Dienstregeling 2018 (Overijssel)

  • 25 oktober 2017
  • 77 reacties
  • 3183 Bekeken

Reputatie 7
Dit topic toont de grootste veranderingen die er in de provincie Overijssel zullen plaatsvinden met de nieuwe dienstregeling.
Valt je iets op, of heb je ergens vragen over? Stel gerust jouw vraag in dit topic!

Betere aansluiting voor reizigers tussen Groningen, Assen en Enschede
In Zwolle gaat de Intercity uit Groningen aansluiten op de Blauwnet-treinen naar Enschede. U hoeft voor de snelste verbinding niet meer om te reizen via Deventer. De tijdwinst is circa 5 minuten. Let erop dat u uit- en opnieuw incheckt wanneer u wisselt van vervoerder.

Extra treinen tussen Leeuwarden - Meppel op werkdagen
Op werkdagen rijden er vier in plaats van drie treinen per uur tussen Leeuwarden en Meppel. De Sprinter Leeuwarden-Meppel rijdt twee keer per uur. De Intercity Leeuwarden-Zwolle-Utrecht Centraal-Rotterdam Centraal stopt voortaan ook in Meppel. Deze Intercity stopt ’s avonds laat ˗ als de Sprinter Leeuwarden-Meppel niet rijdt - ook op de andere stations tussen Leeuwarden en Zwolle. De Intercity Leeuwarden-Zwolle-Almere Centrum-Den Haag Centraal stopt niet meer in Akkrum, Grou-Jirnsum en Wolvega.

Extra treinen tussen Leeuwarden – Meppel in weekend
Tussen Leeuwarden en Meppel rijden op zaterdag en zondag tot circa 22.00 uur drie in plaats van twee treinen per uur. De Sprinter Meppel-Leeuwarden rijdt dan één keer per uur.

Andere vervoerder regionale spoorlijnen Oost-Nederland
De treindienst Zwolle-Kampen wordt overgenomen door Keolis Nederland (voorheen Syntus). Op deze lijn wordt het nieuwe station Zwolle Stadshagen geopend. Ook de treindienst Zwolle-Enschede wordt overgenomen door Keolis Nederland. Op deze lijn wordt de nieuwe sneltrein Raalte-Enschede geïntroduceerd.

De treinen van Keolis Nederland en Arriva op de trajecten Zwolle-Kampen, Zwolle-Enschede, Zwolle-Emmen, Almelo-Mariënberg en Zutphen-Oldenzaal gaan rijden onder de nieuwe merknaam Blauwnet. Let erop dat u uit- en opnieuw incheckt wanneer u wisselt van vervoerder.

Gewijzigde vertrektijden in de spits tussen Apeldoorn en Enschede
De Sprinter Apeldoorn-Almelo-Enschede wacht op werkdagen tijdens spitsuren in Almelo één keer per uur 13 minuten voordat deze kan doorrijden richting Enschede. In de andere richting is dit 6 minuten. Reist u naar Hengelo en Enschede dan kunt u in Almelo overstappen van de Sprinter op de nieuwe Blauwnet-sneltrein Raalte-Almelo-Enschede en vice versa. De Intercity van Schiphol Airport naar Enschede is om dezelfde reden in de spits 2 minuten langer onderweg tussen Almelo en Enschede.


..:: Aanpassingen per 5 februari 2018 ::..

Eerste Intercity Zwolle-Leeuwarden op zaterdag
De eerste Intercity Zwolle-Leeuwarden op zaterdag (treinnummer 1815) gaat stoppen op alle tussen gelegen stations. De vertrektijd in Zwolle blijft 6:48 uur. De aankomsttijd in Leeuwarden wordt 7:52 uur in plaats van 7:44 uur.

Stoppend rijden vroege Intercity Zwolle-Leeuwarden op maandag t/m vrijdag
Op maandag t/m vrijdag zal de Intercity Zwolle-Leeuwarden van 6:18 uur (treinnummer 613) ook gaan stoppen op alle tussen gelegen stations. De aankomsttijd in Leeuwarden wordt 7:24 uur in plaats van 7:15 uur.


