Dienstregeling 2018 (Noord-Holland)


Reputatie 7
Dit topic toont de grootste veranderingen die er in de provincie Noord-Holland zullen plaatsvinden met de nieuwe dienstregeling.
Valt je iets op, of heb je ergens vragen over? Stel gerust jouw vraag in dit topic!

Elke tien minuten Intercity’s tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven
Tussen Amsterdam, Utrecht, ’s-Hertogenbosch en Eindhoven rijden 7 dagen per week elke 10 minuten Intercity’s tot circa 19.00 uur (zondags tot circa 21.00 uur). De intercity Schiphol Airport – Utrecht Centraal – Eindhoven rijdt alleen nog naar Venlo, en niet meer naar Heerlen. De Intercity Enkhuizen-Amsterdam Centraal rijdt voortaan door naar Heerlen.
Reizigers tussen Enkhuizen/Hoorn en Amsterdam Amstel en zuidelijker zijn hierdoor tot 10 minuten sneller op hun bestemming. Deze Intercity staat kort stil in Eindhoven waardoor doorgaande reizigers tussen Heerlen en de Randstad 3 minuten sneller op hun bestemming zijn. De overstap- en vertrektijden wijzigen op vrijwel alle stations tussen Den Helder/ Enkhuizen en Heerlen/Maastricht.

Amsterdam Centraal/Schiphol Airport-Eindhoven/Nijmegen in vroege ochtend en in avonduren
In de vroege ochtend en in de avonduren rijden vier Intercity’s tussen Amsterdam Centraal / Schiphol Airport en Eindhoven / Nijmegen in ongeveer een kwartierdienst met een overstapmogelijkheid op Utrecht Centraal. Om dit mogelijk te maken rijdt de Intercity Enkhuizen-Eindhoven van en naar Maastricht in plaats van Heerlen en zijn de vertrektijden. tussen Hoorn en Eindhoven anders dan overdag.
Van maandag tot en met zaterdag zal deze kwartierdienst langer rijden vanaf Utrecht Centraal naar Eindhoven (tot en met vertrek 23.10 uur), naar Nijmegen (tot en met vertrek 22.54 uur) en naar Schiphol Airport (tot en met vertrek 21.25 uur) en van Schiphol Airport naar Utrecht Centraal (tot en met vertrek 22.18 uur). Daarna wordt overgegaan op een halfuurdienst. Op zondag zal de kwartierdienst uit Eindhoven naar Utrecht Centraal een uur langer rijden (tot en met vertrek 22.03 uur).
Op zondag zal de rechtstreekse Intercity Schiphol Airport-Utrecht Centraal-Nijmegen in beide richtingen twee uur eerder starten (eerste vertrek 8.58 uur vanaf Nijmegen en 10.00 uur vanaf Schiphol Airport) en richting Schiphol Airport een uur langer rijden (tot en met vertrek 21.28 uur uit Nijmegen). Op die manier wordt de kwartierdienst tussen Schiphol Airport en Utrecht Centraal en tussen Utrecht Centraal en Nijmegen langer aangeboden.

Extra late Sprinter van Amsterdam Centraal via Weesp naar Almere Centrum
Woensdag- en donderdagnacht rijdt de één na laatste Sprinter Amsterdam Centraal-Weesp (trein 14691 vertrek 0:23 uur) voortaan door naar Almere Centrum. Er rijden daarom geen NS-bussen meer van Weesp naar Almere Centrum in aansluiting op deze trein en in aansluiting op de een-na-laatste Sprinter Hoofddorp-Weesp (trein 4389 vertrek 23.48 uur). Vanaf Almere Centrum rijdt voortaan de aansluitende NS-bus naar Lelystad Centrum (aankomst 01:54 uur).

Vroegere Intercity direct Amsterdam-Schiphol Airport-Rotterdam
Er komt op werkdagen een extra vroege IC direct vanuit Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal (vertrek 5.49 uur). De eerste Intercity direct vanuit Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal gaat 13 minuten vroeger rijden (vertrek 6.28 uur). Daarnaast gaat een extra Intercity direct rijden op dit traject (vertrek 6.58 uur).

Wijzigingen laatste verbinding Amsterdam – Amersfoort
Maandag- en dinsdagnacht rijdt de Sprinter Amsterdam Centraal-Weesp van 0:11 uur door naar Hilversum. Vanaf Hilversum rijdt voortaan de aansluitende NS-bus naar Amersfoort (aankomst 01:25 uur).

Gewijzigde vertrektijden Sprinter Amsterdam Centraal –Breukelen-Utrecht Centraal-Rhenen

De vertrektijden van de Sprinters Amsterdam Centraal-Breukelen-Utrecht Centraal-Rhenen wijzigen enkele minuten.. De Sprinters uit Rhenen naar Amsterdam staan daarnaast korter stil op Utrecht Centraal (3 minuten), maar langer op Amsterdam Bijlmer (6 minuten).
De Sprinter van Amsterdam Centraal naar Rhenen vertrekt in de daluren vijf keer per dag 11 minuten eerder vanuit Amsterdam Centraal (vertrek om 6.28 uur, 10.28 uur, 12.28 uur, 14.28 uur en 18.28 uur). Deze staat vervolgens 12 minuten stil op Amsterdam Bijlmer Arena. Door het eerdere vertrek vervalt daarmee de rechtstreekse verbinding van Uitgeest naar Rhenen. Er rijdt dan een Sprinter Uitgeest-Amsterdam Centraal en een Sprinter Amsterdam Centraal-Rhenen.

