregeling. Ik moet om 7 uur op kantoor zijn in de Bijlmer en neem de eerste Intercity om 6:10 uit Haarlem. Als die op tijd is is ie om 06:25 op CS en kan ik met veel kunst- en vliegwerk overstappen op de trein van 06:29 naar Rhenen die normaal vertrekt vanaf hetzelfde perron, 200 meter verderop. So far so good zou je zeggen. Máár. Regelmatig gaat de trein uit Haarlem 2 minuten te laat weg en vertrekt die naar Rhenen vanaf CS opeens vanaf perron 5B. Resultaat is dat ik 25 (!!!!!! ) minuten moet wachten op de volgende trein naar de Bijlmer. Kunnen jullie hier niet iets aan doen, Haarlem-Bijlmer is volgens mij echt wel een veel bereisd traject, kan toch niet zijn dat dat anderhalf uur in beslag neemt!!!

Hallo Sara,

Ik heb even opgevraagd hoe deze trein de afgelopen tijd heeft gereden. Tussen 12 en 29 december is het voor zover ik kan nagaan 1x gebeurd dat de betreffende Sprinter naar Rhenen vanaf 5A vertrok ipv 2B (op 18 december). Op dat moment was ook de Intercity uit Haarlem 2 minuten te laat.

De aankomst van de IC vanuit Haarlem was ook meestal om 6.25 uur of enkele seconden eerder. Naast de genoemde trein op 18 december was hij 2x wat later: 1x was dat 1 minuut, 1x was dat 40 seconden.

Het lijkt dus geen structureel probleem te zijn. Uiteraard blijven we ons inzetten voor een zo punctueel mogelijke uitvoering van de dienstregeling. Mocht je iets meer zekerheid willen hebben voor je aansluiting dan is de Sprinter van 6.01 uur uit Haarlem wellicht een alternatief voor jou. Dit betekent echter wel 9 minuten extra reistijd.
Onderweg las ik ergens dat de aanpassing van de sprinter Hoorn - Leiden met een kwartier leidt tot extra reistijd. Maar wat als men tevens de dienstregeling van de sprinters op de westtak ook aanpast? De sprinter Amersfoort Schothorst - Hoofddorp verandert dan in Amersfoort Schothorst - Leiden en wordt dan tevens 5 minuten sneller tussen Amsterdam en Hoofddorp. Neemt dan de plaats in van de sprinter Hoorn Kersen Boogert - Leiden. Deze sprinter rijd dan door naar Den Haag Centraal in het tijdpad van de sprinter Zwolle - Den Haag Centraal. De sprinter Zwolle - Den Haag Centraal wordt dan 5 minuten langzamer tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp. Dit is dan tevens het eindpunt van de sprinter. Het grote voordeel hiervan is dus de aansluiting in Hoorn. Bovendien past de sprinter precies tussen de reguliere trein en de spitstrein tussen Amsterdam en Hoorn. Of zie ik iets over het hoofd?
Reputatie 7
..:: Aanpassingen per 5 februari 2018 ::..

Herstel bediening Dordrecht door Intercity Amsterdam-Brussel

De Intercity Amsterdam-Brussel zal om 13:23 uur weer stoppen in Dordrecht. Deze trein kon hier vanaf december 2017 niet stoppen in verband met een goederentrein. De Sprinter Dordrecht-Roosendaal zal om dezelfde reden om 13:18 uur in plaats van 13:23 uur vertrekken.

Versnelling vroege Intercity Amsterdam Centraal-Enkhuizen in weekend
Op zaterdagen en zondagen stopt de eerste Intercity tussen Amsterdam Sloterdijk en Enkhuizen (treinnummer 2916) momenteel op alle tussengelegen stations. Door het toevoegen van de hiervoor genoemde extra Sprinter is dit niet meer nodig en kan deze Intercity worden versneld. De vertrektijd uit Amsterdam Centraal blijft 7:23 uur. De aankomsttijd in Enkhuizen wordt 8:22 uur in plaats van 8:34 uur.

Herstel aansluiting in Haarlem van Sprinters uit Zandvoort
De Sprinter Zandvoort-Amsterdam Centraal gaat 1 minuut vroeger rijden en vertrekt in Haarlem van spoor 3 in plaats van spoor 1. Hierdoor wordt de aansluiting op de Intercity richting Leiden Centraal hersteld.