77 reacties

Reputatie 4
De treinen van Keolis Nederland en Arriva op de trajecten Zwolle-Kampen, Zwolle-Enschede, Zwolle-Emmen, Almelo-Mariënberg en Zutphen-Oldenzaal gaan rijden onder de nieuwe merknaam Blauwnet. Let erop dat u uit- en opnieuw incheckt wanneer u wisselt van vervoerder.Uit- en inchecken bij een wisseling van vervoerder gaat hier juist niet op, omdat de vervoerders Keolis en Arriva één paaltje/poortje gebruiken. In dit geval is het dus bij wisselen van blauw naar geel of omgekeerd.
Bedankt voor je oplettendheid dennistd, ik zal Thomas even een berichtje sturen.
Reputatie 7
Goed opgemerkt Dennis, deze zin is puur bedoeld om aan te geven dat reiziger bij een overstap van NS op een andere vervoerder goed op moet letten dat deze goed in-/uitcheckt bij de verschillende vervoerders. Het aantonen van Arriva en Keolis is puur om twee voorbeelden te noemen, niet om de overstap tussen deze twee vervoerders aan te duiden.
Op deze lijn wordt de nieuwe sneltrein Raalte-Enschede geïntroduceerd.
Geloof het of niet, maar in de eerste releases van BD richting planners heet het beestje gewoon IC, 'Intercity'. Ja, dat heb ik zelf ook even nagezocht toen ik het vernam :P

Vergelijken met de informatie van Syntus gaat momenteel helaas niet, Syntus heeft al aangegeven niet tijdig te kunnen leveren.

Reputatie 6
Hoe kunnen Arriva en Keolis hetzelfde paaltje gebruiken? Hoe worden de inkomsten dan verrekend? En als dat kan, waarom doet NS dan ook niet gewoon mee?
Doordat alle concessie in beheer zijn van de Provincie Overijssel is dat vrij eenvoudig, iets wat je op Arnhem-Doetinchem (?, uit mijn hoofd) ook ziet.
Reputatie 6
Badge +2
Qua in- en uitchecken zijn dan dus in Nederland te onderscheiden:
- NS
- Connexxion
- Blauwnet
- Arriva excl. Blauwnet

Bij overstappen tussen Blauwnet en ''Arriva excl. Blauwnet'' (in Zp) moet je dus wel omchecken. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Dat gebeurt doordat de afrekening is uitbesteed aan een backoffice. Het verdelingsprobleem in Overijssel is er alleen in de driehoek Zwolle-Marienberg-Almelo (daar kun je van A naar B met verschillende vervoerders via verschillende routes) en daar maakt het backoffice een verrekening op basis van afgesproken aannames over reisgedrag.

NS integreren is veel moeilijker omdat het probleem van A naar B via verschillende routes met verschillende maatschappijen dan op tientallen plaatsen optreedt. Verder wil NS niet meewerken aan een backoffice dat boven de deelnemende partijen staat.
Reputatie 7
Badge +3
@Dennis
Je kunt Blauwnet morgen zonder enig probleem uitbreiden naar alle niet-NS-lijnen lijnen in heel Nederland. Het enige andere verdelingsprobleem bij de niet-NS-lijnen is er tussen Arnhem en Doetinchem (Arriva, Breng, Abellio) en dat is al eerder met een backoffice constructie opgelost.
Reputatie 6
Badge +2
@Dennis
Je kunt Blauwnet morgen zonder enig probleem uitbreiden naar alle niet-NS-lijnen lijnen in heel Nederland. Het enige andere verdelingsprobleem bij de niet-NS-lijnen is er tussen Arnhem en Doetinchem (Arriva, Breng, Abellio) en dat is al eerder met een backoffice constructie opgelost.

Goed idee, dat is in Zp handiger en gunstiger. bijdragevandennis
Reputatie 5
Een ander probleem wat incidentele reizigers krijgen:
Trein Zutphen - Oldenzaal is rood, Trein Zutphen - Winterswijk is ook rood. De ene zit wel in het blauwnet, de ander niet.
Goed dat je dit aangeeft, MarkM93. Ik zal het onder de aandacht brengen.
Reputatie 5
Overigens. Gaat de NS eindelijk stoppen met het afkoppelen van de IC's richting Twente vanuit Deventer? Het is toch belachelijk dat de treinen van 16:00 en 16:30 dagelijks maar 3-baks groot zijn richting Twente? Staan echt drieduizend mensen op dat perron te wachten om de trein in te stormen, kan je met z'n allen proppen in een drietje.
Reputatie 6
Badge
Drieduizend? Dan geloof ik nog eerder dat het er 3 zijn.
Reputatie 5
Ik zal straks over een half uur eens een fotootje maken, haha. Perron staat bomvol.
Reputatie 5
Oke is minder vol dan ik dacht. Snel geteld zijn er zo'n 70-80 instappers. Dat is zon 30% van de trein.