Gewijzigde vertrektijden Sprinter Breukelen – Utrecht Centraal – Rhenen in avonduren en weekend
Op zaterdag en zondag en in de avonduren rijdt de Sprinter Breukelen-Utrecht Centraal-Rhenen circa een kwartier later . Dit zorgt voor betere aansluitingen in Breukelen (8 minuten van Amsterdam Centraal richting Utrecht Centraal, 10 minuten van Utrecht Centraal richting Amsterdam Centraal).
In de avondspits rijden twee extra Sprinters rechtstreeks van Utrecht Centraal via Breukelen naar Amsterdam Centraal en Uitgeestom 18.03 uur en 18.33 uur.

Meer Intercity’s in spits naar Den Helder
Van Den Helder naar Schagen rijden op werkdagen in de ochtendspits drie in plaats van twee extra Intercity’s. Deze extra Intercity’s met vertrek om 6.46 uur, 7.16 uur en 7.46 uur rijden door naar Maastricht. Tijdens de avondspits rijden drie extra Intercity’s van Schagen naar Den Helder, om 18.23, 18.53 en 19.23 uur. Hierdoor ontstaat in de spitsrichting elk kwartier een verbinding Den Helder-Amsterdam Centraal.

Wijzigingen Intercity’s Amsterdam Centraal – Schagen
Op werkdagen vervalt in de ochtendspits de Intercity van Amsterdam Centraal naar Schagen van 6.54 en 7.24 uur. In de avondspits vervalt de Intercity van Schagen naar Amsterdam Centraal van 18.37 uur. Op zaterdag vervalt de Intercity van Amsterdam Centraal naar Alkmaar van 7.24 uur, 7.54 uur, 8.24 uur, 8.54 uur en 9.24 uur.. Op zondag wordt het aantal Intercity’s tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal tussen 10.00 uur en 22.00 uur verdubbeld van twee naar vier Intercity’s.

Wijziging laatste verbinding Haarlem-Alkmaar

Zondag-, maandag- en dinsdagnacht gaat in aansluiting op de laatste Sprinter van Haarlem naar Uitgeest (vertrek 0:31 uur) een NS-bus rijden richting Alkmaar (aankomst 1:39 uur). De NS-bus van Haarlem naar Heerhugowaard (vertrek 1:10 uur) rijdt niet meer.

Wijziging laatste verbinding Amsterdam Centraal – Alkmaar
Zondag-, maandag- en dinsdagnacht zullen de NS-bussen van Amsterdam Centraal (vertrek 1:35 uur) en Zaandam (vertrek 1:40) naar Alkmaar niet meer doorrijden naar Heerhugowaard.

Gewijzigde vertrek- en aankomsttijden en aansluitingen rond Hoorn
De vertrektijden van de Intercity Enkhuizen-Amsterdam Centraal wijzigen circa een kwartier. Deze Intercity staat zeven minuten stil in Hoorn. Dit betekent een langere reistijd tussen Enkhuizen en Amsterdam en een kortere reistijd tussen Hoorn en Amsterdam. Ook worden hierdoor de aansluitingen van deze Intercity op de Sprinters richting Alkmaar en Purmerend langer. In spitsuren worden de aansluitingen korter.

Extra Intercity’s in de spits Enkhuizen-Amsterdam Centraal.
In de ochtendspits vertrekken op werkdagen twee extra Intercity’s van Enkhuizen naar Amsterdam (vertrek 6.05 uur en 8.25 uur) en in de avondspits één extra Intercity van Amsterdam Centraal naar Enkhuizen (vertrek 15.36 uur.

Wijziging vertrektijden Sprinter Hoorn Kersenboogerd – Hoofddorp
’s Ochtends vroeg vóór de ochtendspits en in de avonduren vertrekt de Sprinter Hoorn Kersenboogerd – Hoofddorp circa 5 minuten eerder uit Hoorn en staat 5 minuten stil op Amsterdam Sloterdijk.

Betere overstap Haarlem-Utrecht Centraal
Op Amsterdam Centraal verbetert de overstap van Haarlem naar Utrecht Centraal, doordat zes in plaats van vier Intercity’s per uur gaan rijden tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal. De overstaptijden verschillen per verbinding.

Wijzigingen late treinen Amsterdam Centraal-Den Helder
Vanaf Amsterdam Centraal naar Alkmaar rijdt een extra late Intercity (vertrek 0.09 uur). Deze rijdt woensdag- tot en met zondagnacht door naar Den Helder. Maandag- en dinsdagnacht rijdt een aansluitende NS-bus van Alkmaar naar Den Helder. De Sprinter van 0.13 uur vanaf Amsterdam Centraal rijdt tot Uitgeest, en niet meer verder naar Heerhugowaard en Den Helder. De Sprinter van 1.14 uur rijdt woensdag- en donderdagnacht tot Alkmaar en rijdt niet meer door naar Heerhugowaard. Deze Sprinter rijdt vrijdag- en zaterdagnacht door naar Den Helder.

Latere verbindingen Amsterdam Centraal-Enkhuizen in het weekend
Vrijdag- en zaterdagnacht vertrekt de laatste Intercity van Amsterdam Centraal naar Enkhuizen om 1.53 uur. Dit is 22 minuten later dan in Dienstregeling 2017.

Extra Intercity’s in spits op traject Alkmaar-Haarlem

Op werkdagen vertrekt in de ochtendspits één extra Intercity van Alkmaar naar Haarlem (vertrek 9.04 uur) en in de avondspits van Haarlem naar Alkmaar (vertrek 15.48 uur). Hiermee wijzigt ook In de avondspits de overstap in Haarlem van de Intercity uit Leiden Centraal op de Intercity naar Alkmaar.

Extra vroege verbindingen in weekend vanuit Alkmaar en Hoorn naar Schiphol Airport

De eerste Sprinter Uitgeest-Amsterdam Centraal vertrekt op zondag een uur eerder (om 5.18 uur) en rijdt vanaf Alkmaar (vertrek 5.02 uur). Hierdoor is er 7 dagen per week een vroege verbinding Alkmaar-Schiphol Airport via Zaandam. De eerste Sprinter Hoorn-Schiphol Airport vertrekt op zondag om 5.07 uur zodat u voor 6.00 uur op Schiphol Airport kunt aankomen. Deze Sprinter rijdt op zaterdag en zondag in de vroege ochtend één keer per uur. Hierdoor rijdt op zaterdag de tweede Sprinter circa een half uur vroeger (vertrek Hoorn Kersenboogerd 5.49 uur).

