Dienstregeling 2018 (Zeeland)



Toon eerste bericht

191 reacties

Reputatie 3
Zulke onzin heb ik nog nooit gelezen op dit forum. Zierikzee, Bruinisse en Oude Tonge (zonder "n") liggen niet aan het spoor, dus dan ben je wel aangewezen op de bus. Ik reis elke dag voor mijn werk heen en weer tussen Middelburg en Dordrecht. Hoe lang denk je dat ik onderweg ben? Moet je eens zien hoeveel reizigers tijdens de vrijdagmiddagspits in de trein zitten in Zeeland. Hoeveel bussen wil je inzetten?
Reputatie 6
Badge
Nog geen 300 per trein, heb het vaak genoeg meegemaakt. Vang je makkelijk op met nog geen 10 bussen per uur. Zelfs tussen Alkmaar en Den Helder zitten meer mensen in de trein.
Reputatie 7
Badge +3
@Marcel Stroo
Van een paar spitsuurtreinen kun je geen spoorlijn in stand houden. Het draait uiteindelijk om de aantallen reizigers op dinsdag overdag donderdagavond en zondagmorgen. Mensen komen altijd aanzetten met die twee spitsuurtrein op werkdagen om 8.00 uur en om 17.00 uur en claimen op grond daarvan dat het "altijd" heel druk is.
Reputatie 3
Misschien moet NS de stoptrein maar uitbesteden aan een regionale vervoerder en zelf met de intercity blijven rijden, zoals nu in Zuid-Limburg gebeurt. Zo rijdt NS de intercity en Arriva de stoptrein tussen Sittard en Heerlen. Vier treinen per uur dus. Je kunt mij niet wijsmaken dat het druk is in de intercity en Arriva bedient stations waar nog minder reizigers in-en uitstappen dan in Arnemuiden en Rilland-Bath. Of je het een goed idee vindt of niet, het brengt ongetwijfeld meer treinreizigers in Zeeland. Na het inzetten van uitsluitend stoptreinen in Zeeland is het aantal in-en uitstappers in Middelburg en Goes gedaald met 5%.
Reputatie 2
@Marcel Stroo
Dit idee is voornamelijk interessant voor de spits omdat dan veel mensen gebruik maken van de trein om naar hun werk/school te gaan.

Op dit moment heeft de NS door het aandringen van de provincie Zeeland een extra trein ingezet. Daarbij moet ik zeggen dat dit met veel tegenzin was. Deze spitstrein (intercity Vlissingen - Goes - Middelburg - Bergen op Zoom)is denk ik wel rendabel gezien het aantal reizigers op dat moment. Mooi idee moet ik zeggen.

Alleen buiten de spits zijn de bovenstaande initiatieven niet betaalbaar en ik denk niet dat Arriva en NS dit idee uit Limburg gaan overnemen.

Mooi idee, maar voor Zeeland helaas geen rendabele optie.
Reputatie 7
Badge +3
@Marcel Stroo
Dat is weleen constructief voorstel. Je kunt dan op werkdagen 1 IC en 2 sprinters laten rijden. In de avond en in het weekend 1 IC en 1 sprinter.

@Wes98
De reden voor het inzetten van de 2 IC's is dat enkele treinen niet verlengd kunnen worden en dat wel gewenst is van/naar Bergen op Zoom.
Reputatie 3
Het probleem is dat de provincie Zeeland € 0,00 wil steken in het openbaar vervoer in Zeeland.
Reputatie 2
De provincie Zeeland heeft elk jaar een budget. De afgelopen jaren en de komende jaren pompt de provincie vooral best veel in infrastructuur. Alleen dit geld gaat vooral naar die grote nieuwe wegprojecten (vb. Goes - Gent). Dan blijft er voor het ov minder geld over.

Heel recent nog hebben ze besloten om minder afvaarten te doen tussen Vlissingen en Breskens.

Geld heeft de provincie Zeeland niet over voor de NS. Maar door goed praten i.s.m. de gemeenten hebben ze toch voor 4 extra treinen gezorgd in de spits. Ik denk dat we daar al best blij mee moeten zijn
Reputatie 7
Badge +3
Zeeland heeft wel een OV-budget maar dat gaat voor de helft op aan de bodemloze put van het voetveer Vlissingen-Breskens.
Reputatie 2
Bekijk de gegevens op bladzijde 4 (of 6) van de Mobiliteitsvisie Zeeland 2028 (in PDF-formaat) eens:
https://www.zeeland.nl/digitaalarchief/zee1600362

Er is sprake van krimp van de bevolking bij bepaalde leeftijdsgroepen.

