Dienstregeling 2018 (Zeeland)

Toon eerste bericht

191 reacties

Reputatie 2
Op de kaart kijkende zou ik het station Kruiningen-Yrseke verplaatsen naar de Zanddijk (N673) En daar gelijk een bewaakte fietsenstalling aanleggen, waar mensen ook ' s nachts hun fietsen kunnen neerstallen. Ook gelijk makkelijk voor forensen. Verder zou ik een (buurt)buslijn laten rijden op de route station
Kruiningen-Yrseke - Yrseke - Wemeldinge - Kattedijke - station Goes v.v.
En een buurtbus op de route station Kruingen-Yrseke - Kruiningen - Hansweert - Schore - 's Gravenspolder - station Goes
Reputatie 7
Badge +3
De Provincie Zeeland is vrijwel failliet dus nieuwe buslijnen kun je vergeten.
Reputatie 6
Badge
Ik stel voor de provincie Zeeland cadeau te doen aan het Verenigd Koninkrijk of België.
Reputatie 6
Zeeland is geen unicum, ook in het grootste deel van Noord- Nederland is er weinig meer. En wat te denken van zuidoost- Brabant. Je bent op eigen vervoer aangewezen of op allerlei kunst-en vliegwerkoplossingen met vrijwilligersbusjes etc. En niet op zon- en feestdagen en 's avonds natuurlijk. Busvervoer buiten de grotere plaatsen is dood.
Reputatie 6
Zeeland en andere randregio's hebben altijd al achteraan in de rij van importantie gestaan Slechts dienend met landbouw, veeteelt en gas aan de grote economische motor van de steeds internationaler gerichte metropool Randstad. Waarin velen nog steeds op die randregio's neerkijken.
Reputatie 6
Badge
Wordt er iets in Zeeland geproduceerd dan? Ik dacht dat alleen het botermerk Zeeuws meisje er vandaan komt 😛
Reputatie 2
Ik stel voor de provincie Zeeland cadeau te doen aan het Verenigd Koninkrijk of België.
De Belgen wilden kort na de wapenstilstand en voor de Vrede van Versailles Zeeuws-Vlaanderen. Hiervoor konden de Nederlanders een stuk Duits grondgebied, te weten Oost-Friesland in ruil krijgen. Ook wilde de Belgen souvereiniteitsrechten op de Westerschelde en de Wielingen, de toegang naar Antwerpen. De pleiter voor deze opvattingen was een kleine Waalse groep (onder Nothomb), maar zij vond steun bij Belgische regeringspersonen en hoge militaire en ook in de Franse pers. De Vlamingen stonden er buiten of werkten het idee tegen. Het was algemeen bekend dat bij de Geallieerden een onvriendelijke stemming stond tegenover Nederland, dat steeds geweigerd had hun eisen in te willigen; ook was men jaloers op Nederland, dat buiten de oorlog wist te blijven en er zelfs van wist te profiteren (oorlogswinsten).
Op de conferentie van Gallieerden te Parijs wist Minister van Karnebeek gesteund door een aantal rechtsgeleerden de annexatie van Zeeuws-Vlaanderen te voorkomen. De bevolking van Zeeuws-Vlaanderen had sterk haar afkeur laten blijken van inlijving bij België. Engeland ondersteunde de annexatie niet langer, omdat België zich door een militair verdrag bij Frankrijk aansloot.

Voor informatie over minister Karnebeek zie deze webpagina:
https://www.parlement.com/id/vg09lljalaub/h_a_van_karnebeek
bron: Handboek bij de onderwijs in Geschiedenis op de Lagere School en M.U.L.O - tweede deel (na 1648)- door Fr. Vict. Claassen - Drukkerij van het R.K. Jongensweeshuis (nu uitgeverij Zwijssen), Tilburg, 1937, § 66 Nederland na de Wereldoorlog, blz 441 en 442
Bedankt voor deze geschiedenisles lijnennetkaart, zullen we het nu iets meer on topic houden? 🙂
Reputatie 2
Over de diensregeling gesproken. Vrijdag rond 10.15 uur stond er een NS Flirt treinstel op een zijspoor gestald bij Goes.

In Zeeland rijden er toch alleen maar VIRM treinstellen. Iemand een idee?
Reputatie 6
Badge
Ik ben bang dat het niet betekent wat we hopen, namelijk dat Zeeland dmv sprinters wordt ingekort tot Roosendaal.
Reputatie 2
Ja zoiets verwachtte ik ook al. Misschien een soort test om te kijken hoe deze treinen reageren op dit traject (reistijd en optreksnelheid)
Reputatie 6
Badge
De afstand tussen de stations is best groot dus FLIRT zou er prima passen.
De extra intercity Vlissingen-Roosendaal zou in Vlissingen vertrekken om 06.41 uur en 07.41 uur. Dit is niet terug te vinden in de NS-reisplanner.
Het Calimero-effect. Toch heeft Zeeland genoeg te bieden, Voor dienstverlening en overheid en andere zaken die niets toevoegen moet je inderdaad Zeeland uit.
Badge +3
De extra intercity Vlissingen-Roosendaal zou in Vlissingen vertrekken om 06.41 uur en 07.41 uur. Dit is niet terug te vinden in de NS-reisplanner.
Bij mij wel:

Bedankt, ik keek op Vlissingen Souburg, dat was een beetje dom.
Reputatie 5
De Provincie Zeeland is vrijwel failliet dus nieuwe buslijnen kun je vergeten.

