Dienstregeling 2018 (Utrecht)

• 25 oktober 2017
  • 38 reacties
  • 2788 Bekeken

Reputatie 7
Dit topic toont de grootste veranderingen die er in de provincie Utrecht zullen plaatsvinden met de nieuwe dienstregeling.
Valt je iets op, of heb je ergens vragen over? Stel gerust jouw vraag in dit topic!

Elke tien minuten Intercity’s tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven
Tussen Amsterdam, Utrecht, ’s-Hertogenbosch en Eindhoven rijden 7 dagen per week elke 10 minuten Intercity’s tot circa 19.00 uur (zondags tot circa 21.00 uur). De intercity Schiphol Airport – Utrecht Centraal – Eindhoven rijdt alleen nog naar Venlo, en niet meer naar Heerlen. De Intercity Enkhuizen-Amsterdam Centraal rijdt voortaan door naar Heerlen.
Reizigers tussen Enkhuizen/Hoorn en Amsterdam Amstel en zuidelijker zijn hierdoor tot 10 minuten sneller op hun bestemming. Deze Intercity staat kort stil in Eindhoven waardoor doorgaande reizigers tussen Heerlen en de Randstad 3 minuten sneller op hun bestemming zijn. De overstap- en vertrektijden wijzigen op vrijwel alle stations tussen Den Helder/ Enkhuizen en Heerlen/Maastricht.

Amsterdam Centraal/Schiphol Airport-Eindhoven/Nijmegen in vroege ochtend en in avonduren
In de vroege ochtend en in de avonduren rijden vier Intercity’s tussen Amsterdam Centraal / Schiphol Airport en Eindhoven / Nijmegen in ongeveer een kwartierdienst met een overstapmogelijkheid op Utrecht Centraal. Om dit mogelijk te maken rijdt de Intercity Enkhuizen-Eindhoven van en naar Maastricht in plaats van Heerlen en zijn de vertrektijden. tussen Hoorn en Eindhoven anders dan overdag.
Van maandag tot en met zaterdag zal deze kwartierdienst langer rijden vanaf Utrecht Centraal naar Eindhoven (tot en met vertrek 23.10 uur), naar Nijmegen (tot en met vertrek 22.54 uur) en naar Schiphol Airport (tot en met vertrek 21.25 uur) en van Schiphol Airport naar Utrecht Centraal (tot en met vertrek 22.18 uur). Daarna wordt overgegaan op een halfuurdienst. Op zondag zal de kwartierdienst uit Eindhoven naar Utrecht Centraal een uur langer rijden (tot en met vertrek 22.03 uur).
Op zondag zal de rechtstreekse Intercity Schiphol Airport-Utrecht Centraal-Nijmegen in beide richtingen twee uur eerder starten (eerste vertrek 8.58 uur vanaf Nijmegen en 10.00 uur vanaf Schiphol Airport) en richting Schiphol Airport een uur langer rijden (tot en met vertrek 21.28 uur uit Nijmegen). Op die manier wordt de kwartierdienst tussen Schiphol Airport en Utrecht Centraal en tussen Utrecht Centraal en Nijmegen langer aangeboden.

Reistijdverkorting Intercity’s Leiden Centraal-Utrecht Centraal
Van Leiden Centraal naar Utrecht Centraal wordt de reistijd met de Intercity 4 minuten korter.

Extra vroege Intercity Utrecht Centraal-Eindhoven
Op werkdagen vertrekt er om 6.10 uur een extra vroege Intercity van Utrecht Centraal naar Eindhoven.

Vervallen vroege verbinding Utrecht Centraal-Nijmegen
Op werkdagen vervalt de vroege Intercity van Utrecht Centraal richting Nijmegen van 6.09 uur. Er rijdt wel een Intercity om 5.54 en 6.24 uur.

Wijzigingen laatste verbinding Amsterdam – Amersfoort
Maandag- en dinsdagnacht rijdt de Sprinter Amsterdam Centraal-Weesp van 0:11 uur door naar Hilversum. Vanaf Hilversum rijdt voortaan de aansluitende NS-bus naar Amersfoort (aankomst 01:25 uur).