Langere reistijd helft van de Sprinters Uitgeest-Zaandam
De Sprinter Rhenen-Breukelen-Uitgeest staat 4 minuten stil in Wormerveer. Reist u van Uitgeest en Krommenie-Assendelft verder dan Wormerveer dan heeft u hierdoor een langere reistijd. Deze Sprinter sluit op Amsterdam Centraal niet meer aan op de Intercity naar Almere Centrum.

Versnelling ICE in daluren
In de daluren wordt de reistijd van de ICE Amsterdam-Keulen-Frankfurt tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal 3 minuten korter. Van Duitsland náár Amsterdam Centraal blijft de reistijd van de ICE zowel in het dal als in de spits ongewijzigd.

Werkzaamheden Duitsland
In 2018 starten omvangrijke spoorwerkzaamheden op het Duitse traject van de ICE Amsterdam-Keulen-Frankfurt. De ICE zal hierdoor regelmatig worden omgeleid en/of een langere reistijd hebben.

Eurostar Amsterdam-Londen
Eurostar start in de loop van 2018 met een verbinding Amsterdam-Londen. Deze trein rijdt twee keer per dag in beide richtingen en stopt in Rotterdam Centraal en Brussel-Zuid.


..:: Aanpassingen per 5 februari 2018 ::..

Herstel bediening Dordrecht door Intercity Amsterdam-Brussel

De Intercity Amsterdam-Brussel zal om 13:23 uur weer stoppen in Dordrecht. Deze trein kon hier vanaf december 2017 niet stoppen in verband met een goederentrein. De Sprinter Dordrecht-Roosendaal zal om dezelfde reden om 13:18 uur in plaats van 13:23 uur vertrekken.

Versnelling vroege Intercity Amsterdam Centraal-Enkhuizen in weekend
Op zaterdagen en zondagen stopt de eerste Intercity tussen Amsterdam Sloterdijk en Enkhuizen (treinnummer 2916) momenteel op alle tussengelegen stations. Door het toevoegen van de hiervoor genoemde extra Sprinter is dit niet meer nodig en kan deze Intercity worden versneld. De vertrektijd uit Amsterdam Centraal blijft 7:23 uur. De aankomsttijd in Enkhuizen wordt 8:22 uur in plaats van 8:34 uur.

Herstel aansluiting in Haarlem van Sprinters uit Zandvoort
De Sprinter Zandvoort-Amsterdam Centraal gaat 1 minuut vroeger rijden en vertrekt in Haarlem van spoor 3 in plaats van spoor 1. Hierdoor wordt de aansluiting op de Intercity richting Leiden Centraal hersteld.

Vroegere Sprinter Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd
Er gaat een extra Sprinter rijden van Hoofddorp naar Hoorn Kersenboogerd. Deze vertrekt vanaf Hoofddorp op maandag t/m vrijdag om 5:40 uur (treinnummer 3310) en op zaterdag en zondag om 6:40 uur (treinnummer 3314).

107 reacties

Reputatie 3
Het is jammer dat Purmerend met 80.000 inwoners er voor wat betreft de trein bediening er altijd slecht uitspringt. Per uur is er slechts 2x een Sprinter Zaandam – Sloterdijk – Schiphol – Leiden. Gezien de nieuwe Intercity maar liefst 7 minuten stil staat in Hoorn zou het mijn inziens geen probleem moeten zijn om deze trein te laten stoppen in Purmerend Centrum, waarvoor deze trein dan 2 a 3 minuten eerder uit Hoorn zou moeten vertrekken. Op deze manier heeft dit station dan 4x per uur een verbinding met Sloterdijk en ontstaat er ook een goede verbinding met Amsterdam CS, Amstel, Utrecht en verder. Ik ga er vanuit dat een dergelijke rechtstreekse verbinding veel nieuwe reizigers zou aantrekken.

Verder verbaasd het mij dat in de dienstregeling 2018, de Sprinter uit Purmerend er na 19:00 uur 5 minuten langer onderweg is naar Schiphol. Daartoe vertrekken deze Sprinters 5 minuten eerder en staan ze 6 minuten stil op Sloterdijk. Ook de Sprinters vanaf Schiphol zijn vanaf 19:45 4 minuten langer onderweg en deze sprinters staan dan maarliefst 7 minuten stil in Sloterdijk. Dergelijke lange halteringen lijken mij niet echt klantvriendelijk. Ik krijg ook erg het gevoel dat de Stoptrein reizigers erg moeten wijken voor Intercity reizigers. Ik heb begrepen dat ook op meerdere andere Sprinter verbindingen, bijv. Uitgeest – Rhenen lange en onregelmatige halteringen ingevoerd zijn, soms wel van meer dan 10 minuten of nog langer. Aan de andere kant wordt er op de website met trots vermeld dat de ICE naar Duitsland nu maarliefst 3 minuten sneller is……...joepie. Als je naar Duitsland gaat lijken mij die 3 minuten niet zo belangrijk, maar als je elke dag naar je werk 10 – 15 minuten langer onderweg bent, lijkt mij veel vervelender.


