Dienstregeling 2018 (Zeeland)


Reputatie 7
Dit topic toont de grootste veranderingen die er in de provincie Zeeland zullen plaatsvinden met de nieuwe dienstregeling.
Valt je iets op, of heb je ergens vragen over? Stel gerust jouw vraag in dit topic!

Extra Intercity’s in de spits Vlissingen-Roosendaal
Op werkdagen gaat ’s-ochtends twee keer een extra Intercity rijden van Vlissingen naar Roosendaal en ’s middags twee keer van Roosendaal naar Vlissingen. Deze Intercity stopt onderweg alleen in Middelburg, Goes en Bergen op Zoom. Reist u uit Vlissingen en Middelburg van en naar de Randstad, dan bent u met de extra Intercity’s circa een kwartier korter onderweg. De extra Intercity’s bieden in Roosendaal geen aansluiting op de Intercity naar Zwolle. Reist u richting Breda en verder dan kunt u gebruik blijven maken van de bestaande Intercity Vlissingen-Roosendaal.

Gewijzigde route en vertrektijden Roosendaal-Antwerpen
De NMBS-stoptrein Roosendaal-Antwerpen rijdt in het weekend niet meer naar Lokeren maar gaat dan ook doorrijden naar Puurs. Doordeweeks wijzigt de vertrektijd circa een half uur.

191 reacties

Reputatie 3
Hopelijk zijn deze extra intercity's tijdens de spits een aanzet voor meer (echte) intercity's gedurende de hele dag. Met de trein door Zeeland reizen duurt nu eindeloos met de gesukkel van station naar station. Zeker als je straks weer gladde sporen krijgt waarbij de trein elk station langzaam binnen komt rijden en weer langzaam optrekt en de reis met vertraging door Zeeland nog langer duurt.
Tja, dat stoppen van elke trein bij elke kerktoren is vooral op verzoek van de Provincie doorgezet na veel klachten vanuit Zeeland
Reputatie 7
Badge +3
Een groot deel van het vervoer op de Zeeuwse Lijn is nu eenmaal ook scholieren- en studentenvervoer op de korte afstand.
Reputatie 6
Badge
NS Verdient geen brood aan de provincie Zeeland. Die paar reizigers die er nog zijn zijn voor een groot deel inderdaad studenten, daar kan NS geen fatsoenlijke service op draaien.
Waarschijnlijk een foutje: trein 12206 Roosendaal (v 6:36) - Vlissingen (a 7:38) en trein 2235 Vlissingen (v 7:52) - Amsterdam (a 10:55) zijn als één doorgaande rit met twee treinnummers gepubliceerd i.p.v. als twee losse ritten. Reisplanner geeft trein 12206 dan ook aan als trein 'richting Amsterdam Centraal'
Badge
Waarschijnlijk een foutje: trein 12206 Roosendaal (v 6:36) - Vlissingen (a 7:38) en trein 2235 Vlissingen (v 7:52) - Amsterdam (a 10:55) zijn als één doorgaande rit met twee treinnummers gepubliceerd i.p.v. als twee losse ritten. Reisplanner geeft trein 12206 dan ook aan als trein 'richting Amsterdam Centraal'

Hola, dus Roosendaal naar Amsterdam C via Vlissingen? Dat is toch wel een gevalletje openbare dronkenschap van de reisplanner :)