Gewijzigde vertrektijden Sprinter Amsterdam Centraal –Breukelen-Utrecht Centraal-Rhenen
De vertrektijden van de Sprinters Amsterdam Centraal-Breukelen-Utrecht Centraal-Rhenen wijzigen enkele minuten.. De Sprinters uit Rhenen naar Amsterdam staan daarnaast korter stil op Utrecht Centraal (3 minuten), maar langer op Amsterdam Bijlmer (6 minuten).
De Sprinter van Amsterdam Centraal naar Rhenen vertrekt in de daluren vijf keer per dag 11 minuten eerder vanuit Amsterdam Centraal (vertrek om 6.28 uur, 10.28 uur, 12.28 uur, 14.28 uur en 18.28 uur). Deze staat vervolgens 12 minuten stil op Amsterdam Bijlmer Arena. Door het eerdere vertrek vervalt daarmee de rechtstreekse verbinding van Uitgeest naar Rhenen. Er rijdt dan een Sprinter Uitgeest-Amsterdam Centraal en een Sprinter Amsterdam Centraal-Rhenen.

Gewijzigde vertrektijden Sprinter Breukelen – Utrecht Centraal – Rhenen in avonduren en weekend
Op zaterdag en zondag en in de avonduren rijdt de Sprinter Breukelen-Utrecht Centraal-Rhenen circa een kwartier later . Dit zorgt voor betere aansluitingen in Breukelen (8 minuten van Amsterdam Centraal richting Utrecht Centraal, 10 minuten van Utrecht Centraal richting Amsterdam Centraal).
In de avondspits rijden twee extra Sprinters rechtstreeks van Utrecht Centraal via Breukelen naar Amsterdam Centraal en Uitgeestom 18.03 uur en 18.33 uur.

Meer Sprinters in de spits tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum
Op werkdagen rijdt tussen 6.00 uur en 10.00 uur twee keer per uur een extra Sprinter van Houten Castellum naar Utrecht Centraal en tussen 15.30 uur en 19.30 uur van Utrecht Centraal naar Houten Castellum. Het aantal treinen groeit op deze momenten van vier naar zes per uur (‘Elke tien minuten een trein’). In de andere richting rijdt deze extra Sprinter ook, maar stopt dan tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum niet op tussengelegen stations. De bestaande Sprinters naar Tiel en ’s-Hertogenbosch stoppen wel altijd op alle stations.

Wijziging vertrektijden Sprinters Utrecht Centraal-Woerden
Doordat de treintijden van de Sprinters tussen Geldermalsen en Utrecht Centraal wijzigen, veranderen ook de vertrek- en aankomsttijden van de Sprinters tussen Utrecht Centraal en Woerden. Zo blijven snelle doorgaande verbindingen behouden.

Betere overstap Haarlem-Utrecht Centraal
Op Amsterdam Centraal verbetert de overstap van Haarlem naar Utrecht Centraal, doordat zes in plaats van vier Intercity’s per uur gaan rijden tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal. De overstaptijden verschillen per verbinding.

Gewijzigde tijden rond Tiel en Geldermalsen
Rond Tiel en Geldermalsen wijzigen bijna alle vertrek- en overstaptijden:
  • De overstap in Tiel van de Arriva-treinen uit Arnhem op de Sprinters naar Geldermalsen wordt 19 minuten langer. In de andere richting wordt de overstaptijd 18 minuten langer.
  • De reistijd vanuit Utrecht Centraal naar Tiel en Tiel Passewaaij neemt met 6 minuten toe. In de andere richting neemt de reistijd met 5 minuten toe. Dit komt doordat de Sprinter langer stilstaat in Geldermalsen.
  • De overstap in Geldermalsen van de Sprinter uit Tiel op de Sprinter richting ’s-Hertogenbosch wordt 16 minuten korter. In de andere richting wordt de overstap 15 minuten korter.
  • De overstap in Geldermalsen van de Sprinter uit ’s-Hertogenbosch op de Arriva-trein naar Dordrecht wordt 26 minuten korter. In de andere richting wordt deze overstap 4 minuten langer.
  • De overstap in Geldermalsen van de Arriva-trein uit Dordrecht op de Sprinter naar Tiel wordt 18 minuten korter. In de andere richting wordt deze overstap 11 minuten langer.