Bedankt voor je vragen over de lange halteringen van enkele sprinters. Het klopt dat Sprinters op sommige plekken lang stil staan. Dat gebeurt helaas op nog meer locaties dan jij noemt. Dit heeft vrijwel altijd te maken met drukte op het spoor. Soms gaat het om een Intercity die de Sprinter moet inhalen en kan dat alleen op een station omdat er op de rest van het traject niet 4 sporen liggen, soms komt het omdat de trein een andere trein gelijkvloers het pad van een andere trein moet kruisen en daarom moet wachten. Dit gebeurt overigens niet alleen met Sprinters maar ook met Intercity's. Zo staat de Intercity Schiphol-Nijmegen relatief lang stil op station Amsterdam Bijlmer Arena. Een andere reden voor langer wachten is het kunnen bieden van een aansluiting. Dit gebeurt bijvoorbeeld met de Intercity Vlissingen-Amsterdam op station Roosendaal.

Dat Intercity's in Hoorn langer stil staan heeft te maken met het enkelspoor tussen Hoorn en Enkhuizen in combinatie met drukte op het spoor rond Amsterdam (o.a. Hemspoortunnel) en het feit dat de Sprinter Hoorn-Amsterdam Sloterdijk ook nog op het traject moet worden ingepast en precies op het juiste moment bij Schiphol Airport moet zijn omdat daar het spoor bijna helemaal vol zit. Overdag kan dat zonder grote wachttijden maar in de vroege ochtenduren en in avonduren moet deze Sprinter langer stilstaan op Amsterdam Sloterdijk. Dit komt omdat op deze momenten geen 6 maar 4 Intercity’s per uur tussen Amsterdam en Eindhoven. Op deze momenten rijdt de Intercity Enkhuizen-Amsterdam Centraal door naar Maastricht in plaats van Heerlen. Hiermee ontstaat op deze momenten tussen Amsterdam en Eindhoven een kwartierdienst met goede overstapmogelijkheden op Utrecht Centraal en ‘s-Hertogenbosch. Dit is aantrekkelijker voor reizigers dan een aparte Intercity Enkhuizen-Amsterdam Centraal en een aparte Intercity Amsterdam-Maastricht die niet goed op elkaar aansluiten en waarbij geen goede overstappen worden geboden op Utrecht Centraal en ‘s-Hertogenbosch. Voordeel voor reizigers vanuit Enkhuizen is daarnaast dat de Intercity op deze momenten slechts kort stil staat in Hoorn.

Hiervoor is het wel nodig dat de Sprinter Hoorn Kersenboogerd-Leiden Centraal van Hoorn Kersenboogerd t/m Amsterdam Sloterdijk op deze momenten circa 5 minuten vroeger rijdt en van Amsterdam Sloterdijk t/m Hoorn Kersenboogerd circa 5 minuten later. Omdat de vertrektijden van deze Sprinter op de Amsterdamse Westtak en de Schipholspoortunnel niet aangepast kunnen worden staat deze trein circa 5 minuten stil op Amsterdam Sloterdijk (Hemboog).

Voor de Sprinters tussen Amsterdam en Breukelen spelen er verschillende zaken:

Vijf keer per dag moet de Sprinter naar Rhenen eerder vertrekken uit Amsterdam Centraal vanwege de snellere dienstregeling van de ICE tussen Amsterdam en Utrecht. Door dit eerdere vertrek wordt de doorgaande verbinding van Uitgeest naar Rhenen in deze gevallen niet geboden. Er rijdt dan een Sprinter Uitgeest-Amsterdam Centraal en een Sprinter Amsterdam Centraal-Rhenen.

Het eerdere vertrek wordt veroorzaakt door gewijzigde vertrektijden van de ICE van Amsterdam richting Duitsland. Deze aanpassing was noodzakelijk omdat de ICE niet meer kon rijden op de tijden van Dienstregeling 2017 door de groei van 4 naar 6 Intercity’s per uur tussen Amsterdam Centraal en Utrecht. In de daluren wordt de reistijd van de ICE Amsterdam-Keulen-Frankfurt tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal door deze aanpassing 3 minuten korter. Van Duitsland náár Amsterdam Centraal blijft de reistijd van de ICE zowel in het dal als in de spits ongewijzigd.

Er is een uitgebreide logistieke studie naar varianten gemaakt. Alternatief was dat de ICE in de daluren juist een langere reistijd zou krijgen dan in Dienstregeling 2017. De langere reistijd van de ICE zou in de daluren meer reizigers raken dan het aantal reizigers dat in de Sprinter zit en verder moet reizen dan Amsterdam Centraal. In de spits zitten wel veel reizigers in de Sprinters die verder reizen dan Amsterdam en is daarom niet voor deze oplossing gekozen. Idealiter ziet NS een oplossing, waarbij zowel ICE als Sprinters goede reismogelijkheden bieden. ProRail heeft inmiddels voor dit knelpunt een overbelastverklaring afgegeven. Voor de komende dienstregeling jaren wordt onderzocht of er alternatieven zijn waardoor de Sprinter niet in 2 delen hoeft te rijden.