Vroegere Sprinter Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd
Er gaat een extra Sprinter rijden van Hoofddorp naar Hoorn Kersenboogerd. Deze vertrekt vanaf Hoofddorp op maandag t/m vrijdag om 5:40 uur (treinnummer 3310) en op zaterdag en zondag om 6:40 uur (treinnummer 3314).
Reputatie 3
Het is jammer dat Purmerend met 80.000 inwoners er voor wat betreft de trein bediening er altijd slecht uitspringt. Per uur is er slechts 2x een Sprinter Zaandam – Sloterdijk – Schiphol – Leiden. Gezien de nieuwe Intercity maar liefst 7 minuten stil staat in Hoorn zou het mijn inziens geen probleem moeten zijn om deze trein te laten stoppen in Purmerend Centrum, waarvoor deze trein dan 2 a 3 minuten eerder uit Hoorn zou moeten vertrekken. Op deze manier heeft dit station dan 4x per uur een verbinding met Sloterdijk en ontstaat er ook een goede verbinding met Amsterdam CS, Amstel, Utrecht en verder. Ik ga er vanuit dat een dergelijke rechtstreekse verbinding veel nieuwe reizigers zou aantrekken.

Verder verbaasd het mij dat in de dienstregeling 2018, de Sprinter uit Purmerend er na 19:00 uur 5 minuten langer onderweg is naar Schiphol. Daartoe vertrekken deze Sprinters 5 minuten eerder en staan ze 6 minuten stil op Sloterdijk. Ook de Sprinters vanaf Schiphol zijn vanaf 19:45 4 minuten langer onderweg en deze sprinters staan dan maarliefst 7 minuten stil in Sloterdijk. Dergelijke lange halteringen lijken mij niet echt klantvriendelijk. Ik krijg ook erg het gevoel dat de Stoptrein reizigers erg moeten wijken voor Intercity reizigers. Ik heb begrepen dat ook op meerdere andere Sprinter verbindingen, bijv. Uitgeest – Rhenen lange en onregelmatige halteringen ingevoerd zijn, soms wel van meer dan 10 minuten of nog langer. Aan de andere kant wordt er op de website met trots vermeld dat de ICE naar Duitsland nu maarliefst 3 minuten sneller is……...joepie. Als je naar Duitsland gaat lijken mij die 3 minuten niet zo belangrijk, maar als je elke dag naar je werk 10 – 15 minuten langer onderweg bent, lijkt mij veel vervelender.


Bedankt voor je vragen over de lange halteringen van enkele sprinters. Het klopt dat Sprinters op sommige plekken lang stil staan. Dat gebeurt helaas op nog meer locaties dan jij noemt. Dit heeft vrijwel altijd te maken met drukte op het spoor. Soms gaat het om een Intercity die de Sprinter moet inhalen en kan dat alleen op een station omdat er op de rest van het traject niet 4 sporen liggen, soms komt het omdat de trein een andere trein gelijkvloers het pad van een andere trein moet kruisen en daarom moet wachten. Dit gebeurt overigens niet alleen met Sprinters maar ook met Intercity's. Zo staat de Intercity Schiphol-Nijmegen relatief lang stil op station Amsterdam Bijlmer Arena. Een andere reden voor langer wachten is het kunnen bieden van een aansluiting. Dit gebeurt bijvoorbeeld met de Intercity Vlissingen-Amsterdam op station Roosendaal.

Dat Intercity's in Hoorn langer stil staan heeft te maken met het enkelspoor tussen Hoorn en Enkhuizen in combinatie met drukte op het spoor rond Amsterdam (o.a. Hemspoortunnel) en het feit dat de Sprinter Hoorn-Amsterdam Sloterdijk ook nog op het traject moet worden ingepast en precies op het juiste moment bij Schiphol Airport moet zijn omdat daar het spoor bijna helemaal vol zit. Overdag kan dat zonder grote wachttijden maar in de vroege ochtenduren en in avonduren moet deze Sprinter langer stilstaan op Amsterdam Sloterdijk. Dit komt omdat op deze momenten geen 6 maar 4 Intercity’s per uur tussen Amsterdam en Eindhoven. Op deze momenten rijdt de Intercity Enkhuizen-Amsterdam Centraal door naar Maastricht in plaats van Heerlen. Hiermee ontstaat op deze momenten tussen Amsterdam en Eindhoven een kwartierdienst met goede overstapmogelijkheden op Utrecht Centraal en ‘s-Hertogenbosch. Dit is aantrekkelijker voor reizigers dan een aparte Intercity Enkhuizen-Amsterdam Centraal en een aparte Intercity Amsterdam-Maastricht die niet goed op elkaar aansluiten en waarbij geen goede overstappen worden geboden op Utrecht Centraal en ‘s-Hertogenbosch. Voordeel voor reizigers vanuit Enkhuizen is daarnaast dat de Intercity op deze momenten slechts kort stil staat in Hoorn.

Hiervoor is het wel nodig dat de Sprinter Hoorn Kersenboogerd-Leiden Centraal van Hoorn Kersenboogerd t/m Amsterdam Sloterdijk op deze momenten circa 5 minuten vroeger rijdt en van Amsterdam Sloterdijk t/m Hoorn Kersenboogerd circa 5 minuten later. Omdat de vertrektijden van deze Sprinter op de Amsterdamse Westtak en de Schipholspoortunnel niet aangepast kunnen worden staat deze trein circa 5 minuten stil op Amsterdam Sloterdijk (Hemboog).