Op bladzijde 5 (of 7) van het document 'Mobiliteitsplan Zeeland 2016 - 2019; Bijlagenboek (1.67 MB)' staat het aantal motervoertuigen per etmaal:
https://www.zeeland.nl/digitaalarchief/zee1600364
Reputatie 7
Uiteindelijk, na 2025 zal het toch wel een Sprinterlijntje worden , zoiets als Doetinchem - Winterswijk. Zonder IC. Zeeland vergrijst in rap tempo, jongeren trekken na hun schooltijd weg.
Reputatie 2
Ter aanvulling het beleidsplan openbaar van de 2015 - 2025 van de provincie Zeeland:
https://www.zeeland.nl/digitaalarchief/zee1300836

over de trein op blz 14 (of 15) en volgende:
Reputatie 4
Er is in de nieuwe dienstregeling niks gedaan aan de te korte overstap op Roosendaal voor de intercity richting Zwolle. Wordt hier nog wat aan gedaan?
Reputatie 3
Nee, wordt waarschijnlijk net zo'n drama als in de huidige dienstregeling. Zorg dat je een goede conditie hebt zodat je snel kunt hardlopen.
Reputatie 7
Laatst riep de conductrice om (bij 2 minuten vertraging uit Zeeland) dat als u geluk hebt de trein richting Breda blijft wachten, en
"anders neemt u gewoon de volgende".... Hij wachtte gelukkig, doet dat bijna structureel eigenlijk wel 1-3 minuten is mijn ervaring, zodat men net zo goed de vertrektijd officieel kan wijzigen. Waarom kan de trein eigenlijk niet 2 minuten eerder uit Vlissingen weg?
Reputatie 2
@Rene74 Als de dienstregeling wordt veranderd oftewel vervroegd zullen mensen op andere delen van de lijn hun overstap niet halen waarschijnlijk
Badge +3
Misschien omdat die al wat vertraging had vanuit Roosendaal op dat moment?

Vorige week was er ook nog iets met het spoor, waardoor er helemaal niets rechtstreeks naar Vlissingen reed en iedereen ineens verplicht moest overstappen in Roosendaal.

De treinen Vlissingen - Amsterdam hebben toen maar een groot deel van de dag gependeld naar Roosendaal en terug.
Reputatie 2
@Rene74 Ik denk dat de mensen van de NS op dit forum je hier meer over kunnen vertellen
Reputatie 7
Bekijk de gegevens op bladzijde 4 (of 6) van de Mobiliteitsvisie Zeeland 2028 (in PDF-formaat) eens:https://www.zeeland.nl/digitaalarchief/zee1600362
Slechts 2% van alle verplaatsingen in Zeeland per trein en bus .... echt minimaal.
Reputatie 6
Badge
@Rene74, verbaast me niks van een provincie met een totaal aantal inwoners iets hoger dan alleen de stad Utrecht. Je kan gerust zeggen dat de provincie Zeeland aan het uitsterven is.
Reputatie 3
Logisch met een provincie waar maar één spoorlijn doorheen loopt en het merendeel van het busvervoer is wegbezuinigd. Veel dorpen hebben helemaal geen bus meer.
Reputatie 7
Badge +3
Het busvervoer in Zeeland is inderdaad lachwekkend. Maar dat geldt ook voor veel andere voorzieningen. Dat slechte voorzieningenniveau is samen met de overheersende reformatorische cultuur de reden dat er niemand meer wonen wil. Het zij zo.
Reputatie 6
Badge
Noem eens wat voorbeelden Tamzin en Marcel, ik ben oprecht benieuwd. Ik weet alleen dat Bruinisse en Zierikzee een mooie, snelle verbinding met Zuidplein hebben per bus. Altijd als ik dan rond 4 uur buiten ben bij het busstation zie ik bus 395 zeer goed bezet wegrijden richting Zeeland. Die bussen worden prima gebruikt (wel grotendeels door studenten, maar ja.)
Reputatie 7
Badge +3
Kijk eens hoeveel bussen er in Zeeland nog rijden buiten de scholierenspitsen: vrijwel niets meer. Zelfs op veel hoofdlijnen (althans wat daarvoor door gaat) gaat de laatste bus rond 19.00 uur. Op zondag rijdt er vrijwel helemaal niets meer, maar ja dan kun je nog zeggen dat toch iedereen bij de dominee zit.
Reputatie 7
Ik gebruik bus 133 van Middelburg naar de Veersedam (en verder naar Oude Tonge) nog weleens in het weekend. Alleen liever niet op zondag: sluit totaal niet aan op aankomst van de trein en rijdt maar om de 2 uur. Handjevol mensen. Op zaterdag 1x per uur, dat gaat dan nog. In de zomermaanden gebruik ik de speciale zomerbus weleens voor Domburg/Vrouwenpolder, ringlijn langs de natuurgebieden, stranden, en andere toeristische plekken. Helaas is ook die bus halfleeg en rijdt na ca. 19.00 niet meer. Dan kan je niet 's avonds later van het strand terug. Iedereen gaat dus met de auto en dat is geen wonder als er geen goed en rendabel ov-aanbod is of kan zijn voor Zeeland. Als je geen auto hebt en/of geen rijbewijs kom je bijna nergens, of je moet zeeën van tijd hebben en bereid zijn nog lange stukken te lopen of te fietsen.
De bus lijkt er puur en alleen bestemd voor scholieren.

Reageer