By the way, ik dacht dat de spits-IC's alleen in de spitsrichting reden? Daar gaat Roosendaal -> Vlissingen in de ochtendspits vol tegenin... of is het in principe een upgraded overbrengingsrit en overnacht het materieel in Roosendaal ipv Vlissingen?
Bedankt voor je oplettendheid. Ik vermoed dat dit tegen die tijd nog zal worden aangepast, maar ga het even doorgeven.
By the way, ik dacht dat de spits-IC's alleen in de spitsrichting reden? Daar gaat Roosendaal -> Vlissingen in de ochtendspits vol tegenin... of is het in principe een upgraded overbrengingsrit en overnacht het materieel in Roosendaal ipv Vlissingen?
Niet elke trein in de 12200 serie is een intercity, om het eenvoudig te maken 😛 Van de 7 treinen in deze nummerreeks zijn er 4 intercity's, 1 stoptrein en 2 pendeltreinen die slechts Bergen op Zoom - Roosendaal rijden.
Badge
By the way, ik dacht dat de spits-IC's alleen in de spitsrichting reden? Daar gaat Roosendaal -> Vlissingen in de ochtendspits vol tegenin... of is het in principe een upgraded overbrengingsrit en overnacht het materieel in Roosendaal ipv Vlissingen?
Niet elke trein in de 12200 serie is een intercity, om het eenvoudig te maken 😛 Van de 7 treinen in deze nummerreeks zijn er 4 intercity's, 1 stoptrein en 2 pendeltreinen die slechts Bergen op Zoom - Roosendaal rijden.


Houden ze dat gedoe er nog steeds in? Ik dacht dat ze dat eruit gingen gooien nu de 12200 een erkende Intercity ging worden (en geen slappe toevoeging aan de 2200 die er hier en daar maar tussen wordt gefrommeld).
De intercity rijdt slechts ééns per uur, die versterkingsritten vanuit Bergen op Zoom reden elk halfuur. Daarom blijven er nog twee over, in het halve uur dat er geen intercity vanuit Vlissingen rijdt. Stoptrein 12206 is een ander verhaal, die rijdt waarschijnlijk zo omdat er al een trein 2206 bestaat die van Rotterdam naar Dordrecht rijdt, maar niet verder naar Roosendaal maar er vanaf daar wel weer een trein naar Vlissingen rijdt. Blijkbaar wel vervoersvraag voor het eerste deel, niet voor het tweede deel maar wel weer voor het derde deel.
Reputatie 3
Waarschijnlijk een foutje: trein 12206 Roosendaal (v 6:36) - Vlissingen (a 7:38) en trein 2235 Vlissingen (v 7:52) - Amsterdam (a 10:55) zijn als één doorgaande rit met twee treinnummers gepubliceerd i.p.v. als twee losse ritten. Reisplanner geeft trein 12206 dan ook aan als trein 'richting Amsterdam Centraal'