Voor de Sprinters tussen Amsterdam en Breukelen spelen er verschillende zaken:

Vijf keer per dag moet de Sprinter naar Rhenen eerder vertrekken uit Amsterdam Centraal vanwege de snellere dienstregeling van de ICE tussen Amsterdam en Utrecht. Door dit eerdere vertrek wordt de doorgaande verbinding van Uitgeest naar Rhenen in deze gevallen niet geboden. Er rijdt dan een Sprinter Uitgeest-Amsterdam Centraal en een Sprinter Amsterdam Centraal-Rhenen.

Het eerdere vertrek wordt veroorzaakt door gewijzigde vertrektijden van de ICE van Amsterdam richting Duitsland. Deze aanpassing was noodzakelijk omdat de ICE niet meer kon rijden op de tijden van Dienstregeling 2017 door de groei van 4 naar 6 Intercity’s per uur tussen Amsterdam Centraal en Utrecht. In de daluren wordt de reistijd van de ICE Amsterdam-Keulen-Frankfurt tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal door deze aanpassing 3 minuten korter. Van Duitsland náár Amsterdam Centraal blijft de reistijd van de ICE zowel in het dal als in de spits ongewijzigd.

Er is een uitgebreide logistieke studie naar varianten gemaakt. Alternatief was dat de ICE in de daluren juist een langere reistijd zou krijgen dan in Dienstregeling 2017. De langere reistijd van de ICE zou in de daluren meer reizigers raken dan het aantal reizigers dat in de Sprinter zit en verder moet reizen dan Amsterdam Centraal. In de spits zitten wel veel reizigers in de Sprinters die verder reizen dan Amsterdam en is daarom niet voor deze oplossing gekozen. Idealiter ziet NS een oplossing, waarbij zowel ICE als Sprinters goede reismogelijkheden bieden. ProRail heeft inmiddels voor dit knelpunt een overbelastverklaring afgegeven. Voor de komende dienstregeling jaren wordt onderzocht of er alternatieven zijn waardoor de Sprinter niet in 2 delen hoeft te rijden.

In de andere richting: van Breukelen richting Amsterdam Centraal staan de helft van de Sprinters lang stil op Amsterdam Bijlmer ArenA. Idealiter zou de Sprinter Rhenen-Amsterdam Centraal tussen Breukelen en Amsterdam Centraal 10 minuten achter de Sprinter Rotterdam Centraal-Amsterdam Centraal rijden (om het kwartier kan niet vanwege het tienminuten interval van de Intercity's). Dit is zo ook door NS opgenomen in de capaciteitsaanvraag bij ProRail. In de capaciteitsverdeling is dit uiteindelijk aangepast in verband met de inpassing van goederentreinen tussen Breukelen en Amsterdam Bijlmer ArenA. Een paar minuten achter de Sprinter uit Rotterdam ligt een goederenpad voor goederentreinen vanuit de Kijfhoek onder Rotterdam richting Bad Bentheim in Duitsland. De Sprinter vanuit Rhenen moet tussen deze twee treinen in rijden en moet op Amsterdam Bijlmer ArenA ingehaald worden door deze goederentrein die verder rijdt via Weesp en Hilversum. Het is niet mogelijk de Sprinter uit Rhenen achter deze goederentrein aan te laten rijden omdat de Sprinter dan te laat op station Amsterdam Muiderpoort is en de volgende Intercity uit Utrecht Centraal in de weg zit. Daarom vertrekt de Sprinter Rhenen-Amsterdam Centraal vroeger uit Utrecht Centraal. Reizigers van Utrecht Centraal naar bijvoorbeeld Duivendrecht zijn hierdoor langer onderweg. Hier staat tegenover dat deze Sprinter in Dienstregeling 2018 niet meer 12 maar 3 minuten stilstaat op Utrecht Centraal. Reizigers van bijvoorbeeld Bunnik naar Maarssen zijn hierdoor korter onderweg. Bovendien zijn hierdoor de Sprinters tussen Utrecht Centraal en Breukelen in de spitsuren beter verdeeld over het uur (interval van 17 en 13 minuten in plaats van 7 en 23 minuten zoals in Dienstregeling 2017).
Voor die vanmorgen was geen verklaring (en geen excuus). Ik hoop dat het wat beter wordt.
Dat heeft natuurlijk mede met het weer van vorige week te maken, Bob.
De Sprinter Hoorn-Leiden heeft sinds de nieuwe dienstregeling bijna elke dag vertraging (ochtend).
Geen idee wat de oorzaak is, is daar iets over bekend?

Reageer