In de andere richting: van Breukelen richting Amsterdam Centraal staan de helft van de Sprinters lang stil op Amsterdam Bijlmer ArenA. Idealiter zou de Sprinter Rhenen-Amsterdam Centraal tussen Breukelen en Amsterdam Centraal 10 minuten achter de Sprinter Rotterdam Centraal-Amsterdam Centraal rijden (om het kwartier kan niet vanwege het tienminuten interval van de Intercity's). Dit is zo ook door NS opgenomen in de capaciteitsaanvraag bij ProRail. In de capaciteitsverdeling is dit uiteindelijk aangepast in verband met de inpassing van goederentreinen tussen Breukelen en Amsterdam Bijlmer ArenA. Een paar minuten achter de Sprinter uit Rotterdam ligt een goederenpad voor goederentreinen vanuit de Kijfhoek onder Rotterdam richting Bad Bentheim in Duitsland. De Sprinter vanuit Rhenen moet tussen deze twee treinen in rijden en moet op Amsterdam Bijlmer ArenA ingehaald worden door deze goederentrein die verder rijdt via Weesp en Hilversum. Het is niet mogelijk de Sprinter uit Rhenen achter deze goederentrein aan te laten rijden omdat de Sprinter dan te laat op station Amsterdam Muiderpoort is en de volgende Intercity uit Utrecht Centraal in de weg zit. Daarom vertrekt de Sprinter Rhenen-Amsterdam Centraal vroeger uit Utrecht Centraal. Reizigers van Utrecht Centraal naar bijvoorbeeld Duivendrecht zijn hierdoor langer onderweg. Hier staat tegenover dat deze Sprinter in Dienstregeling 2018 niet meer 12 maar 3 minuten stilstaat op Utrecht Centraal. Reizigers van bijvoorbeeld Bunnik naar Maarssen zijn hierdoor korter onderweg. Bovendien zijn hierdoor de Sprinters tussen Utrecht Centraal en Breukelen in de spitsuren beter verdeeld over het uur (interval van 17 en 13 minuten in plaats van 7 en 23 minuten zoals in Dienstregeling 2017).
Badge
De trein van 18.12 was voorheen de laatste spitsrit van Amsterdam C naar Enkhuizen. Bij mijn weten is deze vervallen om aan het begin van de avondspits, wanneer er meer vraag naar die verbinding is, een extra spitsrit mogelijk te maken (weet ik echter niet zeker). Om 18.00 is de avondspits immers al over de echte drukte heen.

Het feit dat de SP 3 minuten na de IC vertrekt, is inderdaad erg onhandig, ook met het oog op de aansluitingen in Hoorn. Over niet al te lange tijd wordt de IC Amsterdam C - Enkhuizen gelukkig weer losgekoppeld van de A2-corridor en zal de dienstregeling op dit traject ongetwijfeld weer gaan verbeteren.
Reputatie 3
Ik weet inmiddels meer. De wijziging van de Sprinter uit Zandvoort is een resultaat van de capaciteitsverdeling door ProRail. Inmiddels zijn hier nieuwe inzichten over. Er wordt nog naar gekeken maar waarschijnlijk wordt deze wijziging in februari teruggedraaid.
Ja bedankt voor de informatie. En ik geloof best dat er niks aan te doen is. Maar ik heb er eerlijk gezegd niet zoveel aan. Het veranderd verder niks. En er een beetje op achteruit gaan is tot daar aan toe. Maar dit is wel erg veel per dag. 3 en een half uur aan het reizen voor 6 en een half uur werken en dat voor best een relatief kleine afstand. Als het kon ging ik met de bus. Maar helaas is dat vanuit Hoorn ook geen optie. Maar nogmaals bedankt voor je reacties en informatie.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien was het gewoon niet zo'n goed idee om de intercity's uit Limburg te koppelen aan die naar Enkhuizen. Ze hadden beter allebei in Amsterdam kunnen keren.
Reputatie 7
Die 10- minutendienst heeft wel heel veel gevolgen voor andere verbindingen. Teveel. En inderdaad, een beetje erop achteruit prima, maar dat blijkt vaak niet het geval. Benieuwd hoe mensen die het betreft gaan reageren na definitieve dagelijkse invoering op 10 dec.
Sprinter Hoorn Kersenboogerd – Hoofddorp visa versa
jammer dat deze sprinter 2 keer per uur blijft rijden.
gezien de drukte in de trein.
regelmatig zet de ns ook nog een 4 baks sprinter in de spits
dat is echt veel te kort .
dan sta je echt als haringen in een ton.
jammer gezien de vele passagiers op deze traject



Veel passagiers is logisch omdat dit de enige fatsoenlijke verbinding vanuit de lijn Den Helder - Castricum naar Schiphol is. Vroeger kon je elk kwartier naar Schiphol vanuit deze lijn maar nu nog maar elk half uur met overstap op Zaandam.

De overstap op Zaandam is prima, andere kant van het spoor ook fijn maar in het totaal vind ik het al vreemd dat je niet rechtstreeks vanuit Den Helder -Alkmaar naar Schiphol kan maar dan ook nog de halvering in frequentie. De overstap op Sloterdijk is wellicht in theorie haalbaar maar in de praktijk zo krap dat de NS planner hem in 90% van de gevallen niet eens aangeeft. Dat is deze dienstregeling al het geval.
Zondag 19 november: minder sprinters naar Schiphol. Sprinter kwam te laat. Op station Zuid bleek er een brandmelding in de Schipholtunnel. Toen maar weer naar huis gegaan en de auto gepakt. Het is ook frustrerend dat er zoveel intercity's station RAI voorbij rijden.
Top dat er nog meer treinen per uur over het westelijke traject van Noord-Holland gaan rijden. Voor de volgende dienstregeling is er nog een verbetering mogelijk:

Veel mensen vanuit Noord-Holland die gebruik maken van de huidige treinen van Schagen - Maastricht of Den Helder - Nijmegen werken in Amsterdam Zuid-Oost met als werkgever ING, ABN, Nuon of Adidas. Helaas moeten deze mensen altijd overstappen op Amsterdam Amstel om uiteindelijk bij station Bijlmer-Arena te komen.

Is er een mogelijkheid in de planning dat de treinen van 1 van deze trajecten stoppen op Bijlmer-Arena ipv Amstel. hiermee doen jullie veel mensen een plezier en ontlasten voor een deel het metro verkeer. Zeker nu er 6 treinen per uur langs gaan en Bijlmer-Arena een groot station is geworden waar de buitenste twee perrons weinig worden gebruikt, terwijl er inmiddels veel kantoren naast event-venues omheen zijn gebouwd.
Begrijp ik het goed dat de sprinter naar Rhenen in de spits niet meer op Amsterdam Muiderpoort stopt?
Reputatie 4
Eh ja Paul station RAI, maar wat heeft jouw ervaring met de nieuwe dienstregeling te maken?
Eh ja Paul station RAI, maar wat heeft jouw ervaring met de nieuwe dienstregeling te maken?
Station RAI heeft nog steeds een onterechte positie t.o.v. station Amsterdam Zuid. Intercity's zouden in RAI moeten stoppen. Of....metrosysteem.
Reputatie 7
Badge
Het lijkt me niet handig, als een intercity na 700 meter al weer het volgende station aandoet. Zuid heeft toch iets meer betekenis dan RAI. Omdat er een metro parallel loopt, mag men blij zijn, dat er in ieder geval sprinters stoppen in RAI.
Hierbij en verzoek aan de NS en Rover.