Bedankt voor het melden van deze trein. Ik ga even uitzoeken waar het foutje zit, in de reisplanner zelf of in de logistieke planning.
Reputatie 3
Woensdag 25 oktober j.l. op station Roosendaal. De trein naar Vlissingen van 17.36 uur vertrekt keurig op tijd, maar staat ook direct weer stil. De machinist ziet nog net de trein uit Breda binnenkomen. Nadat de reizigers vanuit deze trein zijn overgestapt vertrekt de trein naar Vlissingen alsnog met twee minuten vertraging. Het is toch ongelofelijk dat de verkeersleiding van Prorail de trein naar Vlissingen "sein veilig" geeft terwijl ze kunnen zien dat de trein vanuit Breda er ook nog aankomt. Wat een waardeloos bedrijf, dat Prutsrail. In 2018 zal hierin niets veranderen vrees ik.
Reputatie 2
Mooi dat er weer een Intercity gaat rijden op Zeeland. Maar waarom alleen in de spits en niet in de daluren. En in het weekend rijdt hij ook niet. Er zijn ook mensen die in het weekend naar het werk moeten. Toch maar met de auto, want die sprinter is veel te traag.
Reputatie 7
Badge +3
Omdat er buiten de doordeweekse spits veel te weinig reizigers zijn om zo'n IC rendabel te maken.
Men kan volgens mij in het weekend wel 1x per uur een intercity maken, maar die gaat dan ten kosten van 1x per uur een stoptrein. De NS zal zeer waarschijnlijk niet zonder subsidie van de provincie én een stoptrein én een intercity laten rijden. Men laat twee treinen per uur rijden, die nu beide overal stoppen. Doordeweeks is dat een eis vanuit de concessie, in het weekend is men volgens mij wel vrij om het bij één stoppende trein per uur te houden.
Reputatie 6
Badge
Kan NS niet 2x per uur een SGM2 en 1x per uur een ICM3 laten rijden in Zeeland? Sprinters tot Roosendaal, IC'S tot Amsterdam.
Reputatie 7
Badge +3
Er is juist heel veel scholieren/studentenvervoer van de kleine stations naar Goes, Middelburg, Vlissingen en Roosendaal v.v. Dus met SGM2 of SGM3 kom je er niet mee bij heel veel treinen. Het probleem is dat er juist weinig langeafstandsvervoer is behalve in de spits en in het weekend in de zomer. En voor het vervoer tussen Goes, Middelburg en Vlissingen onderling hoef je uiteraard ook geen intercity's in te leggen. Vanwege de vele stops zou het wel handiger zijn als er ICM werd ingezet i.p.v. VIRM.
Reputatie 6
Die 3 minuten aansluiting in Roosendaal blijft riskant. Vanmiddag vanuit Goes die overstap weer eens gemaakt. 1 minuut vertraging. IC moest ook nog eens eerst koppelen met klaarstaande trein. Even geduld a.u.b. Toen nog het hele perron overrennen naar het andere uiteinde. Haast, haast met vele tientallen mensen. Uiteindelijk bleef de IC naar Zwolle wachten en is met 3 minuten vertraging vertrokken.
Reputatie 3
Het foutje in de reisplanner met Intercity 12206 van 6.36 van Roosendaal naar Vlissingen is hersteld. Verder is de spitsrichting dus 's ochtends van Vlissingen naar Roosendaal en 's middags van Roosendaal naar Vlissingen.
Reputatie 2
Ik zag op de reisplanner dat in de spits de treinen op Roosendaal aankoppelen en ontkoppelen (afhankelijk van welke spits).

Meestal maakt de NS een combinatie van 6+4. Zou de NS het 4-delige treinstel gebruiken voor de intercity naar de steden in Zeeland of gaan ze een 6-delig treinstel gebruiken.

Iemand een idee?
Reputatie 7
Badge +3
Ongetwijfeld rijdt de intercity met het 4-wagenstel en de stoppende trein met het 6 wagenstel. Anders klopt de verdeling van het aantal reizigers niet vrees ik niet.
Reputatie 2
Alleen de stations Goes, Middelburg en Vlissingen handhaven en alle tussenliggende stations opheffen.
Daar kan ook een HOV-bus rijden op een vrije busbaan. Dit is veel aantrekkelijker voor mensen in Zeeland.
Reputatie 7
Badge +3
Kolder, omdat een groot deel van de reizigers juiste regionale stoptrein reizigers zijn en die ben je kwijt als je de helft van de stations sluit. Dan is die lijn zo meteen helemaal niet meer in stand te houden.
Reputatie 6
Badge
Goes, het grootste station in Zeeland, is qua grootte maar net gelijk aan een station als Lombardijen. Ze zouden het hele treinvervoer in Zeeland moeten stoppen en in plaats daarvan Snelbussen maken naar de
Randstad en Breda.

Dit gebeurt al met Zierikzee, Bruinisse en de provincie grensplaatsen Bergen op zoom en Oude-Tongen, wat een succes gebleken is.
Reputatie 7
Badge +3
@landrsthrn
Waarbij je ook nog moet bedenken dat Goes een centrum is voor onderwijs en dat dus een flink deel van die reizigers daar wegvalt als je de kleine stations sluit. Dan zakt Goes af van het niveau Lombardijen naar het niveau van Dordrecht Stadspolders.

Opheffing van de kleine stations is het beste recept om uiteindelijk de hele lijn te sluiten. Voor de nog resterende reizigers kun je beter overschakelen op busvervoer.

Reageer