Waar haal je die informatie vandaan, want eigenlijk is dit bullshit.
Provincies leven van het geld van de Nederlandse Overheid. Iedere provincie "krijgt" een bepaald potje waarmee ze dingen mogen innoveren, denk aan fietsbeleid of vernieuwing infrastructuur.

In Zeeland ligt deze prioriteit gewoon lager, dus krijgen ze ook een kleiner potje. Dan is het best onzin om te zeggen dat de Provincie failliet is...

Misschien willen ze geen nieuwe buslijnen introduceren, omdat de bewoners gewoon zo autogericht zijn, dat het niks oplevert.

Zelfde geldt waarschijnlijk ook voor Oss; een middelgrote stad die vooral uit buurtbusjes bestaat. Was daar laatst voor het eerst en was wel geschrokken van de slechte OV-beschikbaarheid daar. Ik vroeg een paar bewoners wat mogelijk de reden was en het bleek dat de inwoners gewoon een auto-mentaliteit hebben. Dan kan je wel buslijnen gaan introduceren of verbeteren, maar daar schiet je niks mee op.
Reputatie 6
Badge
Dat van die auto's klopt niet, er is wel degelijk vraag naar busvervoer in Zeeland. Kijk maar naar de bussen vanaf Middelburg naar Domburg, worden best veel gebruikt. Of in de ochtend de Veel gebruikte bussen naar busstation Oude-Tongen en vanaf Bruinisse/Zierikzee naar Zuidplein.
Reputatie 6
Het hangt er gewoon vanaf of de verbinding handig en snel is. Tergend trage bussen met treinaansluitingen waarop je 20 minuten moet wachten hebben geen zin. Gebruik in Zeeland een vlot visgraatmodel, zoals Syntus/Keolis ook doet. I.p.v lijnen zomaar opheffen kan men ook kijken of het lijnennet wel passend is bij wat de klant vraagt. Maakt het net efficiënter. Goed aanbod kan ook vraag creëren. Verder verdiepen veel automobilisten zich niet eens in OV, met als vooroordeel dat het toch niks is en er weinig te halen valt. Onbekend = onbemind. Oss is inderdaad wel dramatisch met busvervoer. Een relatief arme stad, toch weinig busvervoer en veel autobezit.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
In Oss zijn er weinig mogelijkheden voor lokaal busvervoer. De beide stations liggen zeer gunstig ten opzichte van de bebouwing en een centrum dat bezoekers trekt is er niet. Boodschappen doe je daar in het lokale winkelcentrum, voor winkelen ga je naar Den Bosch.
Reputatie 7
Badge +3
@MarkM93
De financiële positie van Zeeland is wel degelijk heel erg slecht. Van het OV-budget dat men van de overheid krijgt gaat daarnaast een groot deel op aan de bodemloze put van het fietsvoetveer en aan scholierenvervoer voor leerlingen van refo-scholen.

Vorige week werden er nieuwe tegenvallers gemeld aangezien het aantal passagiers met het veer als een baksteen daalt sinds de Provincie het zelf exploiteert.
Reputatie 2
Je kunt inderdaad wel stellen dat de provincie Zeeland er op achteruit gaat. Een aantal jaren geleden verdween de intercity. Vorig jaar verdween de rechtstreekse verbinding tussen Zeeland en schiphol. De trein stopt erg lang in Roosendaal. De busverbindingen ben ik niet zo wijs mee, maar ik begrijp uit de gesprekken hier dat het nog weinig voorstelt. Uit eigen ervaringen moet ik zeggen dat de busverbinding tussen Rotterdam (zuidplein) en Goes erg goed. Als de trein al +10 minuten vertraging heeft is deze verbinding al sneller.

Ik denk de toekomst van het OV in Zeeland vooral gericht is op de verbindingen tussen grotere plekken en naar scholen. Voorbeelden daarvan zijn:

1. Treinverbinding Vlissingen - Middelburg - Goes - Bergen Op Zoom en verder.
2. Busverbinding Goes - Terneuzen
3. Busverbinding Goes - Zierikzee - Rotterdam
4. Terneuzen - Gent
5. Bussen naar het Calvijn college (Krabbendijke)

Ik denk dat je straks geen verbindingen zijn naar dorpen omdat deze onrendabel en onbetaalbaar zijn door de negatieve spiraal in het Zeeuwse OV
Reputatie 2
ik vind dat wel beter vanaf 10 december dat je nog maar 47 minuten moet reizen inplaats van 1:02 minuten inplaats van dat je 11 station's afgaat ga je nu nog maar om 06:41 5 station's af van Vlissingen tot Roosendaal
Reputatie 7
Badge +3
@Wes98
Bij de trein bestaat een behoorlijk groot deel van de reizigers uit lokale reizigers tussen de Zeeuwse stations onderling. Je focust mijns inzien te veel op langeafstandvervoer en juist dat is er niet zo veel.
Reputatie 2
@klopt enigzins. Het streekvervoer (met de trein) zal blijven. Maar er is veel woonwerkschoolverkeer, richting Brabant en Zuid-Holland. Station Goes - Middelburg en Vlissingen voorzien een grote omgeving van een treinverbinding

Reageer