Denk dat de trein zo'n 80% vol zit nu. Valt mee, maar op dinsdag en donderdagen staat het in de balkons wel flink vol
Reputatie 7
Badge +3
NS zal de trein van 16.00 graag afkoppelen om terug te laten rijden naar de Randstad zodat hij daar rond 18.00 uur nog mooi een rit kan maken richting Enschede. Als dat treinstel om 17.00 uur in Enschede zou eindigen is het daar de rest van de dag niet meer nodig. Een zaak van efficiente materieelomloop.
Reputatie 5
Niet waar, want die afgekoppelde trein blijft minimaal een uur staan in Deventer. Dan is ie in na de spits richting de Randstad, waardoor in de avond na de spits onnodig lange treinen richting Enschede gaan die vrijwel helemaal leeg zijn. Nog niet eens te spreken over de trein van 16:30.

Ik snap de materieelkeuze sowieso niet. In de middag gaat rond 12:00 1 trein met een virm10 naar Enschede en 2 uur later gaat precies diezelfde trein terug naar Den Haag. Waarom koppelen ze die niet af dan? Zit ja niemand in.
Reputatie 5
Nog een dingetje voor de dienstregeling van nu.
In deventer valt mij 1 ding heel specifiek op:

Om 7:33 gaat de 1722 (IC Den Haag) elke dag, altijd, met een Virm10.
Vervolgens gaat diezelfde terug naar Enschede om 13:30u, met dezelfde Virm10
Vervolgens gaat diezelfde weer terug naar Den haag om 15:33 met dezelfde Virm10
Tot slot gaat diezelfde 's avonds om 21:30u weer terug naar Enschede, met opnieuw dezelfde Virm10.

Ze koppelen altijd (in de spits) vanalles af te Deventer richting Enschede en dan gaan ze in de dalperiode ineens met een mega lange Virm10 rijden? Alleen die trein van 7:33u richting Den Haag is druk, de rest zit geen kip in.
Overigens. Gaat de NS eindelijk stoppen met het afkoppelen van de IC's richting Twente vanuit Deventer? Het is toch belachelijk dat de treinen van 16:00 en 16:30 dagelijks maar 3-baks groot zijn richting Twente?
Dat kun je al terugzien in de reisplannert: treinen van slechts één stel ICM worden in Almelo op spoor 2b gepland, vanaf twee stellen wordt dit spoor 2. De trein van 16:00 uit Deventer blijft in 2018 op spoor 2b staan, die van 16:30 is gewijzigd van 2b naar 2 en zal dus verlengd worden.
Reputatie 5
Spijtig.
Iemand die weet waarom de Keolis treintjes maar 1 deur hebben ipv 2? Schiet niet erg op bij het in en uitstappen.
Reputatie 7
Badge +3

Iemand die weet waarom de Keolis treintjes maar 1 deur hebben ipv 2? Schiet niet erg op bij het in en uitstappen.

Meer zitplaatsen zal de overweging zijn.
Reputatie 5
Daar zit wat in, inderdaad. Ben benieuwd of dat gaat met de in/uitstapstroom.
Klein sommetje:

6 wagons, 6 deuren, waarbij ieder station 200 mensen moeten uitstappen (is niet zo, maar toch)
200/6 = 34 mensen per deur. Laten we zeggen dat het per twee personen een seconde duurt om uit te stappen, dus een kleine 20 seconden.

Moet kunnen, toch?
Reputatie 7
Badge +3
200 man per station op deze lijnen? Misschien in Hengelo, Zwolle en Enschede in de spits maar verder toch niet. En de drukste treinen rijden trouwens met twee stellen.
Reputatie 5
Ja daarom dat ik ook 6 deuren zei. In de spits zijn Nijverdal en Raalte ook best druk, maar 200 is daar idd overdreven. Dus conclusie is dat het best meevalt met in/uitstappen met minder deuren.

Reageer