Versnelling ICE in daluren
In de daluren wordt de reistijd van de ICE Amsterdam-Keulen-Frankfurt tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal 3 minuten korter. Van Duitsland náár Amsterdam Centraal blijft de reistijd van de ICE zowel in het dal als in de spits ongewijzigd.

Werkzaamheden Duitsland
In 2018 starten omvangrijke spoorwerkzaamheden op het Duitse traject van de ICE Amsterdam-Keulen-Frankfurt. De ICE zal hierdoor regelmatig worden omgeleid en/of een langere reistijd hebben.

38 reacties

Reputatie 1
En wat nog mist. Je kunt nu ook weer 4 keer per uur reizen tussen Amf en Gvc. 2x rechtstreeks en 2x per uur met overstap in ut
Ik heb het onder de aandacht gebracht, Arjan1. Bedankt voor je toevoeging.
Reputatie 7
Badge +3
De omwonenden van stations tussen Utrecht centraal en Houten Castellum krijgen wel de lasten (4 tot 6 sprinters en 6 ic's per uur langs hun huizen), maar niet de lusten van de extra treinen, want de extra sprinters rijden alleen in de spits en stoppen alleen op de tussengelegen stations in de drukste richting. De tegenovergestelde richting heeft dus 4 ipv 6 stoppende sprinters op tussengelegen stations. Daarnaast kunnen de overstaptijden voor reizigers van/naar die tussengelegen stations nog langer worden dan nu het geval is.
Gewijzigde vertrektijden Sprinter Amsterdam Centraal –Breukelen-Utrecht Centraal-Rhenen
De vertrektijden van de Sprinters Amsterdam Centraal-Breukelen-Utrecht Centraal-Rhenen wijzigen enkele minuten.. De Sprinters uit Rhenen naar Amsterdam staan daarnaast korter stil op Utrecht Centraal (3 minuten), maar langer op Amsterdam Bijlmer (6 minuten).]

Klopt het nu dat je er de verbinding tussen Utrecht Zuilen en Maarssen naar Amsterdam Zuid en Schiphol.
Extreem is verslechterd in de ochtend spits. Ik zie nu een overstap tijd van 16!! min op Bijlmer (voor normale reisduur van 30min..). Dit lijkt me toch een onacceptabele aanpassing aan de dienstregeling...
Reputatie 3
De vertrektijden van de Sprinters Amsterdam Centraal-Breukelen-Utrecht Centraal-Rhenen wijzigen enkele minuten.. De Sprinters uit Rhenen naar Amsterdam staan daarnaast korter stil op Utrecht Centraal (3 minuten), maar langer op Amsterdam Bijlmer (6 minuten).]

Klopt het nu dat je er de verbinding tussen Utrecht Zuilen en Maarssen naar Amsterdam Zuid en Schiphol.
Extreem is verslechterd in de ochtend spits. Ik zie nu een overstap tijd van 16!! min op Bijlmer (voor normale reisduur van 30min..). Dit lijkt me toch een onacceptabele aanpassing aan de dienstregeling...

De kortste reistijd in dienstregeling 2017 is 36 minuten met 1 overstap en in dienstregeling 2018 40 minuten met 2 overstappen (of 45 minuten met 1 overstap). De lange stilstand van de Sprinter van Utrecht Centraal naar Amsterdam Centraal op station Amsterdam Bijlmer ArenA heeft te maken met een inhaling van een goederentrein.
Waarom was het nodig om de sprinter vanuit Utrecht Centraal richting Driebergen-Zeist, die in de avonduren 25 over en 5 voor vertrok te laten vervallen? Nu rijdt er een intercity en een sprinter met 3 minuten verschil achter elkaar. Mensen die de sprinter van 12 over niet kunnen halen, moeten bijna een half uur wachten op de volgende intercity!!! Zeer slechte aansluiting op het busvervoer op station Driebergen-Zeist hierdoor. Dit is echt onacceptabel, ik hoop dat hier iets aan gedaan kan worden.
Badge
De sprinter tussen Utrecht en Driebergen-Zeist rijdt voortaan 's avonds in het pad van de spitssprinter. Dit om in Breukelen een betere aansluiting met Amsterdam te realiseren, een verandering waar een grote groep reizigers van profiteert. Als men in het gewone pad zou blijven rijden, zou die aansluiting een minuut of 20 worden. Voor de enige sprinterverbinding tussen de grote steden Utrecht en Amsterdam is dat zowat onacceptabel.