Heeft iemand zitten slapen?
Is dit de zoveelste pesterijtje van de NS waarbij Rover mogelijk haar goedkeuring aan heeft verleend?

Vanaf maandag 11 december 2017 rijden er geen treinen meer van station Purmerend met de vertrektijd van 06:27 uur.
Deze Intercity (eigenlijk een Sprinter), die alle stations aandoet op het traject Amsterdam-Enkhuizen, is de laatste in de reeks die in de afgelopen jaren vanaf 2012 is verdwenen.
Vervelend is nu dat de eerstvolgende trein vanaf Purmerend richting Hoorn pas om 06:51 uur vertrekt.
Het gevolg is dat ik een half uur later op mijn werk ben.
Ik niet alleen, nog circa 30 passagiers.
Vanochtend, 27 november 2017, kwam de conducteur langs en gaf aan dat de treinen vanaf 11 december 2017 een andere dienstregeling rijd.
Met de vraag of dit gevolgen voor mij/ons heeft.
Ja, vandaar dat ik u hierover benader om te bewerkstelligen dat de eerste trein, Sprinter, om 06:21 uur vanaf station Purmerend moet vertrekken dan schaadt de NS niemand. Het is blijkbaar nooit onderzocht anders neem je niet zo’n drastische maatregel waarbij zoveel passagiers nadelig de dupe worden. Daarnaast maak je als openbaar vervoerder niet populair en gaan de passagiers andere vervoersmiddelen gebruiken, en weg zijn de passagiers dat weer zijn gevolg krijgt bij de volgende nieuwe dienstregeling, dus een neerwaartse beweging.

Ik verzoek u dringend om een trein in te zetten die in Purmerend om 06:21 uur vertrekt richting Hoorn.

Eize van der Velden
Purmerend
Lid van Rover
Het lijkt me niet handig, als een intercity na 700 meter al weer het volgende station aandoet. Zuid heeft toch iets meer betekenis dan RAI. Omdat er een metro parallel loopt, mag men blij zijn, dat er in ieder geval sprinters stoppen in RAI.

Wat dacht je van grote congressen in de RAI met veel buitenlandse bezoekers?
Reputatie 7
Badge
De congressen zijn onregelmatig. Alleen voor een huishoudbeurs is RAI een IC stop. Ik gun ieder zijn IC station, maar omdat RAI en Zuid ongeveer tegen elkaar aan liggen, denk ik niet, dat NS iets gaat veranderen.
Reputatie 1
Gezien alle reacties hierboven en de gevolgen voor mijn reistijd moet ik concluderen dat ns erg bezig Is geweest met midden-nederland en de drukke randstad, maar verder wel vergeten Is om te denken aan de reizigers uit de kop van noordholland.
Deze keer is niet alleen obdam-amsterdam de dupe. Maar ook iedereen die vanuit traject Enkhuizen-hoorn naar naar amsterdam reist. We zijn weer eens de niet interessante minderheid en daar kun je gewoon overheen walsen. Daar maak je vrienden mee
Valt mij op dat er op de Gooilijn verder niet zo heel erg drastisch is veranderd. Ik had namelijk begrepen dat de sprinter vanuit Almere over de Gooiboog naar Amersfoort zou gaan en dat vanuit Weesp elk kwartier een sprinter via Hilversum naar Utrecht zou gaan. Maar het is mij niet helemaal duidelijk of dat gaat gebeuren. Anders moet ik via Amsterdam gaan reizen om naar het zuiden te komen. Verder vind ik het jammer dat de dienstregeling op de Hoornselijn nogal langer gaat duren en verder daardoor tegen gaat vallen. Ik moet er nog wel eens naar toe. https://www.ns.nl/reisinformatie/nieuwe-dienstregeling/noord-holland.html

De dienstregeling op de Gooilijn blijft ongewijzigd. Ben benieuwd waar u dat heeft gelezen over Sprinters van Almere naar Amersfoort, want dat klopt niet.
Ik had in het verleden op Twitter begrepen dat ze zouden gaan invoeren. Maar ik vind de mensen achter Twitter niet echt altijd de juiste informatie verstrekken. Vraag mij af wat ik dan voor dat soort schermpjes ik dan eigenlijk voor doe? :?
Reputatie 3
Begrijp ik het goed dat de sprinter naar Rhenen in de spits niet meer op Amsterdam Muiderpoort stopt?

De Sprinters Uitgeest-Rhenen stoppen op Amsterdam Muiderpoort. 5x per dag is er echter een uitzondering. Dan heeft deze Sprinter een knip in Amsterdam. De Sprinter uit Uitgeest eindigt dan op Amsterdam Centraal. Circa 11 minuten eerder vertrekt dan een andere Sprinter naar Rhenen (vertrek om 6.28, 10.28, 12.28, 14.28 en 18.28 uur). Deze Sprinter staat dan 12 minuten stil op Amsterdam Bijlmer Arena om vervolgens op de normale tijd weer door te rijden naar Rhenen. Het eerdere vertrek wordt veroorzaakt door gewijzigde vertrektijden van de ICE van Amsterdam richting Duitsland. Deze aanpassing was noodzakelijk omdat de ICE niet meer kon rijden op de tijden van Dienstregeling 2017 door de groei van 4 naar 6 Intercity’s per uur tussen Amsterdam Centraal en Utrecht. In de daluren wordt de reistijd van de ICE Amsterdam-Keulen-Frankfurt tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal door deze aanpassing 3 minuten korter. Van Duitsland náár Amsterdam Centraal blijft de reistijd van de ICE zowel in het dal als in de spits ongewijzigd.