Overigens zou tegenwoordig de kwartiersdienst Utrecht - Nijmegen pas veel later op de avond moeten worden uitgedund tot een halfuursdienst. Is dat wel het geval?

De aansluitingen op de bussen zijn niet redelijkerwijs te verbeteren. Als je de bustijden de hele dag zou verplaatsen, krijg je overdag een belabberde aansluiting met de trein (waar dan veel meer mensen nadeel van ondervinden). Als je de bustijden alleen 's avonds zou aanpassen, zorgt dat voor een onoverzichtelijke dienstregeling, en gaan wellicht op andere plaatsen aansluitingen verloren - als het al überhaupt zou passen wat betreft de overgang van dag- naar avonddienstregeling.
Ik reis voor de spits naar Alkmaar vanuit Vleuten. Hiervoor is de reis in daluren zo aangepast dat aansluiten niet meer kan. Reis was 1,23 uur, nu 1,52! En extra overstap. Óf je reist 12 minuten eerder (6.10 is mega vroeg!) en komt alsnog 7.46 aan...Vroeger opstaan, langere reistijd en zelfde aankomsttijd. Niet ok!
Reputatie 4
Heel spijtig zo'n wijziging, maar een reis Vleuten naar Alkmaar hoort bij uitzonderlijk weinig gemaakte reizen, zeker gezien de afstand van zo'n 90 kilometer. Voor zover daar gunstige overstappen in voorkomen is dat meer toevallig dan bewust gepland.
Reputatie 6
Daar hebben mensen die zo'n blijkbaar zeer uitzonderlijke reis maken natuurlijk weinig aan. 29 minuten langer is nogal wat.
Dank Rene74?. Ik pak een koffie en log in op Utrecht CS nu. Met een minuutje sprinten zou ik het kunnen redden..maar van 6.38 naar 6.38 overstappen niet. Hopelijk hebben heel veel mensen nu een betere verbinding.Gelukkig lukt een snellere terugweg wel (meer treinen midden op de dag dan voor 6.30)
Badge
6.38 naar 6.38 niet mogelijk op Utrecht C? Ik haal daar vaak genoeg een overstap van 14.36 naar 14.36, en dan vaak nog verrassend ruim ook. 🙂
Beste NS, de dienstregeling is er flink op achteruitgegaan van Breukelen naar Amsterdam. Waar voorheen verspreid over het uur 4 treinen die kant op reden, rijdt er nu om ..:12, ..:16, ..:42, ..46 een trein. Wat betekent dat je een klein half uur moet wachten als je de 16/46 trein mist (en uiteraard krijg je geen vergoeding want je vertraging is maar 26 minuten ipv 30...). En dit gebeurt nog wel eens, gezien de conducteur om 15/45 vaak zijn fluitje laat klinken en de trein wegrijdt (van vandaag heb ik hier de grafiek van, alleen weet ik niet hoe ik deze post). Hiernaast is er nu een extra reistijd van 6 minuten, doordat hij op Bijlmer stilstaat. Dus u raadt het al, mijn overstap op centaal haal ik niet meer. Kortom; een minder flexibel, tragere lijn richting Amsterdam door de nieuwe dienstregeling.
Waarom is bijna iedere morgen de stoptrein van zwolle naar Utrecht 5 tot 10 min te laat in vathorst. Dat was in het oude dienstrooster al het geval en nu nog steeds.
Badge
Om welke trein gaat het precies? (I.e. welke vertrektijd uit één van de stations?)
'S morgens om 7.40 en 8.10 uur op vathorst. Die zijn er zelden op het geplande moment.
Reputatie 3
Beste NS, de dienstregeling is er flink op achteruitgegaan van Breukelen naar Amsterdam. Waar voorheen verspreid over het uur 4 treinen die kant op reden, rijdt er nu om ..:12, ..:16, ..:42, ..46 een trein. Wat betekent dat je een klein half uur moet wachten als je de 16/46 trein mist (en uiteraard krijg je geen vergoeding want je vertraging is maar 26 minuten ipv 30...). En dit gebeurt nog wel eens, gezien de conducteur om 15/45 vaak zijn fluitje laat klinken en de trein wegrijdt (van vandaag heb ik hier de grafiek van, alleen weet ik niet hoe ik deze post). Hiernaast is er nu een extra reistijd van 6 minuten, doordat hij op Bijlmer stilstaat. Dus u raadt het al, mijn overstap op centaal haal ik niet meer. Kortom; een minder flexibel, tragere lijn richting Amsterdam door de nieuwe dienstregeling.

Hallo Iris,

Het klopt dat de treinen op dit traject richting Amsterdam vlak achter elkaar rijden. Dat vindt NS ook niet ideaal, maar helaas is er geen andere oplossing.

Idealiter zou de Sprinter Rhenen-Amsterdam Centraal tussen Breukelen en Amsterdam Centraal 10 minuten achter de Sprinter Rotterdam Centraal-Amsterdam Centraal rijden (omdat de Intercity's elke 10 minuten rijden en de Sprinters vanaf Duivendrecht over hetzelfde spoor als de Intercity's moeten rijden is een kwartiersdienst van de Sprinters niet mogelijk). Dit is zo ook door NS ook opgenomen in de capaciteitsaanvraag bij ProRail. In de capaciteitsverdeling door ProRail is dit uiteindelijk aangepast in verband met de inpassing van goederentreinen tussen Breukelen en Amsterdam Bijlmer ArenA. Een paar minuten achter de Sprinter uit Rotterdam ligt een goederenpad voor goederentreinen vanuit de Kijfhoek onder Rotterdam richting Bad Bentheim in Duitsland. Deze goederentreinen rijden via Breukelen naar Diemen Zuid en dan naar Weesp. De Sprinter vanuit Rhenen moet tussen deze twee treinen in rijden en moet op Amsterdam Bijlmer ArenA ingehaald worden door deze goederentrein die verder rijdt via Weesp en Hilversum. Het is niet mogelijk de Sprinter uit Rhenen achter deze goederentrein aan te laten rijden omdat de Sprinter dan te laat op station Amsterdam Muiderpoort is en de volgende Intercity uit Utrecht Centraal in de weg zit. Daarom vertrekt de Sprinter Rhenen-Amsterdam Centraal vroeger uit Utrecht Centraal. Reizigers van Breukelen naar bijvoorbeeld Amsterdam Centraal zijn hierdoor langer onderweg. Hier staat tegenover dat deze Sprinter in Dienstregeling 2018 niet meer 12 maar 3 minuten stilstaat op Utrecht Centraal. Reizigers van bijvoorbeeld Bunnik naar Breukelen zijn hierdoor korter onderweg. Bovendien zijn hierdoor de Sprinters tussen Utrecht Centraal en Breukelen in de spitsuren beter verdeeld over het uur (interval van 17 en 13 minuten in plaats van 7 en 23 minuten zoals in Dienstregeling 2017).

Dan het vroege fluiten van de conducteur: om treinen op tijd te laten rijden mogen conducteurs vanaf 1 minuut voor vertrek de vertrekprocedure starten en fluiten. De tijd op de borden is namelijk niet de instaptijd maar de vertrektijd.

Meer info over de vertrekprocedure vind je hier: https://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen
Reputatie 1
Beste ns