Er is een uitgebreide logistieke studie naar varianten gemaakt. Alternatief was dat de ICE in de daluren juist een langere reistijd zou krijgen dan in Dienstregeling 2017. De langere reistijd van de ICE zou in de daluren meer reizigers raken dan het aantal reizigers dat in de Sprinter zit en verder moet reizen dan Amsterdam Centraal. In de spits zitten wel veel reizigers in de Sprinters die verder reizen dan Amsterdam en is daarom niet voor deze oplossing gekozen. Idealiter ziet NS een oplossing, waarbij zowel ICE als Sprinters goede reismogelijkheden bieden. ProRail heeft inmiddels voor dit knelpunt een overbelastverklaring afgegeven. Voor de komende dienstregeling jaren wordt onderzocht of er alternatieven zijn waardoor de Sprinter niet in 2 delen hoeft te rijden.
Reputatie 3
Hierbij en verzoek aan de NS en Rover.

Heeft iemand zitten slapen?
Is dit de zoveelste pesterijtje van de NS waarbij Rover mogelijk haar goedkeuring aan heeft verleend?

Vanaf maandag 11 december 2017 rijden er geen treinen meer van station Purmerend met de vertrektijd van 06:27 uur.
Deze Intercity (eigenlijk een Sprinter), die alle stations aandoet op het traject Amsterdam-Enkhuizen, is de laatste in de reeks die in de afgelopen jaren vanaf 2012 is verdwenen.
Vervelend is nu dat de eerstvolgende trein vanaf Purmerend richting Hoorn pas om 06:51 uur vertrekt.
Het gevolg is dat ik een half uur later op mijn werk ben.
Ik niet alleen, nog circa 30 passagiers.
Vanochtend, 27 november 2017, kwam de conducteur langs en gaf aan dat de treinen vanaf 11 december 2017 een andere dienstregeling rijd.
Met de vraag of dit gevolgen voor mij/ons heeft.
Ja, vandaar dat ik u hierover benader om te bewerkstelligen dat de eerste trein, Sprinter, om 06:21 uur vanaf station Purmerend moet vertrekken dan schaadt de NS niemand. Het is blijkbaar nooit onderzocht anders neem je niet zo’n drastische maatregel waarbij zoveel passagiers nadelig de dupe worden. Daarnaast maak je als openbaar vervoerder niet populair en gaan de passagiers andere vervoersmiddelen gebruiken, en weg zijn de passagiers dat weer zijn gevolg krijgt bij de volgende nieuwe dienstregeling, dus een neerwaartse beweging.

Ik verzoek u dringend om een trein in te zetten die in Purmerend om 06:21 uur vertrekt richting Hoorn.

Eize van der Velden
Purmerend
Lid van Rover


Hallo Eize,

Hier is inderdaad wat fout gegaan. Dit is bij een interne controle door NS geconstateerd en wij gaan het aanpassen. De consumentenorganisaties in het Locov zijn hierover ook enige tijd geleden geïnformeerd. Vanwege de planning van materieel en personeel is het helaas niet mogelijk om dit al per 10 december te herstellen.

Vanaf 5 februari zal ’s ochtends vroeg een extra Sprinter Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd rijden. Op maandag t/m vrijdag komt deze Sprinter aan in Hoorn om 6.34 uur (treinnummer 3310) en op zaterdag en zondag om 7.34 uur (treinnummer 3314).

De eerste Intercity tussen Hoorn en Enkhuizen (treinnummer 2916) rijdt op zaterdag en zondag om 8.10 uur. Dit is 14 minuten later dan de patroontijd omdat deze Intercity tussen Amsterdam Sloterdijk en Hoorn stopt op alle tussengelegen stations. Door het toevoegen van bovengenoemde extra Sprinter is dit niet meer nodig. Deze Intercity zal daarom vanaf 5 februari tussen Hoorn en Enkhuizen weer in patroon gaan rijden en dus 14 minuten eerder vertrekken uit Hoorn.
Reputatie 3
Gezien alle reacties hierboven en de gevolgen voor mijn reistijd moet ik concluderen dat ns erg bezig Is geweest met midden-nederland en de drukke randstad, maar verder wel vergeten Is om te denken aan de reizigers uit de kop van noordholland.
Deze keer is niet alleen obdam-amsterdam de dupe. Maar ook iedereen die vanuit traject Enkhuizen-hoorn naar naar amsterdam reist. We zijn weer eens de niet interessante minderheid en daar kun je gewoon overheen walsen. Daar maak je vrienden mee


Hallo Lonny,

Er zijn inderdaad een aantal overstappen in Hoorn die langer worden. Dit komt door een combinatie van factoren. De Intercity Enkhuizen-Hoorn rijdt voortaan door naar Utrecht. Een groot aantal reizigers vanuit West Friesland krijgt hierdoor kortere reistijden naar bijvoorbeeld Amsterdam Amstel en Utrecht. Hierdoor verschuiven wel de vertrektijden en gezien het enkelspoor tussen Hoorn en Obdam en tussen Hoorn Kersenboogerd en Enkhuizen leidt dit tot andere overstaptijden naar Alkmaar en Purmerend.

Op werkdagen in spitsuren wordt de overstaptijd in de spitsrichting korter. Buiten de spitsuren, in de spitsuren tegen de spitsrichting in, en in het weekend wordt de overstaptijd echter langer. In de vroege ochtend en in avonduren gelden er afwijkende overstaptijden van/naar Purmerend omdat de Intercity Enkhuizen-Amsterdam Centraal en de Sprinter Hoorn Kersenboogerd-Leiden Centraal enkele minuten vroeger rijden tussen Hoorn en Amsterdam Sloterdijk en in de andere richting deze treinen juist enkele minuten later rijden tussen Amsterdam Sloterdijk en Hoorn.

Om meer reizigers een goede overstap te geven zal de spitsdienst Enkhuizen-Amsterdam Centraal worden uitgebreid. In de ochtendspits vertrekken op werkdagen twee extra Intercity’s van Enkhuizen naar Amsterdam (vertrek 6.05 en 8.25 uur) en in de middagspits één extra Intercity van Amsterdam Centraal naar Enkhuizen (vertrek 15.36 uur).

Uiteraard hebben we gekeken of in de daluren een betere overstap op Hoorn ook mogelijk is. Dit is echter helaas niet mogelijk.

Een andere dienstregeling van de Sprinter naar Purmerend en Zaandam met een vergelijkbare reistijd is niet mogelijk, omdat deze vastligt op de Amsterdamse Westtak. Een andere tijdsligging van deze trein heeft daardoor tot gevolg dat de reistijd zal toenemen tussen Hoorn Kersenboogerd en Schiphol Airport / Hoofddorp. Het verlengen van de reistijd ten behoeve van het verkorten van de overstap op Hoorn heeft voor meer reizigers een negatief gevolg dan het bieden van de overstap.

NS heeft onderzocht of het mogelijk is om de Sprinters Hoorn-Alkmaar-Haarlem-Amsterdam Centraal met een kwartier te schuiven om zo ook in de daluren en in het weekend een goede aansluiting in Hoorn te bieden van/naar Enkhuizen. Gezien een conflict met goederentreinen rondom Beverwijk (met grote negatieve effecten voor de Sprinters waardoor een grotere groep reizigers benadeeld zou worden) heeft NS niet voor deze optie gekozen.

Er is vervolgens gekeken naar verschillende andere alternatieven die door reizigersorganisaties en regionale overheden zijn aangedragen om de overstap in Hoorn te verbeteren:
• Het is niet mogelijk om de Sprinter Hoorn-Alkmaar-Haarlem-Amsterdam Centraal te knippen op Alkmaar. Logistiek past dit niet op het enkelsporige baanvak bij Obdam en leidt het tot een nog slechtere overstap op Hoorn. Daarnaast zien we dat het aantal reizigers dat met deze knip een overstap krijgt op Alkmaar groter is dan het aantal overstappers op Hoorn (3000 reizen per dag versus 700 reizen per dag). De trein niet keren op Alkmaar maar op Heerhugowaard is logistiek niet maakbaar op station Heerhugowaard.
• Het is niet mogelijk de Sprinter Amsterdam Centraal – Haarlem – Alkmaar - Hoorn door te laten rijden naar Enkhuizen. Dit is logistiek niet inpasbaar tussen Hoorn en Enkhuizen in samenhang met het enkelsporige baanvak bij Obdam.
• Het starten van de spits-Intercity van de Kennemerlijn in Hoorn in plaats van Alkmaar leidt, net als de voorgestelde knip in Alkmaar van de Sprinter, niet tot een goede aansluiting in Hoorn.
Reputatie 1
Prachtig epistel frank visser.
Ik kijk dagelijks tegen een verlenging reistijd van een kwartier aan. Daar kan je vanalles aan redenering bij halen. Maar kort samengevat Is het gewoon uber******
Reputatie 3
Prachtig epistel frank visser.
Ik kijk dagelijks tegen een verlenging reistijd van een kwartier aan. Daar kan je vanalles aan redenering bij halen. Maar kort samengevat Is het gewoon uber******


Lonny ik geef je helemaal gelijk dat de gevolgen voor jouw reis uber**** zijn. Wij hebben het liefst ook dat alle aansluitingen optimaal zijn. Soms moeten wij echter kiezen. Soms komt dat omdat bij een halfuursfrequentie niet alles kan (dat je de ene aansluiting wel optimaal kunt maken en de andere niet), soms komt dat omdat de infrastructuur beperkend werkt en de meest gewenste optie niet mogelijk maakt. Dit laatste is het geval in Hoorn. NS had eerst een ander voorstel voor de verbinding Enkhuizen-Alkmaar (dit is de grootste groep reizigers die wordt benadeeld in Hoorn in de nieuwe dienstregeling) maar deze bleek door de inpassing van goederentreinen niet mogelijk. Het gevolg zou zijn dat een grotere groep reizigers getroffen zou worden. Helaas hebben wij soms dit soort dilemma's waar we moeten kiezen.
Reputatie 7
Badge +3
@Frank Visser
Blijft de vraag waarom er gezien alle nadelen van een slechtere en zeer onregelmatige dienstregeling voor gekozen is de trein Enkhuizen-Amsterdam te koppelen met die naar Heerlen/Maastricht. Het was beter geweest beide treinen in Amsterdam te laten keren.

En als je toch wil koppelen, waarom laat je in de stille uren de treinen vanuit Eindhoven niet in een 10/20 frequentie rijden zodat je niet overal verschuivingen krijgt van sprinters?
Reputatie 3
De aanpassingen in de stille uren zijn er om toch nog cross platform overstappen te bieden in o.a. Utrecht anders zouden daar op drukke reizigersstromen de frequenties terugvallen van 4 naar 2x per uur.

De doorkoppeling van Enkhuizen naar Utrecht maakt voor veel reizigers juist ook de reistijd fors korter, helemaal in de avonduren.

Tenslotte moeten we rekening houden met de beperkte infra en transfercapaciteit op Amsterdam Centraal die de komende jaren nog wat kleiner wordt in verband met de verbouwing van dit station.

Reageer