Dagelijks reis ik van woerden naar den haag met de sprinter van 7:33. Normaal een trein van 6 delen en soms , bijna wekelijks rijd er een trein van 4 delen, ( deze week zelfs 2 dagen achter elkaar ) waardoor vanaf Gouda mensen op elkaar gepropt in de trein moeten staan. De ns moet zijn reizigers op een veilige en verantwoorde manier vervoeren , wij zijn namelijk reizigers en geen vee. Wat ik niet begrijp is dat er voor deze trein een boemeltrein vanuit Utrecht naar woerden stopt met 6 reizigers of iets meer die gemiddeld 10 of meer delen langs is. En dan leeg weg rijd . Is het niet slim om als men weet dat de sprinter daarna eigenlijk te kort is hier een deel van te ontkoppelen en aan te koppelen aan de te korte sprinter. Of misschien moet de planner eens een keertje mee rijden in een tekorte sprinter , in de ochtendspits naar den haag.
Geplande aankomsttijd IC uit schiphol in Amersfoort: 20.50. Had 2 min. vertraging. Vertrek trein richting Enschede 20.52. U raadt het. Tientallen overstappers konden waarnemen hoe de trein voor hun ogen de deuren sloot en stipt op tijd op een traject (Amersfoort-Enschede) waarop redelijkerwijs gemakkelijk minuten kon worden ingelopen, vertrok. Gevolg: half uur wachten. Begrip zou ik hebben op drukke trajecten met een frequente dienst. Op doorgaande trajecten zou, indien mogelijk 1 of 2 min, gewacht kunnen worden. Gelukkig kom ik dit soms tegen (in Zwolle: deventer-Groningen o.i.d.). Ik kan hiervoor geen enkel begrip opbrengen.
Ik begrijp je kritiek rapido, en het is natuurlijk ook heel vervelend om een trein net voor je neus weg te zien rijden.

Het probleem is iets lastiger dan dat je aangeeft. Een trein heeft ook een bepaalde tijd om een perron vrij te maken, bij een bepaalde wissel aan te komen etcetera.
Beste NS,

Wat is er gebeurd met de ICE die dagelijks om 16.32 vertrok vanaf Utrecht Centraal richting Arnhem? 26 januari reed deze nog. Nu niet meer. De conducteur wist het ook niet.
Welkom op het NS Serviceforum Jeroenf! Ik heb het even voor je nagevraagd bij mijn collega's van NS International, en dit heeft te maken met een wijziging in de dienstregeling van deze trein. Hij vertrekt nu een half uur later, om 17:06.
Bedankt voor het uitzoeken. Is dit een permanente wijziging?
Ik zou ervan uitgaan dat het voor nu blijft bij een vertrek om 17:06, maar of dit permanent is durf ik niet te zeggen. Het is goed mogelijk dat dit ook te maken heeft met de werkzaamheden op dit traject.
Hoi Frank / NS,

Voor de verbinding Utrecht - Schiphol zou ik een suggestie willen doen. ’s ochtends vroeg is de trein van Utrecht naar Schiphol namelijk niet ideaal.

De 04:17 trein (nachtnet) en 05:55 (eerste intercity) zijn prima verbindingen. Als ik echter rond 06:00 uur op Schiphol wil zijn, is dit allebei geen optie. Voor vluchten met vertrektijd rond 07:30-08:15 (dat zijn er heel wat op een doordeweekse dag) en voor werkenden met een starttijd rond 06:00 uur, is de enige optie met de sprinter te gaan. De sprinter van 05:12 is niet helemaal een serieuze optie via Hilversum en lange stop op Weesp. Dan kan ik beter een taxi of auto naar Schiphol nemen.

De sprinter van 05:17 met overstap in Duivendrecht lijkt wel een realistische optie. Deze sprinter heb ik twee weken geleden genomen maar dat viel tegen. De overstaptijd op Duivendrecht is te krap van slechts 3 minuten. Een vertrek van +1,5 minuut uit Utrecht maakte het spannend of de overstap gehaald ging worden. Het werd rennen op Duivendrecht met de koffers de trap af.

Ik denk dat hier vast een reizigersvriendelijke oplossing voor mogelijk is. Een suggestie van mij zou zijn om een extra intercity te laten rijden met vertrektijd rond 05:25 en aankomsttijd te Schiphol rond 6:00 uur. Dat vult het ‘gat’ van 1,5 uur mooi op. De twee sprinter-opties in de planner vanaf Utrecht CS zouden dan ook vervallen als reisadvies.

’s Nachts terug van Schiphol naar Utrecht zou overigens ook verbeterd kunnen worden. Vertrektijd 00:24 heeft net geen overstap op Duivendrecht. Een extra rechtstreekse intercity rond 00:18 (met overstap voor IC Nijmegen op Utrecht CS) en een 00:48 vertrek uit Schiphol zou niet verkeerd zijn. Ik denk wel dat voor werkenden en zakelijke reizigers vooral de ochtendtrein naar Schiphol toe belangrijk is.

Reageer